Vad innebär "b-status"?
Att vi får bedriva rr-träning och hålla licensutbildning på banan samt anordna b-tävlingar men inte SM-tävlingar, tror jag.
Vad innebär "b-status"?
Börja med att köra b-racen som går på LMS och på gelleråsen. Det är bra att starta på sånna...
Men då så, fixa en B-tävling redan i år så kommer jagAtt vi får bedriva rr-träning och hålla licensutbildning på banan samt anordna b-tävlingar men inte SM-tävlingar, tror jag.
Det är ingen skillnad. Ett Rookie 600/1000 är = ett B-race. När folk talar om B-race brukar man mena att arrangören enbart kör tävlingar den dagen för B-förare, som tex LMS kommer att göra i sommar.Jag har inte förstått skillnaden på ett B-race och t.ex ett Rookie 600 race. Rookie 600 är väl ett b-race? Det är ju för folk med b-licens?
Träna, träna & träna ännu mer... så mycket du kan, (på samma bana du ska tävla) innan racedags.
Du kommer själv att känna av om du har tillräckligt med fart i dig för att köra ett race.
Jag körde mitt första race dagarna efter jag tog licensen på Bikeweek 2005, hade inte ens kört på bana sedan 1994. Skitroligt även om tiden 1:14 inte var att skryta med. Jag var inte i vägen för någon, och hade flera långsammare förare bakom mig. Bröt racet efter 8-10 varv, då en highsider resulterade i en pungkross utan dess like. Min röst bryter fortfarande i falsett. (Å numera så kör jag med susp) Höll mig på hjulen dock...
Race nr 2 var Knutstorp där jag kvalade in 1,5 sek BAKOM SISTA MAN.(1:11)
Inget stämde & tiderna var urusla... Så jag avstod racet för att njuta av det fina vädret på kullen med utsikt över hela banan.
Bortslängda pengar att åka ner?? hmm, kanske, men inget jag ångrar.
15 Oktober -05 var det dags för race nr 3 B-racet på Sviesta, där jag klämde till med en 56 tid (56.998 ) och 7:e plats på gridden. Slutade på 6:e plats i racet. Det tog ända till Aug i år innan jag kom under den tiden.
Mitt råd: Kör som faan och blir du tillräckligt snabb, testa att kvala. Ligger du mer än sekunden efter sista man.... borde du träna lite till innan ett race.
Men är du i nivå med andra på banan, ger en tävling sååå mycket mer än träning.
Det brukar dyka upp ett gäng RIKTIGT HISKELIGT snabba rookies varje år, kanske du är en av dom??
Lycka till
//
Benny
Dom här tipsen med att träna en hel säsong ger jag inte mycket för, men du bör nog ge dig ut på en bana ett par gånger bara för att få en uppfattning om du är toklångsam eller hyffsad iaf. Vi har sett exempel på förare med ganska bristande självinsikt tidigare (inga namn nämnda).
Jag körde tre heldagarsträningar innan mitt första rejs, och detta var efter jag kört hoj (sporthoj) på gata i tre månader.
Första dagen gick i regn på mantorp. Förstod inte att det var halt så det gick rätt fort.
Andra dagen gick i torrt på mantorp. Körde 1.40 ungefär. Nu åker jag 1.22 så det var verkligen ingen bra tid. Men jag fick till mitt första knäskrap mot slutet av dagen.
Tredje dan var på gälleråsen och jag kom ner på 1.20 kanske.
Ställde sen upp i ett SO-rejs, åkte 1.18 i första kvalet och 1.15 i andra. Tävling gör verkligen att man får upp tempot!!! Det är en sanning!
Mot slutet av första säsongen, och efter jag köpt mig en vettig hoj, var jag uppe på pallen o snokade och andra året jag åkte blev det STCC. Där var man pisslångsam jämfört med konkurrenterna igen
Men avslutningsvis - har du tagit licens ännu? Kör nån bandag och återkom med lite tider så kan vi säga mer sen
Det kan ju inte bli värre än att du blir utkvalad, kör vetja, grym bana!Lyfter denna tråden lite. Ska gå licenskurs den 20-21 April. Sen funderar jag starkt på att köra på anderstorp helgen efter det ( om hojen funkar efter licenskursen). Har aldrig kört anderstorp, men någon gång skall ju vara den första och inte har jag lagt ner allt jag äger för att ha hojen i garaget heller. Målet är att köra alla SM-race, med mer eller mindre bra resultat.
Kalla mig övermodig eller något i den stilen, men jag vill tävla inte bara träna.
Då tycker jag att du ska planera in att vara med på det här "träningslägret" som går dagarna före SM-helgen:Lyfter denna tråden lite. Ska gå licenskurs den 20-21 April. Sen funderar jag starkt på att köra på anderstorp helgen efter det ( om hojen funkar efter licenskursen). Har aldrig kört anderstorp, men någon gång skall ju vara den första...
Jag har mailat och väntar på svar.Mycket intressant, någon som vet pris på kalaset? Fan va fattig jag kommer vara i april
Då tycker jag att du ska planera in att vara med på det här "träningslägret" som går dagarna före SM-helgen:
http://www.arc.nu/visaevent.asp?rId=101
Prova din egen länk och klicka sedan på "Anmälan till bandag!" i menyn till vänster och kolla var som händer...Eller den här! http://www.humlansendurance.se/
2 x 40 minuter låter jäkligt snålt. Då får man nästan köra det dubbla med Humlan och gänget för samma pris.Förra året var det 1000:- för en dag eller 1500:- för 2 dagar. 2 x 40 minuter pass/dag.
2 x 40 minuter låter jäkligt snålt. Då får man nästan köra det dubbla med Humlan och gänget för samma pris.
2 x 20 min på en hel dag?Bättre än 2 x 20 / dag som det är ibland
2 x 20 min på en hel dag?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |