En liten allvarligare grej. (Edit: Donationsregistret)

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Hur kommer det sig att du inte donerar till forskning?

Om man visste vilken typ av forskning så kanske det hade blivit ett lättare val.
Låt os säga att Roche behöver min trötta lever för att producera nästa generations läkemedel som det ska ge utdelning till sina aktieägare med så vill jag att min familj ska få betalt för min lever.

-Suzuki-

Guest
Jag tycker det känns svårt att göra det valet åt någon annan.

Givetvis är det svårt, men om barnen är under 18 eller om din fru/dina vuxna barn/ dina föräldrar inte har valt måste du göra det valet iallafall.

dubbear

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2009
Hoj
Honda VFR 750
Tack för din anmälan till Donationsregistret
Du har anmält följande:
1983******** ****** **** ********

Jag donerar mina organ och vävnader efter min död enbart för transplantation.

Undantag fritext:
Penis
Med hjälp av e-legitimation kan du senare kontrollera dina uppgifter i Donationsregistret.

hihihi Någon måtta får de va
Men de känns bra att ha de gjort:banana

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Bra grej att ta upp. Vi sporthojsåkare utsätter oss ju kanske för lite högre risk så jag känner iaf personligen att detta kan vara ett litet bidrag.

Tror jag redan är anmäld men anmälde mig på nytt för säkerhets skull.

Wicked

Livet är fullt av överraskningar....
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
KTM 500 SMR
En självklarhet att vara anmäld oavsett vilken ståndpunkt man har...
Inte lätt för ens anhöriga att avgöra detta strax efter dom beslutat att stänga av respiratorn...
Vi kommer alla dö någon dag å det kan lika gärna hända imorgon så gör det nu....
Kanske låter hårt??!! Men det är ju så det är!
Mycket bra initiativ av ts:tummenupp

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
så jävla röd va
jag skulle vilja donera enbart till forskning.
Det innebär ju att någon kanske gör några framsteg med mina orgna och eventuellt löser problem.
Donera en njure till nån gammal sjuk pensionär kostar ju bara samhället massa pengar och sätter han i rullning och krämpor ytterligare några år...

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
jag skulle vilja donera enbart till forskning.
Det innebär ju att någon kanske gör några framsteg med mina orgna och eventuellt löser problem.
Donera en njure till nån gammal sjuk pensionär kostar ju bara samhället massa pengar och sätter han i rullning och krämpor ytterligare några år...

Eller räddar en 25årig Sporthojare som kraschar samma dag som dig och slår sönder lite organ?
Även om du dör så kan du rädda livet på en SH-broder. :tummenupp

Sprawler

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Yamaha
Har varit registrerad där sedan jag var 16, vilket blir 10 år nu. För mig är det en självklarhet, inte minst för att jag inte vill utsätta mina närstående för att vara tvungna att fatta beslutet om något skulle hända mig.
Vill dock inte donera till forskning eftersom jag inte vill att en bunke klumpiga medicinstuderande ska leka med min kropp. Been there, done that :D

Körkort, ICE och Donationskort i höger bröstficka vid all körning, som någon annan skrev före mig :tummenupp

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Om man, låt oss säga, kraschar och dör av inre blödning, kommer de plocka ur en massa annat från mig = stängd kista under begravning? (Blir det någon kropp i kistan ö.h.t?)

Diod

Med Lem
Gick med
20 Dec 2008
Hoj
BMW R1200GS
Jag är naturligtvis också med.
Jag drog igång en sådan här tråd för ett år sedan och fick med ett 20tal personer som skickade in en donationsanmälan.
Jag mejlade också SH webbansvarig för att fråga om dom inte kunde lägga upp en "sticky" i ämnet.
Svaret var att det kan ses som negativ publicitet och det är upp till var och en att ta ställning.
Sant, men det skadar inte att påminna folk ibland.
Bra tråd.

-Suzuki-

Guest
Om man, låt oss säga, kraschar och dör av inre blödning, kommer de plocka ur en massa annat från mig = stängd kista under begravning? (Blir det någon kropp i kistan ö.h.t?)

De syr ihop kroppen snyggt och prydligt, så ingenting kommer att synas efteråt, öppen kista är alltså fullt möjligt :)

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Nä, jag behåller delarna.

Däremot skulle jag bjussa någon nära anhörig på en njure om det kniper.

Blodgivare tycker jag absolut att man ska vara om man är hojåkare.

Har dock inte fått ge blod pga resor och okristligt levene men jag är undersökt och klar att tappas! :)

/Fredde

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Det är ett väldigt personligt val och såna tycker jag inte man ska ifrågasätta.

Tough luck!
Jag tycker man ska ifrågasätta allt. Om nån säger sig vara övertygad nazist ifrågasätter jag det med, om nån säger sig heldre vilja att sitt barn dör än tar emot blod ifrågasätter jag det, om nån säger sig rösta på vänstern ifrågasätter jag det, o.s.v o.s.v.

Bara för att ett val är personligt ser inte jag som att det är tabu att fråga hur han resonerade när han tog det.

Om man visste vilken typ av forskning så kanske det hade blivit ett lättare val.
Låt os säga att Roche behöver min trötta lever för att producera nästa generations läkemedel som det ska ge utdelning till sina aktieägare med så vill jag att min familj ska få betalt för min lever.

Så ska jag också tänka! Nya läkemedel och minskat lidande för människor är sekundärt till om pengarna hamnar hos min familj...

Last edited:

Jennie08

- Assbikers -
Gick med
3 Oct 2008
Hoj
R6a
Vill dom gräva i mig och i bästa fall ge liv till någon/några andra så finns det i mitt tycke inget som helst att tvivla på.
Bara fint ifall man kan göra lite nytta efter sin död också. I graven gör organen skitsamma iaf.

:tummenupp Ts.

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
Jag har alltid med mig:
1. Körkort
2. Donationskort
3. ICE-kort med telefonnummer till min fru (ICE=In case of Emergency)

Samt ICE-information i bägge mobilerna.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Samma dag som jag tog lätt MC-kort så skrev jag under donationskortet. Allt sedan dess så sitter donationskortet längst fram i plånboken. Mina anhöriga ska aldrig behöva våndas inför ett sådant beslut ifall det skiter sig och jag fortfarande har dugliga reservdelar att erbjuda.

Jag mejlade också SH webbansvarig för att fråga om dom inte kunde lägga upp en "sticky" i ämnet.
Svaret var att det kan ses som negativ publicitet och det är upp till var och en att ta ställning.

Ok, en forumansvarig bestämmer alltid enväldigt men det vore onekligen intressant att få veta vad som menas med negativ uppmärksamhet i detta fall? Få forum är väl mer lämpade för att försöka sprida information angående organdonation? I USA kallar personalen på akutavdelningarna motorcyklister för Donarcyclists...

Att folk behöver påminnas om detta är ju tyvärr sorgligt uppenbart. Det finns ju t.o.m. människor som inleder sina testamenten med: - Om jag dör ...

Personligen kan jag inte komma på en mer extrem form av egoism än att på förhand säga nej till organdonation. Man har chansen att rädda livet på en eller flera medmänniskor men man avstår eftersom man inte vill ge bort något som man i realiteten inte längre har användning av.

Jag tycker att ett nej till organdonation samtidigt borde innebära att man själv aldrig kan komma ifråga som mottagare av ett organ. Fanns denna regel så skulle ni se att det blev fart på registreringen av villiga organdonatorer.

En sak är i alla fall säker: Man kommer aldrig att ångra att man donerat sitt hjärta.
.

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha