Då är det bara att köpa den som går ditt hjärta att klappa hårdast ?Stadskörning och dagsturer i och kring Uppsala, en långtur per år typ, till jobbet eller kompisar och familj i Stockholm någon gång i månaden. Men det är ju bara en gissning, kanske åker hoj över tiden från dag 1
Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Helt sant.Låter kanske tråkigt men köp en hoj som redan fått sina första repor, det kommer garanterat bli fler under dina första år i den här branschen.
Ah, måste va ännu tristare om det händer när du nyss köpt hojen!Helt sant.
Hoj 1: Tappad samma dag jag köpte den. liten repa på spegel.
Hoj 2: Tappad första vecka, klev av utan att fälla ut sidostöd. Liten buckla i tanken, hade klarat sig om jag inte bytt till clip-on samma dag.
Hoj 3: aldrig tappad.
Hoj 4 till N ingen tappad.
Plötsligt tappad SS i garget vid handtagsbyte, jävla fjäder till sidostöd.
Inget mer tappat än, så det händer väl snart igen.
Provsatt en Z650 i veckan, den kändes liten och låg men jag fick inte ner fötterna helt bekvämt i backen på grund av bredden och vart fotpinnarns satt.Citat: kanske obekväm för mig också som är 175cm med relativt korta armar och ben.slut citat
Dvs ungefär som mig.
Rekommenderades p.g.a. min korta ben Suzuki SV650S eller Ducati Monster.
Det blev SV650S. En hoj jag verkligen saknar i garaget idag.
Klok farsa!Provsatt en Z650 i veckan, den kändes liten och låg men jag fick inte ner fötterna helt i backen på grund av bredden och vart fotpinnarns satt.
Ska kolla på Vitpilen imorgon, farsan kräver att hojen har ABS och TCS och bidrar med pengar till skydden så länge jag inte sparar på säkerheten.
Vi får se vart det landar, jag tycker fortfarande den är dyr men det känns ju som en drömhoj man kan vara nöjd med länge. Kraschpuckar kostar 1500 kr
Edit: stavfel
Vitpilen har detABS är inte inte skitsvårt att hitta men TCS är väl inte helt vanligt (än) väl?
/R
Känns igen med Kawasaki. BREDA ! Jag kan inte ha en Kawasaki ZZR 1400 pga bredden över sadeln.Provsatt en Z650 i veckan, den kändes liten och låg men jag fick inte ner fötterna helt bekvämt i backen på grund av bredden och vart fotpinnarns satt.
Ska kolla på Vitpilen imorgon, farsan kräver att hojen har ABS och TCS och bidrar med pengar till skydden så länge jag inte sparar på säkerheten.
Vi får se vart det landar, jag tycker fortfarande den är dyr men det känns ju som en drömhoj man kan vara nöjd med länge. Kraschpuckar kostar 1500 kr
Edit: stavfel, förtydligat
Samtliga är bra nybörjarval.Har fastnat för:
- Hornet/CB600
- ER6n
- SV650
- XJ6
- 690 Duke
Körde du upp på 690 Duke? Den är väl för lätt för A-kortet?Samtliga är bra nybörjarval.
Min trafikskola använde 690 Duke som övningshojar eftersom den är lätt och har upprät körställning. Perfekt för lågfartsövningarna. Hade tänkt köpa en själv som förstahoj, men för mig var försäkringspriserna extrema. Istället blev det en ER6f, pålitlig och lättkörd.
Tänk på att du troligen kommer vilja byta hoj inom 1-2 år. Man behöver äga en hoj och köra några mil för att veta vad man verkligen vill ha. De flesta hamnar där. Det som fick mig att vilja byta ut min ER6f var huvudsakligen motorljudet(!).
Som ideal förstahoj skulle jag säga följande:
* Vanlig modell som är lättsåld. - Det är samtliga du listar.
* Låg försäkring - Kan bli knivigt med Duken
* ABS. Du är ny förare och ABS är inte dumt, man väljer inte alltid väder och underlag.
* Kraschpuckar - För tids nog tappar man hojen.
* Lite småmärken, så värdetappet redan skett och du slipper gråta blod när du tappar den.
Det stämmer. Jag körde upp 2013, så reglerna kan ha ändrats sedan dess. Vet att skolan slutade med Duke ett par år senare, men kollade aldrig varför.Körde du upp på 690 Duke? Den är väl för lätt för A-kortet?
Grattis!Blev Vitpilen!
Tack för all input, fantastisk respons ?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|