En rookies betraktelser på ämnet livhanke

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
#Olsson# skrev:
2531057 Jag skojade lite bara, men tyckte 48-55 km/t lätt ganska lågt. Några övriga åsikter har jag inte för jag har ingen koll på det.

Ja, gå och kör med dräparn nu. :)

Tack. Den ligger dock med råge i lä av din hoj! :)
/J

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Victor skrev:
2531067 Say what? "-7 av 10 omkomna mc-förare av de som tagit sitt körkort körde supersport"
Vad betyder det på svenska?
Förlåt, det var en direkt formulering från rapporten. De menar med det uttrycket såna som oss, som alltså inte är gamla nog att ha fått sitt MC-kort "på köpet" när de tog bilkort.

Victor skrev:
2531067
Om du tänker lite klarsynt så inser du säkert att det är säkrare ju fortare det går.
(Du driver säkert med mig!) Nej det kan jag inte inse. Det låter inte klarsynt alls. Min åsikt är att ju högre hastighet desto större blir både sannolikheten att krascha samt sannolikheten att skadas eller dö i kraschen.

Att ni erfarna banåkarkillar med maffiga hojar på avatarerna indirekt ger bilden till en nyfiken nybörjare att riskerna är större att förolyckas eller skadas allvarligt på allmänna vägar när man ligger och tuffar i "48-55 km/h" jämfört med +200 km/h tycker jag är felaktigt. Det var det jag reagerade emot. Jag vet att många adrealinkillar har den livslögnen som försvarsmekanism för att kunna stå ut med sin körstil inför sig själva. Det är ju okej, men det är dumt att torgföra det på denna jättesight till kanhända yngre lättpåverkade som står inför sina första -och därmed mest farliga- år på sporthoj.

Den enda risken som är större i låga hastigheter för killar som dig är nog den att ni somnar bakom styret av uttråkning! :hihi
(Eller att åka moppe på motorvägen eller andra krystade resonemang)

Slutligen, jag har inga synpunkter på att folk kör fort, jag gillar ju det med. Men det känns lite pubertalt att intala andra att det ökar marginalerna.

Men vi kan ju tycka olika och behöver ju inte vara överens om allt! :)

/J

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Jörgen Karlsson skrev:
2531978 Min åsikt är att ju högre hastighet desto större blir både sannolikheten att krascha samt sannolikheten att skadas eller dö i kraschen.

..men det är dumt att torgföra det på denna jättesight till kanhända yngre lättpåverkade som står inför sina första -och därmed mest farliga- år på sporthoj.

Folk har olika sätt att se på saken. Om man kör Bogesund på tiden X. Sedan kör man sträckan igen på tiden 0.8X - har man då ökat risken eller har man minskat den? Självklart kan man inte svara på det eftersom så mycket annat inverkar - man kan t ex ha ökat hastigheten på rakorna men minskat den rejält vid mer kritiska partier.

Vill man komma djupare i debatten så är det såklart bra att belysa det och då ingår naturligtvis att säga att hög hastighet är säkrare. (Jag gissar att det är typ så Victor menar)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
#Olsson# skrev:
2532092 Folk har olika sätt att se på saken. Om man kör Bogesund på tiden X. Sedan kör man sträckan igen på tiden 0.8X - har man då ökat risken eller har man minskat den? Självklart kan man inte svara på det eftersom så mycket annat inverkar - man kan t ex ha ökat hastigheten på rakorna men minskat den rejält vid mer kritiska partier.

Vill man komma djupare i debatten så är det såklart bra att belysa det och då ingår naturligtvis att säga att hög hastighet är säkrare. (Jag gissar att det är typ så Victor menar)
Kanske det.
Men det är en onödig spetsfundighet tycker jag. (Lite som bilbälteshatarna som brukar framhäva att de känner en bilbärgare eller ambulansförare som "minsann sett vad bälten kan ställa till med"). Visst finns det undantag från min hastighetsapproach, men det är ett hypotetiskt resonemang som jag tycker är onödig i en tråd där en nybörjare på ett stort forum generellt rådfrågar om hur att klara livhanken i början av hojkarriären. De flesta människor tror jag med "hög hastighet" nämligen menar att åka i ett generellt högt uppdrivet tempo. Dvs "fort i böjarna och ännu fortare på rakorna".

Själv avstår jag ofta från att ladda ur fullt på rakorna på Bogan. Det ger mig för lite i ökad körglädje att gasa fullt på rakorna i förhållande till den ökade risken det innebär. I kurvorna ger det mer att slå på "aktiv mod" igen, jag väger det emot risken.

