Elitserietråden 2009/2010!

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Vi har en fin arena, betydligt mycket större än er "hall", men den är tyvärr lite för dyr att använda.

Om DIF hade gjort som FBK med flera och byggt en egen hall hade de garanterat haft mycket bättre ekonomi och ett par bra spelare till. Har aldrig riktigt förstått varför de små klubbarna klarar av att bygga nytt men inte DIF?

Det KAN ju bero på att det knappast är klubbarna i regel som bekostar arenorna och att DIF inte får sponsring av kommunen som påfallande många andra klubbar får...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
DIF hade antagligen inte haft råd att bygga eget ändå. Det är ju på så vis inte avundsvärt att bo i en kommun som inte förstår att uppskatta mervärdet i en bra förening.
FBK fick för övrigt inga pengar eller sponsring av kommunen. De fick köpa den gamla hallen, förvisso billigt, men har bekostat bygget med "egna" medel.
Kommunen hyr numer istid av FBK till skillnad från förut. FBK har alla driftskostnader till skillnad mot förut.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Det KAN ju bero på att det knappast är klubbarna i regel som bekostar arenorna och att DIF inte får sponsring av kommunen som påfallande många andra klubbar får...
Och enligt Gustav är det inte så när det gäller FBK. Men om det vore så skulle jag ha lite lättare att förstå problemet eftersom Stockholms kommun lär ha lite andra saker att prioritera till skillnad från Karlstad kommun.

Kommunmöte i Karlstad:
- Jaha, punkt 3 på agendan: Karlssons häck. Den lövar tydligen ner på Anderssons tomt.
- Usch, vad otrevligt. Det måste vi fixa!
- Bettan, har vi något frimärke kvar så vi kan skicka ett brev till Karlsson eller kan du lägga det på hans låda när du går hem?
- Vi är släkt, jag och Karlsson så jag fixar det!

- Kanon! Dags för punkt 4: Förskolan Krabaten vill köpa in en fotboll.
- Vad kostar en sån?
- Ingen aning.
- Jag har en liggandes som de kan få!
- Lysande!

- Nä, nu bryter vi för lunch va?
- Ja, morsan har stekt köttbullar.

...

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Vi har en fin arena, betydligt mycket större än er "hall", men den är tyvärr lite för dyr att använda.

Om DIF hade gjort som FBK med flera och byggt en egen hall hade de garanterat haft mycket bättre ekonomi och ett par bra spelare till. Har aldrig riktigt förstått varför de små klubbarna klarar av att bygga nytt men inte DIF?
Aha, har ni? Johannes Lada har en kapacitet på 8422 personer, Löfbergs Lila Arena tar in 8647. Vad man nu ska med 8422 platser till, det vore väl bättre att spela i en hall med 3000 platser så att man kan skryta med utsålt? För du kan väl inte mena Globen, Sveriges sämsta hockeyarena?

Du borde ringa Djurgårdens FF och tipsa om att de ska bygga en egen arena.

Och enligt Gustav är det inte så när det gäller FBK. Men om det vore så skulle jag ha lite lättare att förstå problemet eftersom Stockholms kommun lär ha lite andra saker att prioritera till skillnad från Karlstad kommun.

Kommunmöte i Karlstad:
- Jaha, punkt 3 på agendan: Karlssons häck. Den lövar tydligen ner på Anderssons tomt.
- Usch, vad otrevligt. Det måste vi fixa!
- Bettan, har vi något frimärke kvar så vi kan skicka ett brev till Karlsson eller kan du lägga det på hans låda när du går hem?
- Vi är släkt, jag och Karlsson så jag fixar det!

- Kanon! Dags för punkt 4: Förskolan Krabaten vill köpa in en fotboll.
- Vad kostar en sån?
- Ingen aning.
- Jag har en liggandes som de kan få!
- Lysande!

- Nä, nu bryter vi för lunch va?
- Ja, morsan har stekt köttbullar.

...
Motsvarande möte i Stockholm:
- Carl-Christian, har du pratat med Djurgårdens FF om sponsring av ett arenabygge?
- Ja, jag och Carl-Fredrik var ute och seglade i helgen. Carl-Gilbert var också med.
- Vad kom ni fram till då?
- Vi behöver en entreprenör som kåmmittar sig och vill utveckla bolaget. Vi måste jobba hållbart för attrahera marknaden.
- Va? Konkret då?
- Ööörrm....host...
- Jaha, då går vi vidare till frågan om Stockholms Homosexuella Förening ska få anslag på 100 miljoner för att ordna en festival på Stureplan i juli.
- Bifalles!

DIF hade antagligen inte haft råd att bygga eget ändå. Det är ju på så vis inte avundsvärt att bo i en kommun som inte förstår att uppskatta mervärdet i en bra förening.
FBK fick för övrigt inga pengar eller sponsring av kommunen. De fick köpa den gamla hallen, förvisso billigt, men har bekostat bygget med "egna" medel.
Kommunen hyr numer istid av FBK till skillnad från förut. FBK har alla driftskostnader till skillnad mot förut.
Nu har du allt missförstått detta. Stockholmslagen behövs i Elitserien, förstår du. Oklart varför, men så är det.

Vilken bullshit. Stockholm är tio gånger större än Karlstad, Jönköping och Linköping. Att inte kunna bygga en egen arena med ett sådant publikunderlag är inget annat än uselt och pinsamt.

Last edited:

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Vilken bullshit. Stockholm är tio gånger större än Karlstad, Jönköping och Linköping. Att inte kunna bygga en egen arena med ett sådant publikunderlag är inget annat än uselt och pinsamt.

Det är inte frågan om att kunna bygga, det är frågan om vem som ska betala den. Och om du nu skulle ha missat det så får inte Stockholmslagen någon sponsring av kommunen... Ska dom betala själva? Om du nu skulle ha missat det så DIF problem med ekonomin så det alternativet går också bort. Sen vad det gäller Djurgårdens publiksnitt så har vi ett snitt på över 7000 pers på våra matcher, hur ser det ut på era?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det är inte frågan om att kunna bygga, det är frågan om vem som ska betala den. Och om du nu skulle ha missat det så får inte Stockholmslagen någon sponsring av kommunen... Ska dom betala själva? Om du nu skulle ha missat det så DIF problem med ekonomin så det alternativet går också bort. Sen vad det gäller Djurgårdens publiksnitt så har vi ett snitt på över 7000 pers på våra matcher, hur ser det ut på era?
Men så bra, med det publiksnittet är det väl bara att köra i gång då? Sluta grina om bidrag från kommunen och skaffa fram kapitalet och bygg. Hur ska det kunna misslyckas i Stockholm, om det lyckades i bonnhålan Karlstad?

Här ute i höstacken ligger vi efter betydligt. Vi har inga kotlettfrillor, vi har inga hippa krogar och vi säger inte tack snella.
Däremot har vi ett nätverk av framgångsrika företag som sponsrar Färjestads BK, företag som leds av bonnlurkar som gett sig fan på att lyckas. Vi må spela banjo och sätta på våra systrar på helgerna, men vi klarar av att bygga en Elitseriearena.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Men så bra, med det publiksnittet är det väl bara att köra i gång då? Sluta grina om bidrag från kommunen och skaffa fram kapitalet och bygg. Hur ska det kunna misslyckas i Stockholm, om det lyckades i bonnhålan Karlstad?

Här ute i höstacken ligger vi efter betydligt. Vi har inga kotlettfrillor, vi har inga hippa krogar och vi säger inte tack snella.
Däremot har vi ett nätverk av framgångsrika företag som sponsrar Färjestads BK, företag som leds av bonnlurkar som gett sig fan på att lyckas. Vi må spela banjo och sätta på våra systrar på helgerna, men vi klarar av att bygga en Elitseriearena.

Men vad duktiga ni är, verkligen...:rolleyes:

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Så du tycker inte att det är en onödig provokation från din sida att ha motståndarlagets halsduk på dig i baren för säsongarna?

