En på tusen

powerman

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
metanol sportster, nu startad med 85% nitro, Har en vanlig sportster oxå ;-)
Jag jobbar med go-kart uthyrning och ser kanske 100 mäniskor i snitt testa sina gränser om dagen. Givetvis är det väldigt blandat med körkunskaper. Tänk om man ställde upp alla innan dom fick köra på gården och man gick och pekade ut vilka som man tror skulle köra bäst. Jag kan säga redan att det går inte,och se på vilka fordon dom kom dit på skulle vara en ledtråd, ålder eller kön har heller ingen betydelse med andra ord, det går inte, Om jag skulle vara tvungen att åka med någon bak på motor cykel där i från kanske jag skulle hitta en på tusen som jag skulle lita på så djävla illa kör folk och det värsta är att det är samma mäniskor i trafiken. En sak som är ganska intresant är att ju kortare tid man haft sitt körkort desto bättre anser dom sig vara som förare. med detta vill jag bara säga att klanka inte ner förmycket på förare som kanske kör lungt i trafiken, dom kanske kör skortan av er när det väl gäller, det har jag sett massvis med gånger.Tänk på att hastighets skyltarna anger HÖGSTA tillåtna hastighet inte lägsta.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
På samma sätt som att de "laglydiga" klagar på de som kör för fort, så tror jag samtidigt att i irritationsmätning så även de laglydiga lär till slut klaga mer på den som ligger -20 skyltad hastighetsbegränsning, än den som ligger +20 och som kör förbi utan att hindra den laglydiga. För den som ligger -20, eller mindre, får konstant en led av bilar bakom som måste vid första möjliga tillfälle gasa om.

Så vem orsakar mest problem, den som stoppar upp trafiken, eller den som kör förbi trafiken?

min åsikt är iaf att den som kör saktare än trafikrytmen / hastighetsbegränsnig är den stora boven till taskig trafikvett.

Och sedan så bör alla hastighetsmätare kalibreras om, då 99% där ute har fel hastighetsangivelser och diffar mellan bil och bil. Prick 50 på hastighetsmätaren är inte mer än 43-44km/h. Vid prick 100 så är det inte mer än 92 km/h.

Sveriges vägnät är förövrigt felskyltat och dagens bilar är så pass högteknologiska och säkra att köra i skyltad hastighet att de flesta 90-vägar bör åtminstone bli 100-vägar, och de flesta motorvägar med 110 bör ha 130 som du säger max hastighet. För det är vad alla kör ändå.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sveriges vägnät är förövrigt felskyltat och dagens bilar är så pass högteknologiska och säkra att köra i skyltad hastighet att de flesta 90-vägar bör åtminstone bli 100-vägar, och de flesta motorvägar med 110 bör ha 130 som du säger max hastighet. För det är vad alla kör ändå.

Vaddå, hastighetsgränserna sattes ju 1967, inte menar du väl att en 5 år gammal Golf i dag tar kurvorna bättre än en 63ans bubbla?

Inte menar du väl att vägstandarden nu är bättre än 1967?

Du menar inte att dagens motorcyklar har vassare chassien än trajorna 1967?

Hur kan du tro något så befängt som att vi skulle klara av högre hastigheter än så...

Ps, före 1967 hade vi fri fart på vissa vägar....
 

Dr.Bike

Guest
Vaddå, hastighetsgränserna sattes ju 1967, inte menar du väl att en 5 år gammal Golf i dag tar kurvorna bättre än en 63ans bubbla?

Inte menar du väl att vägstandarden nu är bättre än 1967?
Du menar inte att dagens motorcyklar har vassare chassien än trajorna 1967?
Hur kan du tro något så befängt som att vi skulle klara av högre hastigheter än så...

Människan är dock fortfarande en primat...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Sätter man en högre hastighetsbegränsning så sätts en ny "maxgräns" för väldigt många personer med nya hastighetsbegränsningen +20/30...

Den som åkt på autobahn och råkat ut för en trafikstockning vet hur spännande det kan bli :näsblod
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Vaddå, hastighetsgränserna sattes ju 1967, inte menar du väl att en 5 år gammal Golf i dag tar kurvorna bättre än en 63ans bubbla?

Inte menar du väl att vägstandarden nu är bättre än 1967?

Du menar inte att dagens motorcyklar har vassare chassien än trajorna 1967?

Hur kan du tro något så befängt som att vi skulle klara av högre hastigheter än så...

