En ny Honda med V4 svenska amatörers nya dröm?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
7% långsammare? Är inte det gränsen för att kvala in eller har de avskaffat det när det blev så få startande? Det skulle ju annars betyda att om hojen är 7% långsammare och föraren 1% långsammare än snabbaste ekipage så kvalar de inte in?
De sju procenten avser säkert toppfart, vilket i och för sig är mycket (mer än 20 km/h).

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
P€RRA;5837358 skrev:
Nej, det tror jag inte. Honda bryr sig om Honda, inget annat. De vill knappast se sin produktionsracer före en av de egna prototyperna.

Känns lite naivt att tro att alla tävlar på lika villkor.
Honda bryr sig om Honda? Men det är ju just det jag menar. Att riskerar badwill genom att fippla med en snabb privatförares hoj skulle vara att inte bry sig om sig själv, eftersom det skulle få större och mer långvariga konsekvenser än om en Hondaförare någon gång var snabbare än en annan Hondaförare. Eller hur tänker du?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
De sju procenten avser säkert toppfart, vilket i och för sig är mycket (mer än 20 km/h).

Låter mycket, på Mugello körde Pedrosa toppfarter runt 335-339 med någon notering strax över 340, Bradl (utan seamless shift) körde 334-338 och Barbera (bäst toppfart i CRT) körde 321-325.

Det skulle ju betyda att produktionshojen har lägre toppfart än vissa av CRT-hojarna i nuläget?

Jag gjorde bara en snabb, okulär och högst ovetenskaplig koll på http://resources.motogp.com/files/results/2013/ITA/MotoGP/RAC/Analysis.pdf?v5_9e57a1f9 så jag har inte räknar ut genomsnitt, tagit bort varv med slipstream osv.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Honda bryr sig om Honda? Men det är ju just det jag menar. Att riskerar badwill genom att fippla med en snabb privatförares hoj skulle vara att inte bry sig om sig själv, eftersom det skulle få större och mer långvariga konsekvenser än om en Hondaförare någon gång var snabbare än en annan Hondaförare. Eller hur tänker du?

Framförallt så skulle ju möjligheten att sälja produktionshojar nästa år minska rätt rejält om det bekräftades att Honda manipulerar de för att behålla avståndet eftersom det ju sänker konkurrenskraften totalt sett, inte bara gentemot andra Hondor. Ett sådant förfarande skulle ju innebära att om Hondas fabrik/satellithojar tappar konkurrenskraft gentemot Ducati och Yamaha så skulle produktionshojarna också göra det efter de stryps och alla Hondor i hela fältet skulle gå långsammare och få sämre resultat.

De skulle ju dessutom måsta vara hyfsat sluga för att göra det, teamen lär väl ha någon annan än teknikerna från HRC som kan läsa telemetri och se hur mycket hojen varvar om de inte manipulerar telemetrin också. Och varje gång måste de återställa hojen för de kollar väl deras "torque map" i bänk mellan racen och där skulle man ju se att effekten minskat?

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Siffran handlar så klart om motoreffekt. 7% lägre motoreffekt.

Varför säger de inte det och varför skulle effekten bli så mycket lägre? De har väl mer soppa och fler motorer, eller har de samma allokering som fabrikshojarna? Eller är det Magneti-Marelli-elektroniken som gör de svagare?

Toppeffekten borde väl inte bli lägre av att den inte har penumatiska ventiler, hjälper inte de främst i mellanregistret, alltså att det går att få samma toppeffekt i en hoj utan pneumatiska ventiler som en med men då blir mellanregistret lidande?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Varför säger de inte det och varför skulle effekten bli så mycket lägre? De har väl mer soppa och fler motorer, eller har de samma allokering som fabrikshojarna? Eller är det Magneti-Marelli-elektroniken som gör de svagare?

Toppeffekten borde väl inte bli lägre av att den inte har penumatiska ventiler, hjälper inte de främst i mellanregistret, alltså att det går att få samma toppeffekt i en hoj utan pneumatiska ventiler som en med men då blir mellanregistret lidande?

I så fall vet du nog mer än mig. Som jag förstått är fördelen med luftfjäder till ventilerna att luften har låg massa, och ej uppvisar resonansfenomen. Den lägre massan innebär att kamprofilen kan vara mer aggressiv. Låg massa tillåter även högre varvtal. Ventilfjädrar har en självsvängningsfrekvens som kan innebära problem vid, och begränsa ytterligare, höga varvtal.

Aggressiv kamprofil innebär antagligen högre effekt genom hela registret. Högre varvtal innebär högre effekt. Total motsvarar detta tydligen 7% lägre "performance", vilket jag ser synonymt med effektuttag i sammanhanget.

Mer soppa innebär att högre medeleffekt kan användas under racet, förutsatt att motorn inte har motsvarande sämre verkningsgrad.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
I så fall vet du nog mer än mig. Som jag förstått är fördelen med luftfjäder till ventilerna att luften har låg massa, och ej uppvisar resonansfenomen. Den lägre massan innebär att kamprofilen kan vara mer aggressiv. Låg massa tillåter även högre varvtal. Ventilfjädrar har en självsvängningsfrekvens som kan innebära problem vid, och begränsa ytterligare, höga varvtal.

Aggressiv kamprofil innebär antagligen högre effekt genom hela registret. Högre varvtal innebär högre effekt. Total motsvarar detta tydligen 7% lägre "performance", vilket jag ser synonymt med effektuttag i sammanhanget.

Mer soppa innebär att högre medeleffekt kan användas under racet, förutsatt att motorn inte har motsvarande sämre verkningsgrad.

