En ny Honda med V4 svenska amatörers nya dröm?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
I MGP är det på gång att motorkonfigurationen måste finnas på en gathoj...

Mycket riktigt, även om det inte har fattats några beslut så är detta en av ideerna som diskuteras inom MSMA och Grand Prix Commision. Yamaha har en crossplane 1000 i produktion och Ducati kan alltid hävda att Desmosedici är en produktionshoj. Därför kan man förstå Hondas iver att snabbt bygga en gathoj med 1000 cc V4...
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Samtliga CRT-hojar på griden är trettio hästkrafter (eller mer) efter protoyperna.

Pedrosa startar sist och kör om hela CRT-fältet innan rakan är slut...skulle inte inträffa om CRT-hojarna hade lika mycket effekt.
Varken du eller någon annan vet hur mycket mer effekt en M1 har jämfört med en ART. Verklig toppeffekt är inte precis något som tillverkarna offentliggör.

Och att denna brist på effekt, snarare än brist på avancerad elektronik, gör att de är långsammare i starten och ut ur kurvorna, det är varken belagt eller sannolikt. Det är knappast alla hästkrafter på en gång som Pedrosa släpper loss i starten. Inte heller i utgången av kurvorna. Däremot är det i dessa situationer som elektroniken gör underverk.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...Hondas iver att snabbt bygga en gathoj med 1000 cc V4...
Honda bygger knappast en så viktig hoj som en ny RC30 ”snabbt”. Snarare med ännu större omsorg och noggrannhet än andra modeller eftersom denna måste vara perfekt i alla väsentliga avseenden.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Varken du eller någon annan vet hur mycket mer effekt en M1 har jämfört med en ART. Verklig toppeffekt är inte precis något som tillverkarna offentliggör

LCR HONDA skriver på sin sida att de har mer än 250 hk. Och eftersom man bara har 12 motorer i Crt och inte fritt som i wsbk så är där nog mindre än i wsbk hojarna. Där det snackas om ca 220 hk..
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
LCR HONDA skriver på sin sida att de har mer än 250 hk. Och eftersom man bara har 12 motorer i Crt och inte fritt som i wsbk så är där nog mindre än i wsbk hojarna. Där det snackas om ca 220 hk..
En BMW har 205 hk på vevaxeln när Gunnarssons MC i Finspång säljer den till Lasse Karlsson från Askersund. Skulle Melandris WSBK-racer vara 15 hk starkare än Lasses otrimmade landsvägshoj?
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Men vad detta egentligen handlade om var V4-motorn i den nya Hondan och jag menar att den inte kommer vara till någon hjälp för CRT-förarna. Har mkt svårt att tro att den kommer vara 20-30 hästkrafter starkare än BMW-motorn.


Det tror inte jag heller men motorn kan ju ha andra fördelar som hur kompakt den blir, var tyngdpunkten hamnar osv. Samt att det förhoppningsvis blir minst lika kraftfull som BMW:en vilket innebär att det är starkare än Aprilian vilket ju är den bästa CRT hojen just nu.

En annan fördel de kanske kan komma med är väl servicemöjligheter. Prototyperna har väl idag större möjligheter att inspektera och serva sina motorer utan att bryta förseglingen, det för att prototypmotorerna är anpassade för detta till skillnad mot CRT-motorerna. I och med det kanske de kan trimma motorn mer utan att offra hållbarhet?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Varken du eller någon annan vet hur mycket mer effekt en M1 har jämfört med en ART. Verklig toppeffekt är inte precis något som tillverkarna offentliggör.
Om jag förstår dig rätt så vill du hävda att det inte är effekten som är problemet för CRT, det är elektroniken. Eller?
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Det är knappast alla hästkrafter på en gång som Pedrosa släpper loss i starten. Inte heller i utgången av kurvorna. Däremot är det i dessa situationer som elektroniken gör underverk.

S&S3M skrev:
Om jag förstår dig rätt så vill du hävda att det inte är effekten som är problemet för CRT, det är elektroniken. Eller?
Nej, inte ”problemet” utan ett minst lika stort problem som bristen på hästkrafter.

Ian McEwan skriver i ”Solar”:

The essence of a crank (idiot) is to believe that all the world's problems could be reduced to one and be solved.

När jag läste det tänkte jag på hur det inte sällan diskuteras i det här forumet.
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Om det kommer en gatversion som ersätter Firebladen lär den vara långt ifrån gudomlig och en trovärdig replika, annat än utseendemässigt.
Varför kommer den inte vara det?

