En på tusen

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Precis..

Bara ta en tur på vilken 2-1 filig väg som helst så hittar man ngn som gasar på 2 filigt och sen ner till typ 80-90 ( 110 väg ).

E18 mellan hummelsta och västerås är en klassiker..:mad:

Det där är bland det mest irriterande som finns för en lastbilschaufför,
någon som kör 75 på 1 filig och 91 på 2filigt.

75 = Bromsa och kommer det en uppförsbacke så är man nere i 40

91 = När man då ska ta sig förbi bilen så gasar dom upp till 91 och då kommer
man inte kommer förbi, efter 5 mils körning av 75-90 och aldrig komma om
börjar man fundera på att skrämma dom av vägen :skrämd :notme
:backontop
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jupp,eller hjälpa dom lite på traven till 90 på den 1 filiga sträckan.;)
Brukar stanna på närmsta ficka i 5 min så får man reta upp sig på nästa när man åker iväg istället,hindrar väl mig från att göra något dumt tror jag men man vet ju aldrig.

Henrik
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
ok...han framförde det inte helt tydligt, kör illa... hur menar han kurvteknik, krockar de eller va menar han.??
Det finns naturligtvis en massa sätt att köra som en påse nötter på en gokartbana (och om han nu jobbar på en har han förmodligen sett de flesta), men att köra fort i sig är inte ett av dem. Det är ju liksom syftet med det hela där.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Det där är bland det mest irriterande som finns för en lastbilschaufför,
någon som kör 75 på 1 filig och 91 på 2filigt.

Just långtradarchaffisar tycker jag kör ganska exemplariskt. De gör faktiskt det de kan för att underlätta för övriga trafikanter. Enstaka gånger (mkt få, 7-8 gånger på drygt 20 år) har jag råkat ut för rikspuckon men fingret efter omkörining brukar jag unna mig. Annars är en höger/vänsterblink med körriktningsvisaren kutym att tacka med.

Även utländska chaufförer tycker jag kör ganska bra, men tyvärr tycker jag att chaffisar från ost- och sydeuropa verkar ligga under genomsnittet för chaffisar i allmänhet.

Och OM de mot förmodan inte går ut på vägrenen så finns det i allmänhet ett gott skäl; hinder, svag vägkant, tung last, löksoppa osv.
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Fast är det inte så att hastighetsbegränsningarna på våra vägar inte är anpassade efter våra fordon utan efter befolkningens förmåga. Alla som genomgått lagstadgad utbildning och prov och blivit godkända ska kunna framföra sitt fordon på våra vägar, alltså även tant Agda som kör fem gånger per år och Kalle som fick sitt körkort i går efter att ha åkt till Knäckebrödhult för att köra upp där, då han inte klarade av att köra upp i den kungliga hufvudstaden (vad detta nu kan innebära...). Att höja hastigheten med motiveringen att våra fordon klarar av det ställer kommer genast att av en bevandrad i både trafiksäkerhet och argumentationsteknik ge följande motfråga: "Men vad beror flest olyckor på, den mänskliga faktorn eller dåliga fordon?"

Missförstå mig rätt, jag hatar att ligga bakom en påse nötter som kör i 79 på 90-väg, jag blir formligen eld och lågor. Frågan är bara om höjda hastigheter är lösningen, då det gång på gång, bland annat på detta forum, bevisas att vissa människor inte bör befinna sig i trafiken, om det så hade varit 30 överallt...
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Det är all jävla säkerhetsutrustning som gör att folk kör som krattor. Hade man haft en stor spik i ratten istället för airbag så tror jag att folk skulle ta det lite lugnare och tänka sig för mer.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Det är all jävla säkerhetsutrustning som gör att folk kör som krattor. Hade man haft en stor spik i ratten istället för airbag så tror jag att folk skulle ta det lite lugnare och tänka sig för mer.
Ja, det funkar ju bra på motorcyklar... :va
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(

Och sedan så bör alla hastighetsmätare kalibreras om, då 99% där ute har fel hastighetsangivelser och diffar mellan bil och bil. Prick 50 på hastighetsmätaren är inte mer än 43-44km/h. Vid prick 100 så är det inte mer än 92 km/h.

.

Det är nog mer än 99% som har en glädjemätare, det beror helt enkelt på att biltillverkarna har väldigt strikta lagar och regler som säger att mätaren ABSOLUT inte får visa för lite. Därför är 10% felvisning en regel.

De skulle utan problem kunna ställa mätarna så de visar näst intill exakt, men när coola tobbe med sin nya clio dunkar på 19" så blir det liiiite tokigt... (Det blir det nog även med en 10% marginal men då har iaf inte tillverkaren gjort fel...)
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Man kanske ska låta Agda och hennes vänner som är över 65 få göra ett körprov varannat år eller så. Bara för att se att dom hänger med i trafiken. Åldern kan ju trots allt göra att man får sämre reaktioner och diverse annat.
Var på väge hem från mantorp i lördags på en av Sveriges älskade 2+1 vägar. Och är det inte självklart att man kommer ifatt en bilkö som går i 60km/h? Jo det var det ju som klart. Efter några sånna vändor så blir det lätt att få lite roadrage symptom.
Om dom kan ställa mätarna näst intill exakt varför kan dom inte ställa dom till att visa 1-2 procent mindre då? Sen borde dom ju kunna pressa in lite elektronik där man kan ställa in hur stora fälgar man har för att kalibrera om mätaren :)
 

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
En sak som är ganska intresant är att ju kortare tid man haft sitt körkort desto bättre anser dom sig vara som förare. med detta vill jag bara säga att klanka inte ner förmycket på förare som kanske kör lungt i trafiken, dom kanske kör skortan av er när det väl gäller, det har jag sett massvis med gånger.

Håller med. Banåkning tillsammans med mogen ålder har fått mig att åka lugnare på vägen. Att på bana få prova att bromsa hårt från 230-250km/h ner till 80-100 km/ som ofta är ingånshastighet i kurvor är mycket nyttigt. Speciellt om man tänker sig vad som kan hända på vägen och hur lång sträcka det tar om man dessutom behöver komma ända ner till 0 km/h.

Härmed inte sagt att jag kör skjortan av särskilt många. :)
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Högre hastighet = fler olyckor. Finns det något att diskutera? Den största trafikfaran är idioterna som blir irriterade på "Faster Agda" och ligger och nosar en upp i röven.

Köra bra handlar om att anpassa och planera sin körning så man inte hamnar i knipiga situvationer. Inte att ha kontrollerade bredsladdar genom svängar. Lustigt att 90% av alla som har körkort kan anser sig själva som bättre förare än alla andra som har körkort.

En tanke om 2-1 vägarna. Rätt skoj hur folk trycker en i röven på dem, gasar på när de får läge och kör om. En halvtimme senare ser man dem 5 bilar framför en. Var det lönt?
 

YZF R6

Värst av alla
Gick med
29 Dec 2005
Ort
Munkedal
Hoj
R6 -06
Det är nog mer än 99% som har en glädjemätare, det beror helt enkelt på att biltillverkarna har väldigt strikta lagar och regler som säger att mätaren ABSOLUT inte får visa för lite. Därför är 10% felvisning en regel.

De skulle utan problem kunna ställa mätarna så de visar näst intill exakt, men när coola tobbe med sin nya clio dunkar på 19" så blir det liiiite tokigt... (Det blir det nog även med en 10% marginal men då har iaf inte tillverkaren gjort fel...)

Kan lägga till att mätaren visar inte annolunda pga större fälgar, har jobbar en del med däck. Jag bytte själv från 16" till 19" och det är exakt samma omkrets på båda hjulen, har ett program i datorn som räknar ut de. Det KAN skilja LITE pga olika profil men ytterst lite! Inte 10% kanske 0-1%
Skit samma nu är det ur välden!
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Högre hastighet = fler olyckor. Finns det något att diskutera? Den största trafikfaran är idioterna som blir irriterade på "Faster Agda" och ligger och nosar en upp i röven.

Köra bra handlar om att anpassa och planera sin körning så man inte hamnar i knipiga situvationer. Inte att ha kontrollerade bredsladdar genom svängar. Lustigt att 90% av alla som har körkort kan anser sig själva som bättre förare än alla andra som har körkort.

En tanke om 2-1 vägarna. Rätt skoj hur folk trycker en i röven på dem, gasar på när de får läge och kör om. En halvtimme senare ser man dem 5 bilar framför en. Var det lönt?

