En intern kostar 5000:-/dagen.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Glöm för all del inte knullägenheten som man kan få tillgång till ett helt dygn (eller vare bara över en dag?) om man sköter sig.
Källa: anhörig vars yrke är väktare på ett av våra större anstalter.

De borde tvingas leva i celibat under fängelsetiden. Kan man garantera att de intagna inte tar dit prostituerade?

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
De borde tvingas leva i celibat under fängelsetiden. Kan man garantera att de intagna inte tar dit prostituerade?

Det kan bli svårt att kontrollera kanske, men besökarna måste ha ett rent straffregister (jag tror inte det gäller fortkörningar och så). Internerna har inga kontanter inne på anstalten så det kan vara svårt att betala för tjänsten kanske.
Men en straffad prostituerad som betalas av någon på utsidan ska nog inte vara en omöjlighet.
För den delen finns det gott om kvinns som tänder på bad boys som sitter inne så efter lite brevväxling är det inte omöjligt att dom ens behöver betala för besöken.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Härligt, jag hetsade dig lite extra bara för att du skulle göra ditt yttersta när du svarade :D
Vi är på samma våglängd alltså, nästan. Jag menar ju på fullt allvar att vi inte ska släppa ut pedofilen igen då det är en alltför stor risk att göra det.

Men tyvärr så har ju inte jag något att säga till om i ämnet så jag får ju överlåta det till såna proffs som dig, jag hoppas bara att det någon gång i framtiden kommer ändras så att det blir hårdare tag. Kemisk kastrering tex är ju ett snäll ord i dessa sammanhang, lobotomering likaså :gnissla
Du behöver inte ta i för att få ett svar och vi, inte bara du och jag, är nog mer eniga än oeniga. Trots allt finns det väl ingen som vill ha kriminella, pedofiler eller andra störmoment i samhället?? Sedan har vi kanske olika uppfattningar om bästa sättet att uppnå detta.

Problemet är hur vi ska avgöra vem som ska komma ut eller inte och hur man i så fall skulle utdöma tidsstraff. Inom rätttspsyk är just den biten inte ett problem då en person lätt kan bli kvar här hela livet men så fungera det ju inte inom kriminalvården då det är en speciell datum som säger att personen är klar att komma ut i samhället igen.
Jag anser att även den som begått ett brott har rätten till en ny chans men samtidigt har ju alla medborgare rätten att inte bli utsatta för brott.

Jag kan för övrigt lugna dig: Jag jobbar med detta men har inget att säga till om heller!
Kemsik kastrering är lite kass då den måste ske frivilligt och kan istället öka det fyskiska våldet och lobotomering är prövat men har tyvärr effekten att minska förmågan att hålla igen, inte tvärtom...

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Kemsik kastrering är lite kass då den måste ske frivilligt och kan istället öka det fyskiska våldet

Jag väljer att tolka det som att du är för lite mer medeltida kastreringsmetoder. Nån som kan låna Bonny en yxa? :tungan

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Problemet är hur vi ska avgöra vem som ska komma ut eller inte och hur man i så fall skulle utdöma tidsstraff. Inom rättspsyk är just den biten inte ett problem då en person lätt kan bli kvar här hela livet men så fungera det ju inte inom kriminalvården då det är en speciell datum som säger att personen är klar att komma ut i samhället igen.
Jag anser att även den som begått ett brott har rätten till en ny chans men samtidigt har ju alla medborgare rätten att inte bli utsatta för brott.

Det är just hårdare straff inom kriminalvården som jag eftersöker, det är faktiskt pinsamt låga straff nu på alltför många kategorier.

Kemsik kastrering är lite kass då den måste ske frivilligt och kan istället öka det fyskiska våldet och lobotomering är prövat men har tyvärr effekten att minska förmågan att hålla igen, inte tvärtom...

Angående kastrering så är det enkelt löst; Gör det ofrivilligt eller vad man ska kalla det, svårare är det ju inte. Finns det fysiska bevis på att du tex har våldtagit en kvinna (försvårande fall finns ju såklart) så åker kulorna :mattias
Och angående lobotomering så har man lobotomerat för lite om de är för vilda av sig :tummenupp

För offret är även upprättelse viktigt, vilket ett kort straff inte innebär.
Den dödade 15-åringen är ett ypperligt exempel, den som ett jämngammalt par mördade.

