En vanlig scam vid fordonsförsäljning

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Just det är det smidiga med smartfån.
Allt är möjligt, tex 8 andra personers Bank-Id på sin Mobil ! Enligt polisbeslag !
Ja, det är ju faktiskt väldigt smidigt, upp till 8st Bank Id kan man ha på en enhet.
Det gör att man kan dela på en surfplatta till exempel med sin sambo, eller någon annan man litar på.
Dock så har du ju din egna kod till Bank Id.
Men ser liksom inte finessen med att spärra 112 på en mobil enhet?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Vilket är precis vad jag gjort. Kommer i Frölunda cyklande förbi 4 Poseidon (fastighetsbolag)
anställda. Tre stående, en liggande på gräsmattan som det inte längre går att få kontakt med (klagat över getingstick). De ber få låna telefon för ringa efter ambulans för deras egna telefoner är spärrade för samtal utanför Poseidon. Jag lånar ut min mobil.
Och det kan jag göra idag med eftersom den inte innehåller någon viktig info mer än alla spärrade kontakter (säljare, Windows technical department osv)
Men när man ringer 112 hävs all block, åtminstone på min.

En variant är ju att ringa själv och sen köra högtalare. De kan snacka och man behåller kontrollen över luren.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det borde kanske finnas lite mer sån mentalitet, en del styrande har en tendens att fortsätta "sin" linje när de ser att folket bara sväljer och det tycker jag är ett ganska osympatiskt förhållningssätt, just de kan behöva mer handgriplig "info" för att återinrätta balans i systemet..
När regler och lagar blir patetiska så slutar ju folk ta dem på allvar.

Gällande arbetsplatsen så sväljer ju svensson alla "nya" regler och trams direkt, iaf på mitt jobb. När någon propagerar om hur fel jag gör eller när jag går emot ogenomtänkta beslut som någon i ledningen gjort utan analys brukar jag säga: -ja, visst, visst jag förstår, men det är skillnad på att sätta upp regler och direktiv och på vad som verkligen är genomförbart!

Skulle ledningen plötsligt föreslå rektal undersökning på morgonmötena, skulle folk säkert ställa upp på det också. Jag säger inte att det är så, men det känns så.?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati