En anledning till biljättarnas krasch...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag har funderat lite och Jag har en idé till en av orsakerna kring varför biljättarna rasat så bortsett från den globala ekonomisituationen. Dessa bolag krisade innan resten av världen drabbades.

Ex: Fords F-serie (i alla fall F150-F350) har varit den mest sålda bilen i hela världen i över 25 år i rad och jag tror Dodge och Cheva/GMC har legat strax där efter med sina truckar. Dessa billar har samma chassien som motsv vanar och blazers, tahoes, ramcharger, broncos, mfl. Alltså basen i den amerikanska bilbranchen.

Dessa bilar har sett mer eller mindre likadana ut sedan 70-talet och från runt -80 och fram till strax innan -00 skedde det inga stora ändringar alls.
Ram med axlar, bladfjädrar, enkel kaross...

Alltså bilar för entreprenörer, brandkår, ambulans, polis, lantbrukare, mfl. Det som hänt på senare tid är att dessa slitvargar utvecklats till att likna framtidsufon och Jag vägrar tro att någon vettig människa får för sig att köpa en Ford F350 Superduty för motsv 700k och sen ösa svingödsel på flaket eller köra planerskopor.

Bilarnas målgrupp har helt enkelt köpt beggat eller haft kvar gammelpickisen i stället och Jag tror det är den största faktorn i det hela trots att man ger Saab skulden.

Man måste förstå hur sjuk stor del av den totala bilproduktionen dessa bilar står för.

Bilder 1983, 1997 och 2008...

/Teo
 

Bifogat

  • DSC00541.JPG
    DSC00541.JPG
    82.7 KB · Visningar: 88
  • 1997 Ford F250 Big.JPG
    1997 Ford F250 Big.JPG
    72 KB · Visningar: 90
  • 0802dp_01_z+2005_ford_f350+left_front.jpg
    0802dp_01_z+2005_ford_f350+left_front.jpg
    69.4 KB · Visningar: 146
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
..eller så är det som med dinosaurierna, att dom dör ut när deras tid är över? Hur kommer det sig att japanska biltillverkare inte håller på att gå i konkurs? Bränsleslukande motorer i ohemulskt stora bilar är precis som du skriver något som hör hemma på 80-talet. :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ge mig en rejäl brukspickis med ordentlig fyrhjulsdrift och möjlighet att spärra diffrentialerna för 150 000 och jag kan leva med att jag får veva rutorna upp och ner manuellt och sträcka mig över för att låsa upp passagerardörren.

Fast bladfjädring är fan stenålder...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
..eller så är det som med dinosaurierna, att dom dör ut när deras tid är över? Hur kommer det sig att japanska biltillverkare inte håller på att gå i konkurs? Bränsleslukande motorer i ohemulskt stora bilar är precis som du skriver något som hör hemma på 80-talet. :tummenupp

Du menar Toyota som beräknas gå med 12.5 milj i förlust 08/09?

Om du läste det jag skrev så har Dodge/GM/Ford haft sin bas i bruksbilarna och Jag har inga siffror men F-serien har tydligen sålt mest av alla bilmodeller i hela världen i över 25 år. Att modda dessa bilar till oigenkännlighet måste ju bara vara förödande.

Ge mig en rejäl brukspickis med ordentlig fyrhjulsdrift och möjlighet att spärra diffrentialerna för 150 000 och jag kan leva med att jag får veva rutorna upp och ner manuellt och sträcka mig över för att låsa upp passagerardörren.

Fast bladfjädring är fan stenålder...

Det är just det som dessa bilar stått för under alla år. Visst man kunde få dem med elhissar och skinnsoffa men under all plast så var det samma bladfjädrar och Dana-axlar likförbaskat.
 
Last edited:

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade -92
De borde lära sig av vännerna i öst. Bilarna går som smör. Eller? :va

[YOUTUBE-ID]xpNz1QztZzE[/YOUTUBE-ID]
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Något annat som sticker i ekonominerven är det faktum att så gamla företag i princip bommar igen när det står still i produktionen ett par månader.
Men det förstås, ska man plocka ut fet lön kan inte pengarna stanna i företaget. Ikea, H&M m.fl. skulle väl nästan kunna stänga butikerna ett år med full lön utan att konka. Kanske inte riktigt hela sanningen, men ni kanske fattar poängen.

