En ny Honda med V4 svenska amatörers nya dröm?

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
LCR HONDA skriver på sin sida att de har mer än 250 hk. Och eftersom man bara har 12 motorer i Crt och inte fritt som i wsbk så är där nog mindre än i wsbk hojarna. Där det snackas om ca 220 hk..

En BMW har 205 hk på vevaxeln när Gunnarssons MC i Finspång säljer den till Lasse Karlsson från Askersund. Skulle Melandris WSBK-racer vara 15 hk starkare än Lasses otrimmade landsvägshoj?

Och 205 bike-testade vevhästar motsvarar hur många WSBK-testade bakhjulshästar?

Vet inte, så därför har jag inte heller skrivit något om hur många vevhästar en WSBK-hoj har. Men eftersom en BMW i landsvägsutförande har 205 borde det röra sig om mer än 215. Eller vad tror du?

I ditt svar till Pär antyder du att du direkt jämför den uttalade WSBK-specen på 220hk, som allt som oftast mäts på bakhjulet, med 205hk på vevaxeln mätt av Bike.

Vad jag tror? Jag tror att den faktiska skillnaden är mer än 15hk, mätt på bakhjulet, mellan den Bike-testade hojen och WSBK-spec.

MC Doktorn

Guest
I ditt svar till Pär antyder du att du direkt jämför den uttalade WSBK-specen på 220hk, som allt som oftast mäts på bakhjulet, med 205hk på vevaxeln mätt av Bike.

Vad jag tror? Jag tror att den faktiska skillnaden är mer än 15hk, mätt på bakhjulet, mellan den Bike-testade hojen och WSBK-spec.

Vet inte om toppfarterna kan ge en hint om verkligheten
1000RR är väl en av de få som kan klara 300 utan allt för mycket modifieringar och motsvarande wsbk hojar närmare 330 och Motogp hojarna närmare 350.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag refererade den svenska tidningen Bikes mätningar som gjordes vid ett och samma tillfälle. Då mätte man 205 hk på BMW-veven.

Ganska fånigt av Bike att redovisa vevaxelhästar när dom knappast har mätt vevaxelhästar utan istället mätt på bakhjulet. Sedan gör dom en schablonmässig uppskattning av vad det borde vara på vevaxeln helt utan att dom har någon aning om vilka förluster de olika fabrikaten har mellan vev och bakhjul.

Bättre att redovisa vad man mäter, dvs bakhjulshästar. Vilket dessutom är det enda väsentliga för varje MC-kund.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kan man inte mäta på utgående axel?

Jodå, visst kan man göra det men jag tror inte det finns någon firma i sverige som erbjuder sådana bromsningar. Än mindre tror jag att någon kan göra det enligt löpande bandprincipen till låga kostnader.

Du kan ju börja med att notera att vevaxeln ligger i ett oljebad så du måste ha en oljetät koppling till vevaxeln med låg friktion. Sedan ska du ju helst även ta bort kopplingen så att inte växellådan skvalpar runt i oljan och stjäl effekt.

EDIT: Dessutom så ska man egentligen även koppla bort generator och då krävs det ett externt tändsystem.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jodå, visst kan man göra det men jag tror inte det finns någon firma i sverige som erbjuder sådana bromsningar. Än mindre tror jag att någon kan göra det enligt löpande bandprincipen till låga kostnader.

Du kan ju börja med att notera att vevaxeln ligger i ett oljebad så du måste ha en oljetät koppling till vevaxeln med låg friktion. Sedan ska du ju helst även ta bort kopplingen så att inte växellådan skvalpar runt i oljan och stjäl effekt.

EDIT: Dessutom så ska man egentligen även koppla bort generator och då krävs det ett externt tändsystem.

Bike beskrev i något nummer sin mätning och den var förga förvånande helt sjuk. Först mätte dom effekten på bakhjulet, sen drev dom på bakhjulet och mätte därmed förlust i växellåda med kopplingen dragen vilket lades på och sedan lade dom på 3 procent (tror jag det var) för "kugghjul i oljebad", dvs drivning av koppling.

Varför inte bara redovisa bakhjulshästar? Vad är det för fördel för mig om en motor har stora förluster i växellåda...

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Varken du eller någon annan vet hur mycket mer effekt en M1 har jämfört med en ART.

Precis som någon redan sagt - vad jag vet om det, det vet inte du ett skit om.

Dock, OM jag hade information om detta så skulle jag aldrig använda denna information på ett offentligt forum. Jag nöjer mig därför med att upplysa dig om att vilken ingenjör som helst kan räkna ut det vi diskuterar. Med dagens TV-teknik och appar från Dorna tar det mindre än ett ögonblick att beräkna MotoGP hojarnas såväl som CRT hojarnas acceleration ut ur vilken kurva som helst. Och ungefär en stund och två straxar senare har man beräknat vilken framdrivande effekt de producerar. Och då vet man att den genomsnittliga skillnaden i framdrivande effekt är ungefär trettio hästkrafter.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Borde det inte vara ganska enkelt att avgöra hur mycket effekt ett fordon har med hjälp av en "app" om man matar in ekipagets vikt och sedan accelerera eller är det mycket svårare än så?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Precis som någon redan sagt - vad jag vet om det, det vet inte du ett skit om.

Dock, OM jag hade information om detta så skulle jag aldrig använda denna information på ett offentligt forum. Jag nöjer mig därför med att upplysa dig om att vilken ingenjör som helst kan räkna ut det vi diskuterar. Med dagens TV-teknik och appar från Dorna tar det mindre än ett ögonblick att beräkna MotoGP hojarnas såväl som CRT hojarnas acceleration ut ur vilken kurva som helst. Och ungefär en stund och två straxar senare har man beräknat vilken framdrivande effekt de producerar. Och då vet man att den genomsnittliga skillnaden i framdrivande effekt är ungefär trettio hästkrafter.
Detta urartar ju till ofrivillig komik.

”Min pappa är starkare än din pappa och han skulle kunna...” osv. Hur många har insyn djupt in i Yamahas MotoGP-verksamhet och vet hur många hästkrafter M1 faktiskt levererar? Hur många av dessa personer är bosatta i Sverige? Hur många är dessa svenskar sitter och skriver på sporthoj.com?

Du har helt rätt i att jag inte vet ”ett skit” om hur många dessa svenskar är, men jag kan ju gissa. Få se nu...den där killen i Kalix med en vit Gixxer...kanske han vet...eller...kanske vet han som jobbar i verkstan där på...vad heter det nu igen...

:va

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Borde det inte vara ganska enkelt att avgöra hur mycket effekt ett fordon har med hjälp av en "app" om man matar in ekipagets vikt och sedan accelerera eller är det mycket svårare än så?

Så enkelt är det på en moped, bil, en 125a och andra effektsvaga fordon men på en hoj med +200 hk krävs också att man vet att föraren håller full gas vilket kan vara svårt att avgöra, att man vet att det inte spinner bort några hk vilket iofs syns på med rätt filmkamera. Och det är nog i praktiken ganska svårt att hitta den kurvan där bägge dessa faktorer är uppfyllda. Men har man sen en höghastighetskamera kan man nog bryta ner accelerationen och få fram hur effektkurvan ser ut. Motorvarvtalet kan man ju lätt få ut genom att filtrera ljudfrekvensen.

egentligen behöver man även hjulens tröghetsmoment men det borde vara en ganska välkänd siffra för en motogp-ingenjör.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Om man vet tiden det tar för ett fordon att accelerera från en hastghet till en annan hastighet, eller en given sträcka, så kan man enkelt räkna ut vilken framdrivande effekt fordonet producerar. Denna information är busenkel att plocka ur en av MotoGP apparna.
För den som vill mäta sitt eget fordons effekt så finns det redan telefonappar som räknar ut detta automatiskt (har för mig att de annonseras i bl.a. raggarbilstidningar). Släng I-fånen i fordonet, acca järnet och läs av hur många verkliga hästar du har...

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Du har helt rätt i att jag inte vet ”ett skit” om hur många dessa svenskar är, men jag kan ju gissa. Få se nu...den där killen i Kalix med en vit Gixxer...kanske han vet...eller...kanske vet han som jobbar i verkstan där på...vad heter det nu igen...

Ett litet vänligt tips från min sida - läs svaren du får i de trådar du startar (allt som oftast med faktafel). Då kanske du lär dig något istället för att framstå som en idiot.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E

:va

Du skulle ha fel. Och har fel.

Punkt.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Detta urartar ju till ofrivillig komik.
Jag tycker mest det är tragiskt att du inte kan ta input från andra, som kanske vet mycket mer än dig. De flesta av dina trådar slutar så här, något du kanske skulle fundera på och lära dig av.

Ingen har pratat om någon exakt effektskillnad, bara att den existerar och är betydande för resultatet.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Har själv använt Pocketdyno ett bra tag, funkar faktiskt även som gratisvariant.

Kusinen med sin R8 V10 blev lite besviken när vi jämförde med moppen...:)

...Släng I-fånen i fordonet, acca järnet och läs av hur många verkliga hästar du har...

Radare - räcker det inte med att trampa i skiten, måste Du smeta ut det också?

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy