Elhojar

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Jag är inne på samma fråga som perjul
Prata förra söndagen med en klubbkamrat som har en varg
Han är medel motionär vargen klarar enligt honom 1,5 timmar på enladdning i 40hk läget
Ett varv på våran bana tar ca 30 min att köra med full laddat batteri vid start och 3 körda varv är det 10% kvar "1 varv=16km"
Vargen ska enligt honom var bra att köra helt ok balans lite hård fjädring
Men räckvidden är i underkant
Så frågan blir har dom funderat på att leverera vargen med två batterier som går snabbt att byta? Enduro varianten borde vara anpassad så den funkar att köra i långloppen GGN,Stångebro och Ränneslätt?
Sorry för långt dravel men till slut två frågor😊

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Hur jobbigt skulle det vara att göra den laddbar utan pallen?
Har också funderat på det. Samt att kunna ladda i andra ladduttag ex som för snabbladdare till elbilarna.

Typ en laddare som EVE har, som man då kan ta med sig ryggsäcken.

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Har också funderat på det. Samt att kunna ladda i andra ladduttag ex som för snabbladdare till elbilarna.

Typ en laddare som EVE har, som man då kan ta med sig ryggsäcken.

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk
Man skulle kanske kunna ha det som val. Köra hemmavid ingen laddare. Lämna församlingen - laddare.

Hamamatsu

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2024
Hoj
Honda CB500X '23
På en elcykel skulle man lätt kunna integrera laddare på hojen så skulle man kunna ladda överallt där det finns 230-uttag. Smutt.

(Fast man kanske inte vill ha den extra vikten på en enduro. Det blir ju ändå några kilo extra)

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Det måste vara fel på klubbkompisens varg
Men det är ju reklamfilm konstigt att Eddie var inne å bytte batteri på varje varv på GGN

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
På en elcykel skulle man lätt kunna integrera laddare på hojen så skulle man kunna ladda överallt där det finns 230-uttag. Smutt.

(Fast man kanske inte vill ha den extra vikten på en enduro. Det blir ju ändå några kilo extra)
Men alla kör inte enduro. En del vill bara köra TET, vilket kan vara utmaning nog.

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
GGN är nog betydligt mer energikrävande än teknisk hard enduro i lägre tempo.
Jag har inte hittat någon oberoende test som bekräftar räckvidden som varg påstår
Dessutom på den filmen som visas här så stoppas inte klockan när hojen ligger på marken och föraren står å stonkar å stönar om hur jobbigt det är

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Men alla kör inte enduro. En del vill bara köra TET, vilket kan vara utmaning nog.

Precis. TET är inte ett endurospår, det är +200 mil grusväg genom Sverige. Ingenting som är särskilt skoj för endurohoj skulle jag säga. Även om det går.

Äventyrshoj är däremot helt rätt. Oftast ligger man ju mellan 50-80 km/h och ganska jämn fart på allmänna vägar och har packning med sig.

Mvh

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har inte hittat någon oberoende test som bekräftar räckvidden som varg påstår
Dessutom på den filmen som visas här så stoppas inte klockan när hojen ligger på marken och föraren står å stonkar å stönar om hur jobbigt det är

Vad är räckvidden för en [valfri enduro]?

Har du hittat oberoende tester som bekräftar räckvidden?

Mvh

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Precis. TET är inte ett endurospår, det är +200 mil grusväg genom Sverige. Ingenting som är särskilt skoj för endurohoj skulle jag säga. Även om det går.

Äventyrshoj är däremot helt rätt. Oftast ligger man ju mellan 50-80 km/h och ganska jämn fart på allmänna vägar och har packning med sig.

Mvh
Skoj är ju personligt. (En del gillar sossefester)
Lätt hoj är ju trevligt som fan att puttra runt med på tet medan andra kommer med korvlådor och packning för ett regemente.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Skoj är ju personligt. (En del gillar sossefester)
Lätt hoj är ju trevligt som fan att puttra runt med på tet medan andra kommer med korvlådor och packning för ett regemente.

