NYA REGLER FRÅN DENNA SESONG
Ja, iår har det varit ett stort regelår och varför jag skriver detta är för att ni inte skapaffa när ni sitter framför burken eller ser på när er son spelar en match.
Det finns ett projekt iår som heter Fairplay. Det projektet går ut på att få hakningar, trippingar och interference att försvinna. Derför har vi hockeydomare blivit tillsagda att arbeta stenhårt med detta vilket menas med att vi kommer att vara ca: 300% petigare iår en förgående år om utvisningar ovan.
Exempel:
Lag A åker längs sarien, Lag B tar upp klubban för att "göra sig större med klubban" vilket gör att det förhindrar Lag A att komma förbi. Åtgärd: Mindrestraffet (2min).
1 mot 1 situation, Lag A har pucken och är på väg till Lag B´s mål. Backen i Lag B sträcker ut händerna på bredden och där med "gör sig större" på bredden. Åtgärd: Mindre starffet (2min)
Icing
1. Lag A skjuter en icing puck som går igenom målområdet hos Lag B. Åtgärd: ICING
2.En Icing puck skjuts och målvakten i motståndar laget står utanför sitt målområde. Atgärd: Icing Avslås
RASSISTISKA OCH KRÄNKADE ORD ÄR ALLTID MATCH PENALTY (VILKET BETYDER MATCHSTARAFF, SPELAREN BLIR AVSTÄNGD PÅGÅENDE MATCH SAMT NÄSTA. EN RAPPORT SKRIVS TILL FÖRBUNDET SOM FÅR BESLUTA OM HAN/HON SKA BLI AVSTÄNGD EN LÄNGRE TID)
Har ni domarfrågor är det bara att ställa dom.
MVH: Hockeydomare och Hockeyspelare, Daniel