En intern kostar 5000:-/dagen.

MikkE

Guest
Vår dyrast klient kostar 13.000:-/dygn men om någon vill ta åt sig uppdraget att sitta ensam med honom så kan vi säkert minska kostnaden betydligt! Just nu har han tre personer runt sig dygnet runt men tuffa killar från SH klarar ju sådant galant med en hand bakbunden!
Fi fan! Enkelt frågat bara; Varför ska tre man sitta med drägget? Han ska väl inte ens få se ljus i sin cell? Eller har avskum som han också rätt till att få ta promenader på gården?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det står i tidningen att det är för 24 interner endast.
Det betyder att årlig kostnad är 43.800.000.
48 anställda med en genomsnittlig lön på säkert 35.000 kronor kostar 32.256.000 om året vilket ger 11.544.000 i resterande kostnader att fördelas på 24 personer (481.000) per år eller 40.083 per månad. I det ingår så klart all driftskostnad, avskrivningar, indirekta kostnader inkl indirekt personal, personalens övriga kostnader, hyra, el, telefon osv.

Det låter egentligen ganska billigt vid närmare eftertanke.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Men vi kan ju givetvis heller dränka dem eller begrava dem i ett hål för om vi bara gjorde det skulle vi snabbt bli utan brottslighet i Sverige! Att ingen har kommit på detta tidigare!?

Saken är ju den att vi kom på det för länge sedan (Du kanske inte är så insatt i historia) men nåt jävla smartarsel ansåg att vi skulle avskaffa dödsstraff och sen skämma bort våra interner med så kallad "vård" istället för "förvaring".
Avskräckande syfte är ju egentligen bara ett löst rykte numera då dagens fängelsestraff endast är avskräckande för de som aldrig har suttit där. De som har varit där finner det inte speciellt avskräckande (uppenbarligen med tanke på återfallsförbrytarna) men om vi införde tortyr och dödsstraff så är jag övertygad om att vi skulle ge ordet avskräckande ett nytt syfte.

Jävla människorättsorganisationer :mad:

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Vad kostar inte en fifflande politiker då?! mycket underligt att just det aldrig diskuteras.Lika konstigt att folk inte bryr sig,utan sväljer all deras skit med hull & hår, låter dom härja på allas bekostnad.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Säg mig vilka fängelser, stårr för internet, tv spel, dvd filmer, bärbar dator osv? Inga av dem fängelser jag suttit på iallfall. Däremot anser jag att svenska fångar har det alldeles för bra på fängelsena och lyxen skulle kunna dras ner en jävla massa. :tummenupp

Hmm, 21-årig svetsare med många erfarenheter av fängelser? Det är inte så att du snubblade på tangentbordet och skulle skriva ungdomsvårdsanstalter eller dylikt? För jag tror inte att du har suttit på speciellt många

Vad kostar inte en fifflande politiker då?! mycket underligt att just det aldrig diskuteras.Lika konstigt att folk inte bryr sig,utan sväljer all deras skit med hull & hår, låter dom härja på allas bekostnad.

Fast där har du ju fel, vi bryr oss ju och är arga över det men vi kan ju inte göra något åt det då de är "untouchables", precis som kungen. Vem ska haffa en politiker liksom...?

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Den här tråden blir allt mer obegriplig. :galen

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
men om vi införde tortyr och dödsstraff så är jag övertygad om att vi skulle ge ordet avskräckande ett nytt syfte.

Ja, det fungerar onekligen över förväntan, se bara på USA och arabländerna... :rolleyes:

Den här tråden blir allt mer obegriplig. :galen

Mnjae, det tycks mig som du är lite vrång nu. Hon har onekligen en poäng.

Last edited:

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Hur många i denna tråden har överhuvudtaget varit på ett svenskt fängelse? Av inläggen att dömma så är det ytterst få. Dock finns det betydligt fler självutnämnda experter som inte har en aning om vad de pratar om.

Det har gjorts försök med att bland annat dra ned på matkostnaderna men den lägre kvaliteten på mat har då lett till mer lättirriterade fångar som har lett till högre kostnader någon annanstans. Men till de som förespråkar ett land utan mänskliga rättigheter och där alla kriminella behandlas som skräp kan jag rekomendera att flytta till Nordkorea.

Med detta sagt lämnar jag denna tråden som näst efter autowåx i karlstad är inkompetensens högborg!

Fred och kärlek
Simp

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, det fungerar onekligen över förväntan, se bara på USA och arabländerna... :rolleyes:

Mnjae, det tycks mig som du är lite vrång nu. Hon har onekligen en poäng.

Sysslar de med tortyr? Nej, de kallar det väl precis som oss för "fängelsevård" men de är lite strängare bara.
Usa har ju lika mesiga straff som Sverige, förutom dödsstraffet då.

Men till de som förespråkar ett land utan mänskliga rättigheter och där alla kriminella behandlas som skräp kan jag rekomendera att flytta till Nordkorea.

Det är ju bättre att ta deras seder och regler hit istället för att flytta dit, fatta vad jobbigt med alla jävla flyttlass :(

Last edited:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Det står i tidningen att det är för 24 interner endast.
Det betyder att årlig kostnad är 43.800.000.
48 anställda med en genomsnittlig lön på säkert 35.000 kronor kostar 32.256.000 om året vilket ger 11.544.000 i resterande kostnader att fördelas på 24 personer (481.000) per år eller 40.083 per månad. I det ingår så klart all driftskostnad, avskrivningar, indirekta kostnader inkl indirekt personal, personalens övriga kostnader, hyra, el, telefon osv.

Det låter egentligen ganska billigt vid närmare eftertanke.

Går internerna hem kl. 17 eller jobbar de 48 anställda dygnet runt?

Alltså, det är nåt lurt med detdär att varje fånge bevakas av två anställda. Är de obevakade 88 timmar i veckan, eller är det ständigt två anställda närvarande i närheten av varje intern? I så fall behövs personal för 336 timmar per vecka per intern och då blir det ju sådär ungefär 8,5 anställda per intern. Då räcker inte 5000.

Är det som du menar är ju personaltätheten inte särskilt hög, då är det ju ungefär två interner per fångvaktare. Tvärt om, alltså. :va

Dr.Bike

Guest
Vi tittar pa mat!

En interns samtliga maltider kostade runt ar 2000 ca 85:-/dygn
(mycket farskvaror)

En varnpliktigs mat kostade samtidigt 34:-/dygn
(mycket torrfoder)

Skolbarnens mat kostade runt 3,50:-/skollunch
(??????)

Think about it!!!

Det daltas med fangar, att gora varnplikten ar narmast ett straff, och att ga i skolan ar tydligen det samsta man kan gora,om man far tro pa hur samhallet varderar olika 'insatser' for landet i form av 'dygnskostnader' och vad saker far kosta :(

Think about it....

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
I så fall behövs personal för 336 timmar per vecka per intern och då blir det ju sådär ungefär 8,5 anställda per intern. Då räcker inte 5000.

Du är definitivt något på spåret.
5000 låter som en bättre och bättre affär. :5sure

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Du är definitivt något på spåret.
5000 låter som en bättre och bättre affär. :5sure

Mig veterligen så slår man väl igen dörrarna vid ett visst klockslag, då behöver man ju knappast ha 8,5 anställda per intern va? :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Mig veterligen så slår man väl igen dörrarna vid ett visst klockslag, då behöver man ju knappast ha 8,5 anställda per intern va? :)
Nä, det är också sant.
Å andra sidan lär dörrarna vara öppna minst 16 tim så mer än två heltidstjänster per intern blir det oavsett per dygn. Säg att det är 4 heltidare på 16 timmar och en halv på natten, låter det rimligt?
Då har du ändå kostnader sopm följer:
Lön 28000 (?)
28000x4,5=126000
126000x1,6= 201600 (sociala, pension, löneskatt)

201600x12= 2419200 (årslön/plitar/intagen)
2419200x24= 58060800 (24 intagna)

58 millar i lönekostnader för direkt personal alltså. Give or take.
58.000.000/365 dagar/24 intagna = dagskostnad per intagen 6628kr

Så jag vete fan om 5000 är dyrt fortfarande faktiskt... Mycket pengar är det så klart, det är ju en Arai RX7 om dagen ungefär. :yoparty

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Vi tittar pa mat! ....
Skolbarnens mat kostade runt 3,50:-/skollunch
(??????)

Think about it!!!...

Ja, det är helt obegripligt hur kommunpolitiker tänker när skolmaten inte får kosta någonting längre. Det är ju i skolåldern som är viktigt att vi lär oss sunda matvanor med bra kvalité på maten.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Så jag vete fan om 5000 är dyrt fortfarande faktiskt..

Ser billigt ut med din uträkning, lokalerna(vi har ingen lokal! :D ) med allt därtill är inte gratis

Ja, det är helt obegripligt hur kommunpolitiker tänker när skolmaten inte får kosta någonting längre. Det är ju i skolåldern som är viktigt att vi lär oss sunda matvanor med bra kvalité på maten.

töntar till politiker, kan USA låna XXXXXXXXXXXXXXXXXX till krig så kan Sverige låna XXXXXXXXXXXXXXX till vård, skola etc., det är pengar som ändå aldrig kommer att betalas tillbaka.

Last edited:

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Hyr platser på arbetsläger i Sibirien mer avskräckande och hamnar de där o pallar inte trycket kommer de inte hem. jag kommer iaf inte sakna dem.

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Hoj
CRF450 -02
Nä, det är också sant.
Å andra sidan lär dörrarna vara öppna minst 16 tim så mer än två heltidstjänster per intern blir det oavsett per dygn. Säg att det är 4 heltidare på 16 timmar och en halv på natten, låter det rimligt?
Då har du ändå kostnader sopm följer:
Lön 28000 (?)
28000x4,5=126000
126000x1,6= 201600 (sociala, pension, löneskatt)

201600x12= 2419200 (årslön/plitar/intagen)
2419200x24= 58060800 (24 intagna)

58 millar i lönekostnader för direkt personal alltså. Give or take.
58.000.000/365 dagar/24 intagna = dagskostnad per intagen 6628kr

Så jag vete fan om 5000 är dyrt fortfarande faktiskt... Mycket pengar är det så klart, det är ju en Arai RX7 om dagen ungefär. :yoparty

Medellönen ligger runt 21-22 000:-/mån.
Dyrt som fan är det iaf. Månadskostnaden per intagen och månad för öppen anstalt ligger på ca 30k/mån och sluten 50-60k/mån. Säkerhetsavdelningar 100K++/mån. Skiljer väldigt beroende på anstalt. Ca 65% av kostnaderna är personalkostnader.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år