En gång för alla.

:samuel:

adrenalin missbrukare
Gick med
6 May 2005
Ort
småland
Hoj
cbr 954 -02 busaberg 650 -04
skoteridioten skrev:
Annars, ett tips.. den här verkar grym. Har haft bilder på den men har tappat bort de.. :brinnerup
Finns nog även lite prutmån i priset ;)

http://www.blocket.se/view/5642715.htm?caller=dal_s&l=0&c=1&city=0

har blivit duktigt sugen på en husa 650 :tuttar så det får kanske bli en sån...nån som kan jämföra dem med en crf 450 i smidigheten? jag skiter i att det är typ olje byte varannan timme :huvet på dem typ,köper nog en pickis att kasta upp den på isof :yoparty ....
 

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
Varför inte låna en av varje o prova?
Jag tycker CRF'en är bra mycket smidigare. Husan är så bred över kylarvingarna.
 

four stroke

Ny medlem
Gick med
16 May 2005
Ort
gbg
Hoj
husa 650
Husan e både smidigare och rappare än crf 450!Det märker du när du provar Husa e den roligaste motarden och service mkt enkelt och smidigt.Köp en husa!!!!!! :tummenupp
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
four stroke skrev:
Husan e både smidigare och rappare än crf 450!Det märker du när du provar Husa e den roligaste motarden och service mkt enkelt och smidigt.Köp en husa!!!!!! :tummenupp
Så var det ja, justja, tänk va fel jag har haft tidigare, jag som ägt båda två.

Jag trodde att det kändes som att hondan vägde hälften, och att jag kunde köra tre gånger så långt på den som på Husan innan jag var tvungen vila. Men oj va fel jag måste ha haft.

Tur att det inte finns folk som är partiska, isåfall hade jag varit huuur lurad som helst ju!
 

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
utbytt mot en Caterham
Jag fyllde 18 för ett tag sen och då är det ju dags att få bort 1an på kortet.
Så vad finns det för Mellanklass-altrenativ då?

KTM 660 är ju reggad som mellanklass orginal, eller hur? (20kw/138kg~0,15kw/kg).
Hur är det med service på den? Blir det många timmar på knä i garaget om jag köper en ny? Går det att köra en 25-30mils tur utan att man ska bli bedövad i baken? Hur är aerodynamiken?

Har även tittat på Honda XR650 eftersom jag har goda erfarenheter av Honda vad gäller kvalité och driftsäkerhet. Många av dem är ju även strypta har jag förstått.
Samma frågor på den.

Vad rekomenderar ni?
 

four stroke

Ny medlem
Gick med
16 May 2005
Ort
gbg
Hoj
husa 650
Självklart får du vila oftare när du kör husa då den inbjuder till betydligt mer aktiv körning..

Med tanke på att Honda MT5 väger runt 60kilo så behöver du inte hålla så hårt i styret, :hihi det vill säga om du inte har 65cc+20mm förgasare på den
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
four stroke skrev:
Självklart får du vila oftare när du kör husa då den inbjuder till betydligt mer aktiv körning..

Med tanke på att Honda MT5 väger runt 60kilo så behöver du inte hålla så hårt i styret, :hihi det vill säga om du inte har 65cc+20mm förgasare på den
Ibland undrar jag om du e ironisk eller inte :7peta

darth_igel skrev:
Vad rekomenderar ni?
Husa 650 på 9kW i regpappren. KTM 640 och 660 tror jag finns i mellanklassversion. XR650 e jag osäker om det finns strypkit klara till.

Husan e roligast, billigast i försäkring och mest trolig att gå i bitar (mer service).
660n är kul, lite dyrare i försäkring och håller bättre (mindre service).
640n är okay (lite vek om man kört nån av de andra hojjarna), typ samma försäkring som 660 och håller bra (ännu mindre service).
XR650 är kul, försäkring har jag inte så stor koll på (borde va lite dyrare än husan) och håller skitbra (lagoma serviceavstånd).

Jag skulle välja XR650 om det nu är enkelt å rega den som 25kW. Andraval skulle jag säga står mellan husa å 660n. Personligen tycker jag att husan är värd servicen även om du kör på gata, nästan så jag sätter den före 660n.
 

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
utbytt mot en Caterham
OlleR skrev:
Husa 650 på 9kW i regpappren. KTM 640 och 660 tror jag finns i mellanklassversion. XR650 e jag osäker om det finns strypkit klara till.

Husan e roligast, billigast i försäkring och mest trolig att gå i bitar (mer service).
660n är kul, lite dyrare i försäkring och håller bättre (mindre service).
640n är okay (lite vek om man kört nån av de andra hojjarna), typ samma försäkring som 660 och håller bra (ännu mindre service).
XR650 är kul, försäkring har jag inte så stor koll på (borde va lite dyrare än husan) och håller skitbra (lagoma serviceavstånd).

Jag skulle välja XR650 om det nu är enkelt å rega den som 25kW. Andraval skulle jag säga står mellan husa å 660n. Personligen tycker jag att husan är värd servicen även om du kör på gata, nästan så jag sätter den före 660n.

Husan har jag faktiskt inte tänkt på så mycket p.g.a mycket service och det där med att gå i bitar :hihi Men hur är den att köra längre sträckor och hur mycket pulver är det i den ostrypt? Pris ny/begannad?

Har sett många annonser på XR650n där det står t.ex "14kw på pappret" så nåt stypningskit måste ju finnas eftersom de är orstypta orginal.

Just nu lutar det mest åt en XR650 eftersom de är hyffsat billiga begagnade och förhoppningsvis går den i 100år om man sköter den på rätt sätt.
 

four stroke

Ny medlem
Gick med
16 May 2005
Ort
gbg
Hoj
husa 650
ang. XR 650-touring

Obs! Se då för guds skull till att få med packväskorna (orignal tillbehör) så att du kan toura omkring i sommarvärmen och eventuellt kopplingslira upp den på slangen på ettans växel för på nån annan växel går det ej. Håll utkik på modeller med sidovagn och paris dakar tank 90 litarn, då dessa e betydligt lättare att sälja när det är dags att köpa en supermotard tex (Husaberg 650 med elstart) :banana :D
 

Rebell80

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Olofström
Hoj
KTM 660 SMC -04
Men det är ju ingen som skrivit om TT600R,,,, visst den har inte samma drag som husa och KTM men man behöver ju aldrig skruva med den. Men jag kan ju inte ljuga om att man funderat på att byta till en KTM 660. Får se nästa vår...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
darth_igel skrev:
Husan har jag faktiskt inte tänkt på så mycket p.g.a mycket service och det där med att gå i bitar :hihi Men hur är den att köra längre sträckor och hur mycket pulver är det i den ostrypt? Pris ny/begannad?

Just nu lutar det mest åt en XR650 eftersom de är hyffsat billiga begagnade och förhoppningsvis går den i 100år om man sköter den på rätt sätt.
Kan bara säga bra val :) :tummenupp

Husan är halvtaskig att åka längre sträckor, 8-9 mil tycker jag är okay men längre blir man fan damp. Sen måste man se till att den inte går på jämngas hela tiden utan accelerera och bromsa in för att det ska smörjas. Ostrypt (som alla är) så är det nog mest att åka med av alla standardmotarder. Priserna är som med alla andra tävlingsmoppar. En 05a borde ligga nånstans runt 65ooo till nästa sommar.
 

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mölndal (Halmstad sommartid)
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Rebell80 skrev:
Men det är ju ingen som skrivit om TT600R,,,, visst den har inte samma drag som husa och KTM men man behöver ju aldrig skruva med den. Men jag kan ju inte ljuga om att man funderat på att byta till en KTM 660. Får se nästa vår...

Håller med, alla glömmer bort Yamma TT. Riktigt fin hoj faktiskt! Skulle faktiskt hellre köpa en TT än en XR, främst för att jag tycker TT:n är så mycket smidigare.
Sen håller de ju hur bra som helst. :tummenupp
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
osså tvitakt förståss....
mest bang-for-the-buck om det gäller prestanda,
touring och posande går bort däremot.

100 pannor är skattevikten på min spanska kamrat.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga: Köp den hoj du känner för!! Det finns överhuvudtaget inget förnuftigt med att åka bushoj så varför fundera??Köp med hjärtat!! :tummenupp
Prova några olika,sov på saken om det behövs,sen är saken biff :yoparty
 

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
four stroke skrev:
Självklart får du vila oftare när du kör husa då den inbjuder till betydligt mer aktiv körning..

Med tanke på att Honda MT5 väger runt 60kilo så behöver du inte hålla så hårt i styret, :hihi det vill säga om du inte har 65cc+20mm förgasare på den

Försök inte, MT5:an väger över 80 kg :fakta
 

Doable

FacePlant[NkpG]
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Wanda & Lill-Babs
Drifter skrev:
Försök inte, MT5:an väger över 80 kg :fakta
Har för mig att MT-5:an hade en torrvikt på 79 kg.... Yeah yeah.

Tänkte bara säga att Husqvarnan är asgrym. Har kört 510:an några gånger. Tycker den har brutalt vrid och riktigt grymma bromsar. Dessutom är den riktigt trevlig att vila ögonen på :yoparty
 

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
Jag kör själv 400cc sporthoj men polaren har kört en Husaberg 650 -03 som jag varit ute och provkört lite idag. Det är första gången jag kört motard så har inga andra motarder att jämföra med.

Började med att få hjälp med att kicka igång den då det kräver viss teknik :hihi
Spinner iväg lite på gruset ut mot vägen, när jag kommer ut på vägen så lutar jag mej frammåt (har ju fått höra en del om våldsam bakhjulsåka) och ger mellangas 1an och 2an sen spetar jag på fullt på trean och blir imponerad över hur bra den går. Åker runt och leker i ca 15min (med ett stort flin innanför hjälmen), den bara ber om bus.

Det jag dock har svårt för är vibrationerna, fy fan va det vibrera. Efter att ha varit ute i ca 15min så kittlade det i skinkorna lika länge efteråt. Polaren som kört en hel del cross hade ju självklart inte ont av det.

Senare på dagen så var vi ute och åkte en sväng, på ordentligt kurviga vägar så har vi ungefär samma tempo. Men ute på stora vägar så ligger han bäst/bekvämast i ca 90 men jag vill upp i 120 för att trivas.

Nu har han inte kört cross på ett par år och detta är hans första mc, men det var inte länge vi var ute och körde innan han var stel och ville ta en paus.

Om man bara kan vänja sej vid vibrationerna och inte åker några längre sträckor så tycker jag det är en dunderbuskul cykel!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top