Fast Ducces desmodroniska styrning har väl högre massa än en vanlig fjäder så det kan inte bara vara massan som avgör? Och de verkar ju ha rätt bra tryck i grejerna.

Och är det inte maxborret på 81mm och att motorerna ska hålla i flera race som begränsar varvtalen snarare än ventilstyrningen? En vanlig R6 med fjädrar i ventilstyrningen och långa serviceintervall har ju maxvarv runt 16000 så då borde väl en MotoGP-hoj fixa det i några race också?

Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Fast Ducces desmodroniska styrning har väl högre massa än en vanlig fjäder så det kan inte bara vara massan som avgör? Och de verkar ju ha rätt bra tryck i grejerna.

Det är ju just för att deras styrning är "desmodronisk". Det är inte främst en fjäder som stänger ventilen, utan en extra kamstyrning. Fjädern är bara till för att stänga i glappet/spelet.

Och är det inte maxborret på 81mm och att motorerna ska hålla i flera race som begränsar varvtalen snarare än ventilstyrningen?

Tydligen inte, eftersom att Honda säger att produktionsmotorn varvar mindre, i artikeln länkad ovan.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tydligen inte, eftersom att Honda säger att produktionsmotorn varvar mindre, i artikeln länkad ovan.

Fast det kan ju bero på kolvhastigheten och de påfrestningar det ställer på motorn och inte ventilstyrningens förmåga att hantera 16K varv, om de nu inte direkt säger att det beror på ventilstyrningen?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Fast det kan ju bero på kolvhastigheten och de påfrestningar det ställer på motorn och inte ventilstyrningens förmåga att hantera 16K varv, om de nu inte direkt säger att det beror på ventilstyrningen?

Jovisst, det är ju möjligt. Men nu säger de ju faktiskt såhär...
"Crankcase block of the factory bike is machined and the production bike uses casting. The production bike uses normal valve spring instead of pneumatic valve so that engine rev is a little lower."
http://m.solomoto.es/cache/normal/s...uction-motogp-bike-will-be_.html#.Uc7X_9iRao9

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
shuhei-nakamoto-our-future-production-motogp-bike-will-be

Fungerar bättre som länk

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Låter mycket, på Mugello körde Pedrosa toppfarter runt 335-339 med någon notering strax över 340, Bradl (utan seamless shift) körde 334-338 och Barbera (bäst toppfart i CRT) körde 321-325.

Det skulle ju betyda att produktionshojen har lägre toppfart än vissa av CRT-hojarna i nuläget?

Jag gjorde bara en snabb, okulär och högst ovetenskaplig koll på http://resources.motogp.com/files/results/2013/ITA/MotoGP/RAC/Analysis.pdf?v5_9e57a1f9 så jag har inte räknar ut genomsnitt, tagit bort varv med slipstream osv.

Det avsåg Motegi, inte saltöknen eller Mugello, där har de inte testat ännu..

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Finns en intressant artikel av Matt Oxley i senaste MCN Sport som jämför de olika 2014-alternativen (Aprilias vidareutvecklade hoj, kund-RC213V och Yammas motorhyra) för privatteamen och hur mycket de kostar.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
För att återkomma till gathojen som tråden ursprungligen handlade om så har MCN ett uppslag om den i veckan, tyvärr står det väl inte så himla mycket intressant och det som står kan sammanfattas i;
- De tror att den kommer bli starkt limiterad och kosta mer än NR750 gjorde i dagens pengar, de spekulerar i uppåt 100 000£
- De tror att den kommer med ett "HRC kit" bestående av avgas, luftbox och ECU för att kunna få ut mer pulver för banåkning samtidigt som den klarar krav på utsläpp, ljud osv.
- Det blir en vanlig växellåda, ingen seamless shift
- Honda har ansökt patent om full-LED framljus som består av två små lampor på vardera sida som placeras i luftintagen fram, typ som Yamahas nuvarande R1 men hundra gånger mindre :)

Tyvärr ingen info alls om vikt, effekt osv. De säger att hojen har utvecklats sida vid sida med kund-RC213Vn men mycket lär ju vara marknadsföringssnack. Enligt uppgift ska Casey Stoner inte bara testa kundhojen utan också gathojen och ge lite tips.

Finns en chans att hojen kan visas redan till hösten men det återår att se.

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Stämmer ryktena i den här tråden har Honda mist en hel del av glansen med sitt V4-projekt redan innan den lanserats; http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?266794-1199-Panigale-R-Superleggera

Jag tror knappast Hondas V4 får bättre spec än de där siffrorna men jag tror å andra sidan inte "Superleggera" kommer ha den där effekten, grundhojen har ju inte de 195hk som Ducaudi påstår att den har, Desmosedici RR:n låg väl runt 180hk på bakhjulet och ska "Superleggera" ha 220hk på veven bär den väl ligga en bit över 200hk på bakhjulet? Jag tror inte de klämmer ur de siffrorna ur en hoj. Än.

Last edited:

Smagatusk

Guest
Roligt att se tillbaks i tråden... Vissa förståsigpåare menar att satellithojarna medvetet hålls tillbaka i prestanda och har uppemot 7 % lägre effekt samtidigt som väl initierade källor, i nyligen skrivna inlägg i andra trådar, menar att det inte existerar någon märkbar skillnad...

Vem tänkte fel?

Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Roligt att se tillbaks i tråden... Vissa förståsigpåare menar att satellithojarna medvetet hålls tillbaka i prestanda och har uppemot 7 % lägre effekt samtidigt som väl initierade källor, i nyligen skrivna inlägg i andra trådar, menar att det inte existerar någon märkbar skillnad...

Vem tänkte fel?

Ingen kommer någonsin att erkänna!

Men någon tänkte nog fel!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...