En av vinklarna kring MC olyckor

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Nu förstar jag inte, hur menar du? Da ska jag betala det kontant till den andra parten menar du?

Nja allting går genom försäkringsbolagen, jag lyckades repa hela sidan på en jeep en gång, skadorna var så pass milda att det blev 3000 kr för rubbet, detta betaldade jag sedan till försäkringsbolaget, min självrisk låg på 5000...


Ater till fragan, varför lägger du i sa fall undan pengar och kör trafikförsäkrat? Vill du ocksa ha den höga självrisken för skador orsakade pa andras fordon? Tänk om du kör med omdöme men ända rakar skadan annan part, vill du fortfarande ha en självrisk pa 150 000 kr da?

Jag lägger undan pengar till allt som kan tänkas kosta, oavsett om det är för att reparera hojjen eller betala min självrisk. Skulle jag alltså skada annan part får jag stå för allt upp till 150 000 = Har jag 150 000 sparade så betalar jag alltså in det och så är frågan löst, oavsett om jag krockat med en Ferrari Enzo..

Tycker du det är rätt att höja avgifterna så att bara de som har rejält med pengar ska kunna ha nöjet att åka motorcykel?

Det kostar att ligga på topp.

Jag skulle kunna gå in på politik och kritisera de höga skatterna, men detta är ett hojforum och avstår därför...
 
Last edited:

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02


Det kostar att ligga på topp.

Jag skulle kunna gå in på politik och kritisera de höga skatterna, men detta är ett hojforum och avstår därför...

Jag håller med dig, fortsätter vi det här trampar vi in på politik och det finns redan trådar om det.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Jag har tänkt på en sak många gånger, som kan vara väldigt dum att skriva här.
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Nja allting går genom försäkringsbolagen, jag lyckades repa hela sidan på en jeep en gång, skadorna var så pass milda att det blev 3000 kr för rubbet, detta betaldade jag sedan till försäkringsbolaget, min självrisk låg på 5000...




Jag lägger undan pengar till allt som kan tänkas kosta, oavsett om det är för att reparera hojjen eller betala min självrisk. Skulle jag alltså skada annan part får jag stå för allt upp till 150 000 = Har jag 150 000 sparade så betalar jag alltså in det och så är frågan löst, oavsett om jag krockat med en Ferrari Enzo..



Det kostar att ligga på topp.

Jag skulle kunna gå in på politik och kritisera de höga skatterna, men detta är ett hojforum och avstår därför...

Det kommer aldrig att funka så att man är tvungen att pynta upp pengarna själv, antalet smitningsolycker kommer ju att öka duktigt. Och även kosta samhället och övriga försäkringstagare ännu mer pengar än vad det gör idag!
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Det kommer aldrig att funka så att man är tvungen att pynta upp pengarna själv, antalet smitningsolycker kommer ju att öka duktigt. Och även kosta samhället och övriga försäkringstagare ännu mer pengar än vad det gör idag!

Detta beror ju på vilken typ av olycka vi pratar om, om du repar en bil lite i dörren så skulle det kosta dig precis lika mycket under detta system. Om du skadar en bil eller något annat för så mycket pengar så måste det ha varit en rätt kraftig smäll, hur ska du då kunna smita?
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Detta beror ju på vilken typ av olycka vi pratar om, om du repar en bil lite i dörren så skulle det kosta dig precis lika mycket under detta system. Om du skadar en bil eller något annat för så mycket pengar så måste det ha varit en rätt kraftig smäll, hur ska du då kunna smita?

Det du menar med detta är alltså att du vill skippa försäkringarna helt och se till att du har pengar om olyckan dyker upp?
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Detta beror ju på vilken typ av olycka vi pratar om, om du repar en bil lite i dörren så skulle det kosta dig precis lika mycket under detta system. Om du skadar en bil eller något annat för så mycket pengar så måste det ha varit en rätt kraftig smäll, hur ska du då kunna smita?

Men repar man en bil isf så vet man ju inte vad slutsumman blir, då är det ganska enkelt att sticka ifrån och så får motparten stå för hela summan. Jfm mot idag så vet jag att jag får punga upp med en tusenlapp, en summa som inte är värd att smita ifrån.

Man behöver inte krocka för att man ska vara skyldig till en olycka. Räcker med att man kör ut från en stopplikt och en bilist får väja för en och parkerar bilen i en stolpe.
 
Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Citat:
.

Detta beror ju självfallet på VILKA hojåkare man har i åtanke.

Du kan ju inte påstå att customåkare 40-50 år kör omdömeslöst(sen finns det ju alltid nötter, men det finns det i alla samanhang).

De som kör omdömeslöst som jag annalyserar det är män 30-40 år på sporthojar.

Det finns en enkel lösning på allt snack om höjda premier osv. HÖJ SJÄLVRISKEN. Höj den till runt 150 000, sen så kan vi som kör med omdöme få en billig försäkringspremie och ni som vill ut o köra 300 på allmän väg göra det, men betala för skadorna, vilket dessa troligvis ej har råd med, alltså kör dem med större omdöme.

:tummenupp
Oj oj, nu blev det liv i luckan. Vad lite det krävs för att få många att hoppa högt :D
 

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Jag tycker vi inför dödstraff på alla dömda mördare i Sverige!
Dom lär ju aldrig döda igen iallafall! :tummenupp
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Det du menar med detta är alltså att du vill skippa försäkringarna helt och se till att du har pengar om olyckan dyker upp?

Nej, eftersom det finns en gräns för hur mycket du kan betala, exempelvis om du krockar med en Ferrari och sedan drar med dig 50 m stålvajer och vållar en olycka på andra sidan så kan ju kostnaderna uppgå till miljoner, alltså ska man ha en gräns, men gränsen skall vara så pass hög att det känns, och att man är försiktig när man är ute och kör.

Oj oj, nu blev det liv i luckan. Vad lite det krävs för att få många att hoppa högt

Själv vart jag förvånnad över att fler inte reagerade på :

De som kör omdömeslöst som jag annalyserar det är män 30-40 år på sporthojar.

Men det kommer väll :gnissla
 
Last edited:

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Men det beror ju bara på att det var så pubertalt korkat skrivet att ingen av oss över trettio ens ids reagera på det!

Man måste slå på rätt knappar så att man får lite reaktioner :brynad
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Poängen med mitt inlägg var att att påpeka att det inte bara är dom som kör vårdslöst som kan orsaka en olycka. Om jag själv råkar ut för en olycka och totalkvaddar hojen vill jag kunna utnyttja min försäkring för att reparera eventuella skador. Om det inträffar vill jag definitivt inte ha en självrisk på 150 000.
Men som du säger, att utnyttja försäkringen är väl frivilligt i så fall. Reparationskostnad kontra självrisk.

Var inte orginal poängen att dom som kör vårdslöst ska ha hög självrisk, inte dom som kör med insidan :confused:
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Men det beror ju bara på att det var så pubertalt korkat skrivet att ingen av oss över trettio ens ids reagera på det! ;)
/J

Eller sa är det helt sant och riktigt. Det som inte har nagra felaktigheter finns ingen anledning att argumentera mot. :rolleyes:

Jag läste det men brydde mig inte.

I övrigt är jag bara intresserad i resonemanget med självrisken. Jag far inte ihop det, lika lite som jag far ihop försäkringsbolagens nivaer pa premier. Jag kan heller inte första att nagon som själv har MC-intresset föreslar nagot sadant. Hela idén med försäkringar fran början var att dela risken och kostnaden, det börjar falla sönder i Sverige.

Det är just nu allmänt accepterat att pasta allsköns osanningar (eller sanningar) om risken med MC-körning och dess konsekvenser. I propagandans spar har resultatet blivit att den allmänna uppfattningen är att alla dör som kör MC eller som rakar hamna i dess väg. Risken med resonemangen är (som nu) att vi själva köper detta resonemang och betalar de premier och självrisker som ställs upp utan att ifragasätta det.

Här i Tyskland finns en himla massa motorcyklar, trafikmiljön är langt farligare och betydligt snabbare än nagonstans i Sverige. Trots det betalar jag ca 4500,- per HELAR/HELFÖRSÄKRING för min Suzuki GSXR 750 K6 (= supersporthoj). Jag bor i en storstad med ca 2 milj invanare inom 10 mils omkrets.

Jag far inte premierna i Sverige att ga ihop eller Majkies resonemang. :va


Lang jävla inlägg igen, kan inte lata bli:huvet
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Trots det betalar jag ca 4500,- per HELAR/HELFÖRSÄKRING

Skulle det kosta så lite i Sverige skulle jag aldrig ha argumentet med höjd självrisk, det argumentet vilar på att försäkringsbolagen har sån hög premie, jag betalar 20412:-/år för en 25 kw, i ett lungt villaområde.

Det funkar helt enkelt inte, alltså skulle det funka bättre för mig att betala mindre i premie och ha en höjd självrisk och helt enkelt köra lungt på gatan, sen gasa på banträffarna istället...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Eller sa är det helt sant och riktigt. Det som inte har nagra felaktigheter finns ingen anledning att argumentera mot. :rolleyes:

Så kan det vara när det blir tyst... Men inte i detta fall. I alla år så har de flesta omkomna hojåkare varit i ålder 20-29 år. Och detta trots att de inte är den största hojåkargruppen. Det är bara att googla upp valfri VV-rapport från vilket år som helst. Jag har gjort det så många ggr så jag orkar inte längre. Sedan är det ju sant att andelen återfallsknuttar ökar, och därmed olyckorna från dessa. Men de av dessa med fådda körkort isf långt över 40.

Men det är ju huromhelst akademiskt vilka åldrar som dör eller skadas mest. Det viktiga är ju att minska olyckorna. Själv orkar jag inte diskutera detta en gång till. Det får andra göra, läser gärna.

Mvh
/J
http://www.vv.se/filer/22832/1.1 Djupstudierapport.pdf
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Fattar inte att det blivit en sån fokus på just hojåkare!? Javisst vi är en utsatt grupp trafikanter men iaf.

Tänk om sverige kunde lägga hälften av denna energin på andra trafik- brottslingar. Ex... gång på gång läser man i tidningarna hur "någon" kört rattonykter. Varför inte strama åt även en sådan här grupp? Man behöver inte vara ett snille för att förstå/känna till att alkohol reducerar många viktiga kroppsfunktioner. Alkohol i trafiken kostar med största sannolikhet en bra slant varje år.

Så fort det faller lite snö så har vi massvis med avåkningar...tyder inte även detta på bristande omdöme? Jag menar
snö+för hög fart = diket för många bilister.
dålig väg+för hög fart = diket för många hojåkare.
(visst utgången blir ju oftast inte så allvarlig när det gäller bilar för de sitter mera skyddade, men statestik hade varit kul)

Äsch jag vet inte riktigt vart jag vill komma. Är bara så trött på allt tjat om höjda premier, mc-döden osv. Det fåniga är att man gör det till en ekonomisk fråga...genom höjda premier. Måste ju finnas andra sätt att få bukt med problemet. Andra grupper i samhället som kostar en j-fla massa pengar tycker man bara synd om. Undrar bara hur långt man är villig att gå innan man inser att höjda avgifter inte är den optimala lösningen.

//KaliZ
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top