En ny Honda med V4 svenska amatörers nya dröm?

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Och 90:an är inte en Roberts Yamaha!

Jag lägger ut en bild på nåt verkar vara ISR och då kommenterar du inte dte utan plockar fram fram bilder på en 90 och 93 som inte har det.

Vetifan vad som är fel i roten på dig.
Men Psykoanalytikerna hade nog kommit på en nytt namn att skriva in i psykiatriutbilningsböckerna!
Tycker jag !!!
Eh, jag betvivlar inte bilden du lade upp. En YZR 500 med ISR-bromsar. Coolt.

Du skrev att du var osäker på årsmodell 90/93, så jag lade upp en bild som visar båda. I all välmening faktiskt.

Ett bra exempel på Horns effect, eller hur? :hej

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Och ytterligare en av dina trådar slutar i pajkastning...
Du har inte funderat på varför...?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Och ytterligare en av dina trådar slutar i pajkastning...
Du har inte funderat på varför...?
Jag tror att en diskssion genomgår olika stadier och att dessa medieras av kvaliteten på diskussionsunderlaget. I det här fallet har vi just nu inte mycket att diskutera eftersom det bara är Axxexs som har bidragit med något som påminner om handfast information: priset. Vad tor du själv? Att jag är dum i huvudet och att du inte är det?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Och 90:an är inte en Roberts Yamaha!
Fast 1990 var Team Roberts det officiella Yamaha-teamet i GP. Även om lackeringen är ”Yamaha” och inte ”Marlboro” på bilden så lär den tekniska utrustningen vara representativ på bilden.

Hur som helst verkar det glasklart att man testade ISR-bromsar (vilket din bild ju tydligt visar) men inte använde dem på race. De svenska bromsarna blev aldrig officiella. Tycker det är lite märkligt att inga GP- eller WSBK-team kör med ISR-bromsar om de är så förbannat bra och smarta. Den första konceptmodellen som BMW visade av sina 650-skotrar hade ISR-bromsar, men när modellen kom i produktion satt där andra.

Bifogat

• Skärmavbild 2012-10-13 kl. 22.02.01.jpg
    Skärmavbild 2012-10-13 kl. 22.02.01.jpg
    69.4 KB · Visningar: 57
  • BMWConceptCScooter.jpg
    BMWConceptCScooter.jpg
    72.5 KB · Visningar: 60
  • BMW SCT 800 Scooter.jpg
    BMW SCT 800 Scooter.jpg
    183.2 KB · Visningar: 55
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Under rubriken Exempel inser man snabbt hur vanlig sådan argumentation är.

A: Jag tycker inte att barn ska leka på trafikerade gator.
B: Jag tycker att det vore vansinne att hålla barnen inomhus hela dagarna!

Som när det diskuteras polisens befogenheter vid jakt på rymmare i trafiken eller bevis för att en viss förare i MotoGP är mer hängiven än de andra.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jo, det går ju att förstå. Men om de är så hemskt dyra, smarta och bra – varför sitter de så sällan eller aldrig på GP- eller WSBK-hojar?
Tyckte bara jämförelsen med en gatskoter var lite fel eftersom anledningarna säkert är helt olika till varför de inte används i de olika fallen.
Möjligen som följer. MotoGP/WSBK för att de inte är lika bra och inte kan ge samma support som Brembo, ISR har inte resurser eller kunskap för att göra kolfiberskivor tex. medan det handlar om ekonomi och volym på konsumentprylar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Möjligen som följer. MotoGP/WSBK för att de inte är lika bra och inte kan ge samma support som Brembo, ISR har inte resurser eller kunskap för att göra kolfiberskivor tex. medan det handlar om ekonomi och volym på konsumentprylar.

Eller är bromsar kanske så enkla att bygga tillräckligt bra att det inte längre är funktionen som styr vilket fabrikat som sitter på gp-hojarna? Utan istället den som betalar mest sponsorpengar blir den som får utrusta hojarna?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Vad tor du själv? Att jag är dum i huvudet och att du inte är det?

Till skillnad från dig så försöker jag undvika att bilda mig en uppfattning enbart baserat på en helt okänd persons inlägg på ett internetforum.

Men om du seriöst vill undvika att alla dina trådar slutar i pajkastning så ska du få ett antal förslag, i all välmening. Detta forum har ett stort antal kompetenta besökare. Sandström. Roffe. Niklas. Axxes. Two stroke man. Viktor. Och många fler. Börja med att läsa de inlägg de skriver. De besitter kompetens såväl som erfarenhet och du skulle faktiskt kunna lära dig något. Lägg sedan av med detta löjliga citerande av enstaka ord och hopklippta delar av meningar och delar av texter. Du har flera gånger om använt detta som fortsatt diskussionsunderlag och tre-fyra inlägg senare tror du helt plötsligt själv på dessa hopklippta halvsanningar. Och lägg ner din kaxiga och ifrågasättande attityd. Du har på intet sätt bevisat att du är mer kompetent eller mer påläst än de övriga diskussionsdeltagarna, därför bidrar din attityd enbart till dålig stämning.

Ha en trevlig dag, det tänker jag ha.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Frågan är ju alltid vad man vill uppnå. Man kan ställa en seriös fråga för att man faktiskt är intresserad av svaret, eller så startar man en tråd bara för att roa sig, kasta in en brandfackla, gärna med retoriken som Roffe hänvisade till, eller så är man ett troll som bara skriver saker för att förvirra andra.
Det två sistnämnda når ju sitt syfte när diskussionen urartar och den som argumenterar får sitt lystmäte i form av att folk blir irriterade och förbannade.

Ett gott råd till TS är ju att man alltid tänker på om kommentaren man fäller för utvecklingen/tråden framåt, löser ett problem eller skapar ny kunskap...
När man då plötsligt inser att det faktiskt råkar finnas människor här på SH med förstahandsinfo från t ex MotoGP så är det ju ganska korkat att inte vara lite ödmjuk och ställa intresserade frågor så att man kan lära sig en massa nya saker, eller?

Att förarga andra människor om man är ute efter kunskap är ju lika dumt som att göra sig ovän med personen som serverar maten man skall äta på restaurangen...:)

Sen kan ju syftet vara just bara att få igång en tråkig, irriterad disskusion om ingenting bara för att man roas av detta men det är inte riktigt den bild jag fått historiskt sett av TS inlägg?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Eller är bromsar kanske så enkla att bygga tillräckligt bra att det inte längre är funktionen som styr vilket fabrikat som sitter på gp-hojarna? Utan istället den som betalar mest sponsorpengar blir den som får utrusta hojarna?

Mig veterligen så betalar alla i MotoGP för bromsar och de betalar dessutom ganska mycket. Kostnaden för bromsar är tyvärr en av de tyngre tekniska posterna och detta är något som Dorna, MSMA och Grand Prix Commision just nu tittar närmare på.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Mig veterligen så betalar alla i MotoGP för bromsar och de betalar dessutom ganska mycket. Kostnaden för bromsar är tyvärr en av de tyngre tekniska posterna och detta är något som Dorna, MSMA och Grand Prix Commision just nu tittar närmare på.

Finns det att köpa Brembo-bromsar för 30 000kr per ok på eBay så kan man ju tänka sig hur dyrt det blir med grejjer som ska sitta på värsta sortens prototyp-racer. Huga.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Men - nu gör Du det igen:)

Den tekniken - ut kartoteket över felaktig argumentationsteknik - kallas personangrepp, eller Ad hominem, möjligen med inslag av Tu quoque och "två fel gör ett rätt".

Ytterligare ett exempel på felaktig argumentation från Din sida är Ditt svar till Alatalo. "Vad tror du själv? Att jag är dum i huvudet och att du inte är det?" är ytterligare en halmgubbe där Du förstorar ett argument och tvingar Alatalo att uttala sig om en fråga han över huvud taget aldrig ställt när Du skenbart replikerar honom.

Det var nu inget av det Du anförde som var uppe till diskussion. Låt oss prata klart om Sete och Hondas V4 innan vi kastar oss in i Dina nya ämnen. Diskussionen kan ju bli lite virrig annars:3freak

Och - det kan ju vara en ledtråd till varför Dina trådar har en tendens att spåra ur...

God natt:)

Under rubriken Exempel inser man snabbt hur vanlig sådan argumentation är.

A: Jag tycker inte att barn ska leka på trafikerade gator.
B: Jag tycker att det vore vansinne att hålla barnen inomhus hela dagarna!

Som när det diskuteras polisens befogenheter vid jakt på rymmare i trafiken eller bevis för att en viss förare i MotoGP är mer hängiven än de andra.

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag har ingen dagsaktuell prisuppgift, men för något år sedan gick en kolfiberskiva med två belägg på ganska precis hundra tusen svenska kronor oavsett om man var fabriksteam eller satellitteam. Och till skillnad från en gathoj där man kanske kan nöta ut tio par belägg innan det är dags att byta skiva så har kolfiberskiva med belägg en ganska jämnt fördelad nötning mellan skiva och belägg. Inte för att det spelar någon roll, då kolfiberskivan och dess belägg inte får separeras utan måste märkas upp som par. Om den ena nöts ner eller går sönder måste båda bytas, typ...

Detta är ändå rena budgetprylar jämfört med de keramiska bromsskivor som används i F1. Enbart uppvärmningskostnaden av ugnen som används vid tillverkning av skivan går på nästan en miljon svenska kronor.

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag har ingen dagsaktuell prisuppgift, men för något år sedan gick en kolfiberskiva med två belägg på ganska precis hundringen oavsett om man var fabriksteam eller satellitteam. Och till skillnad från en gathoj där man kanske kan nöta ut tio par belägg innan det är dags att byta skiva så har kolfiberskiva med belägg en ganska jämnt fördelad nötning mellan skiva och belägg. Inte för att det spelar någon roll, då kolfiberskivan och dess belägg inte får separeras utan måste märkas upp som par. Om den ena nöts ner eller går sönder måste båda bytas, typ...

Ja där ser man. :näsblod

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...