En ny Honda med V4 svenska amatörers nya dröm?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Jag skulle ha preciserat: CRT har haft högre toppfart på kvalet. Det var på Sachsenring som en CRT hade högre toppfart än Honda Gresini och var lika snabb som den långsammaste Ducatin.

Pos. Num. Rider Nation Team Bike Km/h Time Gap 1st/Prev.
9 46 Valentino ROSSI ITA Ducati Team Ducati 273.1 1'33.217 1.421 / 0.012
10 41 Aleix ESPARGARO SPA Power Electronics Aspar ART 263.5 1'33.900 2.104 / 0.683
11 19 Alvaro BAUTISTA SPA San Carlo Honda Honda 260.7 1'34.088 2.292 / 0.188

tveksamrt om det berode på att bautistas hoj var slö .. han är 10 km/h slöare än rossi .. och vad vi har sett flera ggr är ju att bautista har åkt lika fort som rossi

här är Bautistas topfart på wurmUp dagen efter!
11 19 Alvaro BAUTISTA SPA San Carlo Honda Honda 285.0 1'23.714 1.156 / 0.110

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
9 46 Valentino ROSSI ITA Ducati Team Ducati 273.1 1'33.217 1.421 / 0.012
10 41 Aleix ESPARGARO SPA Power Electronics Aspar ART 263.5 1'33.900 2.104 / 0.683
11 19 Alvaro BAUTISTA SPA San Carlo Honda Honda 260.7 1'34.088 2.292 / 0.188

tveksamrt om det berode på att bautistas hoj var slö .. han är 10 km/h slöare än rossi .. och vad vi har sett flera ggr är ju att bautista har åkt lika fort som rossi

här är Bautistas topfart på wurmUp dagen efter!
11 19 Alvaro BAUTISTA SPA San Carlo Honda Honda 285.0 1'23.714 1.156 / 0.110

Två saker:
1. Vått kval - dvs effekt är inte lika viktigt. Under förmiddagens FP3 var det så blött att Stoner, Lorenzo och Crutchlow inte ens körde.
2. Bautista hade fått bestraffning för påkörningen på Lorenzo racet innan, så han skulle starta längst bak, no matter what.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag skulle ha preciserat: CRT har haft högre toppfart på kvalet. Det var på Sachsenring som en CRT hade högre toppfart än Honda Gresini och var lika snabb som den långsammaste Ducatin.
Du tar toppfarterna från ETT blött kval från Sachsenring och skriver att CRT hojarna INTE har problem med effekten trots att all övrig fakta visar på motsatsen? :lol
Ser man på racen så ser man ju att CRT hojarna inte har en suck på rakorna och det beror på lägre effekt. Jag är ledsen men det måste du väl själv insett var helt uppåt väggarna fel?

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Du tar toppfarterna från ETT blött kval från Sachsenring och skriver att CRT hojarna INTE har problem med effekten trots att all övrig fakta visar på motsatsen? :lol
Ser man på racen så ser man ju att CRT hojarna inte har en suck på rakorna och det beror på lägre effekt. Jag är ledsen men det måste du väl själv insett var helt uppåt väggarna fel?
Visste inte att det var ett blött kval. Jo, det ligger närmare sanningen att CRT-förarna är i underläge på alla tekniska områden.

Men vad detta egentligen handlade om var V4-motorn i den nya Hondan och jag menar att den inte kommer vara till någon hjälp för CRT-förarna. Har mkt svårt att tro att den kommer vara 20-30 hästkrafter starkare än BMW-motorn.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jo, det ligger närmare sanningen att CRT-förarna är i underläge på alla tekniska områden.
Det vore iofs konstigt annars, med tanke på hur länge och hur mycket resurser och pengar HRC och Yamaha lägger på MotoGP.

Men vad detta egentligen handlade om var V4-motorn i den nya Hondan och jag menar att den inte kommer vara till någon hjälp för CRT-förarna. Har mkt svårt att tro att den kommer vara 20-30 hästkrafter starkare än BMW-motorn.
Det tror inte jag heller men motorn kan ju ha andra fördelar som hur kompakt den blir, var tyngdpunkten hamnar osv. Samt att det förhoppningsvis blir minst lika kraftfull som BMW:en vilket innebär att det är starkare än Aprilian vilket ju är den bästa CRT hojen just nu.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Är det någon som har koll på RC-numreringen ? blir det RC55 ?
Ja, hur blir det med det? :va

Enligt Wikipedia går namngivningen till såhär:

”...the VFR750R was the 30th production Honda motorcycle model with an engine displacement between 650 cc and 899 cc. Similarly, the Honda RVF750R is also known by the designation RC45.”

Såhär ska modellbeteckningen av RC211V ha motiverats:

”...211 means the first works bike of the 21st century; and the V is for both the engine type and the number of cylinders in Roman numerals.”

http://www.motorcyclistonline.com

Har ingen aning om hur den kommande 1000-kubiks V4:an placerar sig kronologiskt, och i förhållande till vilken annan modell. VF 1000 R från 1984?!

:confused:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vart går MotoGP?
Tittar man på MotoX racing så är ju Moto2 loppen där det händer nåt. Ofta ett 20-tal förare inom några sekunder från vinnaren.
Ser man på MotoGP så är det mest defilering. Nån leder från start till mål med nästan lika säkra 2a och 3a. Och där det händer nåt, omkörningar och så, ja det är bland de sista 10 förarna CRT som man fightas om platserna.
Varför inte ändra reglerna för MotoGP?
Alla kör samma motor (tex Hondas nya 1000cc V4).
Samma regler som i Moto2 utom 1000cc motorn.
Då tror jag MotoGP för åskådarna / TV-tittarna skulle bli mycket mer spännande.
Och det är kanske dit vi är på väg.
Och Hondas nya motor är ett steg på vägen.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vart går MotoGP?
Tittar man på MotoX racing så är ju Moto2 loppen där det händer nåt. Ofta ett 20-tal förare inom några sekunder från vinnaren.
Ser man på MotoGP så är det mest defilering. Nån leder från start till mål med nästan lika säkra 2a och 3a. Och där det händer nåt, omkörningar och så, ja det är bland de sista 10 förarna CRT som man fightas om platserna.
Varför inte ändra reglerna för MotoGP?
Alla kör samma motor (tex Hondas nya 1000cc V4).
Samma regler som i Moto2 utom 1000cc motorn.
Då tror jag MotoGP för åskådarna / TV-tittarna skulle bli mycket mer spännande.
Och det är kanske dit vi är på väg.
Och Hondas nya motor är ett steg på vägen.

Jag håller inte med, det ska absolut vara prototypracing där märkena slåss sinsemellan.
Skulle detta bli verklighet skulle det säkert bli som i Moto2-klassen för övrigt: Yamaha, Suzuki, Ducati och Kawasaki skulle dra sig ur.
Är det lika förutsättningar man vill ha är nog WSBK klassen som gäller.

Angående tråden som ändrat vinkel något:
Självklart vill amatörer ha kul teknik, se bara på S1000RR, Yamaha crossplane, Kawasakin som var hyperhysterisk när den kom. Panigale och Aprilia RSV4.
Gör Honda detta är det absolut helrätt. Tusen gånger roligare än Repsollack. Hatten av.

Snarare är väl frågan vad Suzuki gör?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Självklart vill amatörer ha kul teknik, se bara på S1000RR, Yamaha crossplane, Kawasakin som var hyperhysterisk när den kom. Panigale och Aprilia RSV4.
Gör Honda detta är det absolut helrätt. Tusen gånger roligare än Repsollack. Hatten av.

Snarare är väl frågan vad Suzuki gör?
Precis vad jag tänkte. Om Honda gör verklighet av detta och lanserar en ny RC30 med ett pris som gör den tillgänglig för folk allmänhet, sätter de en jäkla press på de andra japanska tillverkarna. Framför allt Suzuki och Yamaha som blir tvugna att sluta med sina urtråkiga uppdateringar av gammal skåpmat. Eller dra sig ur slaget om sporthojskunderna.

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Kommer säkert att bli nån modifierad Blade ram med en modifierad vfr 800/1200 motor, e väldigt skeptisk till att de gör något som är direkt hämtat från banan... Men Pr:en kommer la handla om att nya hojen härstammar från banvärlden :p

Last edited:

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
Helt Nytt
I MGP är det på gång att motorkonfigurationen måste finnas på en gathoj...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
I MGP är det på gång att motorkonfigurationen måste finnas på en gathoj...

Var har du läst det? Inget jag har sett i diskussionerna än så länge gällande kommande reglementen. Skulle vara kul att få vet amer om detta i så fall. :)

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Jomenvisstserru, det vore ju typiskt Honda om företagets VD just har uttalat att deras ingenjörer arbetar med något riktigt speciellt.

:7peta

Vad företag berättar å vad de gör e två olika saker... En ändring här å där å du har en ny och "revolutionerande" produkt som aldrig skådats... Men som sagt jag är skeptiskt men va vet jag. Kanske kommer en ny 600 maskin med direkt koppling till Moto2, det hade varit nice å om det skulle va en v4 för att vara så liten å kompakt som möjligt då hade jag jag blitt glad :)

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vad företag berättar å vad de gör e två olika saker... En ändring här å där å du har en ny och "revolutionerande" produkt som aldrig skådats... Men som sagt jag är skeptiskt men va vet jag. Kanske kommer en ny 600 maskin med direkt koppling till Moto2, det hade varit nice å om det skulle va en v4 för att vara så liten å kompakt som möjligt då hade jag jag blitt glad :)

Vill du ha en gatmaskin med direkt koppling till moto2 så borde minibladen vara något för dig.
Närmare än så är det svårt att komma tror jag.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Men det är ju inte brist på effekt som gör att CRT-förarna inte har en chans. Det har förekommit race under 2012 där somliga CRT-hojar har haft högre toppfart än somliga prototyper.

Skitsnack. Samtliga CRT-hojar på griden är trettio hästkrafter (eller mer) efter protoyperna. Dessutom är deras traction control system inte lika sofistikerade och de har dessutom konventionella växellådor med stora tidsfördröjningar mellan varje växling. Summa - de blir frånåkta så det smäller om det ut ur varje kurva, medans bromsprestandan faktiskt inte är så dålig.

Titta på starten från Misano. Pedrosa startar sist och kör om hela CRT-fältet innan rakan är slut. Pedrosa är förvisso en lätt kille, men denna gigantiska skillnad i acceleration skulle inte inträffa om CRT-hojarna hade lika mycket effekt.

För övrigt tror jag att denna tråd blandar äpplen med päron. Den hoj som Nakamoto snackade om tidigare i sommar ("CRT-dödaren") är en ren tävlingshoj. En lite billigare variant av den nuvarande 213, förmodligen med lite enklare motorstyrsystem och utan växellådan för att hålla priset nere. Lär dock fortfarande ha ett pris på åtskilliga miljoner. Den hoj Ito snackar om är en ren gathoj med lite fräcka influenser och möjligtvis namnet och dekalerna från MotoGP hojen. Och ett pris på bara fyra-femhundra tusen...

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...