En film som får en att tänka till

//Danne//

stödhjul till r1:a köpes omgående !!!
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1-03, Super minis-04 och Peugot fox super sport rr
WestW skrev:
Var försiktiga i sommar!

Har nog varit uppe förut men det är bra att bli påmind om att man inte är odödlig på hojen.






Inget för känsliga!
http://jmac-s.net/badr1accident.wmv
MC-föraren överlevde inte :(


Olyckan är från Brasov i Rumänien...ca 20 mil från Bukarest...
Var där för en vecka sen vet vilken korsning det är......... :(
 

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Gefle
Hoj
Nope
chansen att överleva en sån där tur är nog ytterst minimal tyvärr.
kan tänka mig hur han såg ut inombords med blödningar,brutna ben m,m
hua...han måste ha kört bra fort med tanke på hur bilen såg ut. :gnissla :(
 

nikstr

Hoppas jag slipper hämta er
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Boden
Hoj
Suzuki gsxr 600 -98
HönaPower skrev:
Fattar inte heller det! någon idiot LYSSNADE på hans bröst??
Otroligt, vilken okunskap!....killen kan mycket väl legat i koma...
Dom gör ju rätt i att inte ta av hjälmen iaf....men han ser död ut...usch. :(

Ambulansen verkar ju snabba ockå...

Håller inte helt med dig.. det handlar säkert om okunskap att ingen gör ngt och att han lyssnar på bröstet.. men i det här läget måste du ta av hjälmen om du skall försöka återuppliva personen.
som sagt det handlar om okunskap och som någon sa, så är personerna runtomkring chockade.. Jag har varit på många trafikolyckor där folk som varit inblandade inte tänker hellt rationellt..

Läs tråden som Ambulans skrivit, den ger många bra och livräddande tips
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=876

Funderar på att hålla en "första hjälpen vid trafikolycka" utbildning för folk här på sh som bor i Boden/Luleå området naturligtvis free of charge (gratis)
Pm:a ni som bor här uppe om ni är intresserade
 

MC Doktorn

Guest
WestW skrev:
Var försiktiga i sommar!

Har nog varit uppe förut men det är bra att bli påmind om att man inte är odödlig på hojen.






Inget för känsliga!
http://jmac-s.net/badr1accident.wmv
MC-föraren överlevde inte :(

Bedrövelse men mycket tänkvärt ser ut som en "korsningsolycka " hoppas att folk inser hur lätt hänt det är.
Det etiska i att filma de skadade och döda kan ju diskuteras
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
SvartR1a skrev:
How long do you wanna live anyway?

Tycker det där är et värdigare slut än att dö i en sjuksäng. Innerst inne tror jag alla vet konsekvenserna av att köra av vägen i hög hastighet innebär. Säg inte att ni aldrig tänkt tanken


Ett värdigt sätt att dö är efter ett långt friskt liv med många mils hojåka.
Kanske somna in i sömnen, eller få hjärtsnörp under sexakten, men fan inte dö på hojen!!!

/X-up
 

Mc Carlsson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Såld.
X-up skrev:
Ett värdigt sätt att dö är efter ett långt friskt liv med många mils hojåka.

/X-up
Håller med om det, ett långt och friskt liv är givetvis det man vill uppnå.

Tyvärr så är risken när man kör lite för aktivt att såna här olyckor med tragisk utgång kan hända en själv imorgon dag egentligen! Logiskt vore givetvis att sälja hojen och ägna sig åt lite mindre riskfyllda intressen, men logik och verklighet är skillda ting ibland.

Bara hoppas att man blir förskonad från olyckor, samt att man aldrig skall behöva se något som i filmen live på vägen! Fy fan om det hade varit en själv som stod där och såg kompisen :död
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Hightuned skrev:
. Var och hälsade på Phanteer på sjukan och fittan som mejade ner henne i Rosenhillskorsningen har inte ens varigt där och bett och ursäkt fy faan va lågt! :kocko

Skärpning nu va... Peronen i fråga är rätt skärrad efter olyckan enligt vad jag hört. Tycker mycket synd om phanteer men det du nu skriver är i princip att bilisten skulle kört över henne med flit... Vilket jag har en stark känsla av att så inte är fallet.
Kan lova att du har gjort en del idiotiska saker med i trafiken som kunnat leda till en olycka... Denna gång så drabbades en av "oss".
Men tycker inte att du ska ta till så starka ord som du gör. Visst blir man förbannad om det på något sätt drabbar en eller ens nära.
Om du tycker att hon är en f..ta så kan du behålla det för dig själv.. och inte skriva det i ett allmänt forum.
Olyckor kommer alltid att hända... Vi motorcyklister syns dåligt.. ofta kommer vi körande mycket fort... Vi är utsatta, vilket kan leda till mycket tragiska olyckor...
// SENSEI

Phanteer krya på dig...
 

kina

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Jönköping
Hoj
ingen alls än....
Kan ändå inte låta bli att tycka att det är bra att han filmade och att filmen finns här. Annars hade ju inte alla som skrivit sin mening här och säkert många till blivit berörda av den.
Men jag kan knappt förstå att han hade sinnesnärvaro att tänka på det.

Jag tycker inte att man ska undanhålla sånt här.
 

crazy martin

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2004
Ort
bunkeflostrand
Hoj
tl1000s bad matherfucker
bojan skrev:
Det låter lite som polska. Iaf jag e från jugoslavien men fattar ändå lite av
vad dom säger. Han e död och ambulans/polis e på väg. Tanten e bilen e fastklämd och kommer inte ut.

det e inte polska. det e rumenska. de säger att hans hjärta slår fort o sen långsamt.på slutet så slutar det slå. nåt sånt.

fattar bara inte att killen filmar :kocko allt o läger ut på nätet. den var på sh innan. när jag ville ladda den igen så hoppar ett medelande fram att man skulle pynta en dollar eller nåt för att ladda hem den. :kocko
 
Last edited:

Billson

South Coast Supermotards #95
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 525 SM -05
Usch vad hemskt! :( .
Men en tankeställare är det.
Det ser hemskt ut på datorn, men tänk att verkligen vara där och känna killen som dött snacka om att de är chockade :( .
 

hermes

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
SÅLD
helt rätt, hjälmen ska av omedelbart om han inte andas, vad har man för nytta av att hjälmen sitter på huvudet när man är död?
man kan hålla en person vid liv i upp till en timma med HLR, tänk på det om ni kommer till en olycka.

nikstr skrev:
Håller inte helt med dig.. det handlar säkert om okunskap att ingen gör ngt och att han lyssnar på bröstet.. men i det här läget måste du ta av hjälmen om du skall försöka återuppliva personen.
som sagt det handlar om okunskap och som någon sa, så är personerna runtomkring chockade.. Jag har varit på många trafikolyckor där folk som varit inblandade inte tänker hellt rationellt..

Läs tråden som Ambulans skrivit, den ger många bra och livräddande tips
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=876

Funderar på att hålla en "första hjälpen vid trafikolycka" utbildning för folk här på sh som bor i Boden/Luleå området naturligtvis free of charge (gratis)
Pm:a ni som bor här uppe om ni är intresserade
 

AndySwe

Newbie
Gick med
28 Jul 2003
Ort
London
Hoj
ZX9R
Mina tankar kanske inte är helt rätt men,

Men han kanske filmar för att dokumentera vad som har hänt
(positioner på bil, motorcykel och hojåkaren) Vad han ska ha det till?
Kanske han tänkte det skulle fungera som bevismaterial mot bilisiten
eller något åt det hållet.

Är det alltid bra att slita av hjämen vid olyckor? Om man har
skadat nacken/ryggen borde man väl inte bara plocka av
hjälmen hur som helst? Givetvis tar man hellre att bli invalid än
att dö om det kommer till det, men om man gör det vid fel tillfälle
kanske man ser till att någon som kan bli frisk inte får möjlighet på
grund av bristande kunskap.
 

nikstr

Hoppas jag slipper hämta er
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Boden
Hoj
Suzuki gsxr 600 -98
AndySwe skrev:
Är det alltid bra att slita av hjämen vid olyckor? Om man har
skadat nacken/ryggen borde man väl inte bara plocka av
hjälmen hur som helst? Givetvis tar man hellre att bli invalid än
att dö om det kommer till det, men om man gör det vid fel tillfälle
kanske man ser till att någon som kan bli frisk inte får möjlighet på
grund av bristande kunskap.

Nej det är inte alltid man ska ta av hjälmen! Är personen vid medvetande så låt den sitta på.. Se bara till att personen är så still som möjligt för att undvika vidare skador på nacken och ryggen. OBS ligger personen farligt till kanske han måste flyttas ändå ex hårt trafikerad väg eller efter en skymd kurva eller ngt liknande.
Dock är det så att om personen inte andas så måste hjälmen av annars kan man inte utföra livräddande åtgärder
 

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Ort
031
Hoj
ärretta
Ingen här verkar ju ha problem med att se filmen...
Jag kan inte ens se den :( Nån som har en annan länk? :va
 
Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
nikstr skrev:
Nej det är inte alltid man ska ta av hjälmen! Är personen vid medvetande så låt den sitta på.. Se bara till att personen är så still som möjligt för att undvika vidare skador på nacken och ryggen. OBS ligger personen farligt till kanske han måste flyttas ändå ex hårt trafikerad väg eller efter en skymd kurva eller ngt liknande.
Dock är det så att om personen inte andas så måste hjälmen av annars kan man inte utföra livräddande åtgärder


Vad var din bedömning...tror du killen levde..? vad skulle folk göra för att hjälpa honom? kan inte smälta att alla bar står & glor... :(
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
kina skrev:
Kan ändå inte låta bli att tycka att det är bra att han filmade och att filmen finns här. Annars hade ju inte alla som skrivit sin mening här och säkert många till blivit berörda av den.
Men jag kan knappt förstå att han hade sinnesnärvaro att tänka på det.

Jag tycker inte att man ska undanhålla sånt här.

Bra att filmen finns så kanske vi hojåkare tänker till en extra gång. Kanske var så han tänkte som la ut filmen på nätet. Räddar kanske indirekt livet på andra hojåkare.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
crazy martin skrev:
det e inte polska. det e rumenska. de säger att hans hjärta slår fort o sen långsamt.på slutet så slutar det slå. nåt sånt.

fattar bara inte att killen filmar :kocko allt o läger ut på nätet. den var på sh innan. när jag ville ladda den igen så hoppar ett medelande fram att man skulle pynta en dollar eller nåt för att ladda hem den. :kocko

Vad jag läst så fick killen som hostade filmen betalningskrav från sitt webbhotell eftersom filmen laddades ner så mycket. Kan vara snack också ingen kan veta säkert. Snackades om 65.000 nerladdningar eller nått sånt (minns inte säkert)
 

Davve84

'En jävel på att Fega !
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Globen
Hoj
VX 800
Fy fan ... Kör lungt i sommar alla som ser det här!

Finns inga ord för detta :(

Rip för killen i filmen .


/David
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top