En till "Ska ta MC-kort, vilken hoj ska jag köpa?"-tråd

Stadskörning och dagsturer i och kring Uppsala, en långtur per år typ, till jobbet eller kompisar och familj i Stockholm någon gång i månaden. Men det är ju bara en gissning, kanske åker hoj över tiden från dag 1

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
 
Stadskörning och dagsturer i och kring Uppsala, en långtur per år typ, till jobbet eller kompisar och familj i Stockholm någon gång i månaden. Men det är ju bara en gissning, kanske åker hoj över tiden från dag 1

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Då är det bara att köpa den som går ditt hjärta att klappa hårdast ?
 
Låter kanske tråkigt men köp en hoj som redan fått sina första repor, det kommer garanterat bli fler under dina första år i den här branschen.
 
Låter kanske tråkigt men köp en hoj som redan fått sina första repor, det kommer garanterat bli fler under dina första år i den här branschen.
Helt sant.
Hoj 1: Tappad samma dag jag köpte den. liten repa på spegel.
Hoj 2: Tappad första vecka, klev av utan att fälla ut sidostöd. Liten buckla i tanken, hade klarat sig om jag inte bytt till clip-on samma dag.
Hoj 3: aldrig tappad.
Hoj 4 till N ingen tappad.
Plötsligt tappad SS i garget vid handtagsbyte, jävla fjäder till sidostöd.
Inget mer tappat än, så det händer väl snart igen.
 
Helt sant.
Hoj 1: Tappad samma dag jag köpte den. liten repa på spegel.
Hoj 2: Tappad första vecka, klev av utan att fälla ut sidostöd. Liten buckla i tanken, hade klarat sig om jag inte bytt till clip-on samma dag.
Hoj 3: aldrig tappad.
Hoj 4 till N ingen tappad.
Plötsligt tappad SS i garget vid handtagsbyte, jävla fjäder till sidostöd.
Inget mer tappat än, så det händer väl snart igen.
Ah, måste va ännu tristare om det händer när du nyss köpt hojen!

Ibland behöver man inte ens själv vara inblandad, mer än att man äger hojen. Vid två av de inträffade skadorna på mina cyklar har jag fått dem påbackade. Båda gångerna har jag haft turen att vara i närheten, jag har alltså haffat den som gjorde det, dvs det var motpartens FB som fick stå för reparationerna.
 
Citat: kanske obekväm för mig också som är 175cm med relativt korta armar och ben.slut citat
Dvs ungefär som mig.
Rekommenderades p.g.a. min korta ben Suzuki SV650S eller Ducati Monster.
Det blev SV650S. En hoj jag verkligen saknar i garaget idag.
 
Last edited:
Citat: kanske obekväm för mig också som är 175cm med relativt korta armar och ben.slut citat
Dvs ungefär som mig.
Rekommenderades p.g.a. min korta ben Suzuki SV650S eller Ducati Monster.
Det blev SV650S. En hoj jag verkligen saknar i garaget idag.
Provsatt en Z650 i veckan, den kändes liten och låg men jag fick inte ner fötterna helt bekvämt i backen på grund av bredden och vart fotpinnarns satt.

Ska kolla på Vitpilen imorgon, farsan kräver att hojen har ABS och TCS och bidrar med pengar till skydden så länge jag inte sparar på säkerheten.

Vi får se vart det landar, jag tycker fortfarande den är dyr men det känns ju som en drömhoj man kan vara nöjd med länge. Kraschpuckar kostar 1500 kr

Edit: stavfel, förtydligat
Skickat från min HD1913 via Tapatalk
 
Last edited:
Provsatt en Z650 i veckan, den kändes liten och låg men jag fick inte ner fötterna helt i backen på grund av bredden och vart fotpinnarns satt.

Ska kolla på Vitpilen imorgon, farsan kräver att hojen har ABS och TCS och bidrar med pengar till skydden så länge jag inte sparar på säkerheten.

Vi får se vart det landar, jag tycker fortfarande den är dyr men det känns ju som en drömhoj man kan vara nöjd med länge. Kraschpuckar kostar 1500 kr

Edit: stavfel
Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Klok farsa!
 
ABS är inte inte skitsvårt att hitta men TCS är väl inte helt vanligt (än) väl?

/R
 
Provsatt en Z650 i veckan, den kändes liten och låg men jag fick inte ner fötterna helt bekvämt i backen på grund av bredden och vart fotpinnarns satt.

Ska kolla på Vitpilen imorgon, farsan kräver att hojen har ABS och TCS och bidrar med pengar till skydden så länge jag inte sparar på säkerheten.

