En svår fråga

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Låna ut. Eller så kan du alltid köpa en gammal billig rd350 eller liknande åt henne, hon kommer säker tycka att det är kul + att den kostar lika mycket som din självrisk.

Själv så brukar morsan låna min hojj, hon har kommit tillbaks 1 gång av 4 :gnissla

Peter lots

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
hayabusa turbo 06
GL skrev:
Jo det är så att tjejen tog sitt MC kort i onsdags och var givetvis väldigt glad och nu vill hon ju givetvis låna min lilla racer och här börjar mitt dilemma :huvet . Hur ska jag göra nu, ska jag låna ut den till henne och hoppas på det bäst eller ska jag säga nej och hon kommer att bli skit tjurig :fatta! det är också så att hon trillade så sent som i Måndags med körskolans hoj från typ stillastående för det kom en vind pust och jag vet inte hur jag ska göra nu. Det är ju inga leksaker och det är ju rätt stora kontraster mellen min och körskolans.

Också är det så att en kompis broder lånade ut sin hoj till sin tjej, nu är det många år sen men hon körde ihjäl sig, hon hade maximal otur men men ändå.

Hjälp mig, skulle ni lånar ut era sporthojar.
Ställ varvstoppet på 6000, då går den som en moppe. Helt omöjligt att köra åt helvete.

GL

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Yamaha R6
Bomanrd skrev:
Låna ut. Eller så kan du alltid köpa en gammal billig rd350 eller liknande åt henne, hon kommer säker tycka att det är kul + att den kostar lika mycket som din självrisk.

Själv så brukar morsan låna min hojj, hon har kommit tillbaks 1 gång av 4 :gnissla
jag skulle nog inte låna ut den till din morsa iallafall :hihi

Krisse

Medlem
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Sprint ST -08 . VFR 1000 -98 -såld
Så länge hon förstår att det är en sporthoj och är redo att betala om hon lägger den så är det ingen fara :tummenupp

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Jag skulle inte låna ut den...... Hur pinsamt blir det inte om hon vurpar me den och du sen ska tvinga henne betala skadorna... Nej låt henna spara till en egen hoj...!! :tummenupp

mn

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
CBR600F
Se till att hojen är helförsäkrad bara, så är det självklart att hon ska få låna hojen!
Om det är henne du tänker på så förstår jag dig, men å andra sidan har hon själv valt att ta kortet och vill hon köra så kommer hon göra det ändå förr eller senare när hon har råd att skaffa egen hoj.

Varför inte splitta alla kostnader på hojen och dela på den? Vill ni åka samtidigt, så gör det! Bara det inte blir för ofta kan det ju vara kul att åka ut båda två ibland..

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Har ögnat igenom tråden. Ge andra råd om hur de ska göra i en sådan här situation vill jag helst inte göra.

Men frågan är ju OM hon nu skulle låna din hoj och välta etc täcker din försäkring det då? :va Jag har tjejförsäkring så även om killen :Bugar o hotar med att sexstrejka så lånar jag inte ut min hoj. :7peta 2fast4some jag vet allt att du är bra sugen (att köra V-twin igen)

Fråga X-up här på forumet ang att låna ut R6 till :tuttar Första gången hon körde var på hans hoj med honom bakpå (är man gift så ska man dela hälften på allt eller hur är det :hihi ) så visst kan säkert din :tuttar köra en R6 om hon känner att hon klarar av det/når ner/orkar osv men det faktum att hon har vält med körskolans hoj ska du nog ta som ett litet varningstecken.

Jag fick min hoj av killen för det säger ju sunda förnuftet att en gsxr 1000 som man inte når ner på inte är ngn vidare lämplig hoj att börja på (nåde inte ner på sv1000 heller :( )

x-up:s tjej har nu klarat kortet och fått R6:an och X-up har köpt en R1.

Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag skulle nog låna ut den direkt.

Det är omvänd psykologi som oftast funkar.

"Visst, varsågod, här är nyckeln. Försök att inte ramla med den eller få motorstopp med racekopplingen."

underförstått: Ramlar du så blir jag lite förbannad, men om du vill riskera det så får du låna den.

EDIT: Givet så gäller ju diskussionen om försäkring. Min gäller för 30+ och skriven på samma adress. Annars dubbelsjälvrisk = 12.000:- = Jag betalar den INTE.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Å länge hon är förtåndig och medveten om vad hon ger dig in på så visst..

Det är ju bara en hoj.. Går att byta/laga...

fwk

Certifierad Landsvägsloksförare
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Old School ZX900R-A2
Gäller nog att vara smidig om man ska säga nej. Det man egentligen säger är ju "Jag litar inte på dig och din förmåga att köra _min_ hoj". Hur kul kan det vara att höra på en skala? Kan nog bli en giftig diskussion det där :näsblod

Jag hade personligen lånat ut den. Fast jag kör ju bara gammalt skrot iofs :hihi

Last edited:

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
jag hade lånat ut hojen. Be henne ta det lite lugnt bara så hon inte kör över sin förmåga.

UrbanTiger skrev:
Byt tjej.... hon missbrukar sin position som tjej för att kuva dig till att låna ut hojen. Det är nått jävla spel dom håller på med hela tiden. Reglerna ändras efter hur läget är vid varje tillfälle.
Vill hon köra hoj så är det väl bara att köpa en då, LR :va
Säger du samma sak när kärringen skall ta bilen och åka och handla?

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Hur lyder det gamla ordstävet: "No fuck - no ride". Och sen finns det ett till - "Gas, grass or ass - nobody rides for free".

Så, uppfyller hon vilkoren så är det väl lungt....

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
GL skrev:

Låt flickan själv avgöra! Förklara riskerna, kostnaderna, försäkringen och din ståndpunkt (vem pröjsar osv).

Rekommendera säkert område och lugn körning. Ha en genomgång.

Sist men inte minst varför inte berätta hur du känner inför det hela... :tummenupp

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
GL skrev:

Länge sedan GL frågade, hur gick det med utlåningen då :va

skilsmässa?, klotad hoj?, kanon bra?

kanske man lär sig något av hur det slutade :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...