En rookies betraktelser på ämnet livhanke

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Supermoto skrev:
2532901
Riskerna ökar med den hastighet man kör!! Man slår sig mer om man klotar i 200 än i 70! GARANTERAT (förutom i de fall som naturligtvis måste finnas för att bekräfta regeln)! Hur svårt är det att begripa??
Men du håller med om att det verkar mindre sannolikt att gå omkull i 200 än 70, eller hur?
Edit; Nu förutsätter vi att det är vanligt gatåka vi talar om.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Supermoto skrev:
2532901 Alla fattar väl att man inte dör av att åka 200 blås rakt fram.

Nej just det, vad bra, då kan vi kanske avsluta den biten med att säga att hastigheten INTE dödar och kanske istället gå vidare så att diskussionen inte slutar vid hastighetsmätaren varje gång.
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Ljunghusen skrev:
2532741 Tror du på det där själv?
Självklart, jag har inte för vana att skriva saker som jag egentligen inte tror på.

Det ÄR hastigheten som dödar. Kör en motard så fattar du att det är roligast i 70
Det är inte hastigheten som dödar, det är omständigheterna och förarens misstag som dödar, däremot är det ju så att ju högre hastighet desto mindre marginaler har man. En motard går att framföra precis lika snabbt (om inte snabbare) som en sporthoj på de vägar som är mest riskfyllda (landsvägar med skymda kurvor, tillfartsvägar, grus, skog och sten i direkt anslutning till vägen).
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Victor skrev:
2532968 Men du håller med om att det verkar mindre sannolikt att gå omkull i 200 än 70, eller hur?
Edit; Nu förutsätter vi att det är vanligt gatåka vi talar om.
Det beror såklart på om du åker 200 rakt fram på en rak, öde motorväg ställt mot 70 på en 3cm smal väg som svänger hela tiden. Allt är ju relativt, det kan jag hålla med om. Men. Du får mig aldrig att gå med på att det skulle vara säkrare att köra plastraket än motard för att det går fortare med sporthojen, det är helt absurt för mig.

Dessutom kan man klota 15ggr i 70 och borsta av sig dammet varje gång mot kanske EN gång i 200 och sen ligga i gipsvagga eller ännu värre i en kista. Sen kan man såklart avlida efter EN vurpa i 70 om man har otur men det är inte lika troligt.

En annan "bra" sak jag märkt efter några år på motard är att jag tycker nästan det är otäckt att köra sporthoj på gata eftersom man måste köra så jämrans fort för att det ska bli skoj. Detta gör att jag inte nallar lika mycket p åmina marginaler = större chans att överleva.

#Olsson# skrev:
2533014 Nej just det, vad bra, då kan vi kanske avsluta den biten med att säga att hastigheten INTE dödar och kanske istället gå vidare så att diskussionen inte slutar vid hastighetsmätaren varje gång.
För att vara sån ordmärkare som vet att hastighet är en storhet som... var det nästan lite fult att citera endast den biten av texten :tungan

I övrigt. Se ovan.
 
Last edited:

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
The Duck skrev:
2518365 Hej på er

Då jag håller på att ta ett mc-kort (och över min döda kropp kommer skaffa en custom-hoj) har jag tagit mig friheten att bli medlem på ert forum, hoppas ni inte misstycker. Inledningsvis vill jag tacka för väldigt mycket intressant och informativt forum, har lärt mig väldigt mycket. Men så till saken...

Jag insåg redan innan att detta är en farlig "sport", men av mängden olycksrelaterade trådar verkar det inte riktigt som jag tidigare verkligen insett omfattningen av olyckorna. Till saken hör nu att jag själv är lite av en "adrenalinjunkie" som inte kan köra bil lagligt, som måste tänja på gränserna, och av just den anledningen hade jag tänkt mig något mer i stilen av en motard. Men på motardforumet skriver ni att detta är lika farligt som plastraket. Hade det nu inte varit för det faktum att jag har en underbar flickvän, och att vi om inte alltför lång framtid hade tänkt skaffa barn, hade jag inte tvekat. Men å andra sidan vägrar jag leva ett trist svenssonliv restan av livet.

SÅ MIN FRÅGA TILL ER; SKA JAG SKAFFA HOJ?

Om ni tänker svara att det måste jag lista ut själv, låt bli att svara. Jag säger inte att jag kommer att lyssna på er (Jag kommer att skaffa hoj hursom), men jag vill veta hur NI motiverar riskerna...

Min erfarenhet, efter att ha kört hoj i ca 10 år, är att man ska inte få utlopp för adrenalinbehovet genom att köra som ett svin på gata. DÅ kommer något allvarligt att hända förr eller senare. ALLT kan givetvis hända ALLTID men om man kör sporthoj på gata med så stora marginaler som möjligt och inte på 200+ på bakhjulet genom böjarna då har man i alla fall från sin egen sida minimerat riskerna så mycket det går. Problemet är medtrafikanterna, man vet inte om de ser en. Det är inte så lätt, jag har själv märkt när man kör bil att mc-förare ÄR svåra att upptäcka.

Följande passar bra för mig: Kör lugnt i trafiken, på bana kan man sedan köra så fort man kan och vågar, får man inte sitt adrenalinbehov tillfredsställt då, ja då finns det ingen bot.......

Jag har under dessa 10 år på hoj fått träffa och lära känna så många trevliga och roliga människor och upplevt så många fantastiska hojturer så det går inte att beskriva. Det har berikat mitt liv oerhört mycket.

Lycka till och kör med insidan av huvudet!!
 
Last edited:

Sundelin

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
Z750 -04 Röd
Jag är inne på min första hoj och säsong, Har en Z750 som är pigg och glad men kör gärna inte över 130 med den då det känns :)

Så enligt mig en perfekt förstahoj att lära sig på, men ändå inte tråkig :p
 

pvcraketen

Ung å lovande...
Gick med
12 May 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
En liten svart
Jörgen Karlsson skrev:
2531978
Att ni erfarna banåkarkillar med maffiga hojar på avatarerna indirekt ger bilden till en nyfiken nybörjare att riskerna är större att förolyckas eller skadas allvarligt på allmänna vägar när man ligger och tuffar i "48-55 km/h" jämfört med +200 km/h tycker jag är felaktigt.

Ja, men statistiker Olsson, som ju sällan har fel, skriver att det enligt TÖI 2003 är i hastigheter mellan 48-55 km/h som olyckorna inträffar, varför då utmana ödet och köra i de hastigheterna? På min cykeldator som räknar ut snitthastighet blir jag livrädd om jag, mot förmodan, mellan några tankstopp skulle snitta i det olycksdrabbade intervallet, där snackar vi vansinneskörning! :datanördssmajly

#Olsson# skrev:
2530657 (TÖI 2003) Vidare indikerar studier att genomsnittshastigheten vid olyckor ligger mellan 48 och 55 km/t.

PS - Finns olycksstatistik för min avatars plastmonster?
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top