En rookies chanser...

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Ja, abstinensen tär på en friskt! Och man funderar på kommande säsong.

Något som jag tänkt endel på är mina chanser att kvala in på tävlingarna, i huvudet är jag den nye Rossi, men annat löst folk vill envisas med att säga att det "SKITTUFFT" att kvala in till tävling.

Sååå hur många av er kvalade in på tävlingarna första året? Några som inte gjorde det?

Kan vara kul att veta vad folk har för bakgrund och vilka resultat de presterade under sitt första år, nådde man sina mål osv osv...

Fyll på med era egna upplevelser från debut året och annat kring det!

. Sebastian

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
va har du för tider på banorna

det är tufft på falkenberg så skilde det 2,5 sekund från pole till att bli utkvalad :näsblod jag tog sista kval plats resten är en skit historia

Anderstorp kommer antagligen bli hårt även om det är första tävlingen så kommer 1,50 va en övregräns i år

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Ja, abstinensen tär på en friskt! Och man funderar på kommande säsong.

Något som jag tänkt endel på är mina chanser att kvala in på tävlingarna, i huvudet är jag den nye Rossi, men annat löst folk vill envisas med att säga att det "SKITTUFFT" att kvala in till tävling.

Sååå hur många av er kvalade in på tävlingarna första året? Några som inte gjorde det?

Kan vara kul att veta vad folk har för bakgrund och vilka resultat de presterade under sitt första år, nådde man sina mål osv osv...

Fyll på med era egna upplevelser från debut året och annat kring det!

. Sebastian

Det är ju jätte svårt att säga. Jag kvalade in till alla tävlingar utom Gåsen där jag vann b-finalen. Har du lite talang bör du kvala in annars så är det bara nöta ev köpa sig in plats i en a-final :D

björn

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Du kan själv jämföra dina tider mot kvalen på roadracing.se
Visst diffar det mellan olika år men du får iallafall ett hum om tiderna.
Och man behöver inte vara någon fartfantom för att kvala in på ett race, men det beror mest på hur många som vill vara med och leka.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Det är ju jätte svårt att säga. Jag kvalade in till alla tävlingar utom Gåsen där jag vann b-finalen. Har du lite talang bör du kvala in annars så är det bara nöta ev köpa sig in plats i en a-final :D

björn

Eftersom du fick köra B-final måste man väl ändå säga att du kvalade in, eller hur?

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Eftersom du fick köra B-final måste man väl ändå säga att du kvalade in, eller hur?

då är det väll inte måga räjs som man kan bli utkvalad på? att inte få köra behöver man som du sagt ovan inte var någon vidare snabb LMS/Gåsen tar ju typ 55 till start. det var nog jag som blandade ihopp begrepen lite sorry

björn

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
då är det väll inte måga räjs som man kan bli utkvalad på? att inte få köra behöver man som du sagt ovan inte var någon vidare snabb LMS/Gåsen tar ju typ 55 till start. det var nog jag som blandade ihopp begrepen lite sorry

björn

inte alltigt det är någon B-final åsen hade inga b-finaler i år inte heller knutstorp lr falkenberg va bara ni på lms som hade det så folk blev utkvalade

även på Andertorp om du minns det 52 till start och det va 62 till kval om jag inte minns fel

lite tider som jag tycker borde räcka till att kvala in och för att slåss i toppen inom parantes
Anderstorp 1,50 (1,42)
Falkenberg 52,0 (48)
Knutstorp är jag osäker men känns som 1,10 borde räcka (1,05)
Gälleråsen 1,13-1.14 (1,08)
Svinestad är väl runt 58,59 antar jag (55 )

detta är bara lite spekulationer särsklit med topp tiderna tex 2004 så körde ju Spyan 1,40 blankt på anderstorp medan Pär björk körde 1,43 2006

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Alltså, jag har aldrig kört stor bana NÅGONSIN. Så jag har inget att jämnföra med, därför kan ni ju inte heller spå någonting. Och därför la jag också till att ni kunde berätta om hur era debut år var. Om ni hade någon chans i början, eller om man fick näta träningar en säsong för att kunna kvala in. :)

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Alltså, jag har aldrig kört stor bana NÅGONSIN. Så jag har inget att jämnföra med, därför kan ni ju inte heller spå någonting. Och därför la jag också till att ni kunde berätta om hur era debut år var. Om ni hade någon chans i början, eller om man fick näta träningar en säsong för att kunna kvala in. :)

då tycker jag du satsa en säsong på attt träna och sen när du känner att du har fart i kroppen för att hänga med i några killar i Licensgrupperna som kör rookie 600 då ställer du upp i ett B-race

Dom flesta som kör rookie klasserna har offtast 1-2 år bakom sig med bandagar och träningar på stora banor och ett ex antal galan år på gatan utanför lagen ;)

sandstream

Guest
Just det här med att bli utkvalad är väl ett av "problemen" med Rookie 600. Det är så många som vill köra den klassen att det blir svårt att kvala in.

