Ni som är insatta i motorer... Vad finns för fördelar med en V4 kontra en radfyra?
Kan inte så mycket om motorer, men blir den inte hälften så bred?
Ni som är insatta i motorer... Vad finns för fördelar med en V4 kontra en radfyra?
Ni som är insatta i motorer... Vad finns för fördelar med en V4 kontra en radfyra?
Tillverkarna vet om detta och literklubborna är ju flaggskeppen i deras produktion. Med tanke på detta är det konstigt att de bara stått och tittat på? Yamaha har ju iallafall försökt med lite nya grepp med annan tändföljd och numera ett tydligen ganska okej TC-system. Honda och framförallt Suzuki förstår jag inte vad de håller med?...
Ni som är insatta i motorer... Vad finns för fördelar med en V4 kontra en radfyra?
Ni som är insatta i motorer... Vad finns för fördelar med en V4 kontra en radfyra?
Jag ser inte hur tändföljden har något med motorns tröghetsmoment att göra.
Det vore logiskt om Honda räknar med att Dorna genomför sådana förändringar av reglementet utan att vidtala tillverkarna i god tid. Eftersom Dorna är minst lika beroende av tillverkarna som tvärt om vore väl det inte särskilt troligt. Eller?
RC30 var logisk eftersom Honda behövde en hoj att vinna Superbike-VM med. Likadant med RC45.
NR 750 var däremot inte speciellt logisk, men har kanske betalat sina sina utvecklingskostnader i form av ”rykte” över de senaste 20 åren. Kanske är syftet med en gatversion av RC213V att återigen etablera Hondas tekniska överlägsenhet i allmänhetens medvetande? Det vore ett mer begripligt skäl att bygga hojen än möjliga framtida förändringar av MotoGP-reglementet, tycker jag.
Precis.Man utvecklade tre hojar samtidigt då, de två du visar och en CBR750RR, RC45 valdes att bli det man skulle tävla med, NR blev en teknikkunnadeskrythoj och 750in borrades och blev första bladen.
Precis.
Men jag tror inte CBR 750 RR borrades, utan snarare strokades. CBR 900 RR hade ju bara 70 mm borrning, mindre än de flesta 750-radfyror. Vädigt långslagig för en sporthoj.
http://www.twowheelsblog.com/post/18711/shuhei-nakamoto-dorna-cannot-impose-a-spec-ecu
"Regarding Honda’s production production racer: “At the moment the idea has been suspended. Carmelo wants us to build them but we need approval from Honda’s management. We can manage to build them for 2014 if we get an okay. ”"
Som vanligt vältänkt och välskrivet. Framför allt känns ju nedanstående mer sant än någonsin:Spekulationer kring Hondas uttalande om att det inte skulle bli minskade kostnader osv med enhets-ECU:
http://www.motomatters.com/opinion/2012/10/16/opinion_honda_s_specious_argument_over_t.html
Detta borde ju rimligen tala för att tillverkarna kommer skapa så stora likheter som möjligt mellan protptyperna och gatmodellerna.
Läste på motomatters.com att motorn i Hondas produktionsracer för MotoGP också kommer vara grunden för deras nya gathoj som kommer presenteras inför nästa års säsong i Superbike-VM.
”Their 90°V engine will be the basis of their production racer, as well as the design template for the World Superbike homologation special due to be launched in time for the 2014 WSBK season.”
Vad kan man vänta sig att det innebär? Teknik och hästkrafter?
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |