En ny Honda med V4 svenska amatörers nya dröm?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Det måste ju finnas mycket annat som Honda har gjort rätt med sin motorcykel, än just motoreffekt och växelmekanik. Jag tror att det den kommer placera sig före alla CRT-hojar, förutsatt att föraren kan. Dessutom får den ju ha mer bränsle än prototyperna, vilket kanske kan minska effekthandikappet.
Om vi börjar med att rangordna dagens hojar så här:
1. Prototyp
2. Satellit
3. CRT

Sen lägger vi till Hondan:
1. Prototyp
2. Satellit
3. Produktions-"räser"
4. CRT

Då kanske det blir lite tydligare att de team som har råd med den nya Hondan med största sannolikhet inte kommer att placera sig bättre i resultatlistan. De är redan bättre än de sämre i CRT men har ingen chans mot satellit-hojarna på Hondan. Så vad vinner de på att köpa den?

Det ryktas för övrigt att Aprilia kan ha en ny motor med pneumatisk ventilstyrning till nästa år.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Orkar inte läsa hela tråden, men måste flika in att jag är SÅ förvånad över att Honda är där dom är idag med sitt nuvarande utbud med tanke på vilka ikoner dom producerat tidigare, jag tänker på t.ex Africa Twin 750...vad kan man köpa idag? undermotoriserade fula plastgrisar!....hur svårt skulle det vara att göra en modern AT?
Eller XR650....finns ingen ersättare där heller...varför inte göra en ny, med elstart & ta med det bästa från den modellen?

VFR:en kan jag tänka mig att köpa som sporttorer någon dag, men det är nog också den enda modellen som tilltalar mig idag, eventuellt en Repsol CBR1000...men resten får tummen NER!

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
P€RRA;5836217 skrev:
Det ryktas för övrigt att Aprilia kan ha en ny motor med pneumatisk ventilstyrning till nästa år.
Det är inget rykte. Aprilia utvecklar en motor som de kommer sälja/leasa.

P€RRA;5836217 skrev:
1. Prototyp
2. Satellit
3. Produktions-"räser"
4. CRT
Eftersom satellit-hojar (som också är prototyper) har placerat sig före fabrikshojar och eftersom CRT-hojar har placerat sig före satellit-hojar är den där värderingen av hojarnas kapacitet inte mycket värd. Sanningen är ju att ingen ännu vet hur bra Hondas produktions-RCV är. Möjligen är skillnaden jämfört med fabrikshojen så liten att en kompetent förare kan utmana om pallplatser. Vi får helt enkelt vänta och se.

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Det är inget rykte. Aprilia utvecklar en motor som de kommer sälja/leasa.
Då vet du fler än de flesta. Grattis.

Eftersom satellit-hojar (som också är prototyper) har placerat sig före fabrikshojar och eftersom CRT-hojar har placerat sig före satellit-hojar är den där värderingen av hojarnas kapacitet inte mycket värd. Sanningen är ju att ingen ännu vet hur bra Hondas produktions-RCV är. Möjligen är skillnaden jämfört med fabrikshojen så liten att en kompetent förare kan utmana om pallplatser. Vi får helt enkelt vänta och se.
Jag vet att satellithojarna är prototyper, det fattar nog till och med du, men gav dem olika namn för att det skulle bli enklare att skilja dem åt.

Ytterst tveksamt om Honda skulle tillåta produktionshojen att hota satellithojarna. Med varje hoj ingår det en tekniker från Honda som ansvarar för motorerna och han/hon kan precis som på satellithojarna välja tex max varvtal.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
P€RRA;5836365 skrev:
Ytterst tveksamt om Honda skulle tillåta produktionshojen att hota satellithojarna.
Hur skulle Honda kunna ha något inflytande över det? Historiskt har produktionsracers alltid kunnat hota både fabriks- och satellithojar.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hur skulle Honda kunna ha något inflytande över det? Historiskt har produktionsracers alltid kunnat hota både fabriks- och satellithojar.
Eftersom den tekniker som sköter elektroniken och därmed också effektuttag och maxvarv kommer från HRC och inte från teamen, likadant med de motorer man kommer kunna leasa från Yamaha, så har HRC inflytande över hur mycket effekt det kommer att gå att ta ut ur motorerna.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Det kommer ju aldrig att gå att få ut lika hög effekt ur de här motorerna, eftersom att de inte kan varva lika högt. Elektroniklådan kommer ju från DORNA, så jag är inte övertygad om att det kommer ske på sättet du beskriver.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det kommer ju aldrig att gå att få ut lika hög effekt ur de här motorerna, eftersom att de inte kan varva lika högt. Elektroniklådan kommer ju från DORNA, så jag är inte övertygad om att det kommer ske på sättet du beskriver.
Hårdvaran är Magnetti Marelli men de skriver ju sin egen mjukvara med de parametrar du beskriver och att bestämma vilket varvtal som är max gör HRC-teknikern och ingen annan, förutom den rent fysiska gränsen så klart.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Självklart kommer teknikerna att dra ner maxvarvet om produktionsracern mot förmodan skulle komma för nära prototyperna.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
P€RRA;5836990 skrev:
Självklart kommer teknikerna att dra ner maxvarvet om produktionsracern mot förmodan skulle komma för nära prototyperna.

Varför är det så självklart?
Om nån skulle göra så mot mig skulle jag säga upp mig direkt.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Varför är det så självklart?
Om nån skulle göra så mot mig skulle jag säga upp mig direkt.
För att Honda inte vill att deras relativt billiga hoj ska prestera bättre än den prototyp de leasar ut för en betydligt större peng.

Varför skulle någon vilja betala kanske 5-6 gånger så mycket för något som inte är bättre?
(Har läst siffran €5.000.000 per säsong för en RC213V)

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
P€RRA;5836990 skrev:
Du tror inte det skulle orsaka Honda mer problem än möjligheter? Skulle ett sådant beteende bli känt, vilket knappast går att göra utan att det märks, skulle hela depån och alla medier reagera med avsmak. Honda skulle få så mycket badwill – och vad skulle de vinna på det?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det tror jag:

One current CRT team member told me they had been looking at the Honda racer, but that it was simply too expensive for the performance on offer. "Honda told us performance would be about 7% down on the prototype," the CRT team member said. "But that is exactly where we already are with our CRT bike." What's more, the team already owns the bikes, and can compete again next year with almost the same bikes with just a small additional cost for upgrades to the latest spec. They already have money invested in bikes, and the spec of the production racer does not offer sufficient gains to persuade them to make the change. They would still find themselves fighting for places 10 to 15, but be 2 million euros or more out of pocket. Instead, they would rather invest in team infrastructure, and improving what they already have.

7% långsammare? Är inte det gränsen för att kvala in eller har de avskaffat det när det blev så få startande? Det skulle ju annars betyda att om hojen är 7% långsammare och föraren 1% långsammare än snabbaste ekipage så kvalar de inte in?

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy