Satt och läste Expressen på nätet och hittade denna artikel av Jan-Erik Berggren:
----------------------------------------------------------------------
"Skrota mc-döden"
Större, starkare, bredare, tuffare - och fler, många fler. Motorcykelbranschen i Sverige är glödhet. Bara en sak gör mig iskall: mc-döden.
Närmare 450 personer omkom i trafiken under 2006. Det den lägsta siffran sedan 1940-talet. 56 av de förolyckade körde motorcykel. Det är alla överens om. Sen börjar bråket. Vägverket tycker att 450 dödsolyckor i trafiken är 450 för många. Och att 56 hojåkare som fått sätta livet till är 56 för många.¨
Så långt allt väl. Men när Vägverkets analys sedan är att det vore bäst att låsa in alla motorcyklar i garaget börjar det spåra ur på allvar. Trafiken är komplex. Trafiken är en komplex miljö. När 34 av de 56 hojåkarna som dödats gjort det i kollision med ett annat fordon blir det svårt med orsak och verkan. Vems fel var det? Och de andra 21, körde de av vägen på grund av för hög fart eller för att Vägverkets ansvar, vägen, hade uppenbara brister?
De är få grupper i trafiken som tar ett så stort ansvar i alla lägen som hojåkarna.
Under 2007 väntas hojåkarna slå nytt svenskt rekord i antal timmar i skolbänken och på övningsbanan. Ingen annan grupp i trafiken kan visa på något liknande. Ingen annan grupp är så intresserade av trafik som hojåkarna.
Men hojåkarna kör också fulla, för fort, vårdslöst och de chanser lika mycket som andra grupper i trafiken.
Siffror och statistik ljuger inte.
Men de säger väldigt ofta olika sidor av sanningen.
Det är hög tid att skrota mc-döden som begrepp och i stället samlas för att diskutera trafikdöden - och hur vi ska bygga en komplex, förlåtande och human trafikmiljö.
http://expressen.se/index.jsp?a=853864
----------------------------------------------------------
Så hoppsan, här har vi en journalist som inte skriker som alla andra journalister. Det kanske finns hopp om en bättre granskning, även massmedia, som sätter saker och ting till rätta ur ett mera objektivt perspektiv.
----------------------------------------------------------------------
"Skrota mc-döden"
Större, starkare, bredare, tuffare - och fler, många fler. Motorcykelbranschen i Sverige är glödhet. Bara en sak gör mig iskall: mc-döden.
Närmare 450 personer omkom i trafiken under 2006. Det den lägsta siffran sedan 1940-talet. 56 av de förolyckade körde motorcykel. Det är alla överens om. Sen börjar bråket. Vägverket tycker att 450 dödsolyckor i trafiken är 450 för många. Och att 56 hojåkare som fått sätta livet till är 56 för många.¨
Så långt allt väl. Men när Vägverkets analys sedan är att det vore bäst att låsa in alla motorcyklar i garaget börjar det spåra ur på allvar. Trafiken är komplex. Trafiken är en komplex miljö. När 34 av de 56 hojåkarna som dödats gjort det i kollision med ett annat fordon blir det svårt med orsak och verkan. Vems fel var det? Och de andra 21, körde de av vägen på grund av för hög fart eller för att Vägverkets ansvar, vägen, hade uppenbara brister?
De är få grupper i trafiken som tar ett så stort ansvar i alla lägen som hojåkarna.
Under 2007 väntas hojåkarna slå nytt svenskt rekord i antal timmar i skolbänken och på övningsbanan. Ingen annan grupp i trafiken kan visa på något liknande. Ingen annan grupp är så intresserade av trafik som hojåkarna.
Men hojåkarna kör också fulla, för fort, vårdslöst och de chanser lika mycket som andra grupper i trafiken.
Siffror och statistik ljuger inte.
Men de säger väldigt ofta olika sidor av sanningen.
Det är hög tid att skrota mc-döden som begrepp och i stället samlas för att diskutera trafikdöden - och hur vi ska bygga en komplex, förlåtande och human trafikmiljö.
http://expressen.se/index.jsp?a=853864
----------------------------------------------------------
Så hoppsan, här har vi en journalist som inte skriker som alla andra journalister. Det kanske finns hopp om en bättre granskning, även massmedia, som sätter saker och ting till rätta ur ett mera objektivt perspektiv.