En rookies chanser...

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Alltså, jag har aldrig kört stor bana NÅGONSIN. Så jag har inget att jämnföra med, därför kan ni ju inte heller spå någonting. Och därför la jag också till att ni kunde berätta om hur era debut år var. Om ni hade någon chans i början, eller om man fick näta träningar en säsong för att kunna kvala in. :)
Om du aldrig har kört på en stor bana så bör du nog köra ett par träningar/bandagar innan du ger dig på att tävla.
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Jag kommer att ställas inför samma problem i R600.
Den enda bana jag kört i Sverige är Midlanda och där körs ju inga tävlingar för tillfället. Nåväl är med för att lära mig. Synd bara att man inte kan jämföra tider så man vet hur de står sig.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Jag kommer att ställas inför samma problem i R600.
Den enda bana jag kört i Sverige är Midlanda och där körs ju inga tävlingar för tillfället. Nåväl är med för att lära mig. Synd bara att man inte kan jämföra tider så man vet hur de står sig.
Det borde väl vara någon rookieförare som kör på Midlanda med eller? Är ju bara att jämföra med någon av dom så ser du ju hur du ligger till. Annars är det ju rätt omöjligt att säga hur stor chans man har som ny rookie, det varierar ju så fruktansvärt hur snabba olika förare är från början, en del kvalar som etta i första rejset de ställer upp i andra kvalar inte in fast det är andra, tredje säsongen de kör.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Det är säkert vettigt att skaffa sig en bra grundteknik och nöta in den i "lagom" tempo. Jag körde mina 2 första träningar i augusti efter genomgången licenskurs så här: (och kommer fortsätta till våren på samma sätt)

1) Fokusera på att titta rätt och med ett bra spårval, även om du inte kör så fort att du måste det

2) Kör så avslappnat du kan och försök jobba med hojen främst med benen och sist med armarna

Det du absolut sist av allt ska träna på är att försöka bromsa sent. Det leder lätt till att du tappar spåret och rytmen genom kurvan (när man är gröngöling)

Sedan när det sittar hyfsat bra kan du börja tänka på fler grejor. Tänk också på att du hela tiden tränar på något, inte bara sitter och nöter. Det är då du utvecklas snabbt. Dvs att du är medveten om vad du försöker förbättra eller jobba in.

Utan att jag ens tänkte på att försöka höja tempot kapade jag snabbt sekund efter sekund och hela tiden körde jag med vad jag upplevde var god marginal till mitt max.
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Jag anser det ganska givet att man inte ger sig på att tävla innan man har rejäl bankörningsvana och skapliga varvtider.
Om inte annat för att "skydda" omgivande förare för egna onödiga misstag.

Att man snabbare får upp tempot på tävling anser jag...för det stämmer... vara lite riskabelt när man är färsk. Hellre köra mkt träning och nöta varv på många olika banor.

Alltså !!! Bästa rådet du kan få (om du är så ny på det här som du beskriver) är att du lägger pengarna på däck,bensin,transporter,kraschreparationer och ledigt från jobb istället....För Träningskvällar och heldagar i licensgrupp !!!
 
Last edited:

sandstream

Guest
Du är medveten om att inte alla är reggade här va ? Iofs blir nog R600 som vanligt största klassen.
Nej, det hade jag ingen aaaaaaning om :rolleyes:
Trodde det var uppenbart för alla att GSXRRRR11000RRRR:s poll bara ger en vink om hur förarna kommer att fördela sig i de olika klasserna.
Det borde väl vara någon rookieförare som kör på Midlanda med eller?
Vet inte om jag är någon bra jämförelse men jag körde 59,2 som bäst under 2006 på Midlanda.
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a

Vet inte om jag är någon bra jämförelse men jag körde 59,2 som bäst under 2006 på Midlanda.
Brukar vara någon/ra R1000 piloter och snurra runt Midlanda. En bra jämförelse där är ju KennethN som slutade på 3:e plats i R1000. Han kör 58:eek:r lekande lätt! :tummenupp
R600 förare brukar det inte vara så gott om på Midlanda iaf då jag har varit där. Kan nämnas att snabbaste superbike i år (vad jag hört) körde 57,3 och superstock 600 58,5.
 