Den kommer ha en V4 på tusen kubik och sannolikt nära 200 hk samt justerbar antispinn. Bara detta och design/proportioner som påminner om RC212V kommer göra den till den en mer trovärdig prototypreplika än någon tidigare japansk landsvägshoj (med reservation för somliga 250-modeller från 90-talet).
 

Bifogat

  • Honda NSR250SE 96.jpg
    Honda NSR250SE 96.jpg
    33.8 KB · Visningar: 81
  • Honda NSR250SE 96  2.jpg
    Honda NSR250SE 96 2.jpg
    70.8 KB · Visningar: 81
  • NSRR3.jpg
    NSRR3.jpg
    92.7 KB · Visningar: 82
  • NSRL2.jpg
    NSRL2.jpg
    87.1 KB · Visningar: 78
  • Honda NSR250SP 94  2.jpg
    Honda NSR250SP 94 2.jpg
    38.5 KB · Visningar: 79
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nej, inte ”problemet” utan ett minst lika stort problem som bristen på hästkrafter.
Okej, då tolkade jag dina tidigare inlägg fel. Trodde du menade att CRT-hojarna hade tillräckligt med effekt men saknade elektroniken för att få ner effekten i asfalten.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En BMW har 205 hk på vevaxeln när Gunnarssons MC i Finspång säljer den till Lasse Karlsson från Askersund. Skulle Melandris WSBK-racer vara 15 hk starkare än Lasses otrimmade landsvägshoj?

bänksiffror är alltid orelevant så länge det inte gjorts tester med motpolen i exakt samma bänk. Men jag fixa en lista till dig: http://www.factorypro.com/dyno/true1.html discjockeyhästar är ett jävla trams.
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
bänksiffror är alltid orelevant så länge det inte gjorts tester med motpolen i exakt samma bänk. Men jag fixa en lista till dig: http://www.factorypro.com/dyno/true1.html discjockeyhästar är ett jävla trams.
Tack för hjälpen hörru. :rolleyes:

Jag refererade den svenska tidningen Bikes mätningar som gjordes vid ett och samma tillfälle. Då mätte man 205 hk på BMW-veven.
 
Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Tack för hjälpen hörru. :rolleyes:

Jag refererade den svenska tidningen Bikes mätningar som gjordes vid ett och samma tillfälle. Då mätte man 205 hk på BMW-veven.

Och 205 bike-testade vevhästar motsvarar hur många WSBK-testade bakhjulshästar?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Låter rätt osannolikt att denna ersätter Blejden.

Rimligen är den ett direkt "våra ingenjörer är bättre än era"-svar på Aprilias och Ducatis exklusiva modeller. Den ska bygga varumärke, inte vara snabbast runt en bana.

Och den kommer att heta Honda SP4RR :D:fakta
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ibland, inte ofta, men ibland förvånar Du mig fortfarande. Till dess att man VET vem man diskuterar med kan det vara klokt att förutsätta att inte alla vi som skriver här endast har tillgång till info från notiser, hemsidor och tidningar:)

"Ibland är det bättre att sitta tyst och bli tagen för idiot, än att öppna munnen och undanröja alla tvivel..."

Varken du eller någon annan vet hur mycket mer effekt en M1 har jämfört med en ART...
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Skulle inte förvåna mig om Honda kvaddar en annars lysande idé med C-ABS och automatlåda...

Rimligen är den ett direkt "våra ingenjörer är bättre än era"-svar på Aprilias och Ducatis exklusiva modeller. Den ska bygga varumärke, inte vara snabbast runt en bana.

Too little, too late :tungan



Jag refererade den svenska tidningen Bikes mätningar som gjordes vid ett och samma tillfälle. Då mätte man 205 hk på BMW-veven.

:rolleyes: Så återkom när Bike testat en WSBK BMW i den bänken. För de siffrorna du slänger dig med är lika relevanta som att fälgarna är blå. :rolleyes: :rolleyes:
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Och 205 bike-testade vevhästar motsvarar hur många WSBK-testade bakhjulshästar?
Vet inte, så därför har jag inte heller skrivit något om hur många vevhästar en WSBK-hoj har. Men eftersom en BMW i landsvägsutförande har 205 borde det röra sig om mer än 215. Eller vad tror du?
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top