En film som får en att tänka till

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
HönaPower skrev:
Filmen håller på i 7 min & 15 sekunder...& INGEN AMBULANS!!! :confused:
Läste nånstans på forumet där det tog nästan 20 minuter för en ambulans att komma fram till en mc-olycka. Har för mig att det var på bulten, men är inte säker..
 

newbee

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2004
Ort
HBG
Hoj
Något nytt på G
bojan skrev:
Det låter lite som polska. Iaf jag e från jugoslavien men fattar ändå lite av
vad dom säger. Han e död och ambulans/polis e på väg. Tanten e bilen e fastklämd och kommer inte ut.


Jag tycker det låter som Rumänska.... :tummenupp De säger iaf att killen på Mc:n är död...
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
mindre najs helt klart
dom på platsen är helt klart chockade, även dom som ser ut att göra inget.
visst, lite makabert att filma, men nu gör det ju nytta.
behöver inte gå fort för att man ska dö heller, en mkt god vän till mig dog i 30-40km/h, löjlig liten vurpa, men en mötande bil (lägre fart än han) han inte stanna...
att ambulansen inte hunnit komma är helt normalt.
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
unlock26 skrev:
ah, danke schön :krama

edit:
Fy fasen...
Verkar ju va en drös med folk som vimsar runt där..
Jag reagerade på att INGEN ens kände på puls eller lyssnade efter andning, mer än en enstaka som bara kände lite tafatt utan på kläderna :3freak
De måste väl fått gå NÅN abc eller hlr-kurs i Rumänien (eller var i världen detta nu hände) i sitt liv??
 
Last edited:

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Finns ju några reflektioner man kan göra över detta !

1. Platsen är inte säker på nåt vis... = platsen ska spärras av för övrig trafik annars riskerar flera av dom som är på filmen att bli påkörda.

2. Någon här borde ta "befälet" .... ta reda på om någon är sjukvårdskunnig.. och att mota bort alla dessa nyfikna personer som vandrar omkring. Dessa kan man samla upp vid ett annat ställe.

3. Någon borde ju såklart känna killen på pulsen och kontrollera om någon andning finns. Omöjligt att avgöra genom att bara titta på en filmsekvens men det ser ju ut som om han är död. Om så är fallet så kommer någon återupplivning sannolikt inte att lyckas, eftersom hela blodmängden invärtes är utblödd i vävnaderna. Eller så är skallskadan så stor att han dog av detta.

4. Det finns en person i bilen som lever... så i det fallet så gör ju allafall en av de på platsen rätt... eftersom han koncentrerar sig på honom , försöker att skapa fria luftvägar på honom genom att böja huvudet bakåt.

Sammanfattingsvis så är det så här det brukar se ut på olycksplatser när vi kommer fram, många som irrar omkring och inte vet vad dom ska göra riktigt. naturligtvis så är det en fullt normal reaktion. Men inte för den delen en bra reaktion. Med lite kunskap kan man göra detta bra mycket bättre.

Sen tycker jag att av respekt för den förolyckade så kunde man ha maskerat hans ansikte innan filmen lades ut på nätet till allmän beskådning.
Jag är dock en som tycker att sånt här är bra att få se ibland, eftersom det har en avskräckande effekt. Detta är ju inget annat än verkligheten !

Så ... som tips efter att ha sett detta kan jag bara säga att läs tråden som jag skrev ang .....Vad göra om man är först vid olycka. Så kommer ni garanterat att lösa detta på ett betydligt bättre sätt !

Fanns många där som kunde ha hjälpt den som satt i bilen och inte verkade må så bra... det finns under " dela upp er om flera är inblandade" första misstaget är ju att man fastnar vid den som ser värst drabbad ut... och i och med det så blir andra lidande.

5. Avslutningsvis !! Här har det gått mycket fort... efter vad man kan se på motorcykeln. Enorma krafter har utveckats. Den så kallade kinematiken har varit enorm. Enda sättet att komma till rätta med detta är sänkt hastighet !!

Kör försiktigt i sommar :tummenupp
 

t-quick

oldie but goldie, HSK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
småland
Hoj
KTM 625sxc, zx636r -03*såld, gsx750r -05 *RIP*
ambulans skrev:
Finns ju några reflektioner man kan göra över detta !

1. Platsen är inte säker på nåt vis... = platsen ska spärras av för övrig trafik annars riskerar flera av dom som är på filmen att bli påkörda.

2. Någon här borde ta "befälet" .... ta reda på om någon är sjukvårdskunnig.. och att mota bort alla dessa nyfikna personer som vandrar omkring. Dessa kan man samla upp vid ett annat ställe.

3. Någon borde ju såklart känna killen på pulsen och kontrollera om någon andning finns. Omöjligt att avgöra genom att bara titta på en filmsekvens men det ser ju ut som om han är död. Om så är fallet så kommer någon återupplivning sannolikt inte att lyckas, eftersom hela blodmängden invärtes är utblödd i vävnaderna. Eller så är skallskadan så stor att han dog av detta.

4. Det finns en person i bilen som lever... så i det fallet så gör ju allafall en av de på platsen rätt... eftersom han koncentrerar sig på honom , försöker att skapa fria luftvägar på honom genom att böja huvudet bakåt.

Sammanfattingsvis så är det så här det brukar se ut på olycksplatser när vi kommer fram, många som irrar omkring och inte vet vad dom ska göra riktigt. naturligtvis så är det en fullt normal reaktion. Men inte för den delen en bra reaktion. Med lite kunskap kan man göra detta bra mycket bättre.

Sen tycker jag att av respekt för den förolyckade så kunde man ha maskerat hans ansikte innan filmen lades ut på nätet till allmän beskådning.
Jag är dock en som tycker att sånt här är bra att få se ibland, eftersom det har en avskräckande effekt. Detta är ju inget annat än verkligheten !

Så ... som tips efter att ha sett detta kan jag bara säga att läs tråden som jag skrev ang .....Vad göra om man är först vid olycka. Så kommer ni garanterat att lösa detta på ett betydligt bättre sätt !

Fanns många där som kunde ha hjälpt den som satt i bilen och inte verkade må så bra... det finns under " dela upp er om flera är inblandade" första misstaget är ju att man fastnar vid den som ser värst drabbad ut... och i och med det så blir andra lidande.

5. Avslutningsvis !! Här har det gått mycket fort... efter vad man kan se på motorcykeln. Enorma krafter har utveckats. Den så kallade kinematiken har varit enorm. Enda sättet att komma till rätta med detta är sänkt hastighet !!

Kör försiktigt i sommar :tummenupp
W O R D ! !
:fakta
 

Biker_boy

Behöver ett plast arsle till rr hoj
Gick med
3 Apr 2005
Ort
luleå
Hoj
Streetfighter
BlueNinJa skrev:
Fyfan så otrevligt =/ gick nog en hel del över hastighets gränsen där.. men dock Hade mc-föraren otur med, för man kan faktiskt överleva en sådan krasch bra trots allt..=/ farsan berätta för några år sedan här i söderhamn så var det nån som, varoch bjöd en tjej på en åktur , och givetvis skulle han ju stila lite så han blåser på flygrakan [en lång väg utan för f15 området] och då ganska precis när dom passerar grindarna åker en [hmm vad heter det , många lastbilar på rad liksom] menmen och vad kan det ha gått med den där gamla motorcykeln då en bra bit över 200 iallafall tror han nämnde 240 eller så.. så krockar dom in i den första lastbilen så Båda flög rakt ut i skogen , hon krossa bäckenbenen , förstörde ansiktet etc, medans han klara sig helt utan skador , eller om han bröt ett ben eller hur det var .. kan vara grymt olika / orättvist , dock behövs det ju inte höga hastigheter för att dö heller .. Tråkigt är det iallafall :( :( missuppfatta inte det jag skrev bara .. vill bara tala om. // Teddy


Hans misstag hon får lida för det....väldigt orättvist
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Efter att ha sett denna filmen är jag glad att jag har haft en avrostningskurs L-ABC med hassethehen här på forumet.

Och ambulans har rätt, någon borde tagit på sig rollen som "befäl"
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
efter att ha ringt ett ganska stort antal abmulanser från jobbet som badvakt så vet jag att det tar 15-20 minuter för ambulans att ta sig från USÖ till Gustavsvik i Örebro. vilket är 5km.
det tar lite tid för dom att lägga ifrån sig maten blada ner till bilarna och köra så säkert det går genom stans alla rödljus, även på ett så kallat prio 1 larm. (hjärtstopp etc.) på plats är det fruktansvärt att vänta så "länge" för anhöriga till den skadade. därför är det jätteviktigt att alla lär sig hur dom ska agera på en olycksplats. Läs AMBULANS inlägg en gång till, även om du nyss läst den. :fakta
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
crashtestdummy skrev:
efter att ha ringt ett ganska stort antal abmulanser från jobbet som badvakt så vet jag att det tar 15-20 minuter för ambulans att ta sig från USÖ till Gustavsvik i Örebro. vilket är 5km.
det tar lite tid för dom att lägga ifrån sig maten blada ner till bilarna och köra så säkert det går genom stans alla rödljus, även på ett så kallat prio 1 larm. (hjärtstopp etc.) på plats är det fruktansvärt att vänta så "länge" för anhöriga till den skadade. därför är det jätteviktigt att alla lär sig hur dom ska agera på en olycksplats. Läs AMBULANS inlägg en gång till, även om du nyss läst den. :fakta

Ja ... inte vet jag men i min stad så tar det inga minuter att komma i bilen vid hjärtstopp ... oavsett om vi sitter och äter så släpper man gaffeln ögonblickligen och är i bilen på under 45 sekunder. ... då spelar det ingen roll vad som ligger på tallriken... undrar hur många hundra gånger jag har värmt min mat både tre och fyra gånger ....
och 5 kilometer åker jag garanterat snabbare än 20 min...
Men man ska komma ihåg att man har ansvar för sin kollegas liv i bilen och för andra medtrafikanter som varken ser eller hör ibland att man kommer med sirener... så det är inte bara att stampa gasen i botten.
händer nåt under vägen så en olycka inträffar, då kommer vi ju inte fram alls.. hur mycket har vi då uträttat...
Sen kan jag meddela att utan att någon har gjort HLR på den som har ett hjärtstopp... så är chansen näst intill obefintlig till att lyckas rädda personen.
4-5 min ... utan en fungerande cirkulation så är man hjärndöd. Då spelar det ingen roll vad ambulanspersonal gör .... Men som badvakt så utgår jag ifrån att man har HLR utbildning... och med en korrekt utförd sådan kan man rädda livet på en person efter en timmes väntan...
Så är det nån utbildning man borde se till att skaffa sig så är det just HLR...

Men mycket riktigt... läs på tråden om "först på olycksplats" den kan rädda liv fortare än man anar... :tummenupp
 

nikstr

Hoppas jag slipper hämta er
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Boden
Hoj
Suzuki gsxr 600 -98
ambulans skrev:
Ja ... inte vet jag men i min stad så tar det inga minuter att komma i bilen vid hjärtstopp ... och 5 kilometer åker jag garanterat snabbare än 20 min...

Är på din sida.. i min stad tar det inte heller minuter att komma i bilen, de måste ha en helvetes stor station i Örebro :)
men det är sant som han säger, att väntan på plats känns oftast längre än den är.
 

Black Eagle

No bike, no life
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 625 -05
för en sekund tyckte jag att det såg ut som en docka som låg där, kanske är det en film som ska avskräcka att köra för fort...
Men troligen inte...
Hemskt iaf
 

Garpe

semper in primis
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Hojlös =(
Usch, hemsk olycka... Tycker det är bra endå att sånt här kan visas.. Detta kan hända alla.. :(
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
nikstr skrev:
Är på din sida.. i min stad tar det inte heller minuter att komma i bilen, de måste ha en helvetes stor station i Örebro :)
men det är sant som han säger, att väntan på plats känns oftast längre än den är.
Till saken hör är att Örebro är stoppljusens stad, det måste vara Sveriges "stoppljustätaste" ställe, det är stoppljus, stoppljus och åter stoppljus efter stoppljus... ofta kommer man inte mer än 50 meter innan det är dags att stanna för ett stoppljus, kul dom gånger man har brottom, not... :4skrika
Och inte lär det underlätta för ambulansen när dom har utryckning...
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Lägger ut bilden på hur det såg ut när min vän blev torpederad av en 83 årig "gubbe" som körde med rattmuff i hetaste augusti.

Så kan det se ut om en bil som färdas i 50 km/h frontar en hoj som färdas i 50 km/h....

(killen på hojen blev förklarad oskyldig och har snart efter 2 år fått tillbaka sitt liv igen, "gubben" har inte ens visat sej eller hört efter hur det gick)
 

Bifogat

  • båge.jpg
    båge.jpg
    99.1 KB · Visningar: 127
  • bil.jpg
    bil.jpg
    120 KB · Visningar: 123
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top