Ps, före 1967 hade vi fri fart på vissa vägar....

Hur många fordon trängdes på våra vägar 1967 ?
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
som ja förstod det jobbar du med gokart uthyrning, ja har kört gokart typ 3ggr... men ja förstår inte dina paralleler med om man kör fort på bana me gokart, så är man en dålig förare i trafiken eller har ja missuppfattat? ja kör så fort ja kan me gokart på bana, precis på gränsen till att greppet sviker det är verkligen kul. i trafiken med bil kör jag precis som man ska alltså anpssa farten efter sikt, väglag och hastighetsskyltar.. att ligga o pressa me bil o mc i trafik e jävligt farligt, insatsen är livet, visa att man är snabb gör man bäst o säkrast på bana...

ps. andra gången ja körde gokart fick ja 1,5-till 2 sek långsammare tid på racehouse än rekordtid... = )
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Människan är dock fortfarande en primat...

Jo, men en primat med betydligt bättre förutsättningar.

Hur många fordon trängdes på våra vägar 1967 ?
Inte fler än att många vägar var så smala att man inte kunde mötas på dom, utom på speciella mötesplatser.
Dessutom var underlaget grus och bilarna hade diagonaldäck.

Seriöst, ni tycker alltså inte att säkerheten har blivit så pass mycket bättre att man kan tillåta en högre hastighet?

Var ni ens med på den gamla onda tiden?

(EDIT) Jag var inte ens född 1967, men ute på vischan finns det kvar vägar med den standarden, sista milen till vårat fritidsboende är en sån väg, grusväg, mötesplatser och potthål djupa nog att sluka framhjulet, jag kör IAF långsammare där än på en asfalterad väg med två körfält, ändå var det på den tiden 90 km/h på grusvägar med den standarden, men ofta i dag är det 70 på asfalterade vägar som är bredare...
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Hur många fordon trängdes på våra vägar 1967 ?

Det där argumentet bär inte riktigt.
För vi bor i ett glesbefolkat land, och trots allt så är trafiksituationen ute på vägarna åtminstone till huvuddel sådan att man som enskilt fordon kan köra långa sträckor utan att interagera med andra fordon.

M.a.o har vi ofta samma situation NU som DÅ vad avser trafikintensitet.
Iaf på vissa ställen och tider.
SÅ...men modernare fordon bromsar osv osv så BORDE detta rent logiskt tillåta högre hastigheter.

För när situationen är som du beskriver: tät, ja då SKA man ju sänka farten, anpassa sig osv osv.
Minns att hastigheten som står på skylten ju ÄR högsta tillåtna!
Men det vore väl för mycket ansvar att lämna till en enskild individ att anpassa farten neråt... *himlar med ögonen*

För paragrafryttarna de håller ju SAMMA hastighet året om.
Oavsett väglag.
För det är ju LAGLIGT!
Det har farbror staten sagt, och då måste ju det vara bäst för mig.
Dessa trygghetsnarkomaner är av samma skrot och korn som frireligiösa eller yrkespolitiker.
De måste helt enkelt ha regler och skrifter att luta sig emot så de slipper tänka. Sålänge de följerr alla regler till punkt och pricka är de trygga.
Detta oavsett om väglaget/situationen påkallar sänkt hastighet eller ej.

Själv kör jag oftast för fort enligt lagboken. Men vill inte sitta och ruttna på alla breda landsvägar som tidigare var 90, men nu som legio är 70.
Klarade vi 90 med sämre fordon där förr, ja då klarar vi MINST 90 nu.
Jag anser oxå att en färd i 70 där man dör av uttråkning är farligare.

Varför är fina vägar 70? Jo för på det fina Vegvärket... så är det BARA hastighet hastighet och åter HASTIGHET som är boven till ALLA olyckor.
Inte dåligt utbildade förare, sjuka, halvblinda, fyllon eller narkomaner, flerbarnsmammor med hundra skrikande ungar klängande på sig, eller illvilliga taxichaufförer.
Ma vile att folk skulle köra 90 förmodligen på dessa vägar och - satte 70!
(eftersomman "vet" att alla ändå kör...90)

Men så kom fartkamerorna...
Och den kuvade Svensken blev ännu mer kuvad. Nu körde folk verkligen 70...
NEJ! 65!
Mätar-sextiofem dessutom! vilket i praktiken är 62.
Numera går alltså trafiken i som bäst 62-65 på en väg avsedd att åka 90 på.

Är detta vettigt?

Jo, men en primat med betydligt bättre förutsättningar.

Jag ville bara provocera lite. Du vet vad jag tycker eg.
Självfallet kan primaten öka hastigheten med bättre vägar och fordon.
 
Last edited:

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
ja förstår inte dina paralleler med om man kör fort på bana me gokart, så är man en dålig förare i trafiken eller har ja missuppfattat?
Tror du blandar ihop köra fort med köra dåligt. Det är två helt olika saker, framför allt på en gokartbana. Det powerman pratade om var att folk kör illa (vilket ofta gör att det inte går speciellt fort för övrigt)
 

powerman

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
metanol sportster, nu startad med 85% nitro, Har en vanlig sportster oxå ;-)
Det där argumentet bär inte riktigt.
För vi bor i ett glesbefolkat land, och trots allt så är trafiksituationen ute på vägarna åtminstone till huvuddel sådan att man som enskilt fordon kan köra långa sträckor utan att interagera med andra fordon.

M.a.o har vi ofta samma situation NU som DÅ vad avser trafikintensitet.
Iaf på vissa ställen och tider.
SÅ...men modernare fordon bromsar osv osv så BORDE detta rent logiskt tillåta högre hastigheter.

För när situationen är som du beskriver: tät, ja då SKA man ju sänka farten, anpassa sig osv osv.
Minns att hastigheten som står på skylten ju ÄR högsta tillåtna!
Men det vore väl för mycket ansvar att lämna till en enskild individ att anpassa farten neråt... *himlar med ögonen*

För paragrafryttarna de håller ju SAMMA hastighet året om.
Oavsett väglag.
För det är ju LAGLIGT!
Det har farbror staten sagt, och då måste ju det vara bäst för mig.
Dessa trygghetsnarkomaner är av samma skrot och korn som frireligiösa eller yrkespolitiker.
De måste helt enkelt ha regler och skrifter att luta sig emot så de slipper tänka. Sålänge de följerr alla regler till punkt och pricka är de trygga.
Detta oavsett om väglaget/situationen påkallar sänkt hastighet eller ej.

Själv kör jag oftast för fort enligt lagboken. Men vill inte sitta och ruttna på alla breda landsvägar som tidigare var 90, men nu som legio är 70.
Klarade vi 90 med sämre fordon där förr, ja då klarar vi MINST 90 nu.
Jag anser oxå att en färd i 70 där man dör av uttråkning är farligare.

Varför är fina vägar 70? Jo för på det fina Vegvärket... så är det BARA hastighet hastighet och åter HASTIGHET som är boven till ALLA olyckor.
Inte dåligt utbildade förare, sjuka, halvblinda, fyllon eller narkomaner, flerbarnsmammor med hundra skrikande ungar klängande på sig, eller illvilliga taxichaufförer.
Ma vile att folk skulle köra 90 förmodligen på dessa vägar och - satte 70!
(eftersomman "vet" att alla ändå kör...90)

Men så kom fartkamerorna...
Och den kuvade Svensken blev ännu mer kuvad. Nu körde folk verkligen 70...
NEJ! 65!
Mätar-sextiofem dessutom! vilket i praktiken är 62.
Numera går alltså trafiken i som bäst 62-65 på en väg avsedd att åka 90 på.

Är detta vettigt?



Jag ville bara provocera lite. Du vet vad jag tycker eg.
Självfallet kan primaten öka hastigheten med bättre vägar och fordon.


Jo man kanske kunde höja fart begränsningarna ganska mycket på grund av att bilarna är bättre, bromsar osv, men vi sitter ju forfarande och pratar med passagerare, ser oss omkring på naturen, pratat mobiltelefon, sjunger till radion, listan kan nog göras lång, så jag tror nog att dom farterna vi har räcker gått å väl, även om vissa av oss, en på tusen skulle klara betydligt högre farter..
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
3089246 Jo man kanske kunde höja fart begränsningarna ganska mycket på grund av att bilarna är bättre, bromsar osv, men vi sitter ju forfarande och pratar med passagerare, ser oss omkring på naturen, pratat mobiltelefon, sjunger till radion, listan kan nog göras lång, så jag tror nog att dom farterna vi har räcker gått å väl, även om vissa av oss, en på tusen skulle klara betydligt högre farter..
en på tusen? en på tusen skulle INTE klara av att hålla 10 kmh högre hastighet på motorvägar.

jag ser ständigt tanter och äldre som sitter och kör 10-20 under skyltad fart.

senaste var det på en 2 till 1 -filig väg där en tant gasade upp till 100 där det var 2 filigt och ner till 85 där det var 1-filigt. Och detta var på en 110-väg! hon var den enda som gjorde detta, alla andra låg i hennes arsle och blinkade osv för signalera att hon gör fel (borde finnas ett system för att TALA med en annan bilförare om att de gör fel.. fast det skulle inte funka troligen heller då det skulle missbrukas).

70, 90, och 110 borde bli
80, 100 och 120/130 på större vägar/motorvägar
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
jag tror nog att dom farterna vi har räcker gått å väl, även om vissa av oss, en på tusen skulle klara betydligt högre farter..

Jippie!!! Jag är en på tusen!!!

Jag ligger redan och kör betydligt fortare än skyltarna, och det har funkat sedan jag tog körkortet (nåja, ett halvår i början körde jag nog hyfsat lagligt)
 

powerman

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
metanol sportster, nu startad med 85% nitro, Har en vanlig sportster oxå ;-)
Jippie!!! Jag är en på tusen!!!

Jag ligger redan och kör betydligt fortare än skyltarna, och det har funkat sedan jag tog körkortet (nåja, ett halvår i början körde jag nog hyfsat lagligt)

Hur kan du veta det? Det går väl inte svara på för en den dagen du dör. :gnissla
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500


senaste var det på en 2 till 1 -filig väg där en tant gasade upp till 100 där det var 2 filigt och ner till 85 där det var 1-filigt. Och detta var på en 110-väg! hon var den enda som gjorde detta, alla andra låg i hennes arsle och blinkade osv för signalera att hon gör fel (borde finnas ett system för att TALA med en annan bilförare om att de gör fel.. fast det skulle inte funka troligen heller då det skulle missbrukas).


Precis det körsättet har jag ofta observerat på 2+1-vägar, nästan till 100% är det en kvinna i 50-70år bakom ratten och det är otroligt irriterande. Vissa kör även allt vad de kan på den 2-filiga delen, troligen för att hindra folk att köra om för att direkt bromsa ner till 70-80 när det smalnar av till 1-filigt:mad: Mina våta drömmars fordon börjar se allt konstigare ut, allt från plogbilar till tanks, undrar varför:fattartil
 

Nicotin

Guest
en på tusen? en på tusen skulle INTE klara av att hålla 10 kmh högre hastighet på motorvägar.

jag ser ständigt tanter och äldre som sitter och kör 10-20 under skyltad fart.

senaste var det på en 2 till 1 -filig väg där en tant gasade upp till 100 där det var 2 filigt och ner till 85 där det var 1-filigt. Och detta var på en 110-väg! hon var den enda som gjorde detta, alla andra låg i hennes arsle och blinkade osv för signalera att hon gör fel (borde finnas ett system för att TALA med en annan bilförare om att de gör fel.. fast det skulle inte funka troligen heller då det skulle missbrukas).

70, 90, och 110 borde bli
80, 100 och 120/130 på större vägar/motorvägar


Precis..

Bara ta en tur på vilken 2-1 filig väg som helst så hittar man ngn som gasar på 2 filigt och sen ner till typ 80-90 ( 110 väg ).

E18 mellan hummelsta och västerås är en klassiker..:mad:
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
senaste var det på en 2 till 1 -filig väg där en tant gasade upp till 100 där det var 2 filigt och ner till 85 där det var 1-filigt.
Ytterligare en fördel med hoj, man kan ofta smita förbi även på de enfiliga avsnitten. Fast ligger man bakom tio bilar är ju oddsen rätt dåliga att man lyckas ta sig om allihop tyvärr. :mad:
 

powerman

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
metanol sportster, nu startad med 85% nitro, Har en vanlig sportster oxå ;-)
Det har funkat 20 år hittils, mer om man räknar min omdömeslösa framfart innan jag blev 18...


Då har du 30 år till på dig att visa att du är en på tusen, för du kommer väl inte vara så oansvarig att du kommer att köra efter du fyllt 70 :D
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Tror du blandar ihop köra fort med köra dåligt. Det är två helt olika saker, framför allt på en gokartbana. Det powerman pratade om var att folk kör illa (vilket ofta gör att det inte går speciellt fort för övrigt)

ok...han framförde det inte helt tydligt, kör illa... hur menar han kurvteknik, krockar de eller va menar han.??
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top