En ny Honda med V4 svenska amatörers nya dröm?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
pris; en miljon!

... euro!!

ja jo tjena :3freak

Dubbla degen mot en CRT, de ligger runt 500K per förare (dvs. två hojar) och säsong, hyran för M1-motorer förväntas hamna på 800K per förare/säsong och då behövs ju fortfarande ett chassi.

Så om det är dyrt återstår ju att se, det beror på hur varvtiderna ser ut.

Det där är som sagt hojen för MotoGP, det är inte V4:an för gata som också väntas.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
efter lite bildbehandling

köpercv1.jpg
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Nu minns jag inte vad jag själv skrev i början av tråden, men blir det inte en ny homologiseringsmodell för Superbike-VM också? En ”variant” på denna MotoGP-hoj? Samma prisklass som Desmosedici RR. Väl?
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Förvånande att skillnaden i toppfart på Motegi bara var 6 km/h (och förväntas bli lägre) samt att skillnaden i effekt bara ska vara 2 procent.
Är det så förvånande? Om jag inte minns fel får den köras med 3 liter mer soppa per race, dvs ca 15% mer än prototypen.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5836043 skrev:
Problemet är väl att...
Jag tror inte det finns något problem. Gissar att det första team som tävlar med nya Hondan så uppenbart kommer att överglänsa alla förare på hemmabyggen med gatmotorer, och därmed räta ut alla frågetecken: de team som inte har råd med en Honda får acceptera att ligga sist i fältet.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
P€RRA;5836043 skrev:
Problemet är väl att få team ser meningen med att spendera så mycket pengar på en hoj som bara skiljer sig marginellt från dagens CRT-hojar resultatmässigt.

Skiljer den sig bara marginellt resultatmässigt? Vad pekar på det?

P€RRA;5836045 skrev:
Är det så förvånande? Om jag inte minns fel får den köras med 3 liter mer soppa per race, dvs ca 15% mer än prototypen.

Eftersom att den inte har pneumatiska ventiler tycker jag också att det är förvånande att toppfarten skiljer så lite.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag tror inte det finns något problem...
Det tror jag:

One current CRT team member told me they had been looking at the Honda racer, but that it was simply too expensive for the performance on offer. "Honda told us performance would be about 7% down on the prototype," the CRT team member said. "But that is exactly where we already are with our CRT bike." What's more, the team already owns the bikes, and can compete again next year with almost the same bikes with just a small additional cost for upgrades to the latest spec. They already have money invested in bikes, and the spec of the production racer does not offer sufficient gains to persuade them to make the change. They would still find themselves fighting for places 10 to 15, but be 2 million euros or more out of pocket. Instead, they would rather invest in team infrastructure, and improving what they already have.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Skiljer den sig bara marginellt resultatmässigt? Vad pekar på det?
Se citatet ovan från en CRT-medlem.
Eftersom att den inte har pneumatiska ventiler tycker jag också att det är förvånande att toppfarten skiljer så lite.
För det första vet vi inte hur sanningsenlig den angivna toppfarten är, Honda vill sälja 4-5 st hojar för 10-12 miljoner styck så de väger nog sina ord på guldvåg. För det andra har vi inte en aning om utväxling på testhojen och för det tredje säger de själva att de har problem med tillförlitligheten så den kanske inte når den toppfarten när motorn är byggd för att klara X antal race.

(Lite som när Suzuki kommer till ett test och kan ha med sig hur många motorer som helst)
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5836059 skrev:
One current CRT team member told me they had been looking at the Honda racer, but that it was simply too expensive for the performance on offer.
Vad förväntar du dig att ett team med knappa resurser ska säga?

”Det är klart att Hondan är bättre än vårt hemmabygge, men de mediokra förare som vi har råd med kan inte tillgodogöra sig prestandaskillnaden. Och eftersom vi bara deltar i MotoGP för att synas i depån och på startplattan kommer vi fortsätta med vårt hemmabygge.”
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
P€RRA;5836063 skrev:
Se citatet ovan från en CRT-medlem.
...
För det första vet vi inte hur sanningsenlig den angivna toppfarten är,
...
för det tredje säger de själva att de har problem med tillförlitligheten så den kanske inte når den toppfarten när motorn är byggd för att klara X antal race.

Om de andra CRT-hojarna har samma effekt som Hondan har jag svårt att tro att den skulle få problem med tillförlitligheten. Och jag tror knappast att de öppet skulle prata om problemen ifall de var stora. 7% lägre motoreffekt stämmer bra med uppgiften om 6km/h lägre toppfart.

Det måste ju finnas mycket annat som Honda har gjort rätt med sin motorcykel, än just motoreffekt och växelmekanik. Jag tror att det den kommer placera sig före alla CRT-hojar, förutsatt att föraren kan.

Dessutom får den ju ha mer bränsle än prototyperna, vilket kanske kan minska effekthandikappet.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Dante: Skaffa fram en Honda V4 RR , med BMW HP4 prestanda, så står jag först i kön, pengar är inget problem :tummenupp :kär
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top