När man har varit nära att krascha, eller tom gjort det, så är det få människor som (om de överlevde) hävdar att det skulle gått bättre om de bara hade kört lite fortare.

Men än en gång, jag har inget emot att folk kör fort, jag är ju själv road av det.

/J

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Jörgen Karlsson skrev:
2532113

Visst finns det undantag från min hastighetsapproach, men det är ett hypotetiskt resonemang som jag tycker är onödig i en tråd där en nybörjare på ett stort forum generellt rådfrågar om hur att klara livhanken i början av hojkarriären.

Det är inte mer hypotetiskt än det sättet du beskriver det på. Hastighet blir ju bara intressant när det sätts i förhållande till andra faktorer. Och så länge som många andra stirrar sig blind på att beröra just hastigheten, så beskriver andra saken på ett annat sätt, vilket ger ett förtydligande av sambanden. Bara då blir det något värde.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
#Olsson# skrev:
2532132 Det är inte mer hypotetiskt än det sättet du beskriver det på. Hastighet blir ju bara intressant när det sätts i förhållande till andra faktorer. Och så länge som många andra stirrar sig blind på att beröra just hastigheten, så beskriver andra saken på ett annat sätt, vilket ger ett förtydligande av sambanden. Bara då blir det något värde.

Jo det är korrekt att hastighet allena inte är ngt man dör av. Jag är ju själv farkostingenjör. Men det är en generell norm i den mesta verksamhet som rör farkoster att ju högre hastighet som farkosten drivs upp i, desto högre krav på säkerhetsmarginaler måste till från omgivande faktorer för att inte risken för olyckor ska öka. Se hur en motorväg är designad jämfört med de lantliga 70-vägarna i Roslagen vi körde i över dubbla hastigheten på på våra gruppkörningar i somras.

Ditt resonemang känns som ett väldigt hårklyvande i en tråd som denna...

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Jörgen Karlsson skrev:
2532147
Men det är en generell norm i den mesta verksamhet som rör farkoster att ju högre hastighet som farkosten drivs upp, i desto högre krav på säkerhetsmarginaler måste till från omgivande faktorer för att inte risken för olyckor ska öka.

Se där, du har redan börjat haja vinken. Du förtyyyydligar sambanden. :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
#Olsson# skrev:
2532152 Se där, du har redan börjat haja vinken. Du förtyyyydligar sambanden. :D

Men det förtydligandet var väl ändå en självklarhet även för dig! :D
Nåväl. Då har vi klyvt det hårstrået klart och är överens då!(?) :tummenupp
/J

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Motard är väll säkraste alternativet när det gäller gatkörning.

Annars bana.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jörgen Karlsson skrev:
2531978
Victor skrev:
2531067 Say what? "-7 av 10 omkomna mc-förare av de som tagit sitt körkort körde supersport"
Vad betyder det på svenska?

Förlåt, det var en direkt formulering från rapporten. De menar med det uttrycket såna som oss, som alltså inte är gamla nog att ha fått sitt MC-kort "på köpet" när de tog bilkort.

Victor skrev:
2531067
Om du tänker lite klarsynt så inser du säkert att det är säkrare ju fortare det går.
(Du driver säkert med mig!) Nej det kan jag inte inse. Det låter inte klarsynt alls. Min åsikt är att ju högre hastighet desto större blir både sannolikheten att krascha samt sannolikheten att skadas eller dö i kraschen.

Jag drev med dig från början men inte längre.
Jag köper att det är större risk att skadas ju högre hastigheten är. De flesta olyckor vi orsakar själva är väl någon variant på temat "grus-i-kurvan", glömde svänga och fick panik, krockar med en bil som bromsar och svänger vänster, osv.
På de vägarna man kan hålla långt över tvåhundra finns det inte många sånna faror. Motorvägar måste väl bara vara säkrare än tex Bogesundsvägen som du nämner.
Och det bevisas av att det inte händer så många olyckor i riktigt höga hastigheter.

Jörgen Karlsson skrev:
Att ni erfarna banåkarkillar med maffiga hojar på avatarerna indirekt ger bilden till en nyfiken nybörjare.... Klipp....
Haha, kul att min avatar kan lura någon tro att jag är snabb. :lol

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Victor skrev:
2532464
Jörgen Karlsson skrev:
2531978
Jag köper att det är större risk att skadas ju högre hastigheten är. De flesta olyckor vi orsakar själva är väl någon variant på temat "grus-i-kurvan", glömde svänga och fick panik, krockar med en bil som bromsar och svänger vänster, osv.
På de vägarna man kan hålla långt över tvåhundra finns det inte många sånna faror. Motorvägar måste väl bara vara säkrare än tex Bogesundsvägen som du nämner.
Och det bevisas av att det inte händer så många olyckor i riktigt höga hastigheter.

Haha, kul att min avatar kan lura någon tro att jag är snabb. :lol

Det kan jag köpa! :)
(Men utan tillägget kring var de höga farterna ska manifesteras för att vara rimligt "säkra" så hade ditt ursprungliga uttalande bara varit farligt i en mer allmän tokning.)

/J

Last edited:

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
The Duck skrev:
2518365 Hej på er

Då jag håller på att ta ett mc-kort (och över min döda kropp kommer skaffa en custom-hoj) har jag tagit mig friheten att bli medlem på ert forum, hoppas ni inte misstycker. Inledningsvis vill jag tacka för väldigt mycket intressant och informativt forum, har lärt mig väldigt mycket. Men så till saken...

Jag insåg redan innan att detta är en farlig "sport", men av mängden olycksrelaterade trådar verkar det inte riktigt som jag tidigare verkligen insett omfattningen av olyckorna. Till saken hör nu att jag själv är lite av en "adrenalinjunkie" som inte kan köra bil lagligt, som måste tänja på gränserna, och av just den anledningen hade jag tänkt mig något mer i stilen av en motard. Men på motardforumet skriver ni att detta är lika farligt som plastraket. Hade det nu inte varit för det faktum att jag har en underbar flickvän, och att vi om inte alltför lång framtid hade tänkt skaffa barn, hade jag inte tvekat. Men å andra sidan vägrar jag leva ett trist svenssonliv restan av livet.

SÅ MIN FRÅGA TILL ER; SKA JAG SKAFFA HOJ?

Om ni tänker svara att det måste jag lista ut själv, låt bli att svara. Jag säger inte att jag kommer att lyssna på er (Jag kommer att skaffa hoj hursom), men jag vill veta hur NI motiverar riskerna...
Kör bana.. Eller en motard då du håller ner hastigheten ordentligt med en sån.. Jepp du vurpar,, men chanserna e bättre:tummenupp

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
sgtpepper skrev:
2520531
Snack om att en motard minsann är säkrare än ditten eller datten är så jävla dumt så jag blir mörkrädd. En offroadhoj som körs offroad är möjligtvis säkrare, men det beror ENBART på att man då inte färdas på trafikerade vägar och inte kan hålla någon särskilt hög fart. En gatmotard däremot som toppar 180, på vilket sätt är den säkrare än en sporthoj som toppar 250? Är det verkligen den sista biten på hastighetsmätaren som dödar?!?!

Tror du på det där själv?

Jag kör aldrig över 110 knyck på min nuvarande hoj och när jag körde sporthoj, då va det såklart full rulle a 200 knyck på rakorna och 150 i böjarna

Det ÄR hastigheten som dödar. Kör en motard så fattar du att det är roligast i 70

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Ljunghusen skrev:
2532741
Det ÄR hastigheten som dödar.

Nej, hastighet är en storhet som beskriver förändring av längd per tidsenhet. Det finns inte en chans att en sådan storhet skulle kunna döda en människa.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
#Olsson# skrev:
2532796 Nej, hastighet är en storhet som beskriver förändring av längd per tidsenhet. Det finns inte en chans att en sådan storhet skulle kunna döda en människa.

Öppnar du munnen kanske du kan spränga lungorna:pannkyss

Ne självklart är det hur det tar stopp som avgör om man överlever eller inte.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
#Olsson# skrev:
2532796 Nej, hastighet är en storhet som beskriver förändring av längd per tidsenhet. Det finns inte en chans att en sådan storhet skulle kunna döda en människa.
Om du menar allvar med det så är det bara att beklaga.
Alla fattar väl att man inte dör av att åka 200 blås rakt fram OM MAN INTE KLOTAR. 99.996% av alla här fattar vad han menar och säkerligen du oxå så varför skriva så jämrans dumt ??? Varför försöka se ner på ett vettigt inlägg med akademikertjafs om storheter hit och dit. Hoppa ner från dn höga häst!
Tror du farten har mer att göra med skaderisken än hastigheten förresten??

Riskerna ökar med den hastighet man kör!! Man slår sig mer om man klotar i 200 än i 70! GARANTERAT (förutom i de fall som naturligtvis måste finnas för att bekräfta regeln)! Hur svårt är det att begripa??

För att förtydliga är jag fortfarande inne på om motard är mer eller mindre farligt än plasthoj.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
#Olsson# skrev:

Snark... Du hajar vad jag menar

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...