Samma dag som jag tog lätt MC-kort så skrev jag under donationskortet. Allt sedan dess så sitter donationskortet längst fram i plånboken. Mina anhöriga ska aldrig behöva våndas inför ett sådant beslut ifall det skiter sig och jag fortfarande har dugliga reservdelar att erbjuda.
Jag mejlade också SH webbansvarig för att fråga om dom inte kunde lägga upp en "sticky" i ämnet.
Svaret var att det kan ses som negativ publicitet och det är upp till var och en att ta ställning.
Ok, en forumansvarig bestämmer alltid enväldigt men det vore onekligen intressant att få veta vad som menas med negativ uppmärksamhet i detta fall? Få forum är väl mer lämpade för att försöka sprida information angående organdonation? I USA kallar personalen på akutavdelningarna motorcyklister för Donarcyclists...
Att folk behöver påminnas om detta är ju tyvärr sorgligt uppenbart. Det finns ju t.o.m. människor som inleder sina testamenten med:
- Om jag dör ...
Personligen kan jag inte komma på en mer extrem form av egoism än att på förhand säga nej till organdonation. Man har chansen att rädda livet på en eller flera medmänniskor men man avstår eftersom man inte vill ge bort något som man i realiteten inte längre har användning av.
Jag tycker att ett nej till organdonation samtidigt borde innebära att man själv aldrig kan komma ifråga som mottagare av ett organ. Fanns denna regel så skulle ni se att det blev fart på registreringen av villiga organdonatorer.
En sak är i alla fall säker: Man kommer aldrig att ångra att man donerat sitt hjärta.
.