Vi har en fin arena, betydligt mycket större än er "hall", men den är tyvärr lite för dyr att använda.
Om DIF hade gjort som FBK med flera och byggt en egen hall hade de garanterat haft mycket bättre ekonomi och ett par bra spelare till. Har aldrig riktigt förstått varför de små klubbarna klarar av att bygga nytt men inte DIF?
Aha, har ni? Johannes Lada har en kapacitet på 8422 personer, Löfbergs Lila Arena tar in 8647. Vad man nu ska med 8422 platser till, det vore väl bättre att spela i en hall med 3000 platser så att man kan skryta med utsålt? För du kan väl inte mena Globen, Sveriges sämsta hockeyarena?
Du borde ringa Djurgårdens FF och tipsa om att de ska bygga en egen arena.
Och enligt Gustav är det inte så när det gäller FBK. Men om det vore så skulle jag ha lite lättare att förstå problemet eftersom Stockholms kommun lär ha lite andra saker att prioritera till skillnad från Karlstad kommun.
Kommunmöte i Karlstad:
- Jaha, punkt 3 på agendan: Karlssons häck. Den lövar tydligen ner på Anderssons tomt.
- Usch, vad otrevligt. Det måste vi fixa!
- Bettan, har vi något frimärke kvar så vi kan skicka ett brev till Karlsson eller kan du lägga det på hans låda när du går hem?
- Vi är släkt, jag och Karlsson så jag fixar det!
- Kanon! Dags för punkt 4: Förskolan Krabaten vill köpa in en fotboll.
- Vad kostar en sån?
- Ingen aning.
- Jag har en liggandes som de kan få!
- Lysande!
- Nä, nu bryter vi för lunch va?
- Ja, morsan har stekt köttbullar.
...
Motsvarande möte i Stockholm:
- Carl-Christian, har du pratat med Djurgårdens FF om sponsring av ett arenabygge?
- Ja, jag och Carl-Fredrik var ute och seglade i helgen. Carl-Gilbert var också med.
- Vad kom ni fram till då?
- Vi behöver en entreprenör som kåmmittar sig och vill utveckla bolaget. Vi måste jobba hållbart för attrahera marknaden.
- Va? Konkret då?
- Ööörrm....host...
- Jaha, då går vi vidare till frågan om Stockholms Homosexuella Förening ska få anslag på 100 miljoner för att ordna en festival på Stureplan i juli.
- Bifalles!
DIF hade antagligen inte haft råd att bygga eget ändå. Det är ju på så vis inte avundsvärt att bo i en kommun som inte förstår att uppskatta mervärdet i en bra förening.
FBK fick för övrigt inga pengar eller sponsring av kommunen. De fick köpa den gamla hallen, förvisso billigt, men har bekostat bygget med "egna" medel.
Kommunen hyr numer istid av FBK till skillnad från förut. FBK har alla driftskostnader till skillnad mot förut.
Nu har du allt missförstått detta. Stockholmslagen behövs i Elitserien, förstår du. Oklart varför, men så är det.
Det KAN ju bero på att det knappast är klubbarna i regel som bekostar arenorna och att DIF inte får sponsring av kommunen som påfallande många andra klubbar får...
Vilken bullshit. Stockholm är tio gånger större än Karlstad, Jönköping och Linköping. Att inte kunna bygga en egen arena med ett sådant publikunderlag är inget annat än uselt och pinsamt.