Vi brukar nog dela en hel del uppfattningar men just beträffande 15-åringen så tror jag nog inte att ett hårdare straff är lösningen. Fyfan, jag låter som dubbelmoralens mästare men detta handlar ju om manipulerande ungdomar som uppenbarligen inte har blivit uppfostrade. Här bör deras ålder vara väldigt avgörande för straffet tycker jag, hade de däremot varit 10 år äldre så skulle ha rykt omgående :död
Föräldrarna däremot bör åka in på lika lång tid, har de aldrig hört ordet "ansvar" någon gång? Nej, lägg lite press på föräldrarna i framtiden där man kan straffa även dem för deras ungjävlars snedsteg.
Hade min morsa och farsa uppfostrat mig ordentligt så hade jag OCH dem sluppit många jobbiga stunder. Men om de hade riskerat fängelse eller dylikt så tror jag att de hade uppfostrat mig lite hårdare.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Och angående lobotomering så har man lobotomerat för lite om de är för vilda av sig :tummenupp

Låter som du vill återgå till 50- talets vårdinrättningar när det gäller behandling av psykiskt störda personer.

Sett Clint Eastwoods film Changeling och Gökboet med Jack Nicholson i huvudrollen?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Låter som du vill återgå till 50- talets vårdinrättningar när det gäller behandling av psykiskt störda personer.

Sett Clint Eastwoods film Changeling och Gökboet med Jack Nicholson i huvudrollen?

Nejnejnej, du missförstår mig. Vi ska inte lobotomera de som är psykiskt störda utan endast de som har gjort sig skyldiga till tex återkommande våldsbrott och är berättigade ett fängelsestraff och inte vård.
Du vet, man behöver inte vara psykiskt störd för att begå tex mord, våldsbrott, våldtäkt mm.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nejnejnej, du missförstår mig. Vi ska inte lobotomera de som är psykiskt störda utan endast de som har gjort sig skyldiga till tex återkommande våldsbrott och är berättigade ett fängelsestraff och inte vård.
Du vet, man behöver inte vara psykiskt störd för att begå tex mord, våldsbrott, våldtäkt mm.

Du är en hård man. Är det inte billigare för samhället att utsätta dem för en exekutionspatrull istället? Att vara levande död utan att veta om det är väl inget straff och kostar samhället en massa pengar i fortsatt vård och sondmatning.

Startades inte den här tråden på grund av höga vårdkostnader?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Kaliforniens third strike kanske är att ta i men nåt åt det hållet. Sen måste var och ens rätt att försvara sig själv och sin egendom utökas.

Vad sägs om rätten att försvara andra? I dagens Aftonbladet (var annars) stod det om en man som ingrep när en kvinna blev överfallen. Nu åker han in i fängelse i ett år för att han skadat mannen som gav sig på kvinnan.

Det är lätt att sympatisera för mannen i fråga om man utgår från artikeln. Det sänder inga vidare signaler till andra som kan tänkas vilja rädda någon i nöd.

Utgår man från artikeln (känns som Aftonbladet glömt att berätta något) kanske vi skulle kunna besparat samhället den utgiften att spärra in den här mannen och skickat signaler till samhället att man bör ingripa och att om det blir fel i stridens hetta så länge vi inte pratar övervåld i grov bemärkelse går man fri. Om mannen inte överfallit kvinnan i första taget hade det här aldrig inträffat.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6067230.ab

samt om mjällschampo ingår i den kostnaden.

Fått svar på den frågan?

Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Fått svar på den frågan?

faktiskt inte.

så jag tror följande: mjällschampo är en kostnad som internen själv får stå för, men skulle det, av någon outgrundlig anledning, börja bildas en mjällpopulation på valfri intern, kan jag tänka mig att staten står för kostnaden vad gäller val av extra kraftigt mjällschampo (lite grann som när kidsen på 40-talet fick avlusas), för att hindra spridningen till andra interner med följd att anarki och kaos uppstår som sprids till samhället och ger upphov till tex kannibalism och annan osämja grannar emellan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vi brukar nog dela en hel del uppfattningar men just beträffande 15-åringen så tror jag nog inte att ett hårdare straff är lösningen.

Lösningen på vad? Tjejen är ju död, det finns ingen lösning.
Däremot bör man väl begrund vad en påföljd skall bestå utav och en del av den skall enligt mig definitivt bestå av att markera från samhället hur allvarligt brottet är, vilket man inte gör genom att utdöma 18 mån fritidsgård eller vad det nu var.

När man är femton vet man skillnad på rätt och fel, man är straffmyndig, byxmyndig och man förväntas ta avgörande beslut om sin framtid genom t.ex. gymnasium. Man får köra ganska snabba mopeder och man fär alldeles strax övningsköra för bil och mc. Det borde ges en ytterst liten rabatt för att man är femton om du frågar mig. Kanske 10% istället för 90%.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Vad sägs om rätten att försvara andra? I dagens Aftonbladet (var annars) stod det om en man som ingrep när en kvinna blev överfallen. Nu åker han in i fängelse i ett år för att han skadat mannen som gav sig på kvinnan.

Det är lätt att sympatisera för mannen i fråga om man utgår från artikeln. Det sänder inga vidare signaler till andra som kan tänkas vilja rädda någon i nöd.

Utgår man från artikeln (känns som Aftonbladet glömt att berätta något) kanske vi skulle kunna besparat samhället den utgiften att spärra in den här mannen och skickat signaler till samhället att man bör ingripa och att om det blir fel i stridens hetta så länge vi inte pratar övervåld i grov bemärkelse går man fri. Om mannen inte överfallit kvinnan i första taget hade det här aldrig inträffat.

Ja, ska man lita på vad som står så är det förstås fruktansvärt. Killen ska ha en stor fet hjältemedalj.

Angående kastrering så är det enkelt löst; Gör det ofrivilligt eller vad man ska kalla det, svårare är det ju inte. Finns det fysiska bevis på att du tex har våldtagit en kvinna (försvårande fall finns ju såklart) så åker kulorna :mattias

Jag får nog faktiskt välja sosselinjen här. Det finns många fall om kvinnor som ljugit om våldtäkt för att hämnas eller för att de är allmänt psycho. Det får nog krävas en upprepning för att kulorna ska av. Är de av så är de av liksom.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Det där är riktigt jävla sjukt, att det ens får förekomma är ju helt åt helvete :( Någonstans tycker man att det bör finnas en grundlag som gör att just dessa speciella fall bör hanteras just speciellt och inte efter domstolarnas ordinarie riktlinjer.

Jag får nog faktiskt välja sosselinjen här. Det finns många fall om kvinnor som ljugit om våldtäkt för att hämnas eller för att de är allmänt psycho. Det får nog krävas en upprepning för att kulorna ska av. Är de av så är de av liksom.

Självklart, det ska ju endast vara självklara fall om man ska gå så hårt fram. Tex att kvinnan har uppenbara skador, mannen har lämnat sitt dna, det kanske finns vittnen etc.
Men du förstår säkert vad jag menar. Samma sak gäller ju dödsstraffet, det ska ju inte förekomma på lösa grunder. Sen att det råkar stryka med en och en annan oskyldig är smällar man får ta *eller den personen rättare sagt* :gnissla

Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Samma sak gäller ju dödsstraffet, det ska ju inte förekomma på lösa grunder. Sen att det råkar stryka med en och en annan oskyldig är smällar man får ta *eller den personen rättare sagt* :gnissla

Nog många resonerar så till det är dem själva eller någon anhörig som "råkar stryka med".

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.

Fått svar på den frågan?

Man ska nog inte drämma till någon med en domkraft i huvudet. Han borde vara glad att killen inte dog.

Dr.Bike

Guest
Riksgenomsnittet för råvaror till skollunch är idag 11 kr
Per skoldag är kostnaden drygt 27 kronor per elev.
Tar mig friheten att slänga med en referens också: http://www.skolmatensvanner.se/prm090731.php

Bara ett ca åttahundra procents skillnad.

Självklart går KPI upp med åren, och notera då att jag refererade inte till nutid.
Sen är det inga 800% eftersom det var råvarukostnaden vi talade om.
Dvs dina 11 kronor.

11/3,5 = 314% ökning sedan min angivelse.

Vilket mht tiden nog får anses rätt normalt mht inflation och kostnadsökningar i stort.
Summa summarum ligger skolmaten kvar mycket lågt i kostnadsnivå.
F.ö är de exakta summorna helt ointressanta, det jag ville belysa var de (oättfärdiga) skillnaderna mellan olika kategorier och de enligt mig, gjorda felprioriteringarna, med barnen på strykplats, och internerna på topplacering.

Om det inte var tydlig nog så ställer jag frågorna åt var och en, som jag redan trodde i min enfald att alla hade ställt sig:

Vore det inte bättre att (om man nu måste ha skillnader öht) barnen är de man satsar mesta andelen pengar på, och ger den bästa maten?

Ger det inte fel signaler att man som intern är den kategori som samhället satsar mest matpengar på?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år