En rookies betraktelser på ämnet livhanke

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
sgtpepper skrev:
2520531 Fan, det handlar inte om vilken hoj man kör, det handlar om HUR man kör. Man kan dö precis lika jävla enkelt på en motard eller en glidare som på en sporthoj.

Snack om att en motard minsann är säkrare än ditten eller datten är så jävla dumt så jag blir mörkrädd. En offroadhoj som körs offroad är möjligtvis säkrare, men det beror ENBART på att man då inte färdas på trafikerade vägar och inte kan hålla någon särskilt hög fart. En gatmotard däremot som toppar 180, på vilket sätt är den säkrare än en sporthoj som toppar 250? Är det verkligen den sista biten på hastighetsmätaren som dödar?!?!

Har du åkt 180 på en motard? :D Skillnaden är att 200+ på en sporthoj är ganska behagligt tempo medans allt över 130 är mer eller mindre smärtsamt på motarden

Men visst är det riskabelt mé! är ju bara höghastighets momentet som försvinner ur risk bilden..
 

Zebba

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR 900 Crf 250 450
The Duck skrev:
2518365 Hej på er

Då jag håller på att ta ett mc-kort (och över min döda kropp kommer skaffa en custom-hoj) har jag tagit mig friheten att bli medlem på ert forum, hoppas ni inte misstycker. Inledningsvis vill jag tacka för väldigt mycket intressant och informativt forum, har lärt mig väldigt mycket. Men så till saken...

Jag insåg redan innan att detta är en farlig "sport", men av mängden olycksrelaterade trådar verkar det inte riktigt som jag tidigare verkligen insett omfattningen av olyckorna. Till saken hör nu att jag själv är lite av en "adrenalinjunkie" som inte kan köra bil lagligt, som måste tänja på gränserna, och av just den anledningen hade jag tänkt mig något mer i stilen av en motard. Men på motardforumet skriver ni att detta är lika farligt som plastraket. Hade det nu inte varit för det faktum att jag har en underbar flickvän, och att vi om inte alltför lång framtid hade tänkt skaffa barn, hade jag inte tvekat. Men å andra sidan vägrar jag leva ett trist svenssonliv restan av livet.

SÅ MIN FRÅGA TILL ER; SKA JAG SKAFFA HOJ?

Om ni tänker svara att det måste jag lista ut själv, låt bli att svara. Jag säger inte att jag kommer att lyssna på er (Jag kommer att skaffa hoj hursom), men jag vill veta hur NI motiverar riskerna...

De finns ju risker med alla sorters hojar även custom hoj. Så de måste man ju ha klart för sig att en dag kanske man inte kommer tillbaka, för farmor Agda inte såg dig i korsningen eller nått åt de hållet.
Själv skaffa jag sporthoj 6 månader efter att min första var född. Nu får man ju faktiskt tänka på att man har två å komma hem till. För en flickvänn kan hitta en ny kille, men ett barn får aldrig en ny pappa.
De betyder ju inte att man inte kan ha skoj när man e ute å kör. Men ibland borde man slänga en extra tanke på vad man gör.

De e bara å köpa vilken hoj som du känner för å har råd med, e ju lite skillnad på sporthoj å plastraket. För man kan dö i både 30km/h å 300km/h.
Lycka till
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
sgtpepper skrev:
2520531
Snack om att en motard minsann är säkrare än ditten eller datten är så jävla dumt så jag blir mörkrädd. En offroadhoj som körs offroad är möjligtvis säkrare, men det beror ENBART på att man då inte färdas på trafikerade vägar och inte kan hålla någon särskilt hög fart. En gatmotard däremot som toppar 180, på vilket sätt är den säkrare än en sporthoj som toppar 250? Är det verkligen den sista biten på hastighetsmätaren som dödar?!?!

Bra skrivet. Hur många olyckor med dödlig utgång sker ens när hojen körs över 180? Inte många alls skulle jag tro.
Det är nästan så att jag tror att det är säkrare att köra i 250+ än under 150.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Victor skrev:
2530395 Bra skrivet. Hur många olyckor med dödlig utgång sker ens när hojen körs över 180? Inte många alls skulle jag tro.
Det är nästan så att jag tror att det är säkrare att köra i 250+ än under 150.

