En rookies chanser...

alfa

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
zx6rr(green and mean)
Börja med att köra vanliga bandagar.När du tycker att det
inte finns nån som kan dra upp tempot åt dig längre i snabbaste
gruppen då kan du börja tävla:yoparty

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Börja med att köra b-racen som går på LMS och på gelleråsen. Det är bra att starta på sånna...

Jag har inte förstått skillnaden på ett B-race och t.ex ett Rookie 600 race. Rookie 600 är väl ett b-race? Det är ju för folk med b-licens?

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Träna, träna & träna ännu mer... så mycket du kan, (på samma bana du ska tävla) innan racedags.
Du kommer själv att känna av om du har tillräckligt med fart i dig för att köra ett race.

Jag körde mitt första race dagarna efter jag tog licensen på Bikeweek 2005, hade inte ens kört på bana sedan 1994. Skitroligt även om tiden 1:14 inte var att skryta med. Jag var inte i vägen för någon, och hade flera långsammare förare bakom mig. Bröt racet efter 8-10 varv, då en highsider resulterade i en pungkross utan dess like. Min röst bryter fortfarande i falsett. (Å numera så kör jag med susp) Höll mig på hjulen dock...

Race nr 2 var Knutstorp där jag kvalade in 1,5 sek BAKOM SISTA MAN.(1:11)
Inget stämde & tiderna var urusla... Så jag avstod racet för att njuta av det fina vädret :D på kullen med utsikt över hela banan.
Bortslängda pengar att åka ner?? hmm, kanske, men inget jag ångrar.

15 Oktober -05 var det dags för race nr 3 B-racet på Sviesta, där jag klämde till med en 56 tid (56.998:Rockbanan ) och 7:e plats på gridden. Slutade på 6:e plats i racet. Det tog ända till Aug i år innan jag kom under den tiden.

Mitt råd: Kör som faan och blir du tillräckligt snabb, testa att kvala. Ligger du mer än sekunden efter sista man.... borde du träna lite till innan ett race.
Men är du i nivå med andra på banan, ger en tävling sååå mycket mer än träning.

Det brukar dyka upp ett gäng RIKTIGT HISKELIGT snabba rookies varje år, kanske du är en av dom??

Lycka till :tummenupp
//
Benny

sandstream

Guest
Att vi får bedriva rr-träning och hålla licensutbildning på banan samt anordna b-tävlingar men inte SM-tävlingar, tror jag.
Men då så, fixa en B-tävling redan i år så kommer jag :D

Jag har inte förstått skillnaden på ett B-race och t.ex ett Rookie 600 race. Rookie 600 är väl ett b-race? Det är ju för folk med b-licens?
Det är ingen skillnad. Ett Rookie 600/1000 är = ett B-race. När folk talar om B-race brukar man mena att arrangören enbart kör tävlingar den dagen för B-förare, som tex LMS kommer att göra i sommar.

Last edited:

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Träna, träna & träna ännu mer... så mycket du kan, (på samma bana du ska tävla) innan racedags.
Du kommer själv att känna av om du har tillräckligt med fart i dig för att köra ett race.

Jag körde mitt första race dagarna efter jag tog licensen på Bikeweek 2005, hade inte ens kört på bana sedan 1994. Skitroligt även om tiden 1:14 inte var att skryta med. Jag var inte i vägen för någon, och hade flera långsammare förare bakom mig. Bröt racet efter 8-10 varv, då en highsider resulterade i en pungkross utan dess like. Min röst bryter fortfarande i falsett. (Å numera så kör jag med susp) Höll mig på hjulen dock...

Race nr 2 var Knutstorp där jag kvalade in 1,5 sek BAKOM SISTA MAN.(1:11)
Inget stämde & tiderna var urusla... Så jag avstod racet för att njuta av det fina vädret :D på kullen med utsikt över hela banan.
Bortslängda pengar att åka ner?? hmm, kanske, men inget jag ångrar.

15 Oktober -05 var det dags för race nr 3 B-racet på Sviesta, där jag klämde till med en 56 tid (56.998:Rockbanan ) och 7:e plats på gridden. Slutade på 6:e plats i racet. Det tog ända till Aug i år innan jag kom under den tiden.

Mitt råd: Kör som faan och blir du tillräckligt snabb, testa att kvala. Ligger du mer än sekunden efter sista man.... borde du träna lite till innan ett race.
Men är du i nivå med andra på banan, ger en tävling sååå mycket mer än träning.

Det brukar dyka upp ett gäng RIKTIGT HISKELIGT snabba rookies varje år, kanske du är en av dom??

Lycka till :tummenupp
//
Benny

Tack för tipsen! Bra skrivet, kul att höra hur det var för dig! Man får se hur det blir... :)

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Dom här tipsen med att träna en hel säsong ger jag inte mycket för, men du bör nog ge dig ut på en bana ett par gånger bara för att få en uppfattning om du är toklångsam eller hyffsad iaf. Vi har sett exempel på förare med ganska bristande självinsikt tidigare (inga namn nämnda).