sandstream

Guest
Brukar vara någon/ra R1000 piloter och snurra runt Midlanda. En bra jämförelse där är ju KennethN som slutade på 3:e plats i R1000. Han kör 58:eek:r lekande lätt! :tummenupp
Jag gör inte anspråk på att tillhöra toppen i Rookie 1000 och fick slita som ett djur för att komma under minuten. Tänkte mest att det var en någorlunda jämförelse eftersom jag precis som frågeställaren också är rookie och ska tävla för första gången i år.
R600 förare brukar det inte vara så gott om på Midlanda iaf då jag har varit där. Kan nämnas att snabbaste superbike i år (vad jag hört) körde 57,3 och superstock 600 58,5.
1,9 sekunder efter snabbaste Superbike är ju inte helt fel. Problemet är väl att de sista sekunderna är svårast att kapa.
Hade varit kul om Svemo la någon tävling på Midlanda (så skåningarna får känna på hur norrlänningarna har det :hihi ), enligt en av ägarna är banan godkänd för RR-tävlingar om de kompletterar med air-fence.
 

vitas

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Åkersberga
Hoj
Bandit 1200, gsxr 750 SRAD
Jag anser det ganska givet att man inte ger sig på att tävla innan man har rejäl bankörningsvana och skapliga varvtider.
Om inte annat för att "skydda" omgivande förare för egna onödiga misstag.

Att man snabbare får upp tempot på tävling anser jag...för det stämmer... vara lite riskabelt när man är färsk. Hellre köra mkt träning och nöta varv på många olika banor.

Alltså !!! Bästa rådet du kan få (om du är så ny på det här som du beskriver) är att du lägger pengarna på däck,bensin,transporter,kraschreparationer och ledigt från jobb istället....För Träningskvällar och heldagar i licensgrupp !!!


Givet och givet. Om man har tiderna i kroppen, men relativt lite banerfarenhet så borde det ju inte vara något problem. Och hur definerar man "rejäl bankörningsvana"...

Upplägget inför säsongen för min del kommer bli att nöta så mycket träningar som möjligt. När jag kommit ner på tillräckliga tider för att kvala in så ska jag försöka kvala in på mitt första race. Gud vet vad om jag kommer vara tillräckligt snabb efter 3 träningar eller 3 säsonger. Det var inte det tråden handlade om. Ville mest höra med er andra om ERA EGNA erfarenheter.

EDIT: tvålen på vitas konto..
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000

Hade varit kul om Svemo la någon tävling på Midlanda (så skåningarna får känna på hur norrlänningarna har det :hihi ), enligt en av ägarna är banan godkänd för RR-tävlingar om de kompletterar med air-fence.

Svemo arrangerar inga tävlingar, kontakta klubben där så får de ordna ett SM. Tror nog att svemo med glädje skulle tillåta race där igen, bara nån vill arrangera.....
 

sandstream

Guest
Svemo arrangerar inga tävlingar, kontakta klubben där så får de ordna ett SM. Tror nog att svemo med glädje skulle tillåta race där igen, bara nån vill arrangera.....
Visst är det så, jag borde ha varit tydligare.

Hade varit kul om någon klubb där uppe kanske försökte få till en B-tävling redan i år för att se hur det fungerar och sedan ta dit en SM-tävling nästa år.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Visst är det så, jag borde ha varit tydligare.

Hade varit kul om någon klubb där uppe kanske försökte få till en B-tävling redan i år för att se hur det fungerar och sedan ta dit en SM-tävling nästa år.


har vart sm tävlingar där innan kommer inte ihåg när det va sist men så länge sen va det inte....för min del så kvittar det man har väl typ 100 mil dit lr nått :gnissla

Sen kostar väl airfance en hel del är väl kanske där skon klämmer
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Svemo arrangerar inga tävlingar, kontakta klubben där så får de ordna ett SM. Tror nog att svemo med glädje skulle tillåta race där igen, bara nån vill arrangera.....

Tyst med dig!!! Tror du att jag vill åka jorden runt för en SM-tävling?? :mad:
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Börja med att köra b-racen som går på LMS och på gelleråsen. Det är bra att starta på sånna...

Sen så kvalar du definitivt in på Anderstorp. med tanke på att banan är godkänd för ca 52 personer vid tävling eller nått sånt.

Mitt första fulla tävlingsår i rookie 600 hade inte jag några problem att kvala in i nån av tävlingarna...
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Ja, abstinensen tär på en friskt! Och man funderar på kommande säsong.

Något som jag tänkt endel på är mina chanser att kvala in på tävlingarna, i huvudet är jag den nye Rossi, men annat löst folk vill envisas med att säga att det "SKITTUFFT" att kvala in till tävling.

Sååå hur många av er kvalade in på tävlingarna första året? Några som inte gjorde det?

Kan vara kul att veta vad folk har för bakgrund och vilka resultat de presterade under sitt första år, nådde man sina mål osv osv...

Fyll på med era egna upplevelser från debut året och annat kring det!

. Sebastian

Jag tror du kan räkna med STENHÅRD konkurrens, även om man är Rookie, så är det inte direkt "Rookie"-tempo i ordets rätta bemärkelse..
Nu har jag bara kört Gelleråsen ett par ggr, och jag har inga "officiella" tider, och de tiderna jag kört vill jag inte nämna här för att bli hånad...:D då tycker jag ändå jag börjar få upp tempot lite, och jag vet de som kör tider på 1:12-1:14 det tycker jag är sjukt snabbt!(för mig iaf..) och det är killar som kört några år på bana och flera år på slingriga vägar i hårt tempo..

Men go for it!! :tummenupp Ta första året som läroår om inte annat, sätt inte för höga mål, sätt låga mål och bli glad åt förbättringar du gör istället:tummenupp :tummenupp
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Svemo arrangerar inga tävlingar, kontakta klubben där så får de ordna ett SM. Tror nog att svemo med glädje skulle tillåta race där igen, bara nån vill arrangera.....

NRS arbetar för att ordna en Sm-tävling på Mittsverigebanan, intresse och personer som kan ordna en tävling finns men bana och depå håller inte måttet. Från den första Januari 2007 är banan dessutom nerklassad till b-status så just nu är det långt borta.
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Ja, jag förstod att du ville höra om andras erfarenheter. Jag baserar mitt resonemang på Mina erfarenheter.
Stressituationer på banan som du garanterat kommer att få uppleva blir lättare att hantera om du har många bankörningsmil i kroppen s.a.s.

Farten i kroppen har nog de flesta mer eller mindre som börjar köra RR...jag förstår att du anser dig ha farten som krävs men problemet är ju återigen att hantera nya och därmed stressiga situationer när det börjar gå lite fortare än man är van vid och när du har fullt med konkurrenter runt omkring dig.
Det brukar omedvetet gå lite fortare än man är van vid just vid tävlingstillfället.

Du kan ju hoppas att du själv inte blir T-bone:ad av nån stackars stressad bärfis som resonerar precis som du. Jag anser det ganska självklart att man skaffar sig banträning innan man börjar tävla.

Men nån/några tävlingar i slutet av säsongen låter ju som ett ganska vettigt upplägg om du tycker att du fått tillräcklig mkt träning och känner dig beredd:tummenupp .

Man kanske kan dra en dålig parallell till Flygvapnet. Ingen erfaren pilot vill troligtvis flyga vingspets mot vingspets med en rookie utan träning .

Du ville ju ha andras åsikter...detta är min.
Kommer inte att kommentera det vidare.


Givet och givet. Om man har tiderna i kroppen, men relativt lite banerfarenhet så borde det ju inte vara något problem. Och hur definerar man "rejäl bankörningsvana"...

Upplägget inför säsongen för min del kommer bli att nöta så mycket träningar som möjligt. När jag kommit ner på tillräckliga tider för att kvala in så ska jag försöka kvala in på mitt första race. Gud vet vad om jag kommer vara tillräckligt snabb efter 3 träningar eller 3 säsonger. Det var inte det tråden handlade om. Ville mest höra med er andra om ERA EGNA erfarenheter.

EDIT: tvålen på vitas konto..
 
Last edited:

sandstream

Guest
NRS arbetar för att ordna en Sm-tävling på Mittsverigebanan, intresse och personer som kan ordna en tävling finns men bana och depå håller inte måttet. Från den första Januari 2007 är banan dessutom nerklassad till b-status så just nu är det långt borta.
Vad innebär "b-status"?
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top