Helt otroligt hur många kan klaga över att säljarna inte kommer fram till en när man står där.
Själv så skiter jag i ifall jag får ett hej när jag kommer in en butik eller om säljarna inte kommer fram o frågar om jag behöver hjälp. Jag vill inte ens störas överhuvudtaget...vill jag ha hjälp så frågar jag efter det.
Går man runt i en butik i en timme o bara väntar på att någon säljare ska komma fram för att ge en uppmärksamhet..o sen klagar på att dom inte gjorde det är enligt mig en riktig mupp.
99,9% som är där kikar bara på hojarna för att sedan gå så det är för mig självklart att säljarna inte springer runt o frågar alla om dom vill ha hjälp.
Även utvecklingsstörda hade FRÅGAT om hjälp ifall de verkligen vill ha det.
Vill poängtera att jag varenda gång gått fram till en säljare och sagt "Hej, jag är här för att köpa en hoj/ställ/hjälm/väskor" hur många gånger som helst och ändå fått säljare som tittat på mig frågande eller inte velat hjälpa mig eller sälja.
Till exempel: När jag köpte hoj förra sommaren så var jag i en hojbutik i stockholm (inte Ava). Hade bestämt mig för en Yamaha FZ8, en svart. Jag gick in i butiken, fram till den lediga säljaren som satt vid disken. Sa vilken hoj jag ville köpa och inkl det tillbehörspaketet som jag ville ha och sa att jag undrade om han hade en inne som jag kunde provköra. Då PEKADE säljaren på en en annan Yamaha och sa att jag kunde provsitta den där och när jag påpekade att det är en annan hoj så sa han bara "tja... det skiljer inte så mycket, de är nästan lika stora". Sen lät han mig provsitta den utan att komma med mig i lokalen, han satt kvar bakom disken, han lät mig gå vidare runt i lokalen en bra stund innan han lommade fram och då frågade jag igen om jag kunde få provköra en sån som jag ville ha och han började svamla något om att kanske, en annan dag, det var lite besvärligt.
Det stod en Fz8 och jag frågade varför jag inte fick provköra den men det var för besvärligt. Jag kunde heller inte få direkt svar på när jag kunde få ut den hojen jag ville köpa om jag nu köpte en sån hoj utan att ha fått provköra den (vilket jag tycker är märkligt i sig, ska man inte få möjlighet att provköra en hoj?) det kunde ta några veckor sa han det var ju semestertider så även om de hade en sån hoj på lagret i min färg så "du vet, det ska ju göras en service och så och det kan ta tid"....
Killen var säljare, även om jag har svårt att tro på det. Och han är bara en av många hojsäljare jag mött med samma beteende. Jag var nog i varenda hojbutik i stockholm och försökte få köpa en hoj. Det vi pratar om här är nog bemötandet när man faktiskt FÅR prata med säljaren men de har en dryg attityd eller inte verkar vilja sälja, det är faktiskt något helt annat än att gå o fönstershoppa och inte vilja ha säljare som klänger på en.
Visst, jag har provat modellen att gå runt och vänta också men det funkar ju inte alls. Men när man stövlar på som en militär på uppdrag så hjälper det ju föga med ovilliga säljare, men det verkar vara väldigt personberoende har jag märkt. Fick ypperligt beteende och hjälp sist jag köpte väskor så det gäller att hitta de säljarna som faktiskt vill sälja.
Edit: Poäng: Jag vill ha en säljare som lyfter på arslet och åtminstone gör ett försök att hjälpa mig. Han behöver inte säga hej. Jag vill dock inte lämna butiken och känna mig som jag besvärat honom UTAN att ha fått köpa.