En gång för alla.

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Schjurahammar
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Som vanligt så är detta en tråd om vilken motard jag ska välja, Har kikat runt i stortsett alla trådar på motardforumet. Men känner att det inte finns tillräckligt med fakta utan mest smutskastning av olika märken :confused: Hur är det igentligen?Några exempel..


*Kan en husaberg köras på gata utan att man ska behöva skruva varje gång efter en rolig tur, Rasar den efter man suttit på den?

*Yamaha wr426/450f är de cyklar som håller hög kvalitet och högprislapp eller är det bara bogus?

*KTM är en 640/660 så trötta och klumpiga som man kan höra ibland?Gillar deras motor verkligen bakhjulsåka km efter km?

*Gasgas ska visst vara smidiga i chassit, men håller de längre för de har mycket olja i sig?

*Honda CRF bör hållas i koppel på bana där den hör hemma och inte brukas för gata om man inte vill ha ett ras?

Ingen maskin håller för evigt, frågan är vilken som tål stryk bra. Visst har vi slitvargarna XR650 och DRZ 400.

Vilka hojar har problem?Vilka hojar har botat sina skavanker och barnsjukdommar genom nyare modeller?

Visst är alla motarder anpassade efter viss körstil har jag märkt.
Personligen gillar jag landsvägsbus före grussmisk. Vilket kan vara skoj ibland det med. Jag kommer inte köra längre sträckor och hålla till så mycket jag kan på 1 hjul. Jag åker hellre än skruvar men kan ändå skruva lite om det ska vara så :tummenupp

Den här tråden smakar nog bäst med en nypa salt. Men värk ur er erfarenheter, priser, ris och ros om olika cyklar. Tacksam om ni hjälper mig i den här djungeln av Supermotarder, säkert flera som är i samma sits som jag.



"Slanga det bör man, annars dör man" :hihi
 

copse

Guest
Finns alltid för- och nackdelar med alla hojar.

Jag har själv en original 640, tycker den är långt ifrån trött och klumpig. Bara rycka lite lätt i styret på 2an så sticker den upp på slangen.

Snart ska jag byta munstycken i förgasaren, öppna luftburken å nya slipons. Kommer gå ännu bättre då.

Sen bakhjulskörningen flera kilometer tror jag ingen hoj gillar, lär bli dålig smörjning. Du får väl sätta ner hojen å sen upp igen :)

Förra nummret av bike hade test på motarder, var 4-5 olika. Tror alla testförare valde KTM för att den hade starkast motor. Minus var vibrationerna

mina 2 cent om KTM

//Roger
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Köp något med stor motor om du ska åka gata,oavsett märke.En 450 är rapp och kul på bana,men på gata är det skönare med vrid.
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
jag står i samma val...har funderat på en xr650...ska gå från 125:a till mellan till våren och var inne på sporthoj från början till jag såg försäkringarna....ibland kommer jag åka ca: 12 mil i ett klipp, som jag förstått det så ska inte xr650 vibrera så som ktm gör så de får nog bli en sån årsmodell -01 till -03....
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Om du ska kunna hänga på sporthojar och köra lite längre sträckor ~20 mil på kurviga vägar är det en KTM 625, 640, 660 eller Honda XR 650 du ska ha. De andra hojarna ÄR roliga på småsmå vägar, i stan, på bana osv men det är inget du hänger på polarna med sporthojar med.

Vibrationerna på KTM är inga problem enligt mig, man åker väl inte hoj för att det ska vara bekvämt?
660 är roligare än 640, jag har haft båda. Piggare, lättare, mindre och mer lättsvängd. 625 har jag aldrig kört. Kickandet på en 660 är inga problem.

Angående smörjning och bakhjulsåka på KTM tror jag inte det ska vara några problem, kolla med Zeb, han körde 1½ mil på sin 660.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag kan bara referera till min 660 eftersom den är den första och enda motard jag ägt.

Min 660-04 har nu gått 550 mil i princip bara lek/bus och banåkning. Fungerar hur bra som helst. När jag hämtade den körde jag 35 mil på en eftermiddag utan att på något sätt vara död efteråt....

Angående smörjningen på slangen så tror jag inte det ska vara något problem, min har åkt fram och tillbaka på motorvägen många gånger (repor mellan 5 km-15 km) och verkar vilja vara med fortfarande...

640 är tröttare, köp 660 med en gång. Jag lägger in en bild på min instrumentering efter toppfartstest. Helt original 660...

//jaG
 

Bifogat

  • 200kmh.JPG
    200kmh.JPG
    30.7 KB · Visningar: 325

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Schjurahammar
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Nu har även 660 kommit upp på granskningslistan för mig.
De cyklar jag kikat på är wr426,gasgas 450,xr 650 och nu ktm 660.
Hittils verkar XR650 och 660 klara sig ganska bra. för det kommer bli pendling ganska korta sträckor runt 3mil men ändå. Båda dessa maskiner har dubbla oljepumpar?

XR650 och 660 har de några barnsjukdommar på tidigare modeller?Vilken årsmod skall man satsa på om man inte är gjord utav pengar?

Vad skiljer sig 660 ifrån 640?Vad är alla dessa förkortningar som jag ser på olika modeller?

620-625 heter SC = Super Comp?
640 är det en LC4? eller är det olika maskiner?
660 smc?
 

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
Tjena SimmPsi, har du bestämmt dig för motard nu altså :)

Ja du vet ju vad jag tycker du ska köpa för hoj.
 

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Schjurahammar
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
WaZZe skrev:
Tjena SimmPsi, har du bestämmt dig för motard nu altså :)

Ja du vet ju vad jag tycker du ska köpa för hoj.

:hihi ....har snackat en del med martin och suget efter en XR650 alt 660 ökar. 660 ser förjävla fina ut. Ge ris eller ros nu WaZZe :tummenupp
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
SimmPsi skrev:
620-625 heter SC = Super Comp?
640 är det en LC4? eller är det olika maskiner?
660 smc?

Lc4 = Liquid Cooling 4 stroke är ett samlingsnamn för motortypen som sitter i 625/640/660
oavsett om det är en offroad eller motard.

SC=Super Comp
SMC=motard (Super Moto Comp?)
SXC=offroad (Super Xross Comp?)

Sen har du ju 625 i både motard & offroad utförande lättare & roligare än vad 640in är,
ungefär som 660in fast 625an har elstart oxå.

Så där ja, nu fick du en till att välja på... :hihi

Om du vill ha en husa så blir det en del skruvande för att hålla den rullande på gata,
men då kan du köra ifrån dina polare på plastraketer oxå, bara det kan ju göra det värt lite tid i garaget. ;) :tungan
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ghost skrev:
Lc4 = Liquid Cooling 4 stroke är ett samlingsnamn för motortypen som sitter i 625/640/660
oavsett om det är en offroad eller motard.


Nu har du allt fel. LC4 står för Liquid Cooled 4 valves. Vad skulle annars LC8 betyda? :7peta

660 är en piggare maskin än XRen. Men provkör båda och skapa dig en uppfattning.

Det kryllar av 660-04or där ute, bara att köpa en!

//jaG
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Zeb_Macahan skrev:
Nu har du allt fel. LC4 står för Liquid Cooled 4 valves. Vad skulle annars LC8 betyda? :7peta

660 är en piggare maskin än XRen. Men provkör båda och skapa dig en uppfattning.

Det kryllar av 660-04or där ute, bara att köpa en!

//jaG

men anligt boost så ska en annan gasare o system göra xr snarlik...har jag för mig :va
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
SimmPsi skrev:
*Kan en husaberg köras på gata utan att man ska behöva skruva varje gång efter en rolig tur, Rasar den efter man suttit på den?

Förra helgen tänkte jag slå hål på myten. Utrustad enbart med Husabergs medföljande verktygssats "tourade" jag över till Fårö och tillbaks. Inte så jättelångt men ändå. Vart totalt ca 7h åkning i blandat tempo. Inte ett enda tillbud. 6:e växeln är verkligen underbar att ha i högre farter, mycket skönare att åka fort och långt med än 640:in tycker jag iallafall, och grymt mycket trevligare att köra om med.

Sen blev det ju oljebyte etc när man kom hem men jag tycker att allt snack om att de rasar hela tiden är ganska så överdrivet. Kommer inte tveka att ta den på en längre körning igen.
 

