En ny Honda med V4 svenska amatörers nya dröm?

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Eh, jag betvivlar inte bilden du lade upp. En YZR 500 med ISR-bromsar. Coolt.

Du skrev att du var osäker på årsmodell 90/93, så jag lade upp en bild som visar båda. I all välmening faktiskt.

Ett bra exempel på Horns effect, eller hur? :hej

Likförbannat när beviset fanns under näsan så sket du i det!
Var har jag frågat efter efter årsmodell?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Alltså, den där infon låter som att den har förvrängts/missuppfattats på vägen från ursprungskällan. Tar med all respekt gärna en källa på det för att bli överbevisad. :)

Uppgiften kommer från en kollega som jobbar för Brembo i MotoGP. Jag ser ingen större anledning att ifrågasätta honom. Han har ingen anledning att ljuga för mig och en flera månader lång värmebehandling på sextonhundra grader lär kosta hyfsat med energi. Detta är dock F1 och deras bromsskivor har, förutom materialet, en mycket mer komplicerad geometri.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag har ingen dagsaktuell prisuppgift, men för något år sedan gick en kolfiberskiva med två belägg på ganska precis hundringen oavsett om man var fabriksteam eller satellitteam.

Alltså hundra kronor? Euro? Eller hundratusen? Hundra spänn låter faktiskt skitbilligt med tanke på materialkostnaden för kolfiber. Fast iofs, det kanske inte är skitmycket material i en bromsskiva och två belägg.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Uppgiften kommer från en kollega som jobbar för Brembo i MotoGP. Jag ser ingen större anledning att ifrågasätta honom. Han har ingen anledning att ljuga för mig och en flera månader lång värmebehandling på sextonhundra grader lär kosta hyfsat med energi. Detta är dock F1 och deras bromsskivor har, förutom materialet, en mycket mer komplicerad geometri.

Det är riktigt kul att läsa info och bedömningar från någon som uppenbarligen har en relativt stor insyn! :tummenupp
Jag tror varken att du ljuger eller hittar på, men precis som Zoidberg antyder så låter uppvärmningskostnaden något orimlig.

Om vi antar att ugnen går i sex månader och att energipriset är en krona per kWh, så ger det väl en effekt på ca 230 kW? Det är väl ganska högt även för en industriugn?

Jag tror som sagt inte att du hittar på, men det hade varit intressant att få veta mer om den där ugnen. :)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ok, jag träffar honom om några veckor så jag ska fråga om han kan (eller får) beskriva tillverkningsprocessen och dess kostnader lite närmare.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Om vi antar att ugnen går i sex månader och att energipriset är en krona per kWh, så ger det väl en effekt på ca 230 kW? Det är väl ganska högt även för en industriugn?

Jag tror som sagt inte att du hittar på, men det hade varit intressant att få veta mer om den där ugnen. :)
Det låter onekligen som ett högt pris. Men det är väl inte bara värme när de bakar, det sker väl under högt tryck också? Undrar vad som i så fall är den dyra delen, högtryckskammare eller värme?

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag är ingen expert på keramer, men de använder förmodligen någon form av autoklav med över- eller undertryck tillsammans med extremt hög temperatur. Jag lovar att återkomma i ämnet om jag får mer information. Observera dock att detta gäller bromsskivor till F1-bilar, inte MotoGP-hojar. Så att inte någon får något om bakfoten. Det finns redan tillräckligt många missuppfattningar om kostnader och priser på olika komponenter, även högt upp i Dorna...

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Här står lite om kolfiber-kolfiber tillverkning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Reinforced_carbon–carbon

Bl.a så här (avseende paneler till rymdfärja om jag tolkar det rätt, även om F1-bromsar också nämns i artikeln):

The material is made in three stages:

First, material is laid up in its intended final shape, with carbon filament and/or cloth surrounded by an organic binder such as plastic or pitch. Often, coke or some other fine carbon aggregate is added to the binder mixture.

Second, the lay-up is heated, so that pyrolysis transforms the binder to relatively pure carbon. The binder loses volume in the process, so that voids form; the addition of aggregate reduces this problem, but does not eliminate it.

Third, the voids are gradually filled by forcing a carbon-forming gas such as acetylene through the material at a high temperature, over the course of several days. This long heat treatment process also allows the carbon to form into larger graphite crystals, and is the major reason for the material's high cost, exceeding $100,000 per panel.

Kul, man blir lite klokare varje dag. :tungan

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
...felaktig argumentationsteknik...felaktig argumentation...
Felaktig? Är det när man inte behärskar en teknik eller använder en vid fel tillfälle än den avsedda? Nåja, det spelar ingen roll. Jag diskuterar mycket hellre ämnet än något annat och det verkar ju som vi är överens på den punkten. Så: fakta i fallet –*vad i helvete ha ni att säga?

:)

För egen del håller jag tummarna för att Honda presenterar nya Fireblade (årsmodell 2014) och ”RC 213 V” samtidigt och att de låter de båda modellerna få samma motor. Honda behåller alltså ”Fireblade” men inte den stentråkiga motorkonfigurationen och skaffar sig därmed, och för första gången sedan 1992, ett unikt konkurrensmedel mot de andra japanerna. Så blir det säkert inte, men det vore grymt berikande om en av de japanska tillverkarna gjorde någo oväntat och okonventionellt. ”RC 213 V” skulle kunna bli SP-versionen av Fireblade och göra båda modellerna och kopplingen till MotoGP relevant. Plötsligt skulle det vara möjligt för Greta Bingo (gemene man) att med ”lite” tillbehör på rätt ställe och av rätt fabrikat få sin gathoj att på allvar se ut som Pedrosas racer. Det borde väl egentligen vara avsikten med att tävla i MotoGP – att det ska generera merförsäljning?

Bifogat

• yamaha superbike YZF R1 Agostini Replica.jpg
    yamaha superbike YZF R1 Agostini Replica.jpg
    87.5 KB · Visningar: 100
  • 2009-yamaha-YZF-R125-MotoGP-Race-Replica-static-04_tcm26-313626.jpg
    2009-yamaha-YZF-R125-MotoGP-Race-Replica-static-04_tcm26-313626.jpg
    16.5 KB · Visningar: 95
  • gKit_Adesivo_Yamaha_MotoGP_Fiat_2009_g_copia_1.jpg
    gKit_Adesivo_Yamaha_MotoGP_Fiat_2009_g_copia_1.jpg
    108.5 KB · Visningar: 92

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
När Rossi körde för Yamaha, minns tyvärr inte året, hörde/läste jag att bromsarna kostade ungefär 2 miljoner SEK per år, per förare.

(Ryder, Moody och Spalding hade för övrigt en utläggning om kolfiberbromsar i dagens sändning och nämnde att de bakas i 6 månader (som ni redan nämt).)

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
First, material is laid up in its intended final shape, with carbon filament and/or cloth surrounded by an organic binder such as plastic or pitch. Often, coke or some other fine carbon aggregate is added to the binder mixture.

Coke betyder antingen läsk eller knark för mig?!?
Vad är det mer?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Nu undrar jag varför hondas v4 skulle vara så mkt dyrare än aprilias ... Bara för att de vill göra en exklusiv hoj? Hur exklusivt är det när man redan idag kan köpa en nakenhoj med v4? Jag hade kanske kunnat tänka mig betala upp till 170k gör en sån hoj, inte mer. Redan där tycker jag att leksaken börjar bli för kostsam

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nu undrar jag varför hondas v4 skulle vara så mkt dyrare än aprilias ... Bara för att de vill göra en exklusiv hoj? Hur exklusivt är det när man redan idag kan köpa en nakenhoj med v4? Jag hade kanske kunnat tänka mig betala upp till 170k gör en sån hoj, inte mer. Redan där tycker jag att leksaken börjar bli för kostsam

Tillgång och efterfrågan. Man gör en liten serie med exklusiva produkter i exklusiva material som gör att kunden får en sällsynt produkt som han/hon/henom inte möter i varje gathörn.
Detta får kunden att hosta upp massor med pengar.
Jag skulle heller inte lägga mer än ca 170 papp på en hoj men vi är kanske inte målgruppen med en sådan produkt?:)

Ducati Desmosedici är ju en typisk sådan. V4 ja men den kostar 500 000,- och vissa människor är villiga att betala detta. I praktiken var den ju inte snabbare än Ducces motsvarande V2:a...

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
NR750 kostade 370.000 sek för 20 år sen. Fanns väll 2-3 st i Sverige (den enda som såldes till privatperson kraschades sönder?)

Tror inte denna modelen kommer sälja alls i Sverige.

CBR1000 kan aldrig få en V-motor och behålla sittt namn. Modellbetekningen står för vad det är för typ av hoj.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
CBR1000 kan aldrig få en V-motor och behålla sittt namn. Modellbetekningen står för vad det är för typ av hoj.

Så långt håller jag med men är det helt otänkbart med VFR1000 Fireblade?
Eller har man vigt Firestorm till detta? Eller är det bara twins?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Enligt Wikipedias definition: "Argumentationsfel är irrelevanta argument vid saklig debatt eller felaktighet i ett logiskt resonemang. Vid saklig debatt leder argumentationsfel ofta till felaktiga slutsatser. Vissa former av argumentationsfel är retoriskt effektiva och kan nyttjas medvetet för att lura en motståndare. Exempel är ledande frågor, åldersargument utan relevans och misstänkliggöranden."

Ja, jag hoppas nog på Honda - med deras djärva grepp 2008 känns det som om något nytt kunde komma därifrån. R1 har vi redan diskuterat, jag hoppas trots allt på att de presenterar en stor nyhet motormässigt 2014 eller 2015. Suzuki känns för mig som en dark horse i sammanhanget, hur man väljer att profilera sin 2014? Kawasaki är helt klart på spåret redan nu, de var snabba ut att möta de europeiska horderna...

Felaktig? Är det när man inte behärskar en teknik eller använder en vid fel tillfälle än den avsedda? Nåja, det spelar ingen roll. Jag diskuterar mycket hellre ämnet än något annat och det verkar ju som vi är överens på den punkten. Så: fakta i fallet –*vad i helvete ha ni att säga?

:)

För egen del håller jag tummarna för att Honda presenterar nya Fireblade (årsmodell 2014) och ”RC 213 V” samtidigt och att de låter de båda modellerna få samma motor...

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy