En i mängden

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Jag skulle iaf tänka två gånger innan man lämnar ut hojen för provkörning till någon vars första ord till mig var: -Hur fort går den?

Även om det är i ett mail man fått flera månader innan provkörningen så är det första intrycket som betyder mest.

Skulle en sådan köpare vara seriös borde han vara ganska påläst vad gäller olika hojars toppfart.

//Linus

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Jag tror att du har gjort bort dig rejält! Precis som någon annan skrev innan så är toppfarten väldigt viktig för en 15-årig kille och affären kommer han inte att göra själv, han bara rekar ordentligt för att få farsan så intresserad att han följer med och handlar in hojen. Hans farsa kan för övrigt säkert inget om hojjar heller. En seriös försäljare ger aldrig upp hoppet om en kund innan det är helt kört så skriv och be om ursäkt för att du förväxlade honom med en annan oseriös köpare som hette likadant som han eller nå't.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
espa skrev:
Du måste vara den mest korkade säljare av en hoj på denna planet, hoppas du får behålla den.

Jovisst, jag är nog det. Du känner väl till alla?

Skitsnack att han skulle vara seriös. Han kunde skrivit något i stilen:

Hej!

Jag är väldigt intresserad av din hoj. Har du haft några problem med den? Vad är bytt/inte bytt? Hur pass bra går den? Vad toppar den?

Då hade jag svarat ordentligt.

Hoppas du behåller alla dina hojar när du vill sälja dem :kocko

EDIT: Som chili säger, om han skulle vara seriös så skulle han nog veta en del om toppfarten iallafall, för kåta 15 åringar söker på nätet eller är medlemmar här.

Last edited:

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
MattE. skrev:
Är man seriös så ringer man.

Jag brukar alltid maila först, kika på lite fler bilder inan jag ringer och bokar provkörning. Vill man inte svara på mail så köper jag en annan hoj!

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
En svart och rytande Honda!
Även om den som är spekulant frmstår som korkad kan han ju ha stålar,
eller så kan ju hans föräldrar ha.

Jag skulle nog inte ha Klippt kontakten för att någon frågar "korkade" frågor,
Det får man räkna med när man kränger prylar på tex Blocket.

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
-dB_mike skrev:
precis, lättare att inleda så, plus att man kan få bilder skickade till sig, istället för ett "ja, den är i bra skick" över telefon.
när jag köpte min förra hoj skötte jag det helt genom pm här på forumet, pratade med säljaren första gången när jag skulle kolla på hojen. han bodde 30mil bort. köp av min nuvarande hoj inleddes med 4mail, men sen ringde jag. hade någon av dom snäst av mig hade jag letat vidare.
alltså underskatta inte alla mailsvar.
Samma här, pratade först med säljaren när jag knackade på hans dörr. Föredrar mailkontakt 100 gånger av 100 när det rör sig om köpa/sälja saker. Sätter aldrig ut tel-nr i mina säljesannonser.
Sen tycker du att 20 mail var mycket? Jag fick över 100 PM på min R6-annons på ett par dagar.

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
H4 skrev:
Halloj!

Har lagt ut hojen på blocket. Det går trögt, får inte sålt på den men många "seriösa" mailar. Men den här jäveln förstår jag mig inte på:

Mail 1:

hur fort går den ostrypt då ..?

Svar: Är du intresserad får du reda på det själv.

Mail 2: men jag är intresserad och därför frågar jag hur fort den går ..!

Svar: Det är du tydligen inte. Sluta ödsla min tid, jag vill inte ha några brevvänner.

Mail 3: men ... eru seriös eller .. vill du ha skiten sold eller ..?? hur fort gåren
..?

Svar: Ungefär 310 km/h. Kul va? Köp den nu då.

Mail 4: men fuck u .. varför kan du inte bara säg .. skämms nu eller ..!?

--------------------------------------------------------------------------

Sista brevet fick jag inte med, men jag minns att jag avslutade ganska gött. Kan säga att den här grabben ringde inte heller, så jag visste att han var oseriös. Händer detta er? Eller är det bara så för att min hoj är en sådan som uppmärksammas av fjortisar?

Verkar som om de flesta av er läser för mycket av posten...kolla första raden: "Hur fort går den ostrypt då..?" Om det hade varit det första mailet jag fick från en potensiell köpare hade jag bara skrattat o slängt skiten i papperskorgen :rofl

Är det en som är intresserad så tro fan att han vet hur fort den går, vad den väger, watt tal på framlampan o gud vet vad......15 år eller inte.

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Maax skrev:
Verkar som om de flesta av er läser för mycket av posten...kolla första raden: "Hur fort går den ostrypt då..?" Om det hade varit det första mailet jag fick från en potensiell köpare hade jag bara skrattat o slängt skiten i papperskorgen :rofl

Är det en som är intresserad så tro fan att han vet hur fort den går, vad den väger, watt tal på framlampan o gud vet vad......15 år eller inte.

håller med om att det är VÄLDIGT oseriöst att enbart skriva "hur fort går den?" i ett mejl, men å andra sidan vet man ju aldrig vad köparen är för snubbe? För allt du vet kanske det är någon brat i Djursholm som vill uppgradera Aeoroxen och vars enda kriterier är att den ser snygg ut (vilket han vet eftersom han sett bild på din i annonsen) och att han kan dra sina moppefucko-polare vid korvmåjen.... 30 lax (eller vad hojen nu kostade) är små-potatis för grabbar som åker på skidsemester varje år för 15 tusen, och eftersom dom endast har de två kriterier som står ovan kanske dom skickar iväg pappa att köpa hojen skulle den uppfylla dessa två kriterier...

Scenariot ovan kanske är lite orealistiskt, men va fan... du kanske missade en rejäl chans att blåsa någon korkad brat på pengar :tungan

P.S Om ni undrar varför jag vet så mycket om brats så är det för att jag går i en skola där brat-koncentrationen är väldigt hög.... :hihi

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
chili skrev:
Jag skulle iaf tänka två gånger innan man lämnar ut hojen för provkörning till någon vars första ord till mig var: -Hur fort går den?

Även om det är i ett mail man fått flera månader innan provkörningen så är det första intrycket som betyder mest.

Skulle en sådan köpare vara seriös borde han vara ganska påläst vad gäller olika hojars toppfart.

//Linus
Det finns alltid "drömmare" (de kan mycket väl ha pengar). Vi säger en som inte kan ett skit och bara vill ha en 125a, detta kanske är den första 125an han kollar på. Räkna inte med att en som ska inhandla lättviktare har någon tidigare hojkännedom eller att han är särskillt påläst. Den är snygg och ser bra ut, den tar jag!.

.... pappa...denhär vill jag ha... :rolleyes:

H4 skrev:

Hej!

Jag är väldigt intresserad av din hoj. Har du haft några problem med den? Vad är bytt/inte bytt? Hur pass bra går den? Vad toppar den?

EDIT: Som chili säger, om han skulle vara seriös så skulle han nog veta en del om toppfarten iallafall, för kåta 15 åringar söker på nätet eller är medlemmar här.
Försvarar honom inte men jag kan vara tillräkligt modig och berätta för dig att jag själv var en sådan snorunge som mejlade och frågade efter toppfart. Vadå bytt, vad är en kolv? :confused: Många vet knappt hur man tankar eller att man ens har oljeblandad i en 2t. Tvekar också för den delen att de vet vad 2t är. Min poäng. Jag känner igen mig i hans fråga och jag var faktiskt seriös. Man "kollar upp" innan man försöker sig på farsan som antagligen kan en del mer. Ofta föräldrarna du ska handla med så hade du bara skött ditt och vart trevlig och fått honom ännu mer intresserad så hade du kanske fått din rätta köpare (pappan). Det är ju ofta så att ungarna inte provkör hojarna på gatan heller det vore dumt utan körkort.
kommentarer som, "den går tillräkligt fort för dig" osv uppskattas inte.

mini-knutten skrev:
håller med om att det är VÄLDIGT oseriöst att enbart skriva "hur fort går den?" i ett mejl, men å andra sidan vet man ju aldrig vad köparen är för snubbe?
Enligt min mening säger en 125as toppfart väldigt mycket om skicket. krävs en frisk motor för att nå upp till de högre farterna.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Nytt mail idag:

Tjenna mannen hur e de å sånt?

ja vil köpa moppeden

kör den snabt? hellst ska den görra 250blåss
kan denn dett? då köpa jag den direckt för
20000kroner plus du får min bil ford feista 92
jätefin blå

Måste vara någon härifrån :D

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
H4 skrev:
Nytt mail idag:

Tjenna mannen hur e de å sånt?

ja vil köpa moppeden

kör den snabt? hellst ska den görra 250blåss
kan denn dett? då köpa jag den direckt för
20000kroner plus du får min bil ford feista 92
jätefin blå

Måste vara någon härifrån :D

:rofl :rofl
Att inte jag kom på det. :hihi

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
MattE. skrev:
Är man seriös så ringer man.

Vem orkar sitta och ringa om man letar bil/mc. Är man en seriös säljare så skriver man så pass utförligt så mail och telefon samtal är överflödigt.

Själv uppskattar jag när folk mailar om de har frågor så slipper jag sitta i telefonen och svara på idiotiska frågor. Förr när mail i affärer var ovanligt så var ju mer än hälften som ringde lika oseriösa av 10 samtal så kanske det fanns en riktigt intresserad.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Tycker du svarade som ett moppefucko!
Jag ringer i princip aldrig på annonser. Jag mailar och får den info jag vill ha från olika annonser och väljer därefter ut de intressanta. Efter ett gäng mailväxlingar blir det telefonen.
De som inte svarar på mail eller skriver "ring istället" skiter jag i.
Mail är bästa sättet att få den såld.
Som andra skrivit är det ofta de som verkar blåsta som köper den.

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
XS500
mini-knutten skrev:
håller med om att det är VÄLDIGT oseriöst att enbart skriva "hur fort går den?" i ett mejl, men å andra sidan vet man ju aldrig vad köparen är för snubbe? För allt du vet kanske det är någon brat i Djursholm som vill uppgradera Aeoroxen och vars enda kriterier är att den ser snygg ut (vilket han vet eftersom han sett bild på din i annonsen) och att han kan dra sina moppefucko-polare vid korvmåjen.... 30 lax (eller vad hojen nu kostade) är små-potatis för grabbar som åker på skidsemester varje år för 15 tusen, och eftersom dom endast har de två kriterier som står ovan kanske dom skickar iväg pappa att köpa hojen skulle den uppfylla dessa två kriterier...

Scenariot ovan kanske är lite orealistiskt, men va fan... du kanske missade en rejäl chans att blåsa någon korkad brat på pengar :tungan

P.S Om ni undrar varför jag vet så mycket om brats så är det för att jag går i en skola där brat-koncentrationen är väldigt hög.... :hihi

Jävligt nyanserad bild av dig där.. det är klart, du kommer från "da hood" täby. (för er som inte vet så är det grannkommun till danderyd/djursholm och det skiljer inte många kronor per kvadratmeter boyta.)
Du var född 88? Du har förstås arbetat ihop till dina två hojar helt själv?
Häv inte ur dig en massa skit, du gör folk förbannade.
/J.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Två nya mail:

AzzÅ HalLå KaN Du SvaRa NånGoNg eLlEr Är DU eN såN
eliT sOm InTe SvArAr På MaJl...?????!!!!

////////////////NizSe////////////////////

HaR DeN TOrBU föRResteN?
???????????????????????????????????+

Det måste vara någon från sporthoj. Patetiskt så in i helvete :D

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Lt Jake skrev:
Jävligt nyanserad bild av dig där.. det är klart, du kommer från "da hood" täby. (för er som inte vet så är det grannkommun till danderyd/djursholm och det skiljer inte många kronor per kvadratmeter boyta.)
Du var född 88? Du har förstås arbetat ihop till dina två hojar helt själv?
Häv inte ur dig en massa skit, du gör folk förbannade.
/J.

är ju snarare du som inte ska häva ur dig en massa skit, vad fan vet du om min situation? Vart i texten beskriver jag Täby som "da hood"? Jag lever bra, mycket bättre än många andra i Sverige eller världen för den delen, men MINA erfarenhet säger att det är en STOR skillnad mellan våra två kommuner, dock självklart med undantag. Jag har själv goda polare som bor i Danderyd så jag menar definitivt inte att alla därifrån är de "brats" jag beskrev i mitt tidigare inlägg, endast att de förekommer, på vissa geografiska platser oftare än andra...

Angående personangreppen du inkluderade tänker jag bara säga en sak: vad fan vet du om mig? Ja, hojarna är MINA pengar, som jag fixat ihop genom jobb och genom att skära ner på nöjen såsom bio, resor mm. Ioförsig bestod ju dessa pengar utav barn/studiebidrag, vet inte om det fanns på din tid men numera får alla familjer det och barnet får sen ofta själv bestämma vad han/hon vill lägga pengarna på.

Ledsen att du tog till dig av mitt inlägg, oavsett om du själv är en sådan individ som springer runt på Stureplan och har Champange-krig, eller om du vuxit upp i "da Hood" och tycker att jag är en tönt som tror att jag lever i ett ghetto.

Men va fan, jag är ju en vit, övre-medelklass, 17-årig kille, vad vet jag?

P.S - Jag är inte kommunist, jag bara föraktar det "brat-beteende" jag sett alldeles för mycket av....

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
opel
H4 skrev:

Hej!

Ja du kommer nog att märka om några år när du har gjort några affärer att det inte alltid är dom som låter seriösast som kommer och handlar. Flera gånger när jag har haft annons ute och ska sälja nån hoj eller bil så är det dom som har låtit minst seriösa på mejl eller telefon som helt plötsligt har stått utanför dörren och typ sagt - den där ser ju fin ut jag tar den, utan att pruta eller nånting, Andra kan man ha gått igenom varenda skruv med och varenda bokstav i dokumentationen samt bestämt träff + kommit överens om ett pris ( rejält prutat ) sen dyker dom aldrig upp. Så var tillmötesgående och trevlig mot alla som visar intresse. att vara spydig verkar ju korkat. Det blir nog bra :clown

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024