En ny Honda med V4 svenska amatörers nya dröm?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag förstod inte skämtet, och är inte nöjd med svaret.

Det var lika mycket skämt som allvar, datapunkterna ligger ungefär på det avstånd som fiskargubben visar och ungefär lika exakt.

Det handlar även om hur mycket arbete man vill lägga på det. Man kan ur filmen plocka ut fordonets förflyttning och registrera tidpunkten för varje meters förflyttning och är man lat så väljer man var 10e meter. Det blir i vilket fall som helst bara en grov uppskattning.

Glömde nämna tidigare att man inte heller känner till vindriktningen samt ännu värre fordonets aerodynamik vilket påverkar mycket i högre farter och med +200 hk så krävs det höga farter/växlar innan föraren kan vrida full gas.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Detta urartar ju till ofrivillig komik.

”Min pappa är starkare än din pappa och han skulle kunna...” osv. Hur många har insyn djupt in i Yamahas MotoGP-verksamhet och vet hur många hästkrafter M1 faktiskt levererar? Hur många av dessa personer är bosatta i Sverige? Hur många är dessa svenskar sitter och skriver på sporthoj.com?

Du har helt rätt i att jag inte vet ”ett skit” om hur många dessa svenskar är, men jag kan ju gissa. Få se nu...den där killen i Kalix med en vit Gixxer...kanske han vet...eller...kanske vet han som jobbar i verkstan där på...vad heter det nu igen...

:va

Om det där är bästa svaret du kan ge en som tydligt framför sig bättre än dig och visar i sina inlägg att han vet vad han pratar om, så undrar jag om inte du borde sluta dina försök till diskussioner.

Din trådtitel har även en från början en stöddig attityd.

Flertalet inlägg handlar även om att du ska basha andra medlemmar och sammanfattningsvis kalla dom för idioter.

Detta håller inte i längden och kommer inte tillåtas fortsätta.slut
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det var lika mycket skämt som allvar, datapunkterna ligger ungefär på det avstånd som fiskargubben visar och ungefär lika exakt.

Det handlar även om hur mycket arbete man vill lägga på det. Man kan ur filmen plocka ut fordonets förflyttning och registrera tidpunkten för varje meters förflyttning och är man lat så väljer man var 10e meter. Det blir i vilket fall som helst bara en grov uppskattning.

Glömde nämna tidigare att man inte heller känner till vindriktningen samt ännu värre fordonets aerodynamik vilket påverkar mycket i högre farter och med +200 hk så krävs det höga farter/växlar innan föraren kan vrida full gas.

Aha, så det handlar om filmer som visar hastigheten nere i hörnet. Jag fick förhoppningen att det handlade om hastighetsloggar i tabellformat eller liknande.

Förstår att det inte går att få ut några särskilt exakta siffror, men jag var inte främst intresserad av effekten, utan även av fart/acc/broms/o.s.v över hela varvet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Aha, så det handlar om filmer som visar hastigheten nere i hörnet. Jag fick förhoppningen att det handlade om hastighetsloggar i tabellformat eller liknande.

Förstår att det inte går att få ut några särskilt exakta siffror, men jag var inte främst intresserad av effekten, utan även av fart/acc/broms/o.s.v över hela varvet.

Tänkte faktiskt inte på den sensorn den registerar nog betydligt tätare, här snacka vi ju millisekunder för loggningen av data. Vad som sen skickas ut till media kanske man dock inte ska göra att för exata kalkyler på heller? Vi vet inte vare sig ev fördröjning eller tillförlitlighet i det som skickas ut till media.
Internt sparas dock datan vid X eller XX millisekunder beroende på processor och hur många mätpunkter som loggas. Det är ungefär så det normalt ser ut vid liknande datasamplingar.
Alatalo kan säkert ge bättre fakta.

Sen är det oavsett ändå bara mätning från en accelerometer vilket inte möjliggör särskillt exakta effektuppskattningar. Plus minus 5% skulle jag gissa kanske rent av plus minus 10%.
Inte ens vanliga bromsbänkar helt exakt, även om dom kallibrerats korrekt så har man en viss variation men då är vi nere i antal tiondels procent fel.
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Så du tror att Honda kan sälja 3.000 av den nya 1000-kubikaren vid sidan om Bladen?

Har ingen uppfattning om försäljningsvolymer. Om den kostar 400k, självfallet inte, men då är volym ointressant. Men att det skulle finns utrymme för ytterligare en 1000 kubikare bredvid Blejden...varför inte? Det gick ju med SP1/SP2...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag förstod inte skämtet, och är inte nöjd med svaret.

Precis som Two stroke man skriver, det handlar endast om att mäta tidsåtgången för acceleration längs en känd sträcka eller mellan två kända hastigheter. Ur detta kan ett medelvärde för den framdrivande kraften och därigenom den framdrivande effekten beräknas. Observera att detta är ett medelvärde under den tid man mäter. Realvärdet är stundtals högre och förmodligen väldigt nära noll just då man växlar. Medelvärdet blir närmare realvärdet ju kortare tid du mäter, men då minskar förmodligen precisionen i din egen tidsmätning...?
Observera också att detta är den framdrivande effekten, inte motoreffekten uppmätt i en bromsbänk. Ingen hänsyn tas till skillnader i aerodynamiska effekter, friktionsförluster eller diverse trögheter. Precisionen i tidsmätningen är dock inte bättre än att man kan anta att dessa är hyfsat lika för MotoGP prototyper såväl som CRT hojar. Därför kan man UPPSKATTA att en MotoGP prototyp har runt trettio hästkrafter mer än en CRT hoj. Eller mer korrekt, får ner runt trettio hästkrafter mer i backen under hård acceleration.

Indata till detta kan hämtas från MotoGP appen med positionskarta men även från TV-bilden (om de lyckas hålla kameran hyfsat still och du känner till sträckan hyfsat bra). Båda varianter kräver dock din egen insats med tidtagarur.

Teamens egen dataloggning av fjädringsrörelser, gyrorörelser och däcksvibrationer sker normalt med en frekvens av 400-2000 Hz, gas, broms och hjulrotation med 200-400 Hz. Jag är dock osäker på vilken loggningsfrekvens och framförallt vilken filtrering som används för appens positionskarta och den karta som ibland syns på TV-sändningen. Jag kan ta rätt på det innan Valencia GP, om någon är intresserad.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Har ingen uppfattning om försäljningsvolymer. Om den kostar 400k, självfallet inte, men då är volym ointressant. Men att det skulle finns utrymme för ytterligare en 1000 kubikare bredvid Blejden...varför inte? Det gick ju med SP1/SP2...
Jag tror Bladen försvinner men vi får väl se.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja tack:) Under tiden ska jag damma av gamla matteboken, tror den hette "Derivator, integraler och sånt":död

Varför så inåt bängen höga samplingsfrekvenser? Visst kan jag iofs förstå att det kan finnas fördelar OM man har tillgång till logaritmer och programvara för att identifiera kända problem som är svåra att identifiera med manuell analys. Men Jeeez, vilken datamängd! Har Du någon känsla för hur mycket tid och/eller resurser ett fabriksstall lägger på att analysera data från t ex ett träningspass under en GP-helg?

...Jag är dock osäker på vilken loggningsfrekvens och framförallt vilken filtrering som används för appens positionskarta och den karta som ibland syns på TV-sändningen. Jag kan ta rätt på det innan Valencia GP, om någon är intresserad.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Varför så inåt bängen höga samplingsfrekvenser?

Det kostar i princip ingenting. Om du vill sampla med 10-100Hz kan du köpa prylar från kjell&co för en femhundring men du behöver bara upp med nån tusing för att sampla på kHz och ännu snabbare.

Samplar man sedan hjulrotationen med tillräckligt hög upplösning kan man ju se hur greppet varierar under ett varv. Vilket i sin tur kan analyseras in absurdum mot andra variabler. En matematiker kan snabbt hitta korrelationer som vi andra inte ens tänker på. Jag har sett en MPC regulator reagera precis tvärtom mot förväntan och trots det blev det bättre. Sedan kunde man efteråt förstå att den tog hänsyn till andra faktorer som vi från början inte värderat så högt.