Om olycksstatistiken ska förklaras med antagandet att motard/offroadhojar med säg 60 hk och upprätt ställning, är lika farliga som sporthojar med nästan tredubbla effekten, störtloppstyre och kåpor. Ja då måste man skylla de fler dödsolyckorna och skadorna på sporthojarna helt och hållet på antagandet att de skulle tilltala sämre och mer riskbenägna förare än motardhojarna.

/J
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Victor skrev:
2530395 Bra skrivet. Hur många olyckor med dödlig utgång sker ens när hojen körs över 180? Inte många alls skulle jag tro.
Det är nästan så att jag tror att det är säkrare att köra i 250+ än under 150.
Klart som fanken det är säkrare att köra motard än plastraket. Alla måste ju inse att skaderiskerna ökar med farten vid klotning. Sen att nån kan sopa in i skogen i 170 och klara sig är ju en helt annan sak.

Jag resonerar såhär:
Om vi snackar banåka vurpar man nog en jämrans massa mer men man slår sig sällan tack vare den låga (eller tja, lägre iaf) farten. Vi har toppfart på 160 på snabba banor medans med plastraketen ligger man en bit över 100 i snitt (nu gissar jag lite, MotoGP brukar snitta ca 160). Dessutom kostar det sällan många spänn efter en motardklotning till skillnad från med plastraketen.

Snackar vi landsväg så gäller samma sak där med en liten skillnad, när man klotar på allmän väg eller i stan finns massa hårda bussar och skit som man kan slå sig på. Dessutom blir man mer av en huligan på motarden vilket såklart ökar olycksrisken lite. Å andra sidan lovar jag att du har större chans att vid en incident undvika en olycka med motarden jämfört med plastraketen.

Till sist är allt (nästan) billigare med motarden; inköp, försäkring osv. Vill man inte serva så mkt som jag gör med med min rejshusa kan man köpa min XT och åka minst lika långt som med vilken plastraket som helst. Inte lika skoj men bekvämare.

Just my 2cents :)

PS Som referens bytte jag från plast till motard för fem år sen dels för att det var inte lika skoj att köra gata längre och dels för dyrt. Jag har bl.a haft fyra motarder och tre sporthojar, alla har gått bana+landsväg, så viss erfarenhet har jag väl.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
flugan skrev:
2518422 Så vad är egentligen alternativet? Köra båge är tydligen bara 15ggr farligare än att köra bil.

Eller 143 gånger farligare än att åka buss:näsblod

Jag skulle köpt en hoj gått några BKK med SMC och sedan tagit licens:tummenupp

Köp en vanlig hoj så blir det inte lika dyrt heller.

"Farten dödar inte, det är hur det tar stopp"
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Mr Helmut skrev:
2530516

"Farten dödar inte, det är hur det tar stopp"

Väldigt sant!

Vad sägs om att ta licens och köra bana, ingen dyr försäkring att betala, ingen mötande trafik, förhoppningsvis inga hinder i avåkningszonerna! Väldigt mycket trevliga människor i en RR-depå också! :tummenupp

Vill man även köra gata eller skog kan man ju alltid ha en motard eller cross att busa runt med. Inte så mycket trafik i skogen heller! Vilket är skönt om man inte är så van förare.

Om du söker kickar så tror jag inte gata är rätt med plastraket, speciellt inte om man är ovan förare. Har själv varit nära att vurpa när jag övningskört med gathoj. Känns som att man inte kan lita på alla i trafiken heller vilket gör att bana känns tryggare! Sviestad är ju ganska nära! :rolleyes:

Lycka till med hojvalet! Kör försiktigt!
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Victor skrev:
2530395 Bra skrivet. Hur många olyckor med dödlig utgång sker ens när hojen körs över 180? Inte många alls skulle jag tro.

(TÖI 2003)

Vidare indikerar studier att genomsnittshastigheten vid olyckor ligger mellan 48 och 55 km/t.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Vet att du vill köra hoj...MEN kan efter en sommar i min S2000 bara säga att DET är kul det.