Lustigt fenomen att det oftast händer företag med en styrelse och inte ensam ägare :va
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Det du verkar jämföra är basmodeller förr med välutrustade modeller idag. Kollade in en snabbis på Fords hemsida och en basmodell på F250 går för straxt under 30'. Kan inte tänka mig att de var så mycket billigare tidigare (inräknad inflation etc).
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Något annat som sticker i ekonominerven är det faktum att så gamla företag i princip bommar igen när det står still i produktionen ett par månader.
Men det förstås, ska man plocka ut fet lön kan inte pengarna stanna i företaget. Ikea, H&M m.fl. skulle väl nästan kunna stänga butikerna ett år med full lön utan att konka. Kanske inte riktigt hela sanningen, men ni kanske fattar poängen.

Lustigt fenomen att det oftast händer företag med en styrelse och inte ensam ägare :va

Såg ett program om folk som jobbat på GM och fått sparken. De hade haft sjukt bra lön, fri tandvård och massa andra bonusar så det är inte bara toppen som levt gott på bolagen men Jag tror att de plockat bort de bilar 100 miljoner trogna kunder i staterna kört och ersatt dessa med "framtidsstudier" är en klart bidragande orsak.

Det du verkar jämföra är basmodeller förr med välutrustade modeller idag. Kollade in en snabbis på Fords hemsida och en basmodell på F250 går för straxt under 30'. Kan inte tänka mig att de var så mycket billigare tidigare (inräknad inflation etc).

Men trots att man köper en basmodell så får man ett vulgärt karosseri med ofunktionella former. Cheva, Dodge och Ford har haft standardmått på flaken 6,5 fot eller 8 och alla tillbehör som sandagregat, skåp, förvaringsboxar, mm har passat alla tre men söker man nu på tillbehör från ebay så är de ofta märkesspecifika och incke kompatibla med äldre modeller vilket är ganska begränsande. Ford valde ju -98 att ändra bultmönster bara för att visa sig på styva linan. Fram tills dess hade alla tre samma cirkel.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Du menar Toyota som beräknas gå med 12.5 milj i förlust 08/09?

Å andra sidan så kan Toyota stoltsera med att vara enda biltillverkaren som gått plus de senaste 60 åren eller vad det nu var, för att nu tappa för första gången.
Och att F-serien skulle vara den mest sålda :va Det låter i mina öron smått otroligt men det säger ju inte att det är fel för det :D

Och gällande utseendet så tror jag det hade gått än sämre med den gamla looken, folk nu för tiden vill ha lite mer moderna prylar så länge kvaliteten är densamma. Det kanske är det sistnämnda vi ska tala om först isåfall.
Förr kunde du tex köpa en elvisp för 300:- som höll utan problem i 20 år. Nu kan man vara glad om den inte klappar ihop dagen efter att garantin går ut. De tillverkar inte så bra prylar längre medvetet just för att det inte är en lönsam affär att sälja sånt med FÖR bra kvalitet. Det tror jag är lika troligt, om än inte speciellt troligt...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Teo, svaret är att du får starta tillverkning själv.

En modell,
enkelhytt, 8 fots flak,
Dana 60 axlar,
Old man Emu coilovers i tre olika längder mellan "Hög" "Jättehög" och "Du skojar va?"
Diffspärrar i båda axlar samt låsbar mellandiff.
Två olika bensinmotorer Cerokee 6an eller 350 V8
Två olika dieselmotorer Toyota Landsruiser TD6an eller jänke V8an (vad den nu heter)
Det är fan bara växellådorna jag inte vet vilka alternativ man ska ha, men det vet säkert du, ett absolut krav är en sexstegad manuell med jättehög 6a.
(jag vägrar åka omkring i en handikappanpassad bil med automatlåda)
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Felet är att de mäter i tum och fot. Jävla inavlade mongoloida räkneskaper utan sans eller logik. :mad:
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Att tillverka 60-talsprodukter som ska köpas på kredit av redan hårt skuldsatta människor är en usel affärsidé.
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650
I mycket har Teo rätt men det finns andra faktorer att ta med. Vad tror ni omställningen p.g.a utsläpps- och säkerhetskrav kostar? Hur mycket nya lagkrav överlag kommer det per år som kunden sällan märker (jag säger inte att de är onödiga, bara att det är svårt att ta betalt)?