Eller så hittar man ingenting nytt alls, det vet man ju inte innan man testat.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Förutom det som Two stroke man nämner så brukar man ha som tumregel att sampla med tio till tjugo gånger högre frekvens än det man vill mäta och studera.

Till exempel däcksvibrationer - så kallat chatter. Däcksvibrationer uppstår under vissa greppförhållanden och då den ofjädrade viktens egensvängningsfrekvens sammanfaller med hjulets rotationsfrekvens. På en MotoGP cykel inträffar detta vid ungefär 20 Hz, eller 135 km/h (Brno har sex-sju kurvor där det går 130-140 km/h mitt i sväng, om någon undrar varför det är mycket gnäll om chatter just där...). Denna däcksvibration ger tydligt utslag i en eller båda fjädringskanaler och för att kunna bestämma rörelsens form med säkerhet använder man ovan nämnda tumregel och samplar därför med minst 400 Hz. Rörelsens form ger nämligen viss vägledning om varför man har denna däcksvibration och med hjälp av detta kan teamets tekniker försöka justera bort problemet.

De båda fjädringskanalerna samt gyro-kanalerna används för att mäta och studera svängningar och vibrationer på upp till 100 Hz, därför samplas de med upp till 2000 Hz. Detta är inte lika intressant på kanaler som trottelposition och bromstryck som ju mest får sina inputs från en något mer lågfrekvent förare, därav något lägre samplingsfrekvens hos dessa kanaler.

Och precis som Two stroke man säger, det intressanta är vanligtvis inte att studera data hos en kanal i taget. Det intressanta är att förstå vilka kanaler som tillsammans indikerar ett speciellt problem eller en speciell fördel. Bra eller dåligt grepp går till exempel inte att avläsa i en enda enskild kanal, men det blir mycket tydligt då ett antal kanaler multipliceras ihop.

Inom MotoGP har man vanligtvis en datatekniker som studerar det mest vitala under själva träningen, mest för att se till att man inte har gjort ett misstag med åkhöjden eller att man blåser en motor på grund av lågt oljetryck. Mellan träningarna har denna datatekniker samt varje fjädringsingenjör, chassieingenjör samt motoringenjör ungefär en timmes datastudier efter varje träning, följt av en till två hela dagar under veckan efter racet...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Intressant:) Precis som Du beskriver, är det ju i analysen in absurdum som det svåra ligger - vad har vi för problem och hur åtgärdar vi det och kan åtgärden förväntas ge negativa bieffekter som bör beaktas redan inför nästa test?

Det ser ju rätt enkelt ut när föraren kommer in i depån, sätter sig i heta stolen och gestikulerar lite grand. Sedan skruvar depåkillarna lite här och där, varefter föraren går ut och kapar någon sekund. Görs det löpande analyser av data även under dessa korta stopp måste det verkligen kräva sin Hen att hålla tungan rätt i mun och veta vad man letar efter...

...Samplar man sedan hjulrotationen med tillräckligt hög upplösning kan man ju se hur greppet varierar under ett varv. Vilket i sin tur kan analyseras in absurdum mot andra variabler. En matematiker kan snabbt hitta korrelationer som vi andra inte ens tänker på. Jag har sett en MPC regulator reagera precis tvärtom mot förväntan och trots det blev det bättre. Sedan kunde man efteråt förstå att den tog hänsyn till andra faktorer som vi från början inte värderat så högt.

Eller så hittar man ingenting nytt alls, det vet man ju inte innan man testat.

Tack för infon, besvarade det mesta av frågorna ovan:)

Tumregeln Du nämner känner jag i viss mån igen från vibrationsmätningar i Bygg- och Massaindustrin, är det inte liknande värden även när man väljer noggrannhet/upplösning på mätdatan? Man vill alltså ha 10-20 ggr bättre upplösningen än den storhet man förväntas mäta?

