En av vinklarna kring MC olyckor

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Jo, men du ansåg ju att det var ok att vurpa på grus och dyl
Det som utlöser paninken som gör att man KÖR av vägen kan vara en mängd orsaker. Möte, kurvan var doserad/nöp annorlunda än man trodde men även saker som tjälskador och grus.
Är det ok för att man kan skylla på något då??

Egentligen inte och du har helt rätt, man ska inte kunna kunna skylla på någonting, min hållning är att jag tycker att alla ska stå för sina kostnader.
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Du har rätt ifråga om statistiken, men knappast slutsatsen...

Det att man inte lagt ner fullt utan snarare bara kör av vägen visar på handlinsförlamning. man blir helt enkelt rädd och då träder instinkterna in. Man "fryser", spänner sig och voltan är ett faktum.
Sen är ju alla olyckor en dålig anpassning till situationen, men just dessa som du vill framhålla tyder mest på en bristande kompetensnivå hos föraren.
Enda sättet att komma runt detta är fortbildning.

Håller med! :tummenupp

Jag har skrivit det tidigare. Satsa på utbildning för att öka förarnas kompetens istället för att höja kostnaderna.
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Varför kostar en försäkring så mycket

Olycksstatitstiken talar sitt ganska tydliga språk när det gäller de grundläggande orsakerna till varför försäkringspremien är så dyra i kronor. Vi har helt enkelt för mycket skador som skall fördelas på för få betalande, inom respektive grupp. Några trender som verkar hålla i sig är att antalet omkomna och antalet svårt skadade är konsekvent över tiden. Men det totala antalet motorcyklar har dubblerats på 10 år.

Men om man har erhållit dubbelt så många betalande, men inte lyckats halvera försäkringspremien, trots att olycksstatistiken är oförändrad, då måste i sa fall något vara fel.

Nej det är inte fel. Om inte frekvensen av olyckor (samt eller kostnaden per olycka) minskar så spelar det ingen roll hur många man fördelar kostnaden på. D.v.s. om man har 10 motorcyklar och 1 skadefall så måste varje motorcykel betala 1/10. Om man har 20 motorcyklar och därmed 2 skadefall så måste varje motorcykel forfarande betala 1/10. Det som har hänt är att försäkringsbranschen har ringat in dom som kostar och tar betalt där efter.

Låt mig visa.

-- Läge 1:
1 grupp på 10 motorcyklar och 1 skada. Försäkringspremie (1.500 SEK*10=15.000 SEK) och skadan kostar 15.000 SEK – självrisk 5.000 SEK d.v.s. skadekostnad netto är 10.000 SEK.

Det blir 5.000 SEK över till försäkringsbolaget.

-- Läge 2:
Grupp 1 med 3 motorcyklar och 1 skada. Försäkringspremie 3.000 SEK
Grupp 2 med 10 motorcyklar och 1 skada. Försäkringspremie 1.500 SEK
Grupp 3 med 7 motorcyklar och 0 skador. Förskringspremie 1.000 SEK

Totalt i försäkringspremier (9.000+15.000+7.000) är 31.000 SEK
Totalt i skadekostnader (15.000+15.000) minus självrisk (5.000 + 5.000) är 20.000

Det blir 11.000 SEK över till försäkringsbolaget.

Grupp 1 (som kanske är sporthojar) har ingen lönsamhet och klarar inte av att finansiera sig själva utan går back -1.000 SEK. Olycksfrekvensen är oroväckande hög och vi måste nog totalförbjuda grupp 1. Skadefrekvensen är i och för sig det samma och totalkostnaden, om man delar rakt av för hel gruppen är detsamma. Men man har lyckats att lokalisera och ringa in kostnaderna.

Läser man statestiken från VV så är det som så att bilar har lägre frekvens på svåra olyckor och omkomna i förhållande till den totala gruppen bilar. Sedan så är det ungefär samma förhållande mellan motorcyklar och bilar när det gäller hur stor andel är det som omkommer av de svåra fallen (överraskande i sig, men kan bero på rapporteringstekniken). Andelen omkomna i förhållande till den totala populationen ligger på så låga nivåer så det måste börja närma sig felmarginalen rent matematiskt. D.v.s antalet omkomna per 1.000 fordon är nere på tiondelar.

Så hur bedömmer man sin egen sannolikhet att omkomma i trafiken, när bilen har en faktor på ca 0,2 och motorcykeln har en faktor på ca 0,09 per tusen bilar/motorcyklar.

Så här ser det ut 2006 :
http://www.svmc.se/upload/SMC centr...ssmeddelande 2006 10 18 Konstanta dödstal.pdf
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Citat:
.

Detta beror ju självfallet på VILKA hojåkare man har i åtanke.

Du kan ju inte påstå att customåkare 40-50 år kör omdömeslöst(sen finns det ju alltid nötter, men det finns det i alla samanhang).

De som kör omdömeslöst som jag annalyserar det är män 30-40 år på sporthojar.
Det finns en enkel lösning på allt snack om höjda premier osv. HÖJ SJÄLVRISKEN. Höj den till runt 150 000, sen så kan vi som kör med omdöme få en billig försäkringspremie och ni som vill ut o köra 300 på allmän väg göra det, men betala för skadorna, vilket dessa troligvis ej har råd med, alltså kör dem med större omdöme.


Ohh! Här är det uträkningar på gång, så om du som kör med omdömme, om du råkar ut för en olycka då hamnar du plötsligt på de omdömmeslösas lista, med en självrisk på 150 000 kr själv eller:va jag FÖRMODAR att du nu är över 40 år för är du under 30 och skriver så här. så kan du gå och dra något gammal över dig, men förmodar det av din naiva inställning... Jag uppfyller kriterierna för det första, men inte för dina annalyser.. JAG kör inte omdömmeslöst, vem skall bedömma vem som kör så då?? En partisk el opartisk istans, el kanske ducce 800 ägare kanske:rolleyes: JAg tycker inte en självrisk skall vara flera hundra tusen kronor för en potientiell hastighet på hojen på 300 knyck, man kan köra ihjäl sig på 125 som toppar 80 knyck med. Jag däremot tycker att skadefria år skall premieras mycket på premierna, finns de som kört sporthoj skadefritt i hela sitt sitt mc-liv, men får ändå vara med att betala alla höjningar..

Jag har aldrig pga omdömmeslöshet, druttat in i bilen framför som fick motorstop heller....
Edit: såg att du var 19 år, ung o naiv som jag skrev ovan.. så du har lång erfarenhet av analyser:tummenupp , och kan fördömma och utse 30-40 åriga män på sporthojar som mest omdömmeslösa i "din" analys..:rolleyes: :rolleyes:
 
Last edited:

sleepy_K4

65 blå/gröna kontant på bordet =)
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Landskrona
Hoj
ingen nu mera
en fråga har inte så mkt med detta att köra .. men kom tänka på det när nån nämde punktering .. där finns jue punkterings fria däck till bilar kommer inte på vad dom heter . men frågan är finns inte det till mc oxå det hade jue varit guld värt isf ?
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Egentligen inte och du har helt rätt, man ska inte kunna kunna skylla på någonting, min hållning är att jag tycker att alla ska stå för sina kostnader.

Om alla står för sina kostnader så undrar jag vad det är för mening att ha en försäkring, som är till för att sprida risken och kostnaden på flera. :confused: d.v.s. andra. En försäkring är en kollektiv riskform.

Om du blir dömd som vållande till att någon blir invalidiserad, så kan du ju betala kalaset. D.v.s. du står för dom direkta och indirekta kostnaderna i samband med olyckan, därefter rehalibiliteringskostnader för dig och motparten, sveda värk, ersättning för inkomstbortfall mm. Du kommer inte ha råd med något själv utan är tvungen att t.o.m låna och därefter försöka betala tillbaka. Ditt liv blir mycket besvärligt p.g.a. att du missbedömde en situation eller bara hamnade i en situation.

Jag vill inte ta risken av att du inte har råd att betala t.ex. mina sjukvårdskostnader mm. bara för du inte har råd.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top