Kan ju iofs bero på att en del aldrig lämnar hemkommunen med sitt puttrande medan andra kör +150 mil grusväg på tre dagar, sover ute och tar sedan den längre hemvägen via Norge. TET är framförallt ett sätt att färdas genom landet utan att behöva nöta asfalt. :)

I den norra delen har vi i år lagt parallella TET-spår med färdiga ”tvärvägar” så att man dels sprider på åkarna, dels kan åka ena vägen upp och andra vägen ned samt - för sörlänningarna - möjlighet att avbryta och vända vid jämna mellanrum utan att behöva köra vilse… ;)

När man är ute på TET är det väldigt få ”endurohojar” man stöter på, i vart fall i Sverige.

Mvh

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
Vad är räckvidden för en [valfri enduro]?

Har du hittat oberoende tester som bekräftar räckvidden?

Mvh
Mitt tips är att läsa lite tester i div mc-tidningar eller åk till lämplig endurotävling och prata med förarna så får du veta
Om du hade bemödat dig med att läsa det jag skrivit innan i tråden så har jag prata med en varg ägare så förstahandsinfo
På samma bana som vargen går från 100%till 10%på 1tim och 30 min.
På samma bana kör jag 2tim och 15min innan bensinen är slut på min TM en250 2takt

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Mitt tips är att läsa lite tester i div mc-tidningar eller åk till lämplig endurotävling och prata med förarna så får du veta
Om du hade bemödat dig med att läsa det jag skrivit innan i tråden så har jag prata med en varg ägare så förstahandsinfo
På samma bana kör jag 2tim och 15min innan bensinen är slut på min TM en250 2takt

Och viktigast av allt så tankar du fullt på 1 minut.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Du efterfrågade oberoende tester på räckvidden vad gäller Stark Varg och jag frågade därför efter motsvarande oberoende tester på ”vanliga” endurohojar.

Det är sannolikt skillnad men äpplen skall jämföras med äpplen tänker jag.

Tid att tanka är en faktor vid tävlingar längre än två timmar men för en motionär är det sannolikt inte särskilt avgörande 99,99% av gångerna man är ute och kör.

Mvh

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
Du efterfrågade oberoende tester på räckvidden vad gäller Stark Varg och jag frågade därför efter motsvarande oberoende tester på ”vanliga” endurohojar.

Det är sannolikt skillnad men äpplen skall jämföras med äpplen tänker jag.

Tid att tanka är en faktor vid tävlingar längre än två timmar men för en motionär är det sannolikt inte särskilt avgörande 99,99% av gångerna man är ute och kör.

Mvh
Du har en halv poäng att man inte alltid kör +2tim
Men du kan inte åka dom 3 stora motionsloppen som är målet för 80% av motionärerna
Tyvärr som vargen leveras idag är den inte ett tillräckligt bra alternativ
Men borde ganska lätt kunna bli ett riktigt bra alternativ om den levereras med två batterier som går snabbt att byta

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Du har en halv poäng att man inte alltid kör +2tim
Men du kan inte åka dom 3 stora motionsloppen som är målet för 80% av motionärerna
Tyvärr som vargen leveras idag är den inte ett tillräckligt bra alternativ
Men borde ganska lätt kunna bli ett riktigt bra alternativ om den levereras med två batterier som går snabbt att byta
Fast då hade den kostat 230000.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fast då hade den kostat 230000.

Stark Varg 129.900kr
Extra batteri 33.250kr

163.150 inkl extra batteri.

Laddas fullt medan man kör på det andra batteriet.

Aldrig tanka, inga oljebyten, luftfilter, kolvbyten, topprenoveringar osv osv.

2 timmars körning är 10 liter bensin, 180 kr

100 timmar är 500 liter bensin = 8.000 kr

Service och kolvbyten enligt ChatGPT
Sammanfattning över 100 timmar:
• Gör-det-själv: Total kostnad för regelbunden service och kolvbyte blir cirka 5 500–9 600 kr.
• Verkstad: Om allt arbete utförs av en verkstad kan den totala kostnaden uppgå till mellan 16 500–27 500 kr.

Dvs på 100h så har en KTM EXC-F kostat 137.900+ kanske 20.000=157.900 och det är vad en Stark Varg med extra batteri kostar…

Kalkylen blir faktiskt inte så dålig som man kanske först skulle tro.

ba2454ef1c3e91d01fff5a1153ef16fa.jpg

Mvh

Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen