En kille försökte lura mig på 70000kr för en R6:a.

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Flera av er minns säkert den här tråden:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=160924

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=160945

Jag skickade iväg några mail till killen och försökte även nå honom på telefon, dock helt utan resultat. Jag kontaktade då Blockets kundservice och fick till svar att de bedömde annonsen som orealistisk och tog därför bort den. Detta var i onsdags och jag släppte sedan saken. Nu börjar dock det "roliga".

I lördags, innan jag skulle åka på bio, får jag ett meddelande från Martin, som killen kallade sig. Han förklarar i sitt SMS att han har haft kontakt med en strulig kille och att de hade kommit överens om 75'000kr för hojen. Killen hade dock bara med sig 65'000kr och därför blev det ingen affär. Han undrade om jag fortfarande var intresserad av hojen, vilket jag sa att jag var. Den första kontakten skedde endast genom SMS. Redan då pratade vi om hur affären skulle göras upp. Jag föreslog postväxel, men Martin ville helst ha kontanter. Jag sa då att jag skulle ringa honom när jag kom hem senare på kvällen och frågade efter hans hemnummer. Han svarade att det var bättre om jag ringde till hans mobil, för där svarade han alltid. På kvällen ringde jag Martin, som lät väldigt nervös i telefon. Vi pratade om betalningen och Martin gjorde återigen klart för mig att han helst ville ha kontanter. Jag sa att det nog skulle gå att ordna. Jag frågade Martin var hojen var köpt och fick då svaret "Malmö tror jag det var. Ah, Malmö var det". Hur kan man vara osäker på en sådan sak? Han hade ju köpt hojen tidigare i år!

Martin sa att han bodde i Ullared, men att han skulle jobba (som snickare) i Lindome i veckan, så vi kunde göra upp affären där. Jag föreslog att han skulle skicka vägbeskrivning till min mail, men han ville istället skicka den över SMS.

Han hade alltså nu undvikit att ge mig sitt hemnummer och han hade även undvikit att skicka mail. Det enda sättet han ville sköta kontakten på var genom en mobiltelefon med kontantnummer som inte gick att spåra. Dessutom var det väldigt svårt att nå honom även genom mobiltelefonen.

Igår (15/7) pratade jag med Martin på kvällen och vi kom överens om att göra upp affären idag (16/7). Det skulle ske i Lindome och jag sa återigen till Martin att skicka vägbeskrivning eller adress till min mail. Han avböjde igen och sa att han skickar den på SMS istället. Sedan hörde jag inget mer den kvällen, och det dröjde tills kl 2 idag (16/7) innan det kom ett SMS som sa att jag skulle åka mot Lindome kyrka så skulle han vara telefonguide.

Jag ringde då direkt upp Martin, eftersom jag (på grund av allt ovanstående) tyckte att det hela kändes osäkert. Jag frågade efter registreringsnumret på motorcykeln (något jag självklart skulle gjort tidigare) och fick efter viss tvekan "CAL985". Jag skickade direkt en förfrågan till vägverket och fick svar på faxen. Motorcykeln var mycket riktigt köpt i Malmö (MC-Huset), men enligt pappret ägdes den fortfarande av en Veronica Ström i Malmö. Jag försökte nå Veronica (genom ett nummer jag hittade på Eniro), men utan framgång.

Jag påpekade för Martin att hojen ägdes av en person i Malmö och undrade om han hade något nummer där jag kunde nå henne. Jag fick då samma nummer som jag hittade på Eniro. Jag frågade efter hennes mobilnummer, men fick till svar att hon inte har någon mobiltelefon.

Jag hade nu i ett par dagar undrat om det verkligen fanns någon motorcykel över huvud taget. Eftersom jag visste att Martin hade tagit annonsbilden från en annan annons så gick jag återigen ut på Blocket.se och letade efter synliga registreringsnummer på R6:eek:r av 2007 års modell. Jag hittade nästan omgående numret i en annons från Bilkoncept i Malmö. Jag ringde direkt upp Bilkoncept och säljaren bekräftade att de hade en hoj i sina lokaler i Malmö med det registreringsnummer som jag angav.

Då kan man undra vad Martin skulle gjort om vi stämt träff och jag hade med mig 70'000kr i kontanter. Det verkar uppenbart för mig att det handlar om ett rånförsök. Det var en tråkig upplevelse, och jag hoppas att den här "Martin" inte lyckas lura någon alldeles för godtrogen person.

Från den här annonsen har han fått registreringsnumret:

http://www.blocket.se/vi/12626750.htm?ca=15_s

Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Ring polisen, förklara EXAKT vad du skrivit här & fråga om en civilklädd polis eller 2 kan följa med som Pappa eller Pappa/bror

tror säkert det skulle gå att lösa

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Ring polisen, förklara EXAKT vad du skrivit här & fråga om en civilklädd polis eller 2 kan följa med som Pappa eller Pappa/bror

tror säkert det skulle gå att lösa
Jag ringde till polisen i Borås, som sedan kopplade mig till Frölunda. Polismannen jag pratade med var dock inte alls intresserad av någon konfrontation. Han sa att "så fungerar det bara i filmer"...

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Håller med, detta måste komma till polisens kännedom innan nån stackars jävel åker dit med fickerna fulla av pengar.

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Bra att du delar med dig av dina tråkiga erfarenheter.
Jag skulle aldrig fundera på någon affär om säljaren inte kan svara vettigt på de enklaste frågorna. Att inte kunna spåra personen ger direkt risken att man köper en "tegelsten".

Hade du ändå tänkt göra affär om han hade godtagit en postväxel?

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag ringde till polisen i Borås, som sedan kopplade mig till Frölunda. Polismannen jag pratade med var dock inte alls intresserad av någon konfrontation. Han sa att "så fungerar det bara i filmer"...

Fan vad illa! Cyklar man utan lysen en kväll så kan man ge sig fan på att dom kan sätta dit en för en sånn skitbagatell.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016

hahaha.. vilken tomte, sa han detta samtidigt som han satt på röven över sin kopp kaffe, slöa jävlar.

Inga kontakter inom polisen ?

bobbylito

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
900 Hornet
Bra att du skriver om det här.
Skulle man inte kunna uppmana alla som får taskiga vibbar av sådana här annonser lägga ut dem på SH? Det kanske skulle minska riskerna att åka dit :confused:

Givetvis kan man göra fynd, men om någon vägrar uppge adress, telefonnummer, mail mm bör man kanske undra hur det står till. Om något verkar för bra för att vara sant, är det ofta för bra för att vara sant.....

Prylis

Sporthoj suger!
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Ducati Diavel Carbon, Ducati Sport
Fan alltså:mad: ...rigga ett möte,möt upp utan pengar,ta med två polare(hade gladeligen hängt med om det varit närmare)Sen fixar ni nått snyggt:D

Ps" I detta fall är våld befogat"

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Hade du ändå tänkt göra affär om han hade godtagit en postväxel?
Nej, det hade jag inte. När jag väl fick registreringsnumret så var det helt uppenbart att det var ett bedrägeriförsök.

Inga kontakter inom polisen ?
Tyvärr inte.

Fan alltså:mad: ...rigga ett möte,möt upp utan pengar,ta med två polare(hade gladeligen hängt med om det varit närmare)Sen fixar ni nått snyggt:D

Ps" I detta fall är våld befogat"
Sista SMS:et jag fick löd så här:

"Hon har ingen mobil.. men hojen är enligt vv också avställd.. det är gamla uppgifter.. allt står i pappren". "Hon" var då ägaren som bor i Malmö.

Jag försökte nu fixa ett möte (där fem polare skulla hänga med) på en bensinmack i Hällingsjö. Jag svarade:

"Skit samma. Ta med dig alla papper bara. Är vi överens om att vi träffas i Hällingsjö kl 7?"

Tyvärr fick jag inget svar från den jäveln.

Last edited:

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Risken finns ju att han såg din tråd :mad:
Jag skickade SMS:et till honom tidigare och han har inte svarat. 18:37 när jag la tråden så borde han redan varit på väg, om han nu haft intentioner att träffas. Den här killen vet redan att jag vet.

Last edited:

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
MM fan Hade gjort allt för att få vara med å möta upp honom med den största rörtången vi har på jobbet MM hade varit kul det

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag är inte övertygad iaf. Har haft krångligare säljare utan att det varit något olagligt inblandat. Är priset lågt så är det ofta lite mer krångel helt enkelt.

Cerberus

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
Gsxr
Men vad i helvete håller polisen på med?
Är de enbart förväxta lapplisor som ska mjölka trafikanter på pengar, pga deras behov att komma till jobbet och jobba så de kan föda sina barn trots det extrema skattetrycket.
Eller är det meningen att de ska hjälpa och skydda det folk som betalar deras lön.
Jag tror inte ett jota på den där jävla nollvisionen, hade de tyckt det var viktigare att rädda liv än att tjäna pengar hade de satsat nånstans där det verkligen fans liv att rädda.
Cancerforskning (20.000 döda per år) hjärtfoskning (20.000 per år) istället för trafiken (ca 500 per år) men det inbringar ju inte pengar det kostar ju!
Jag skiter i vad som händer i filmer eller hur det löser det, men det är deras jobb att se till att ta hand om en sådan bandit innan det händer något, om de kan.
Eller ska de hitta dig i skogen först och sedan starta en ny palmeutredning?
Ring upp polisen igen och be att få tala med en vettig polis, beskriv lugnt vad som är på gång och om det inte hjälper hota med aftonbladet.
Om det inte hjälper, tipsa aftonbladet o ge dom en elak vinkel, de älskar sånt!
Eller försök att få pressen att anordna en träff (om de vågar) så kan de verkligen slå den feta munkätande skithögen på fingrarna.
Glöm inte att uppge polisens fullständiga namn samt titel och vad han sagt om det ska komma till detta.
Om det inte skulle vara ruffel o båg kan polisen fortsätta att sitta på sin feta röv, men han kan ju FFS inte anta det utan att kolla upp det.

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag är inte övertygad iaf. Har haft krångligare säljare utan att det varit något olagligt inblandat. Är priset lågt så är det ofta lite mer krångel helt enkelt.
Det finns inga tvivel i det här fallet. Klockan fyra stod hojen på Bilkoncept i Malmö och den här killen vill sälja samma hoj till mig klockan sju i Lindome. Enligt säljaren på Bilkoncept skulle inte hojen någonstans ikväll...

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Fibogar en bild på annonsen från den riktiga säljaren så folk känner igen bilderna.

Hade varit kul om du och dina fem polare snackat gammaldags allvar med honom.

Bifogat

• r6.jpg
    r6.jpg
    127.9 KB · Visningar: 429
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati