Jag har funderat lite och Jag har en idé till en av orsakerna kring varför biljättarna rasat så bortsett från den globala ekonomisituationen. Dessa bolag krisade innan resten av världen drabbades.
Ex: Fords F-serie (i alla fall F150-F350) har varit den mest sålda bilen i hela världen i över 25 år i rad och jag tror Dodge och Cheva/GMC har legat strax där efter med sina truckar. Dessa billar har samma chassien som motsv vanar och blazers, tahoes, ramcharger, broncos, mfl. Alltså basen i den amerikanska bilbranchen.
Dessa bilar har sett mer eller mindre likadana ut sedan 70-talet och från runt -80 och fram till strax innan -00 skedde det inga stora ändringar alls.
Ram med axlar, bladfjädrar, enkel kaross...
Alltså bilar för entreprenörer, brandkår, ambulans, polis, lantbrukare, mfl. Det som hänt på senare tid är att dessa slitvargar utvecklats till att likna framtidsufon och Jag vägrar tro att någon vettig människa får för sig att köpa en Ford F350 Superduty för motsv 700k och sen ösa svingödsel på flaket eller köra planerskopor.
Bilarnas målgrupp har helt enkelt köpt beggat eller haft kvar gammelpickisen i stället och Jag tror det är den största faktorn i det hela trots att man ger Saab skulden.
Man måste förstå hur sjuk stor del av den totala bilproduktionen dessa bilar står för.
Bilder 1983, 1997 och 2008...
/Teo
Ex: Fords F-serie (i alla fall F150-F350) har varit den mest sålda bilen i hela världen i över 25 år i rad och jag tror Dodge och Cheva/GMC har legat strax där efter med sina truckar. Dessa billar har samma chassien som motsv vanar och blazers, tahoes, ramcharger, broncos, mfl. Alltså basen i den amerikanska bilbranchen.
Dessa bilar har sett mer eller mindre likadana ut sedan 70-talet och från runt -80 och fram till strax innan -00 skedde det inga stora ändringar alls.
Ram med axlar, bladfjädrar, enkel kaross...
Alltså bilar för entreprenörer, brandkår, ambulans, polis, lantbrukare, mfl. Det som hänt på senare tid är att dessa slitvargar utvecklats till att likna framtidsufon och Jag vägrar tro att någon vettig människa får för sig att köpa en Ford F350 Superduty för motsv 700k och sen ösa svingödsel på flaket eller köra planerskopor.
Bilarnas målgrupp har helt enkelt köpt beggat eller haft kvar gammelpickisen i stället och Jag tror det är den största faktorn i det hela trots att man ger Saab skulden.
Man måste förstå hur sjuk stor del av den totala bilproduktionen dessa bilar står för.
Bilder 1983, 1997 och 2008...
/Teo
Bifogat
Last edited: