En ny Honda med V4 svenska amatörers nya dröm?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Roligt att se tillbaks i tråden... Vissa förståsigpåare menar att satellithojarna medvetet hålls tillbaka i prestanda och har uppemot 7 % lägre effekt samtidigt som väl initierade källor, i nyligen skrivna inlägg i andra trådar, menar att det inte existerar någon märkbar skillnad...

Vem tänkte fel?

Framförallt kommer vi nog aldrig att få veta hur det egentligen ligger till :)
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Stämmer ryktena i den här tråden har Honda mist en hel del av glansen med sitt V4-projekt redan innan den lanserats; http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?266794-1199-Panigale-R-Superleggera

Jag tror knappast Hondas V4 får bättre spec än de där siffrorna men jag tror å andra sidan inte "Superleggera" kommer ha den där effekten, grundhojen har ju inte de 195hk som Ducaudi påstår att den har, Desmosedici RR:n låg väl runt 180hk på bakhjulet och ska "Superleggera" ha 220hk på veven bär den väl ligga en bit över 200hk på bakhjulet? Jag tror inte de klämmer ur de siffrorna ur en hoj. Än.

Kan hålla med om att 220hp låter lite väll högt...om den ska hålla några 1000mil men vi får väll se 1199R ligger ju -+5hp jämt med BMW krigaren så man vet aldrig :), högsta dyno graff på 1199R som jag har sätt på nätet är ca 193hp på slangen men då vet man ju inte hur mycket glädjebänk det är. 220hp - 10% ca 200hp omöjligt är det inte...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Kan hålla med om att 220hp låter lite väll högt...om den ska hålla några 1000mil men vi får väll se 1199R ligger ju -+5hp jämt med BMW krigaren så man vet aldrig :), högsta dyno graff på 1199R som jag har sätt på nätet är ca 193hp på slangen men då vet man ju inte hur mycket glädjebänk det är. 220hp - 10% ca 200hp omöjligt är det inte...

Superleggeran tror inte jag kommer ha serviceintervaller på 1000 mil, jag tänker nog mer Desmosedici RR än Panigale. Det är ju si och så med hur bänkar visar effekt men jag har aldrig sett en graf med en S1000RR och en Panigale bänkade samtidigt där Panigalen haft mer effekt, oavsett vad den absoluta effekten sagt, och det är därför jag tycker det är svårt för Ducati att hävda 195hk när BMW säger 193. Lite som när Honda lanserade 929 och hävdade att den hade 152hk mot R1:ans 150 men i verkligheten saknade Hondan ett antal hk gentemot R1:an.

Det vore häftigt om det kom en hoj med 220hk men jag tror som sagt det ryktet är överdrivet. Men man kan ju alltid hoppas.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Roligt att se tillbaks i tråden... Vissa förståsigpåare menar att satellithojarna medvetet hålls tillbaka i prestanda och har uppemot 7 % lägre effekt samtidigt som väl initierade källor, i nyligen skrivna inlägg i andra trådar, menar att det inte existerar någon märkbar skillnad...

Vem tänkte fel?
Du, delvis :)

"Förståsigpåarna" som sa att RCV1000R skulle ha 7% lägre effekt än RC213V var Honda själva.
 

Smagatusk

Guest
P€RRA;5900944 skrev:
Du, delvis :)

"Förståsigpåarna" som sa att RCV1000R skulle ha 7% lägre effekt än RC213V var Honda själva.

Som om inte det vore nog tänkte jag nog fel i den bemärkelsen att det pratas om produktionsräsers, och inte satelliter? Produktionräsers är det samma som CRT. Ja?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Som om inte det vore nog tänkte jag nog fel i den bemärkelsen att det pratas om produktionsräsers, och inte satelliter? Produktionräsers är det samma som CRT. Ja?

Njae, produktionsracers är en billigare variant av RC213V med traditionella ventilfjädrar och växellåda och som teamen kan köpa, inte leasa, för 1,2m euro om jag kommer ihåg priset rätt.

Jag antar att den kommer köras med standardmjukvara i ECU så den går som non-factory, något CRT-reglemente finns ju inte längre.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
P€RRA;5901093 skrev:
Stämmer bra.

Det är väl bara de rena prototyperna som kommer att köras med egen mjukvara, 20 liter bensin och 5 motorer.

Har det gått några rykten om satellithojarna kommer köras med standard eller egen mjukvara? Var det inte Ducati som planerade att leasa ut Desmosedici-hojar till team och köra med standardmjukvara för att få fler motorer och mer soppa?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ptjaa, pratar vi nu RC213V och produktionsräser i denna tråd har i varje fall Stoner något positivt att säga i frågan: http://www.crash.net/motogp/news/196503/1/casey_stoner_rides_honda_motogp_production_racer.html

Kunde i alla fall inte hitta länken tidigare i denna tråd... :)

Kul läsning men det hade varit intressantare med några varvtider :fakta

Jag gissar att produktionsracern kommer vara 0,5 sek långsammare är satellit/fabrikarna. Nära nog för att kunna störa Yamaha på deras svagare banor men aldrig riktigt i närheten av satellit/fabrikarna.

Vad är det för bestraffning om man använder fler motorer än tillåtet? Ibland undrar jag varför inte Ducce bygger en riktig handgranat på 280hk under "non-factory" reglementet och byter motor efter varje helg. Tror inte det är så mycket dyrare än att utveckla hoj och mjukvara för det ny reglementet, de kommer ju ändå inte tävla om mästerskapet nästa år och de får garanterat mer tv-tid då.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
P€RRA;5901093 skrev:
Stämmer bra.

Det är väl bara de rena prototyperna som kommer att köras med egen mjukvara, 20 liter bensin och 5 motorer.

I praktiken, kanske, men i teorin kan ju fabrikerna välja att köra hojar under standard-reglerna.

Har det gått några rykten om satellithojarna kommer köras med standard eller egen mjukvara? Var det inte Ducati som planerade att leasa ut Desmosedici-hojar till team och köra med standardmjukvara för att få fler motorer och mer soppa?

Minns de ryktena också. Syftet skulle väl främst vara att ha en rullande testbänk för utveckling av nästa års motor, eftersom det kommer vara frysning på dem från och med nästa år.

Rent krasst sett är det ju nästan samma sak som Yamaha/NGM Forward kommer göra.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Bike skriver att...

Honda arbetar med en homologiseringsmodell som kommer ersätta den nuvarande Firebladen i tävlingssammanhang. Den baseras på produktionsracern som Honda utvecklar till MotoGP. Redan för ett år sedan bekräftade Honda-chefen Takanobu Ito modellen, sedan dess har det ryktats om dess utseende och specifikation. I och med att motorcykelmässan EICMA närmar sig har allt fler rykten startats om att den skulle visas där.

Honda Italien har nu gått ut och dementerat att den kommer visas på EICMA och ber italienska medier lugna ner sig. Mailet som skickades till media refererar till motorcykeln som ”en av de mest sofistikerade som Honda någonsin tillverkat” och att den är försenad.

Ducati är inne på ett liknande spår som Honda med sin Superleggera-version av Panigale. Båda kommer ha en prislapp på över en halv miljon, tillverkas i liten upplaga och lär återfinnas i exklusiva samlingar samt hos roadracing-team.”

www.bike.se
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2013-10-08 kl. 21.43.10.jpg
    Skärmavbild 2013-10-08 kl. 21.43.10.jpg
    72.1 KB · Visningar: 74
  • Skärmavbild 2013-10-08 kl. 21.42.50.jpg
    Skärmavbild 2013-10-08 kl. 21.42.50.jpg
    39.9 KB · Visningar: 74
  • Skärmavbild 2013-10-08 kl. 21.46.38.jpg
    Skärmavbild 2013-10-08 kl. 21.46.38.jpg
    26.3 KB · Visningar: 88
Last edited:

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Undrar om det inte är en strategisk miss av Honda att ersätta Firebladen i tävlingssammanhang med denna.. hur kommer det påverka gemene mans syn på en gat-blade? :va
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Undrar om det inte är en strategisk miss av Honda att ersätta Firebladen i tävlingssammanhang med denna.. hur kommer det påverka gemene mans syn på en gat-blade? :va
Hur många köpare sedan 1992 har valt en CBR 900/1000 RR därför att hojarna vinner så många VM med kända förare i sadeln?
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Undrar om det inte är en strategisk miss av Honda att ersätta Firebladen i tävlingssammanhang med denna.. hur kommer det påverka gemene mans syn på en gat-blade? :va

Tänkte precis samma sak huruvida det blir svårare att sälja gathojar om man inte har en Fireblade i tex WSBK. För visst säljer man på att kunna göra kopplingar mellan tävlingshojar och gathojar. Men Fireblade årsm 2013 är väl inte så spännande jämfört med konkurrenterna och då kanske det ger mer att ha en riktig dräpare som skapar hype kring märket och sedan sälja Fireblades som kanske har design eller någon konstruktionsmässig likhet med homlogiseringshojen.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Nja, jag tror att Honda säljer bra för att de bygger bäst hojar. Vilket givetvis konstateras i tex MotoGP där de är överlägsna konkurrensen. Tror CBR:en kommer sälja fortfarande :)

De kan något mer än vad Yamaha kan i nuläget, och därför kommer det vara ett köpargument för många.

Ducati - där har vi motsatsen, tur att deras hojar är snygga!
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Hur många köpare sedan 1992 har valt en CBR 900/1000 RR därför att hojarna vinner så många VM med kända förare i sadeln?

Ingen aning, vad jag menade är att Firebladen idag är hondas värsting/top off the line och det är den man tävlar med. Om det då kommer en ny som är bättre gathoj som är vassar, lättare, mer värsting helt enkelt och som dessutom ersätter firebladen i tävlingssammanhang, kommer då inte den vanliga bladen kännas lite B..?
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Ingen aning, vad jag menade är att Firebladen idag är hondas värsting/top off the line och det är den man tävlar med. Om det då kommer en ny som är bättre gathoj som är vassar, lättare, mer värsting helt enkelt och som dessutom ersätter firebladen i tävlingssammanhang, kommer då inte den vanliga bladen kännas lite B..?

Honda sålde inte mindre cyklar när de sålde exempelvis RC30, RC45.
Dyra pjäser i jämförelse med andra gathojar.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hur många köpare sedan 1992 har valt en CBR 900/1000 RR därför att hojarna vinner så många VM med kända förare i sadeln?

Antar att det är en del! Och det av flera anledningar; dels för att om det INTE varit så, så skulle inte Honda vara med i VM. Dels för att det är ett sätt att sprida sitt namn i positiva sammanhang. Volvo är inte med i Volvo Ocean Race för att det är kul utan för att sälja bilar. Samma sak med deras engagemang i Golf och tennis; det säljer bilar.
Så, troligen MINST så mycket hojar att det betalar satsningen.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Så, troligen MINST så mycket hojar att det betalar satsningen.
Har Honda eller någon annan tillverkare kunnat mäta exakt hur stor andel av försäljningen som har gått att hänföra till investeringar gjorda i VM-racing?

Fast frågan var ju om försäljningen av en specifik modell påverkas väsentligt av hur den presterar i VM-racing. Jag tror inte det har någon väsentlig påverkan; det saknas i alla fall berättelser om detta. Däremot lade Ducati ner 999, trots att den vann Superbike-VM med Bayliss i sadeln.

BMW kommer inte att fortsätta tävla i Superbike-VM 2014; hur många tror att försäljningen av S 1000 RR kommer att rasa?
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top