Jag körde tre heldagarsträningar innan mitt första rejs, och detta var efter jag kört hoj (sporthoj) på gata i tre månader.

Första dagen gick i regn på mantorp. Förstod inte att det var halt så det gick rätt fort.

Andra dagen gick i torrt på mantorp. Körde 1.40 ungefär. Nu åker jag 1.22 så det var verkligen ingen bra tid. Men jag fick till mitt första knäskrap mot slutet av dagen.

Tredje dan var på gälleråsen och jag kom ner på 1.20 kanske.

Ställde sen upp i ett SO-rejs, åkte 1.18 i första kvalet och 1.15 i andra. Tävling gör verkligen att man får upp tempot!!! Det är en sanning!

Mot slutet av första säsongen, och efter jag köpt mig en vettig hoj, var jag uppe på pallen o snokade och andra året jag åkte blev det STCC. Där var man pisslångsam jämfört med konkurrenterna igen ;)

Men avslutningsvis - har du tagit licens ännu? Kör nån bandag och återkom med lite tider så kan vi säga mer sen :)

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Dom här tipsen med att träna en hel säsong ger jag inte mycket för, men du bör nog ge dig ut på en bana ett par gånger bara för att få en uppfattning om du är toklångsam eller hyffsad iaf. Vi har sett exempel på förare med ganska bristande självinsikt tidigare (inga namn nämnda).

Jag körde tre heldagarsträningar innan mitt första rejs, och detta var efter jag kört hoj (sporthoj) på gata i tre månader.

Första dagen gick i regn på mantorp. Förstod inte att det var halt så det gick rätt fort.

Andra dagen gick i torrt på mantorp. Körde 1.40 ungefär. Nu åker jag 1.22 så det var verkligen ingen bra tid. Men jag fick till mitt första knäskrap mot slutet av dagen.

Tredje dan var på gälleråsen och jag kom ner på 1.20 kanske.

Ställde sen upp i ett SO-rejs, åkte 1.18 i första kvalet och 1.15 i andra. Tävling gör verkligen att man får upp tempot!!! Det är en sanning!

Mot slutet av första säsongen, och efter jag köpt mig en vettig hoj, var jag uppe på pallen o snokade och andra året jag åkte blev det STCC. Där var man pisslångsam jämfört med konkurrenterna igen ;)

Men avslutningsvis - har du tagit licens ännu? Kör nån bandag och återkom med lite tider så kan vi säga mer sen :)

Okej... Nej, det ska bli det första jag gör i april! Sen börja NÖTA! Sen får jag väl se om jag vågar lägga upp mina hark tider här..:rolleyes:

Borgh

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
Yamaha R1 -09
jag håller med Don Quixote, ta licens å träna så ofta du kan men försök kvala in till racen direkt. vill man tävla så varför vänta?
Jag köpte min första sporthoj 4:e juli -05 å körde en bandag samma dag.
Sedan tog jag licens på lms någon vecka efter och körde bikeweek efter det, sen so racet efter det, då kvalade jag in på 1:12:9.
alla tjatar om att det är så svårt att kvala in, men oftast så är det bara kanske 5 st som inte gör det, och minst 35 som får köra. På Anderstorp så får 57 komma till start har jag för mig. Man måste juh ha lite kämpavilja. Vissa bestämmer sig från början att det inte går och det e ju helt fel attityd om man vill komma någonstanns
Det är min åsikt!

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-06 till salu edition
Lyfter denna tråden lite. Ska gå licenskurs den 20-21 April. Sen funderar jag starkt på att köra på anderstorp helgen efter det ( om hojen funkar efter licenskursen). Har aldrig kört anderstorp, men någon gång skall ju vara den första och inte har jag lagt ner allt jag äger för att ha hojen i garaget heller. Målet är att köra alla SM-race, med mer eller mindre bra resultat.

Kalla mig övermodig eller något i den stilen, men jag vill tävla inte bara träna. :tummenupp

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Lyfter denna tråden lite. Ska gå licenskurs den 20-21 April. Sen funderar jag starkt på att köra på anderstorp helgen efter det ( om hojen funkar efter licenskursen). Har aldrig kört anderstorp, men någon gång skall ju vara den första och inte har jag lagt ner allt jag äger för att ha hojen i garaget heller. Målet är att köra alla SM-race, med mer eller mindre bra resultat.

Kalla mig övermodig eller något i den stilen, men jag vill tävla inte bara träna. :tummenupp
Det kan ju inte bli värre än att du blir utkvalad, kör vetja, grym bana!

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-06 till salu edition
Mycket intressant, någon som vet pris på kalaset? Fan va fattig jag kommer vara i april

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning