En ny Honda med V4 svenska amatörers nya dröm?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, jag hoppas nog på Honda - med deras djärva grepp 2008 känns det som om något nytt kunde komma därifrån. R1 har vi redan diskuterat, jag hoppas trots allt på att de presenterar en stor nyhet motormässigt 2014 eller 2015. Suzuki känns för mig som en dark horse i sammanhanget, hur man väljer att profilera sin 2014? Kawasaki är helt klart på spåret redan nu, de var snabba ut att möta de europeiska horderna...

Tror att tillverkarna står vid ett vägskäl här, de vet inte riktigt vad de vill göra och hur de vill göra i framtiden. Det kostar VÄDLIGT mycket att utveckla en ny 1000cc värsting och jag tror att de inte vet om det är värt det. De stora traditionella tillverkarna har eller funderar på att dra sig ur t ex MotoGP och vi kommer att få se mer av det.
Det allmänna läget i världen är att ekonomierna går kräftgång och hojmarknaden i allmänhet och sporthoj i synnerhet backar enormt. Traditionella sporthojsköpande länder som de sydeuropeiska har fullt sjå bara med att få mat på bordet. 30-40% arbetslöshet gagnar inte försäljning av värstinghojar och vi ser hur många osålda maskiner som fortfarande finns av vissa modeller. Det går att hitta osålda ZX10 fortfarande för inköpspris bara för att handlarna vill bli av med dem inför vintern och den är ju som sagt den enda japshojen som åtminstone är i närheten av BMW:n...

Om Honda kommer med något häftigt så är det av andra skäl, det är inte en ersättare för Firebladen utan mer en "slå sig för bröstethoj" som inte har ett skvatt med ren sporthojsförsäljning i 1000cc segmentet att göra, den utveckligen sker på andra villkor...

F-n vad djup jag blev nu då...:)
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Om Honda kommer med något häftigt så är det av andra skäl, det är inte en ersättare för Firebladen utan mer en "slå sig för bröstethoj"...
Hängde med i och höll med om dina resonemang om tillståndet i världen och på mc-marknaden. Men att Honda skulle lägga ner en jäkla massa pengar för att ”slå sig för bröstet” låter i dessa bistra ekonomiska tider som lite konstigt. Det vore väl väligt viktigt att dra maximal nytta av en så dyr investering som en RVF 1000 skulle vara. Vore logiskt med stora paralleller mellan dyrhojen och gathojen.
 

Bifogat

  • rvf-1000-r-594x371.jpg
    rvf-1000-r-594x371.jpg
    42.1 KB · Visningar: 75
  • Skärmavbild 2012-10-15 kl. 13.06.35.jpg
    Skärmavbild 2012-10-15 kl. 13.06.35.jpg
    15 KB · Visningar: 68

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hängde med i och höll med om dina resonemang om tillståndet i världen och på mc-marknaden. Men att Honda skulle lägga ner en jäkla massa pengar för att ”slå sig för bröstet” låter i dessa bistra ekonomiska tider som lite konstigt. Det vore väl väligt viktigt att dra maximal nytta av en så dyr investering som en RVF 1000 skulle vara. Vore logiskt med stora paralleller mellan dyrhojen och gathojen.

Tja, de har ju gjort det förr med framförallt NSR:en så varför inte göra det igen?
Mycket av det tillverkarna gör är förknippat med marknadsföring, se den nya hojen som en jäääääävligt dyr annons... :-D
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Framförallt så måste företagen fortsätta att komma med nyheter, annars gör en konkurrent det och vips så försvinner ännu mer försäljning. Även om literhojarna i sportutförande inte är någon storsäljare så visar de vad företaget kan och säljer enklare modeller.

Ovanstående tror jag är anledningen till att Kawasaki och BMW lyckats. De har haft modeller som lockat köparna medan Suzuki, Yamaha och Honda stått och tittat på.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är precis detta vi får hoppas på - att Honda inte valt så dyra lösningar för grundkonstruktionen att de inte kan konkurrera i det för klassen "normala" prisläget. Drömmen vore naturligtvis en "Fireblade" med lite mindre exklusiva materialval i motordetaljerna och kanske något mer robust design med tanke på livslängd, att det kostar ett antal hästkrafter kan nog de flesta av oss stå ut med.

...Det vore väl väligt viktigt att dra maximal nytta av en så dyr investering som en RVF 1000 skulle vara. Vore logiskt med stora paralleller mellan dyrhojen och gathojen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Framförallt så måste företagen fortsätta att komma med nyheter, annars gör en konkurrent det och vips så försvinner ännu mer försäljning. Även om literhojarna i sportutförande inte är någon storsäljare så visar de vad företaget kan och säljer enklare modeller.

Ovanstående tror jag är anledningen till att Kawasaki och BMW lyckats. De har haft modeller som lockat köparna medan Suzuki, Yamaha och Honda stått och tittat på.


Tillverkarna vet om detta och literklubborna är ju flaggskeppen i deras produktion. Med tanke på detta är det konstigt att de bara stått och tittat på? Yamaha har ju iallafall försökt med lite nya grepp med annan tändföljd och numera ett tydligen ganska okej TC-system. Honda och framförallt Suzuki förstår jag inte vad de håller med?

För mig som konsument så finns det ju iofs vissa fördelar och det var bland annat därför jag valde just Suzuki. Eftersom jag gärna moddar mina grejer så är det bra med en plattform som inte byts hela tiden. Till Suzukin finns det ju en miljard tillbehörsgrejer och skilnaden mot de modernare hojarna är ju trots allt väldigt liten plus att vi som halvadekvata (läs usla) förare suddar ju ut skillnaden till nästan ingenting.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nu ska jag vara lite trist, Niklasinorr och roffe_s, men det blir mycket enklare att läsa era inlägg om ni skriver era svar efter det ni citerar och inte före.

Kram! :krama
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nu ska jag vara lite trist, Niklasinorr och roffe_s, men det blir mycket enklare att läsa era inlägg om ni skriver era svar efter det ni citerar och inte före.

Kram! :krama

Bättre nu då, gnällspik...:tungan:)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vidhåller min tidigare åsikt om att vi diskuterar TVÅ nya hojar från Honda.

Den hoj som Nakamoto babblade om i media i somras är en ren racehoj avsedd för MotoGP. En ny nivå mellan satellithoj och CRT-hoj, ungefär. Förmodligen med kamdrev, pneumatiska ventilfjädrar och värsta sortens elektronikpaket men knappast med "superväxellådan". Lär ha ett pris på flera miljoner svenska kronor (ungefär som en CRT-hoj men fortfarande mycket billigare än en satellithoj) och lär endast säljas till seriösa spekulanter som kan visa att de har i MotoGP att göra...
Den hoj som storchefen snackar om är å andra sidan en ren gathoj. Han säger att den ska vara en "RC213V replica", men precis som i fallet Ducati Desmosedici betyder detta förmodligen att den har väldigt lite gemensamt med GP hojen. Många av konstruktionslösningarna på GP hojen är olämpliga eller direkt omöjliga på en gathoj och det finns inget sätt för Honda att gå runt detta. I vilket fall som, jag tror att Hondas enda orsak till att bygga denna hoj är Dornas tidigare hot om att göra CRT (eller andra produktionsbaserade regler) av hela MotoGP. Om detta inträffar vill man helt enkelt ha en produktionshoj med ett motorkoncept som fungerar i MotoGP, alltså inte en radfyra med traditionell tändföljd.

Mig veterligen har man inte bestämt sig angående någon av dessa hojar eller om ens någon av dem blir av. De sista veckorna har varit fulla av diskussioner, förhandlingar och annat tjafs och Dorna har återigen visat sin inkompetens när det gäller att ta fram tekniska reglementen. Honda tänker nog inte trycka på knappen för någon av dessa hojar så länge det inte finns ett fastställt reglemente för flera år framåt i tiden och den sista tidens diskussioner om enhets-ECU har knappast gjort dem mer motiverade...
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...Hondas enda orsak till att bygga denna hoj är...ha en produktionshoj med ett motorkoncept som fungerar i MotoGP...
Det vore logiskt om Honda räknar med att Dorna genomför sådana förändringar av reglementet utan att vidtala tillverkarna i god tid. Eftersom Dorna är minst lika beroende av tillverkarna som tvärt om vore väl det inte särskilt troligt. Eller?

RC30 var logisk eftersom Honda behövde en hoj att vinna Superbike-VM med. Likadant med RC45.

NR 750 var däremot inte speciellt logisk, men har kanske betalat sina sina utvecklingskostnader i form av ”rykte” över de senaste 20 åren. Kanske är syftet med en gatversion av RC213V att återigen etablera Hondas tekniska överlägsenhet i allmänhetens medvetande? Det vore ett mer begripligt skäl att bygga hojen än möjliga framtida förändringar av MotoGP-reglementet, tycker jag.
 

Bifogat

  • HONDANR750-1405_1.jpg
    HONDANR750-1405_1.jpg
    85.9 KB · Visningar: 67
  • honda_RVF750_1990.jpg
    honda_RVF750_1990.jpg
    46.4 KB · Visningar: 78

Kneedrag

Guest
Tillverkarna vet om detta och literklubborna är ju flaggskeppen i deras produktion. Med tanke på detta är det konstigt att de bara stått och tittat på? Yamaha har ju iallafall försökt med lite nya grepp med annan tändföljd och numera ett tydligen ganska okej TC-system. Honda och framförallt Suzuki förstår jag inte vad de håller med?

För mig som konsument så finns det ju iofs vissa fördelar och det var bland annat därför jag valde just Suzuki. Eftersom jag gärna moddar mina grejer så är det bra med en plattform som inte byts hela tiden. Till Suzukin finns det ju en miljard tillbehörsgrejer och skilnaden mot de modernare hojarna är ju trots allt väldigt liten plus att vi som halvadekvata (läs usla) förare suddar ju ut skillnaden till nästan ingenting.

Håller verkligen med dig. Sucka är inne i en sådan lång svacka man undrar om det är samma svacka som var innan de släppte gsxr 750 00 och sedan storsäljaren gsxr 1000 01. Det tog ju himla många år för dem att utveckla dessa modeller (då var de banbrytande med monstermotor och kvalitet). Ska det ta lika lång tid nu
att utveckla nytt nu undrar iallafall jag. Då hinner många inbitna suzukilovers byta till andra märken och det lär ju märkas i försäljningen för suzuki tror jag.

ja ja den som väntar på något gått.....
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Håller verkligen med dig. Sucka är inne i en sådan lång svacka man undrar om det är samma svacka som var innan de släppte gsxr 750 00 och sedan storsäljaren gsxr 1000 01. Det tog ju himla många år för dem att utveckla dessa modeller (då var de banbrytande med monstermotor och kvalitet). Ska det ta lika lång tid nu
att utveckla nytt nu undrar iallafall jag. Då hinner många inbitna suzukilovers byta till andra märken och det lär ju märkas i försäljningen för suzuki tror jag.

ja ja den som väntar på något gått.....

Nu ska vi inte vara så kritiska här :)
Gixxern som kom -09 är en riktigt bra maskin, med lite justeringar och ett Bazzazsystem med TC och QS så är den helt i klass med de övriga, minus toppeffekten i BMW:n då men med ett mellanregister som får BMW:n och framförallt Kawan att blekna. Sen att den kan se lite gammal ut ligger mer i betraktarens ögon:)

Tillbaka till Hondan då! Jag ser fram emot vad det än är Honda kokar ihop men jag är lite skeptisk. De har snackat om en ny värsting sedan 4-takt kom till MotoGP och de kör bara på med en moddad Blade.

Om vi sammanfattar då:

Antingen är det en "sattelithoj" som de kommer att bygga, typ NSR500V när det begav sig, men då måste de vänta på reglementet precis som Alatalo nämner annars är det meningslöst. Kommer att kosta en shitload med pengar.
Eller så är det en gatvärsting bara för att visa vad de kan typ NR750/Desmosedici som kostar en halv mille eller så...
I bägge ovanstående fallen så fortsätter ju utveckligen av CBR:en som konsumentmaskin, tror inte att de skrotar den linjen...

...eller så blir det ingenting annat än en ny CBR 2014 som förhoppningsvis konkurrerar med BMW:n.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Håller verkligen med dig. Sucka är inne i en sådan lång svacka man undrar om det är samma svacka som var innan de släppte gsxr 750 00 och sedan storsäljaren gsxr 1000 01. Det tog ju himla många år för dem att utveckla dessa modeller (då var de banbrytande med monstermotor och kvalitet). Ska det ta lika lång tid nu
att utveckla nytt nu undrar iallafall jag. Då hinner många inbitna suzukilovers byta till andra märken och det lär ju märkas i försäljningen för suzuki tror jag.

ja ja den som väntar på något gått.....

Det banbrytande kom väl ändå med bullrumpan 2006? Då visade Suzuki att dom var någon med i matchen igen.. Sen kom R1 och tog över tronen 2008 igen..
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det banbrytande kom väl ändå med bullrumpan 2006? Då visade Suzuki att dom var någon med i matchen igen.. Sen kom R1 och tog över tronen 2008 igen..

Bullrumpan kom väl 1996 väl? Och R1 -98... :)
Sen kom Gixxer 1000 2001 och sopade banan med allt i flera år... :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Bullrumpan kom väl 1996 väl? Och R1 -98... :)
Sen kom Gixxer 1000 2001 och sopade banan med allt i flera år... :)
Sen kom K5:an och det var väl den sista modellen som gjorde någon glad :D

Har starkt för mig att den hoj som Nakamoto pratade om skulle kosta runt €1.000.000 och därmed bli ett billigare alternativ än att leasa en RC213V.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Men att Honda skulle lägga ner en jäkla massa pengar för att ”slå sig för bröstet” låter i dessa bistra ekonomiska tider som lite konstigt. Det vore väl väligt viktigt att dra maximal nytta av en så dyr investering som en RVF 1000 skulle vara. Vore logiskt med stora paralleller mellan dyrhojen och gathojen.

Det finns ju en chans att det är ett litet förberedande inför ett eventuellt tillbakadragande från MotoGP och en nysatsning i WSBK med en dyr, homologiserad hoj tillverkad i minsta möjliga antal exemplar. Lite som när Aprilia först kom tillbaka med RSV4:an. Honda vill nog trots allt visa upp vad de kan genom racing men om MotoGP är för mycket pengar är en dyr gathoj och ett stort WSBK-team troligen ett alldeles utmärkt substitut till en billigare slant.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top