En liten wheelie kurs

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Eddi skrev:
2100136 jag e super amatör. Kan väl få upp den ganska högt i några sekunder sen blir man rädd och släpper ner den. Detta med endast gaspådrag i 1:ans växel. Så skulle vilja veta precis hur man gör med kopplingen så man kan öva. Sett filmen antal gånger men förstår inte riktigt.

Man ska alltså köra i 40 -50 km/h i 2:ans växel.
Dra in kopplingen typ hälften så motorn varvar upp till en 8000 - 10000 var eller så och gasa lite samtidigt.
Sen släppa kopplingen snabbt igen och då går hojen upp?

Undrar med ur man ska sitta i sadeln. Långt fram, bak eller mitt på?

Kör en r1 då.

Vad är fel vad är rätt?... vill veta så man inte tramsar till det och kvadar hojen i onödan.

Testa "dippa" kopplingen vid drygt 5000 varv eller när du känner att kraften i hojen börjar komma. Det funkade bra på min R1. Ta´t lugnt i början bara innan du är van. Brukade sitta som vanligt i sadeln.

Själv tycker jag nästan det är lättare att köra lite fortare när man ska ta upp den då jag har förmågan att lyckas spinna istället för att slanga...mindre kul :3freak
Kanske har skitdäck för slangning eller nåt? Kändes iallafall som Pilot Power-däcken som satt på R1:an original hade bättre bett än dom här Bridgestone som sitter på K5:an...

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
BMW s1000rr 2012
peteR1000 skrev:
2102865 Testa "dippa" kopplingen vid drygt 5000 varv eller när du känner att kraften i hojen börjar komma. Det funkade bra på min R1. Ta´t lugnt i början bara innan du är van. Brukade sitta som vanligt i sadeln.

Själv tycker jag nästan det är lättare att köra lite fortare när man ska ta upp den då jag har förmågan att lyckas spinna istället för att slanga...mindre kul :3freak
Kanske har skitdäck för slangning eller nåt? Kändes iallafall som Pilot Power-däcken som satt på R1:an original hade bättre bett än dom här Bridgestone som sitter på K5:an...

Okej ska prova mig fram försiktigt så klart..... ut och öva någon stanns. Har ett pilot road på nu. Ass bra grepp på det. I för sig inte provat många däck men jag e nöjd :rolleyes:

sandstream

Guest
peteR1000 skrev:
Jag kan inte uttala mig om greppet vid bakhjulsåkning (önskar att jag kunde :rolleyes: ) men på bana är BT014 (som sitter på K5:an original) riktig usla om man jämför med tex Pirelli SuperCorsa som har ett underbart grepp.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Basse skrev:
2094945 Du är inte ensam. Har trugat med det i 3 säsonger på motard (som ju ska va så löjligt enkelt) utan att lyckas. Utöver balanspunkten är ju jämn gas där uppe bara att glömma. Har gått över till stoppie-träning istället.

:nicka samma här men denna sommar ska jag upp liiite högre :rolleyes:

Tommy2

Ride Hard Die Free!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Honda VTR 1000, Yamaha Rd500
Till alla er som tycker det är svårt att "gasa" upp bågen på bakhjulet, här skall ni få ett tips. Skaffa en Honda VTR1000 :yoparty , där har ni en v-twin med oootroligt gött vrid redan vid 3000 varv :D

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
sandstream skrev:
2103343 Jag kan inte uttala mig om greppet vid bakhjulsåkning (önskar att jag kunde :rolleyes: ) men på bana är BT014 (som sitter på K5:an original) riktig usla om man jämför med tex Pirelli SuperCorsa som har ett underbart grepp.

Okej, då känns det som om jag kanske inte har helt fel då. Nu har jag inte direkt behövt testa greppet på kanterna på BT014-däcken men det känns inte som om jag har samma förtroende för dom som Pilot Power som jag hade på R1:an. Gissar på att BT014 även är ganska hårda i mitten, det är ju svinlätt att råka måla ett långt streck istället för att dra upp den på slangen.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Det ska vara slangträning i Gbg till helgen.

Tänkte föreslå Rollers slangskola för alla "elever" men hittar dom inte. Är dom borta för evigt?

gp007

Nenne
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
FZ-1, rs250r NX5, GRC rsr,
Det finns alternativ för dem som vill lära sig men inte klota

Bifogat

• custom bike show 1.jpg
    custom bike show 1.jpg
    49.6 KB · Visningar: 163

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Hur ska man göra om man vill wheela med en ettrig tvåtaktare då? t.ex en 125- eller 250- cross. Ska man ligga precis under effektkurvan och sedan koppla, varva upp den och släppa? När man wheelar, ska man då ligga i effektkurvan eller under?

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Ja måste va "the most terrible of all times" när de gäller slangning.
Inte sett nån i tråden som verkar haft samma problem som ja brottats me.
Får upp henne tillräckligt högt, kan växla men när de börjat driva i sidled har ja inte lyckats räta upp henne. Nu klarar ja väl kanske de 2 ggr av 5. E de bara ja som tycker sidledsbiten är mycket svårare än balans i höjdled?

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Hoj
Superduke -08
Ja måste va "the most terrible of all times" när de gäller slangning.
Inte sett nån i tråden som verkar haft samma problem som ja brottats me.
Får upp henne tillräckligt högt, kan växla men när de börjat driva i sidled har ja inte lyckats räta upp henne. Nu klarar ja väl kanske de 2 ggr av 5. E de bara ja som tycker sidledsbiten är mycket svårare än balans i höjdled?

Nej vi e två. Fattar fan inte hur jag ska få den å gå rakt. Visserligen har bakdäcket gått mycke bana så de e ju inte konstigt att den drar höger.

ostkråka

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
Kawasaki Z750
Hur ska man göra om man vill wheela med en ettrig tvåtaktare då? t.ex en 125- eller 250- cross. Ska man ligga precis under effektkurvan och sedan koppla, varva upp den och släppa? När man wheelar, ska man då ligga i effektkurvan eller under?

jag håller på att lära mig köra på bakhjulet med en 125 cross, gör så att jag åker halvsakta på 3an, under effekten:

står upp, gungar ner framgaffeln, när framgaffeln är ihoptryckt så mycket det går gasar man och lutar sig bakåt och sätter sig samtidigt ner.
kanske låter lite skevt, men bara att träna, viktigaste är att tima gasen med att framgaffeln fjädrar tillbaka...
sen är man förhoppningsvis uppe och sen är det bara att träna på att hålla sig där.

enligt mig är det lika bra att stegra över en gång, iaf med cross som är gjord för att åka i marken. det var nästan det första jag gjorde och nu vet jag precis hur högt jag kan ligga och fortfarande kunna motorbromsa ner, hoppas det hjälper något
/cheese

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Om man är så jävla osäker och rädd för att klota som alla verkar vara så bör man nog ge fan i det! :va

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha