Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
- Gick med
- 24 May 2003
- Ort
- Lulstan
- Hoj
- KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, jag hoppas nog på Honda - med deras djärva grepp 2008 känns det som om något nytt kunde komma därifrån. R1 har vi redan diskuterat, jag hoppas trots allt på att de presenterar en stor nyhet motormässigt 2014 eller 2015. Suzuki känns för mig som en dark horse i sammanhanget, hur man väljer att profilera sin 2014? Kawasaki är helt klart på spåret redan nu, de var snabba ut att möta de europeiska horderna...
Tror att tillverkarna står vid ett vägskäl här, de vet inte riktigt vad de vill göra och hur de vill göra i framtiden. Det kostar VÄDLIGT mycket att utveckla en ny 1000cc värsting och jag tror att de inte vet om det är värt det. De stora traditionella tillverkarna har eller funderar på att dra sig ur t ex MotoGP och vi kommer att få se mer av det.
Det allmänna läget i världen är att ekonomierna går kräftgång och hojmarknaden i allmänhet och sporthoj i synnerhet backar enormt. Traditionella sporthojsköpande länder som de sydeuropeiska har fullt sjå bara med att få mat på bordet. 30-40% arbetslöshet gagnar inte försäljning av värstinghojar och vi ser hur många osålda maskiner som fortfarande finns av vissa modeller. Det går att hitta osålda ZX10 fortfarande för inköpspris bara för att handlarna vill bli av med dem inför vintern och den är ju som sagt den enda japshojen som åtminstone är i närheten av BMW:n...
Om Honda kommer med något häftigt så är det av andra skäl, det är inte en ersättare för Firebladen utan mer en "slå sig för bröstethoj" som inte har ett skvatt med ren sporthojsförsäljning i 1000cc segmentet att göra, den utveckligen sker på andra villkor...
F-n vad djup jag blev nu då...