Bifogat

  • DSC00074.jpg
    DSC00074.jpg
    73.9 KB · Visningar: 286
Last edited:

four stroke

Ny medlem
Gick med
16 May 2005
Ort
gbg
Hoj
husa 650
Köp Husa!

Köp dig en husa 650 istället för 640,660= Tenere.Klumpiga och slöa är dom och slanga går inte heller du dränker hela vevhusventilationen.Men de e klart vill du ha en touringcykel så köp men de finns ju andra touringcyklar också :lol
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ja du!

Som många har beskrivit så pratas det mkt om just KTM samt HONDA

Man kan aldrig komma ifrån att just XR650 är en slitvarg som har få brister men inte så mkt uteffekt som vissa andra hojar har orig.

Både XR650 och KTM660 är lätta att underhålla och kan med lätta medel ta fram mer effekt om så önskas. Du nämnde lite hur långa sträckor du kommer köra vilket var ca 3mil. 3Mil är ingenting för dessa båda hojar, vi får börja prata upp till 10-15mil i sträck så får vi en lite bättre uppfatting hur de är.

Har alltid gillat KTM "därför jag inne på min 4:e" pga dess effekt redan orig MEN, XR650 är nog en hoj som jag hellre skulle ta om jag skulle börja pendla fram å tillbaka till t,ex jobbet. Visst KTM vibrerar jäkligt mkt men det är inget jag tänker på för det kopplar jag bort i huvudet då jag sitter på den för att ha kul inte för att åka bekvämt.

Du nämnde även andra hojar som var på t,ex 450 mfl är de flesta högvarviga tävlingsmaskiner som kräver mer underhåll än andra hojar. Det är väl kanske inte vad du letar efter OM du nu ska pendla. Men om du ska använda hojen för att motionköra på grusväg, crossbana, enduro mm så kan ju dessa hojar vara ett alternativ!

Men tillbaka till XR650 & KTM660 så bör du prova först alt prova även KTM,s 640 & 625 också.
 

MD

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
blandat
Om du är i u-väsby nångång så kan du alltid få testa en "trött" 640, den e inte snygg men funkar :tummenupp
 

puffen

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Kode
Hoj
Husabusapower
Ville bara flika in och säga att jag har provat det mesta och och jag är ingen mästermekare men ska man ha nåt vasst att busa med så e det Husa 650 som gäller!
Vi är 5 grabbar som pressar så mycket vi orkar och ingen har problem med hojarna.......tycker man att det är jobbigt att byta olja och filter var 5:e timma i 5min så kan man ju alltid köpa en guldvinge.
Mitt råd till dig är provkör allt och känn själv vad du behöver, det var så det blev Husa för mig.
Bekväm som en två tum fyra men vansinnigt snabb!!!
Lycka till.
:tummenupp
 

four stroke

Ny medlem
Gick med
16 May 2005
Ort
gbg
Hoj
husa 650
husa!!

Det där med att skruva tycker alla är så jobbigt.Men är mkt enkelt justera ventiler och byta olja kan man nästan göra med förbundna ögon och skulle de vara några andra grejer så är det inte svårt heller om man inte har tummen mitt i handen.Så köp en husa och va värst!!!!!!! :banana
 

gas_utt

GasGas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppl.väsby
Hoj
Gasgas EC 300-07+ Yama R1-04
Husa 650 är mycket användar vänlig.Bytte från 640 och det finns
nog ingen som får mig att sitta på en sådan igen...!!!!VIBRATIONER...
Har kört husa som bushoj förra och denna sommar och jag
har inte meckat mig till döds.Ser inte någon fördel att titta på
450,den lilla skillnaden i vikt??mindre tank och annan
sittposition är vad som det skilljer 450 mot 650.
Blir det en motard så blir det husa eller något över 500cc
minst.Typ Gasgas(kommer-06?) eller husky.
 

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Schjurahammar
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Okay så allt snack om Husa är lite överdrivet? Hur lyder effekt siffrorna på XR650R samt KTM 660 ? Vad väger dom osv? Vikten är ju inte relevant om chassiet är schysst och dom känns smidiga. Men alltid roligt med effekt :yoparty Vad är siffrorna på 625 och 640?

Har ni bänkningspapper så kan ni slänga upp dom, alltid roliga att kika på! :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top