Om det inte finns nånting att diskutera så borde vi enligt din åsikt sänka hastigheterna radikalt. 30 på alla vägar borde ju minimera nästan alla dödsolyckor?
Jag gissar att du jobbar hemifrån eller bor väldigt nära jobbet?
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Om det inte finns nånting att diskutera så borde vi enligt din åsikt sänka hastigheterna radikalt. 30 på alla vägar borde ju minimera nästan alla dödsolyckor?
Jag gissar att du jobbar hemifrån eller bor väldigt nära jobbet?


Fast det väl klart att nästan alla dödsolyckor försvinner om man sänker hastigheten till 30 överallt (om dessa efterlevs naturligtvis). Detta är dock inte möjligt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, då transportsektorn skulle gå på knäna. Förvisso är det ju cyniskt att påstå att våra varor vi vill ha i butikerna är mer värda än människoliv, men så är det... Punkt. Det hela är ju en avvägning. Om någon skulle fråga dig om en höjning från 110 till 130 är värd just din sambos liv, då någon skulle kunna se in i framtiden och kunna se att det är just hon som kommer vara ett av de där extra offren, då tror jag du tycker att det är bra som det är. Tack och lov kan ingen se in i framtiden, frågan blir ju därför såpass hypotetisk att den blir till gränsen mot löjlig, men det är ju knappast någon nyhet att högre hastigheter kräver fler liv i trafiken, eller har jag fel?
 

IronMike

Guest
Kan dom inte bara införa hårdare straff för rattfylla, men jämna ut det med mildare straff för hastighetsöverträdelse?

Som herromnatten, E18 norrtäljevägen, gryning, bra sikt, rak väg. Inte en enda bil på hela vägen, vad gör det om jag kör 160? det är inte ens mer risk än om jag kör 140, med viltstängsel, ny bil, pigg och allert.

På somliga vägar är det mer el mindre omöjligt att utsätta andra för fara, med barriärer emellan vägbanor mm, varför kan man inte höja hastigheten en smula...

Kollar man tysklands statistik, så har dom ungefär samma promille på dödsfall som vad vi har här, räknat på antal bilar, invånare.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Det är väl på gång i sverige med tätare (och därmed lämpligare?) skyltning på hastighetsgränser. även en höjning till 120 har jah höt talas om någonstans.
Typ 30,40,50,60,70,80,90,100,110,120,?? tror jag.

Vi borde kanske titta mer på finnarna som alltid verkar ligga lite före oss.
De har redan euro, de hade kameror före oss, de har 120 på motorvägar (jag tror till och med att de har elektroniska skyltar där hastighetsgränsen kan ändras vid lämpliga tillfällen)

Och viktigast av allt: de har redan obligatoriska läkarundersökningar på äldre körkortsägare i syfte att utröna lämplighet för fortsatt framförande av fordon.

Men i sverige går allt lite trögare, även om det annars är ett bra land att bo i.

Det verkar bara som att det ibland ska utredas till dödagar innan något händer.
 

IronMike

Guest
Det är väl på gång i sverige med tätare (och därmed lämpligare?) skyltning på hastighetsgränser. även en höjning till 120 har jah höt talas om någonstans.
Typ 30,40,50,60,70,80,90,100,110,120,?? tror jag.

Tror vi verkligen egentligen, att det skulle spela ngn roll med andra begränsningar som va mer anpassade enl staten för vägarna?

Mc-åkare kör som de vill, jag känner iaf inte ngn som bryr sig...

Vad man kan göra för att öka deras säkerhet, utöver vad de själva kan påverka, så skulle det vara att göra andra billister mer uppmärksamma, andra regler för spill, hur stort mörkertal finns inte där? lastbilar som spiller ut skit kommer undan, utan pardon.. Ett par kolar väl per år för att te singelåkt, ensamma, å fått sladd åt helvete pga spill eller ngt som ej i efterhand kan förklaras.

Sen finns det inte så mkt mer å göra.... psyktest för att få ta mc-kort? införa regel så att man inte kan köpa hoj utan körkort...

Sen kommer resten av de klassiska olyckorna att kvarstå i allafall, hur man än gör. Mogenhet kommer med ålder, samtidigt som gamlingar som kört bil 40 år hr svårt å lära sig nya tekniker - bara är så..

Men hur sjukt är det inte att min morsa kan köpa hoj, en K7a å köra lagligt utan att någonsin ens kört moped....

Finns massor att göra - kanske det skulle minska lite, väldigt lite, men alltid ngt, men sålänge vägar omges av träd och andra hårda prylar så kommer "vi dö", thats it....
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top