En intern kostar 5000:-/dagen.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Å det är väl där knuten ligger. Vi måste välja.

Det är rätt logiskt att man måste se till att de rehabiliterade får ett ordnat liv med sysselsättning och bostad samt en inkomst att leva för. Allt annat är dömt att misslyckas.

Tror dock det är väldigt enkelt att falla tillbaka i gamla välbekanta mönster för en kriminell person. En alkoholist eller narkoman faller också ofta tillbaka i gamla mönster efter avvänjningskliniker. De tar den enkla vägen ut.

Det känns fel att folk ska vandra ut och in ur fängelser och vårdinstanser som kostar samhället stora resurser.

Men som sagt. Det är en komplex fråga att lösa. Det är väl ingen som egentligen tror på nackskott på plats om vi ska vara ärliga. Rehabilitering är den väg samhället har valt åt oss. Få eller ingen av oss i den här tråden är nog kompetent nog att göra en helhetsanalys.

En del av oss vill att de kriminella ska få lida lite för vad de gjort. En rätt naturlig reaktion. Att de kriminella personerna innerst inne antagligen mår mycket dåligt är det få som tänker. Men jag är inte den som tycker synd om någon som förorsakar mycket lidande för oskyldiga. Som man bäddar får man ligga heter ett ordspråk.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Last edited:

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
jag tror att det är så det funkar i kina. faktiskt.

ok.

fast då kanske de snarare behöver nån typ av salva att stryka på skallen då och då, så det inte torkar ut utan bibehåller sin fräschör och coolhet? :confused:

Finns kanske att köpa i kiosken som är öppen för de intagna ett par dagar i veckan.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
vaddå, har de en egen tjorre också?

är det en intern som driver den? :confused:

Nej det är personal från Kriminalvården. I kiosken kan inhandlas cigg, snus, ett urval tidningar (vet inte vilka) godis o.s.v. Pengar intjänar internerna genom arbete för vilket de får c.a 10kr/timme.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Nej det är personal från Kriminalvården. I kiosken kan inhandlas cigg, snus, ett urval tidningar (vet inte vilka) godis o.s.v. Pengar intjänar internerna genom arbete för vilket de får c.a 10kr/timme.

känns som när southpark kidsen ska leka kemtvätt...

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
å andra sidan kanske inte det är en riktig kiosk per definition utan mer ett stånd som tex kiviks marknad.

Jag har aldrig varit så långt inne i ett fängelse att jag sett hur själva installationen ser ut. Jag vet bara att den finns. Om nu inte personerna som berättat om den farit med osanning, vilket jag finner osannolikt.

Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Jag har aldrig varit så långt inne i ett fängelse att jag sett hur själva installationen ser ut. Jag vet bara att den finns. Om nu inte personerna som berättat om den farit med osanning, vilket jag finner osannolikt.

å andra sidan igen, så är det dömda människor som antagligen det första de säger är 'jag e oskyldig!'

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
GSXR 1000 -06
Hmm, 21-årig svetsare med många erfarenheter av fängelser? Det är inte så att du snubblade på tangentbordet och skulle skriva ungdomsvårdsanstalter eller dylikt? För jag tror inte att du har suttit på speciellt många?

Vart står det många i mitt inlägg? Men det har vell fortfarande inget med saken att göra, för det delas fortfarande inte ut internet datorer eller tv spel eller spec mycket annat heller för den delen:tummenupp

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vart står det många i mitt inlägg? Men det har vell fortfarande inget med saken att göra, för det delas fortfarande inte ut internet datorer eller tv spel eller spec mycket annat heller för den delen:tummenupp

Det bjuds grillning på Åbyanstalten utanför Uppsala.
På andra kan man få sin GSM av polarna när de står på andra sidan det knähöga staketet och skrotar hela dagarna.
Det är en makalös skillnad på öppen anstalt och stängd, vilka är gräsliga (de två jag varit inne i).

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
å andra sidan igen, så är det dömda människor som antagligen det första de säger är 'jag e oskyldig!'

Jag har fått min information av en anstaltschef. Träffade honom när jag jobbade som behandlingsassistent och passade på att få utrett en del konstiga historier jag hört från f.d interner.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Men sedan är jag ju bara en liten kommnist som inte lever i verkligheten...

Jag tror absolut att du lever i verkligheten och ser detta på nära håll, det är väl antagligen därför du har så svårt att förstå att vi vanliga människor som inte gör just det känner så här inför flertalet brottslingar. Att tex låta kastrera en våldtäktsman, lemlästa (ta bort armar eller ben) på langare eller sätta en barnamördare i elektriska stolen.
Är det verkligen så svårt att förstå det? Jag förstår att du är humanist och allt det där, men som icke-humanist eller vad man ska kalla det så anser jag att ett liv är så enkelt att ta eller bestämma över. Nu säger jag inte att det är rätt, men en folkomröstning skulle vara på sin plats om det skulle vara riktigt rättvist. Det är ju fel att bara ge ett gäng moraliska och humanistiska människor möjligheten att bestämma över dessa människor *brottslingarna* utan alla skulle få ta del av det.
Som på den gamla goda tiden, handuppräckning om vilka som tycker att man ska hänga tex Engla Höglunds mördare :hej

OCH jag vet dessutom att jag inte skulle göra speciellt mycket dumma saker om jag visste att dödsstraff fanns på fängelseskalan, eller lite rycka-naglar-tortyr...

Ehh, i ditt första inlägg? Det står ju att du har suttit på flera inrättningar eller missförstod jag det hela? Det tolkar jag som flertalet erfarenheter.

Skicka sedan räkningen på kulan till de anhöriga.

Jag gör det gärna, har rabatt på kuvert och frimärken.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Måste man betala kontant, eller interndebiteras det?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år