Fanimej nästan roligare att köra än sporthoj.
Säkrare.
Bekvämare.
Mer praktiskt (kan ta den till stranden, bröllop, festen, jobbet, fiket...utan allt krångel med klädsel)
Samma försäkring som en hoj.

Här får du en bild hur det kan se ut :D
 

Bifogat

  • 111.JPG
    111.JPG
    108.6 KB · Visningar: 65

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Mikey skrev:
2530702 Vet att du vill köra hoj...MEN kan efter en sommar i min S2000 bara säga att DET är kul det.

Fanimej nästan roligare att köra än sporthoj.
Säkrare.
Bekvämare.
Mer praktiskt (kan ta den till stranden, bröllop, festen, jobbet, fiket...utan allt krångel med klädsel)
Samma försäkring som en hoj.

Här får du en bild hur det kan se ut :D

Jaha, vad toppar den då? Wheelar den? Kan man köra mellan bilarna i köer i 150?
Det låter ju verkligen "nästan roligare" än en sporthoj :rollereys
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
#Olsson# skrev:
2530657 (TÖI 2003)

Vidare indikerar studier att genomsnittshastigheten vid olyckor ligger mellan 48 och 55 km/t.

..och från samma studie :
"-Fler än hälften av de omkomna körde supersport.
-7 av 10 omkomna mc-förare av de som tagit sitt körkort körde supersport
-Samtliga MC-förare som omkom under sitt första år med A-körkort var under 29 år och 15 av 16 körde supersport."

Mikey skrev:
2530702 Vet att du vill köra hoj...MEN kan efter en sommar i min S2000 bara säga att DET är kul det.

Fanimej nästan roligare att köra än sporthoj.
Säkrare.
Bekvämare.
Mer praktiskt (kan ta den till stranden, bröllop, festen, jobbet, fiket...utan allt krångel med klädsel)
Samma försäkring som en hoj.

Här får du en bild hur det kan se ut :D

Nädu!
Där går gränsen! Den där hade jag endast åkt när jag skulla åka och handla däck till hojen eller nåt annat skrymmande! ;)
/J
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Jörgen Karlsson skrev:
2530771 ..och från samma studie :
"-Fler än hälften av de omkomna körde supersport.
-7 av 10 omkomna mc-förare av de som tagit sitt körkort körde supersport
-Samtliga MC-förare som omkom under sitt första år med A-körkort var under 29 år och 15 av 16 körde supersport."


Javisst. ..och från samma studie :

Vidare indikerar studier att genomsnittshastigheten vid olyckor ligger mellan 48 och 55 km/t.

:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
#Olsson# skrev:
2530812 Javisst. ..och från samma studie :

Vidare indikerar studier att genomsnittshastigheten vid olyckor ligger mellan 48 och 55 km/t.

:D

...och från samma studie står om just dödsolyckorna att "4 av 10 omkomna mc-förare bedöms ha kört mycket över tillåten hastighet.
:D
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Jörgen Karlsson skrev:
2530827 ...och från samma studie står om just dödsolyckorna att "4 av 10 omkomna mc-förare bedöms ha kört mycket över tillåten hastighet.
:D

Det tolkar jag som att de övriga 6 - övade i konbanan.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
#Olsson# skrev:
2530833 Det tolkar jag som att de övriga 6 - övade i konbanan.
Dina tolkningar är unika för mig, det vet du! Det var samma när du framförde tesen att skinnställ kunde vara till förfång för säkerheten eftersom man då kunde influeras att köra fortare! ;)

Vidare så gällde ju inte ditt lösryckta citat från TÖI dödsolyckorna. Det var däremot hastighetsmedelvärdet för alla mc-olyckor. Dessutom sjunker gärna farten i statistiken eftersom föraren, om denne överlever, sällan intygar att det gick för fort ty då blir han eller hon straffad för detta. Polisens tekniker är dessutom väldigt inne på "biltänk" när de utreder. De letar tex inte sällan bromspår mm. Det förstår ju många av er som åker sporthoj att en sådan cykel sällan lämnar bromsspår av balansskäl om däcken är bra.

Nåväl, jag ville bara få fram att: såtillvida inte de som väljer att åka sporthoj är avsevärt sämre förare så torde motarden vara säkrare.

Det var resonemanget från andra att valet av cykel inte påverkar olycksrisken för en nybörjare som jag vände mig emot.

Nu ska jag ut och åka lite hoj! :)

Mvh
J
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Jörgen Karlsson skrev:
2530909 Dina tolkningar är unika för mig, det vet du!

Jag skojade lite bara, men tyckte 48-55 km/t lätt ganska lågt. Några övriga åsikter har jag inte för jag har ingen koll på det.

Ja, gå och kör med dräparn nu. :)
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jörgen Karlsson skrev:
2530771 ..och från samma studie :
"-Fler än hälften av de omkomna körde supersport.
-7 av 10 omkomna mc-förare av de som tagit sitt körkort körde supersport
-Samtliga MC-förare som omkom under sitt första år med A-körkort var under 29 år och 15 av 16 körde supersport."
Say what? "-7 av 10 omkomna mc-förare av de som tagit sitt körkort körde supersport"
Vad betyder det på svenska?
Jörgen Karlsson skrev:
2530827 ...och från samma studie står om just dödsolyckorna att "4 av 10 omkomna mc-förare bedöms ha kört mycket över tillåten hastighet.
:D
Ja, men 20km/h är säkert "mycket över tillåten hastighet" om man kör på 30väg.
Det jag ville få fram var hur farligt det är att köra 200+. Hittils finns det inget som säger att det är farligare än under 150.
Och fyra tiondelar är fortfarande mindre än hälften och det specificerar inte ens vilka hastigheter det handlar om.
Om du tänker lite klarsynt så inser du säkert att det är säkrare ju fortare det går.
Mikey skrev:
2531014 Toppas iofs lite mindre än en sporthoj, men den går på STÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLL :banana :yoparty :fakta :D :rock :blah :FU :2cool
Jaha, tufft. Du har allså slängt ut en mindre förmögenhet på nånting alla 18åringar gör i en 240 utanför krovkiosken.
Och nej, jag menade inte att knulla förresten.
 

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10
The Duck skrev:
2518365 Hej på er

Då jag håller på att ta ett mc-kort (och över min döda kropp kommer skaffa en custom-hoj) har jag tagit mig friheten att bli medlem på ert forum, hoppas ni inte misstycker. Inledningsvis vill jag tacka för väldigt mycket intressant och informativt forum, har lärt mig väldigt mycket. Men så till saken...

Jag insåg redan innan att detta är en farlig "sport", men av mängden olycksrelaterade trådar verkar det inte riktigt som jag tidigare verkligen insett omfattningen av olyckorna. Till saken hör nu att jag själv är lite av en "adrenalinjunkie" som inte kan köra bil lagligt, som måste tänja på gränserna, och av just den anledningen hade jag tänkt mig något mer i stilen av en motard. Men på motardforumet skriver ni att detta är lika farligt som plastraket. Hade det nu inte varit för det faktum att jag har en underbar flickvän, och att vi om inte alltför lång framtid hade tänkt skaffa barn, hade jag inte tvekat. Men å andra sidan vägrar jag leva ett trist svenssonliv restan av livet.

SÅ MIN FRÅGA TILL ER; SKA JAG SKAFFA HOJ?

Om ni tänker svara att det måste jag lista ut själv, låt bli att svara. Jag säger inte att jag kommer att lyssna på er (Jag kommer att skaffa hoj hursom), men jag vill veta hur NI motiverar riskerna...


Klart att det finns risker med att köra hoj. Det finns risker i allt man gör, mer eller mindre. Sen bestämmer man ju lite själv hur stora risker man vill ta. Att köra lite lugnare eller köra vildare...sen så kan man ju gå en broms-och kurvtekniks kurs för att bli en säkrare förare. Hur som helst...ta det lugnt i början, lär känna hojen och dig själv som förare...sen kan man börja leka i den grad man vill.
Om jag blir gammal vill inte jag sitta och tänka: Fan va skoj det HADE varit med en hoj när man var ung!! Vill ju inte begränsa livet för att man är rädd för risker.
Lycka till!!!
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top