Vi får se vart det landar, jag tycker fortfarande den är dyr men det känns ju som en drömhoj man kan vara nöjd med länge. Kraschpuckar kostar 1500 kr

Edit: stavfel, förtydligat
Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Känns igen med Kawasaki. BREDA ! Jag kan inte ha en Kawasaki ZZR 1400 pga bredden över sadeln.
Men jag kan ha Suzuki GSX1300R för den har visserligen samma sadelhöjd som ZZR 1400 men är smalare över sadeln.
Min vän Tobbe, 152 cm lång, har haft en Yamaha MT-09 där han köpte en extra originalsadel, tog bort tyget gröpte ur skumgummit fram och lät en tapetserare sy och installera nytt tyg.
Sedan har det blivit en Suzuki GSX-R 600 utan moddar under en säsong. Nu kör han en Ducati Monster.
 
Last edited:
Har fastnat för:
  • Hornet/CB600
  • ER6n
  • SV650
  • XJ6
  • 690 Duke
Samtliga är bra nybörjarval.

Min trafikskola använde 690 Duke som övningshojar eftersom den är lätt och har upprät körställning. Perfekt för lågfartsövningarna. Hade tänkt köpa en själv som förstahoj, men för mig var försäkringspriserna extrema. Istället blev det en ER6f, pålitlig och lättkörd.

Tänk på att du troligen kommer vilja byta hoj inom 1-2 år. Man behöver äga en hoj och köra några mil för att veta vad man verkligen vill ha. De flesta hamnar där. Det som fick mig att vilja byta ut min ER6f var huvudsakligen motorljudet(!).

Som ideal förstahoj skulle jag säga följande:
* Vanlig modell som är lättsåld. - Det är samtliga du listar.
* Låg försäkring - Kan bli knivigt med Duken
* ABS. Du är ny förare och ABS är inte dumt, man väljer inte alltid väder och underlag.
* Kraschpuckar - För tids nog tappar man hojen.
* Lite småmärken, så värdetappet redan skett och du slipper gråta blod när du tappar den.
 
Samtliga är bra nybörjarval.

Min trafikskola använde 690 Duke som övningshojar eftersom den är lätt och har upprät körställning. Perfekt för lågfartsövningarna. Hade tänkt köpa en själv som förstahoj, men för mig var försäkringspriserna extrema. Istället blev det en ER6f, pålitlig och lättkörd.

Tänk på att du troligen kommer vilja byta hoj inom 1-2 år. Man behöver äga en hoj och köra några mil för att veta vad man verkligen vill ha. De flesta hamnar där. Det som fick mig att vilja byta ut min ER6f var huvudsakligen motorljudet(!).

Som ideal förstahoj skulle jag säga följande:
* Vanlig modell som är lättsåld. - Det är samtliga du listar.
* Låg försäkring - Kan bli knivigt med Duken
* ABS. Du är ny förare och ABS är inte dumt, man väljer inte alltid väder och underlag.
* Kraschpuckar - För tids nog tappar man hojen.
* Lite småmärken, så värdetappet redan skett och du slipper gråta blod när du tappar den.
Körde du upp på 690 Duke? Den är väl för lätt för A-kortet?

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
 
Körde du upp på 690 Duke? Den är väl för lätt för A-kortet?

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Det stämmer. Jag körde upp 2013, så reglerna kan ha ändrats sedan dess. Vet att skolan slutade med Duke ett par år senare, men kollade aldrig varför.

Uppdatering:
Det här dokumentet från 2013 går igenom förändringsförslaget. Det nämner specifikt att Duke 690 inte klarar de nya reglerna för A-kort.

Så jag får rätta mig. Duke 690 var en väldigt bra hoj att köra upp på.
 
Last edited:
Synd, försöker hitta ett kryphål

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
 
Blev en timmes övningskörning på Vitpilen idag, återstår bara att hitta en rimlig försäkring i centrala Uppsala sen har jag nog funderat färdigt!
Lite bökigt att jämföra priserna bara, är inte skriven på nya adressen ännu.

Den kändes väldigt lättkörd, ganska säker i lågfartsmanövreeingen ner till 4 km/h. Fast det kanske räknas som fusk när hojen är så lätt

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
 
Jag valde en Hornet 600 om förstahoj. Grymt nöjd med den även om jag efter ett tag ville ha mer och bytte till 1000cc. Av de hojarna du listat så går hornet mycket bättre än de andra. En radfyra på över 100 häst rör på sig bara du varvar på rejält.
 
Blev Vitpilen!
Tack för all input, fantastisk respons ?
d432254640c3010fa41df318edf6131f.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top