Utöver detta finns det en enorm överproduktion av bilar som i botten handlar om kalkyler för att få lönsamhet i fasta kostnader. Jag har sett många fall. I Born (Nedcar) stod ca. 10.000 Mitsubishi Galant som var osäljbara p.g.a överproduktion. Det står 10.000-tals Rover och rostar sönder på nedlagda flygfält i England o.s.v. Alla försöker överleva genom att expandera och det har funkat bra så länge vi totalt sett blivit rikare i världen. När det vänder och företag sitter på Miljarder dollar i fasta kostnader varje månad sinar kassan fort...

Det är enkelt att säga att det kunde ju sparat pengar men tyvärr finns det problem även med detta. Är du ett aktiebolag med för stort kapital blir du förr eller senare (troligen förr) uppköpt och slaktad, Scania är ett företag som har varit i denna sits som exempel.

När sedan amerikanska marknaden som står för 30% av världens bilköp kollapsar (subprime anyone?) så går det fort. Man kan givetvis ha en moralisk diskussion om vilket ansvar företagen har för sin personal men ur krass marknadsekonomi så gör det vad man kan vänta sig; ställer om till nuvarande efterfrågan, koncentrerar på kärnfrågor och övervintrar.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Personligen tror jag att de har tre problem;

1. Fel programutbud
2. Extrema pensionsavsättningar
3. Höga löner framdrivna av ett kortsiktigt tänkande hos facket

1. Ford f-serie är fortfarande den mest sålda "bilen" i USA och det var en idel stora bilar på topp 10 trots finanskrisen 2008. De tre övriga har nog överlevt de också tack vare low-tech truckar under de senaste årtiondena.

2. Skulle nog säga att det var de obefintliga pensionsavsättningar tidigare i historien som gjort situationen ohållbar nu då pensionsskulderna överstiger deras börsvärden många gånger om. Avsättningar under goda tider var no no...bättre med lite kortsiktiga utdelningar så skjuter vi på problemet och hoppas på att aktien aldrig slutar stiga.

3. Hmmm, mysigt sätt av ledningen att avsäga sitt ansvar och skylla på arbetarna. Var det inte Fordchefen som fick 500 millar om året plus fritt privatjet åt familjen...sen tillkommer väl ett par ytterliggare 1000 tal välbetalda managers. Snyggt att skylla på de på golvet som faktiskt gör något...ahh men de har så dyra tandvårdspaket. sprrrt...

Det kan ju även vara finanskrisen som spelar roll när medel Joe inte kan amortera på huset...kanske inte läge att köpa sin en ny full size super hevy duty truck då.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
3. Hmmm, mysigt sätt av ledningen att avsäga sitt ansvar och skylla på arbetarna. Var det inte Fordchefen som fick 500 millar om året plus fritt privatjet åt familjen...sen tillkommer väl ett par ytterliggare 1000 tal välbetalda managers. Snyggt att skylla på de på golvet som faktiskt gör något...ahh men de har så dyra tandvårdspaket. sprrrt...
Ja, om man inte skruvar i skruvar så gör man ju ingenting. :rolleyes:
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Hm, -08'an ser ju bara ut som en blingad -97. Om det är nåt som jänkarna inte lider av så är det produktutveckling.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
En anledning till biljättarnas krach...
Jag har funderat lite och Jag har en idé till en av orsakerna kring varför biljättarna rasat så bortsett från den globala ekonomisituationen. Dessa bolag krisade innan resten av världen drabbades.