För övrigt skulle det vara intressant att någon gång få veta hur hojarna i ett visst CRT-team kunde studsa och skrapa bukkåpan på det sätt som inträffade under förra GP-helgen... Som amatör-amatör är det svårt att begripa att man kan börja så snett. Å andra sidan åskådliggör det säkert på vilken nivå det tävlas och hur tufft prylarna nyttjas.

Ptjaa, helt plötsligt verkar alla lastbilar och krypin under en GP-helg verka mer begripligt...

Förutom det som Two stroke man nämner så brukar man ha som tumregel att sampla med tio till tjugo gånger högre frekvens än det man vill mäta och studera.

...Rörelsens form ger nämligen viss vägledning om varför man har denna däcksvibration och med hjälp av detta kan teamets tekniker försöka justera bort problemet.

De båda fjädringskanalerna samt gyro-kanalerna används för att mäta och studera svängningar och vibrationer på upp till 100 Hz, därför samplas de med upp till 2000 Hz. Detta är inte lika intressant på kanaler som trottelposition och bromstryck som ju mest får sina inputs från en något mer lågfrekvent förare, därav något lägre samplingsfrekvens hos dessa kanaler.

...Det intressanta är att förstå vilka kanaler som tillsammans indikerar ett speciellt problem eller en speciell fördel. Bra eller dåligt grepp går till exempel inte att avläsa i en enda enskild kanal, men det blir mycket tydligt då ett antal kanaler multipliceras ihop...

Inom MotoGP har man vanligtvis en datatekniker som studerar det mest vitala under själva träningen, mest för att se till att man inte har gjort ett misstag med åkhöjden eller att man blåser en motor på grund av lågt oljetryck. Mellan träningarna har denna datatekniker samt varje fjädringsingenjör, chassieingenjör samt motoringenjör ungefär en timmes datastudier efter varje träning, följt av en till två hela dagar under veckan efter racet...
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
honda_RC_213_Road.jpg
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
66.000 euro för nya Hondan spekulerade en Spansk tidning som jag läste förra vecka att den kommer kosta.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Honda måste som sagt tillverka minst 3.000 hojar för att få tävla med den i WSBK och med en prislapp på ca 600.000:- lär det bli svårt. Lär komma en betydligt billigare modell som ersätter Firebladen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Detta urartar ju till ofrivillig komik.

”Min pappa är starkare än din pappa och han skulle kunna...” osv. Hur många har insyn djupt in i Yamahas MotoGP-verksamhet och vet hur många hästkrafter M1 faktiskt levererar? Hur många av dessa personer är bosatta i Sverige? Hur många är dessa svenskar sitter och skriver på sporthoj.com?

Du har helt rätt i att jag inte vet ”ett skit” om hur många dessa svenskar är, men jag kan ju gissa. Få se nu...den där killen i Kalix med en vit Gixxer...kanske han vet...eller...kanske vet han som jobbar i verkstan där på...vad heter det nu igen...

:va


Ja men tänk om det vore så...underbart....!!! *skådar lååångt in i fjärran...*:)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu var det väl inte så i det här fallet men inget hindrar väl iofs att en verkstad i Kalix är leverantör till en bunt gp-team. Finns ju en "verkstad" i Upplands Väsby samt en annan(kanske numera fd leverantör?) i Tumba så varför inte i Kalix? Eller någon annan lite håla? Man ska vara försiktig med sina fördomar, visst stämmer fördomar ofta men säkrast är att hålla dom för sig själv tills man vet bättre.

En annan världskänd leverantör ligger i Altersbruk, dom levererar väl iofs inte till motogp men dock är den mc-verkstaden världskänd för sina kunskaper.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
...

En annan världskänd leverantör ligger i Altersbruk, dom levererar väl iofs inte till motogp men dock är den mc-verkstaden världskänd för sina kunskaper.

De har ju till med fått en egen väg, Turbovägen...:tummenupp:)
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
66.000 euro för nya Hondan spekulerade en Spansk tidning som jag läste förra vecka att den kommer kosta.
550 000 kronor är nästan 25% högre än nypriset för en Ducati Desmosedici RR. Vad tråkigt om det stämmer. Hondan kommer bli lika vanliga på bandagar och mc-vägar som Yamaha R7 och Honda RC45.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top