Själva räknar jag med att kvala in till alla Rookie 1000 race jag planerar att delta i :tungan

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Just det här med att bli utkvalad är väl ett av "problemen" med Rookie 600. Det är så många som vill köra den klassen att det blir svårt att kvala in.

Själva räknar jag med att kvala in till alla Rookie 1000 race jag planerar att delta i :tungan

Skulle inte vara så säker på att R600 är tuffare att kvala in till. Årets R1000 verkar ha fler förare än R600....

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX

detta är bara lite spekulationer särsklit med topp tiderna tex 2004 så körde ju Spyan 1,40 blankt på anderstorp medan Pär björk körde 1,43 2006

Spyan satt på en SS-hoj med magfälgar osv, och Tuben satt på en Honda där det enda som inte var original var avgassystemet. Det spelar roll på Atorp...

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
lite tider som jag tycker borde räcka till att kvala in och för att slåss i toppen inom parantes
Anderstorp 1,50 (1,42)
Falkenberg 52,0 (48)
Knutstorp är jag osäker men känns som 1,10 borde räcka (1,05)
Gälleråsen 1,13-1.14 (1,08)
Svinestad är väl runt 58,59 antar jag (55 )

Gelleråsen och 1,13-1,14 kan ju inte vara högsta tiden för att kvala in?

Bikeweek var det väll 1,17?

Vad åker du själv runt gelleråsen på för tid?

På denna sida kan du kolla kvaltider från tidigare år(fast det hjälper kanske inte om du aldrig åkt banan:rolleyes: ):
http://www.mylaps.com/search/advancedSearchResults.jsp?searchText=Gelleråsen&subject=5

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

Kvala in, vad är det för snack? Har du sänkt ambitionsnivån från seger till att kvala in eller försöker du bara invagga konkurrenterna i en falsk trygghetskänsla?

För dig gäller seger eller döden, ok :mad: :D

Annars tycker jag att Gottis är ganska rätt på det med tiderna, med reservation för Gelleråsen som jag inte vet nåt om. Där nånstans brukar sistemannen kvala in. Sen brukar det vara ett hopp på ett par sekunder till, typ, fjärde-femte bakifrån på Anderstorp och Knutstorp.

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
CBR600RR -08
Jag kan inte förstå hur man kan tro att man kan genomföra en tävling utan någon som helst träning? Brist på självinsikt, större självförtroende än förstånd eller guds gåva till svensk road racing :rolleyes: ?
Det spelar ingen roll om man är snabbast hemma vid sin korvkiosk, på Anderstorp t.ex. så kommer man vara minst 10 sekunder långsammare än den sist inkvalade, eller? Det är åtminstone vad jag tror, men jag är fet, gammal och talanglös.
Jag rekommenderar starkt en säsongs träning sen kan man mjukstarta med ERF eller ett KM framåt hösten.
Eller kanske road racing den enda sporten där man kan bli bra utan att träna, då borde jag ligga bra till i rookie 1000, för jag har inte råd att träna i år:gnissla

sandstream

Guest
Ha ha... till och med du :pannkyss Du menar låga 1.12......
Precis. T.o.m långsamma killar som du kan vara med och tävla :D
Du förstår väl att jag försöker hetsa dig att vara med och räjsa i år!!!

Jag kan inte förstå hur man kan tro att man kan genomföra en tävling utan någon som helst träning? Brist på självinsikt, större självförtroende än förstånd eller guds gåva till svensk road racing :rolleyes: ?
Alla är vi olika och det finns säkert talanger som kan vara med och räjsa utan problem efter ett par träningar.
Personligen blev jag jäkligt skraj första gången jag körde på stor bana och undrade vad jag gett mig in på :skrämd

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...