Ex: Fords F-serie (i alla fall F150-F350) har varit den mest sålda bilen i hela världen i över 25 år i rad och jag tror Dodge och Cheva/GMC har legat strax där efter med sina truckar. Dessa billar har samma chassien som motsv vanar och blazers, tahoes, ramcharger, broncos, mfl. Alltså basen i den amerikanska bilbranchen.

Dessa bilar har sett mer eller mindre likadana ut sedan 70-talet och från runt -80 och fram till strax innan -00 skedde det inga stora ändringar alls.
Ram med axlar, bladfjädrar, enkel kaross...

Alltså bilar för entreprenörer, brandkår, ambulans, polis, lantbrukare, mfl. Det som hänt på senare tid är att dessa slitvargar utvecklats till att likna framtidsufon och Jag vägrar tro att någon vettig människa får för sig att köpa en Ford F350 Superduty för motsv 700k och sen ösa svingödsel på flaket eller köra planerskopor.

Bilarnas målgrupp har helt enkelt köpt beggat eller haft kvar gammelpickisen i stället och Jag tror det är den största faktorn i det hela trots att man ger Saab skulden.

Man måste förstå hur sjuk stor del av den totala bilproduktionen dessa bilar står för.

Bilder 1983, 1997 och 2008...

Du tror allså att den stora produktutvecklingen av pickisar är det som har sänkt de största biltillverkarna i USA?
Jag är skeptisk.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hm, -08'an ser ju bara ut som en blingad -97. Om det är nåt som jänkarna inte lider av så är det produktutveckling.

Och varför skulle den inte göra det?
Det var inget fel på utseendet på 97ans utseende.

Felet är att de mäter i tum och fot. Jävla inavlade mongoloida räkneskaper utan sans eller logik. :mad:

Word på den du!

Låt oss alla övergå till TRX däck i morgon! (jag har fyra fälgar liggandes)
 
Last edited:

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda X-11 -01
Amerikanarna är duktiga :D tror det är GM som äger 3st Learjet som står till förfogande till ledningen, förra gången de stora bolagen begärde hjälp från embetet så tog sig alla dit i sina fina plan.

GM bestämde sig denna gång för att visa sin goda vilja så nu hyr de ut 2 av sina flygplan... frågan är bara vem hyr i ett ekonomiskt läge som detta?

det finns nog många olika plan som gör att det går som det går men självklart är expansionsteorin den som genomsyrar allt.

1. Media som håsar upp allt i så stora proportioner och lever på all missär, skulle de ge sig faan på att det inte är någon lågkonjuktur så skulle handeln ta fart igen och vi skulle kunna kliva ur ekorhjulet.
2. En viss president som inte såg vad som var på väg att hända när ett av de största Investmentbankerna går omkull.
3. En man vid namn Milton Friedman.
4. Ständigt ökande slit och slängsamhälle medför utveckling av produkter med kort livslängd, krav ställs på nyskapande och detta medför att utveklingskostnader skall tas igen på kortare livscykler.
5. Varför i hela världen köpa in Saab och volvo? för Sveriges del och för Amerikanarna så hade det varit bättre att slippa det sammarbetet. Hur? Jo när Volvo och Saab började nytja delar från GM och Ford så försvann den Svenska mystiken, Amerikanarna köpte kakan som var bra men som de sen bara slickade av grädden på och sedan lät ligga å ruttna. Det är skrattretande att i ett konsumtionssamhälle fortfarande leva på en bil som i grund och botten skulle kunna vara en 9000 :D:huvet

Hmmm... känns som jag kanske lämnade ämnet lite.

Tycker utvecklingen är intressant, starka varumärken som går omkull. Att Japsarna klarar sig förhållandevis bra beror nog mycket på att de är nytänkande... Jag menar går man och köper Saab och Volvo för att få lite nya tankar i omlopp så är man på j..lt hal is.

Vinnande koncept är:

Tro inte att du kan leva i morgon på gårdagens framgångar.
Woow jag tror jag kom tillbaka till den där FEETA pickisen igen
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top