Hur många fordon trängdes på våra vägar 1967 ?
Det där argumentet bär inte riktigt.
För vi bor i ett glesbefolkat land, och trots allt så är trafiksituationen ute på vägarna åtminstone till huvuddel sådan att man som enskilt fordon kan köra långa sträckor utan att interagera med andra fordon.
M.a.o har vi ofta samma situation NU som DÅ vad avser trafikintensitet.
Iaf på vissa ställen och tider.
SÅ...men modernare fordon bromsar osv osv så BORDE detta rent logiskt tillåta högre hastigheter.
För när situationen är som du beskriver: tät, ja då SKA man ju sänka farten, anpassa sig osv osv.
Minns att hastigheten som står på skylten ju ÄR högsta tillåtna!
Men det vore väl för mycket ansvar att lämna till en enskild individ att anpassa farten neråt... *himlar med ögonen*
För paragrafryttarna de håller ju SAMMA hastighet året om.
Oavsett väglag.
För det är ju LAGLIGT!
Det har farbror staten sagt, och då måste ju det vara bäst för mig.
Dessa trygghetsnarkomaner är av samma skrot och korn som frireligiösa eller yrkespolitiker.
De måste helt enkelt ha regler och skrifter att luta sig emot så de slipper tänka. Sålänge de följerr alla regler till punkt och pricka är de trygga.
Detta oavsett om väglaget/situationen påkallar sänkt hastighet eller ej.
Själv kör jag oftast för fort enligt lagboken. Men vill inte sitta och ruttna på alla breda landsvägar som tidigare var 90, men nu som legio är 70.
Klarade vi 90 med sämre fordon där förr, ja då klarar vi MINST 90 nu.
Jag anser oxå att en färd i 70 där man dör av uttråkning är farligare.
Varför är fina vägar 70? Jo för på det fina Vegvärket... så är det BARA hastighet hastighet och åter HASTIGHET som är boven till ALLA olyckor.
Inte dåligt utbildade förare, sjuka, halvblinda, fyllon eller narkomaner, flerbarnsmammor med hundra skrikande ungar klängande på sig, eller illvilliga taxichaufförer.
Ma vile att folk skulle köra 90 förmodligen på dessa vägar och - satte 70!
(eftersomman "vet" att alla ändå kör...90)
Men så kom fartkamerorna...
Och den kuvade Svensken blev ännu mer kuvad. Nu körde folk verkligen 70...
NEJ! 65!
Mätar-sextiofem dessutom! vilket i praktiken är 62.
Numera går alltså trafiken i som bäst 62-65 på en väg avsedd att åka 90 på.
Är detta vettigt?
Jo, men en primat med betydligt bättre förutsättningar.
Jag ville bara provocera lite. Du vet vad jag tycker eg.
Självfallet kan primaten öka hastigheten med bättre vägar och fordon.