Finns ju några reflektioner man kan göra över detta !
1. Platsen är inte säker på nåt vis... = platsen ska spärras av för övrig trafik annars riskerar flera av dom som är på filmen att bli påkörda.
2. Någon här borde ta "befälet" .... ta reda på om någon är sjukvårdskunnig.. och att mota bort alla dessa nyfikna personer som vandrar omkring. Dessa kan man samla upp vid ett annat ställe.
3. Någon borde ju såklart känna killen på pulsen och kontrollera om någon andning finns. Omöjligt att avgöra genom att bara titta på en filmsekvens men det ser ju ut som om han är död. Om så är fallet så kommer någon återupplivning sannolikt inte att lyckas, eftersom hela blodmängden invärtes är utblödd i vävnaderna. Eller så är skallskadan så stor att han dog av detta.
4. Det finns en person i bilen som lever... så i det fallet så gör ju allafall en av de på platsen rätt... eftersom han koncentrerar sig på honom , försöker att skapa fria luftvägar på honom genom att böja huvudet bakåt.
Sammanfattingsvis så är det så här det brukar se ut på olycksplatser när vi kommer fram, många som irrar omkring och inte vet vad dom ska göra riktigt. naturligtvis så är det en fullt normal reaktion. Men inte för den delen en bra reaktion. Med lite kunskap kan man göra detta bra mycket bättre.
Sen tycker jag att av respekt för den förolyckade så kunde man ha maskerat hans ansikte innan filmen lades ut på nätet till allmän beskådning.
Jag är dock en som tycker att sånt här är bra att få se ibland, eftersom det har en avskräckande effekt. Detta är ju inget annat än verkligheten !
Så ... som tips efter att ha sett detta kan jag bara säga att läs tråden som jag skrev ang .....Vad göra om man är först vid olycka. Så kommer ni garanterat att lösa detta på ett betydligt bättre sätt !
Fanns många där som kunde ha hjälpt den som satt i bilen och inte verkade må så bra... det finns under " dela upp er om flera är inblandade" första misstaget är ju att man fastnar vid den som ser värst drabbad ut... och i och med det så blir andra lidande.
5. Avslutningsvis !! Här har det gått mycket fort... efter vad man kan se på motorcykeln. Enorma krafter har utveckats. Den så kallade kinematiken har varit enorm. Enda sättet att komma till rätta med detta är sänkt hastighet !!
Kör försiktigt i sommar