Nej, varför då? Jag är där för att heja på "mitt" lag, och slaget står på isen, inte mellan olikfärgade halsdukar i baren. Eller ok, förlåt, jag menar ja - men bara om alla är neandertalare med mindervärdeskomplex och stort självhävdelsebehov.

Skulle aldrig komma på tanken att gå in på en bar för bara aiksolna eller skellfeteå med en DIF-halsduk utan att vara medveten om att det med största sannolikhet innebär en provokation. Det är ingen nyhet i storstan, och du kanske kan förmedla detta ut i landet till lillgnagarna i din hemby

Behövs inte, vad jag såg senast skämmer ni ut er tillräckligt utan min hjälp. :rolleyes:
Lycka till på söndag förresten.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Nej, varför då? Jag är där för att heja på "mitt" lag, och slaget står på isen, inte mellan olikfärgade halsdukar i baren. Eller ok, förlåt, jag menar ja - men bara om alla är neandertalare med mindervärdeskomplex och stort självhävdelsebehov.
Jo visst, så kan vi som är över 30 resonera men det förstår inte 1500 st 20 åringar som tycker de är skithäftiga.

@Valmers: Klicka på snitt och njut av listan ;)
http://www.hockeyligan.se/index.php?estat=/c/LSpectatorsOverview.aspx?LId=195

DIF 2:a, FBK 5:a (Är det matcherna på helgerna som drar ner snittet? Ge fan i syrorna ett tag och köp inte nya banjosträngar förrän efter jul så ska du se att ni kommer upp någon placering). ;)

Vi har ett annat problem i Stockholm som ni inte har och det är en plats att bygga på. Men jag håller med dig, DIF borde sluta böla och skaffa kapital till en arena själva.

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Med det jäkla laget? :va :5sure
Tråkigaste FBK-upplagan på flera år, ingen som vet vem en jävel i laget är förutom han Matsson som var het i Malmö för en herrans massa år sedan.

Men det är lugnt, DIF kommer att slå ut FBK i kvarten. Om vi nu går till slutspel vill säga...

Annars var väl det mest spännande den här veckan när en råtta blev knockad av en knäckebrödsgubbe. Klena grabbar i gnaget :D

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Tråkigaste FBK-upplagan på flera år, ingen som vet vem en jävel i laget är förutom han Matsson som var het i Malmö för en herrans massa år sedan.

Men det är lugnt, DIF kommer att slå ut FBK i kvarten. Om vi nu går till slutspel vill säga...
Nej, vi borde ha värvat någon avdankad kille som alla vet vem han är. :rolleyes:

Du bör nog lugna ned dig lite med slutspelsförhoppningarna för Djurgårdens FF.

Välkommen till andraplatsen och nedåt!
Frölunda och Göteborg imponerar som vanligt med publiksnittet, nästan fullt eller fullt år efter år. Och inte en fotbollströja så långt ögat når.

Att ha ett snitt på 6900 personer i ett upptagningsområde med två miljoner människor är dock synnerligen uselt.

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Frölunda och Göteborg imponerar som vanligt med publiksnittet, nästan fullt eller fullt år efter år. Och inte en fotbollströja så långt ögat når. Att ha ett snitt på 6900 personer i ett upptagningsområde med två miljoner människor är dock synnerligen uselt.
Japp, Frölunda imponerar stort. Men ta en titt i dagens Expressen så ser du att Malmö faktiskt är det lag som dragit mest publik till en enstaka match de senaste 5 åren (de innehar plats 1, 3, 4, 5 och 6. DIF är tvåa med drygt 13.000 och 7:a. Frölunda har resten av platserna i topp 15 och er lilla bollklubb finns inte med som hemmalag.

Men för att vara lite allvarlig så har DIF en hel del att jobba på även om de höjt sitt snitt med drygt 900 personer per hemmamatch i år. Något radikalt måste till för att försöka få upp publikantalet till runt 10.000, det tycker iaf jag att en storklubb i Stockholm bör klara av.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati