En vanlig scam vid fordonsförsäljning

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, låter helgalet, jag har trott att man bara kunde ha ett bankid per enhet (?)

När jag la upp mitt bankid var jag tvungen att göra det via webben och inloggning med koddosa...
Bankid ska inte vara enkelt att skapa och verkligen inte att någon obehörig kan överföra det till sin enhet.
När du skapar det så måste du göra det med koddosa eller kortläsare ja. Men för att förnya ett redan befintligt bankID så räcker det med att du har ditt befintliga bank ID. Det är för att förenkla för användaren. När du gör det så kan du välja att lägga upp ditt nya Bank ID på en annan enhet.
Men vissa banker har nu börjat begränsa så att du kan förnya ID på samma enhet men om du vill lägga upp på en ny enhet så måste du ha dosa eller kortläsare.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej. Du kan inte flytta Bank ID. Däremot kan du skapa upp ett nytt Bank ID och när du gör det så kan du välja att lägga det på en annan enhet.
Funktionen finns för att Bank ID går ut efter ett tag och du behöver kunna skapa ett nytt då för att fortsätta använda Bank ID. Och ibland byter folk telefoner och då är det bra om man kan skapa det nya ID:t på den nya enheten.
Den funktionen utnyttjar bedragarna.
Visst kan man ta bort dom funktionerna men då blir det en kraftig försämring av användarvänlighet.
Det går att stänga av att man kan använda bankid för att skapa nya bankid med, sedan är det väl upp till banken att tillhandahålla det valet. Om jag itne minns fel, det är några år sedan jag jobbade med bankidintegration nu.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
När du skapar det så måste du göra det med koddosa eller kortläsare ja. Men för att förnya ett redan befintligt bankID så räcker det med att du har ditt befintliga bank ID. Det är för att förenkla för användaren. När du gör det så kan du välja att lägga upp ditt nya Bank ID på en annan enhet.
Men vissa banker har nu börjat begränsa så att du kan förnya ID på samma enhet men om du vill lägga upp på en ny enhet så måste du ha dosa eller kortläsare.
Man har nu stärkt upp kraven för att kunna förnya bankid på sin egna enhet. Det kan krävas att pass eller nationellt id-kort måste skannas med mobilen med NFC innan du kan förnya bankid.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Känner du inga gamla människor, med sin hyfs, sin jakande telefonkultur och tillmötesgående mot "auktoriteter"?

Jag är konstant livrädd för vad Mor min kan tänkas gå på. Den generationen verkar i stort sakna förståelse för vad en förlupen pinkod eller ett litet knapptryck kan få för konsekvenser.

Jag har ställt mig ivägen när någon försöker kolla vad Mor, (149 cm, knappt), knappar in på den för högt sittande kortterminalen. Har följt en bit för att säkerställa att ingen följer efter den skröplige mannen som läste upp fruns pinkod för hela butiken för "jag har ju hennes kort". Har installerat digitalt tittöga och larm hos Mor. Vid test visar det sig att hon öppnar, av nyfikenhet, rätt om man har tummen mot tittögat. Larmar aldrig på. 6 "ja" inom 45 sek till telefonsäljare. "Nä, inte säger jag ja i ett sånt samtal".

De är illa ute, av hyfs och av uppfostran. Det har aldrig varit enklare att skinna våra gamla. Stat, bank etc; "Ja, men då får vi väl helt enkelt normalisera det. Förbättra produkterna? Jobbitt."

Håller med dig. Pratade med en kompis vi båda har äldre föräldrar som inte hängt med i teknikutvecklingen. Har sagt många gånger till min mor att bara lägg på luren när en försäljare ringer rätt att den pratar hela tiden.
Men nej vill ju inte vara otrevlig
"jag är inte lättlurad så det är ingen risk för mig"
Ändå så råkade hon byta elleverantör utan att fatta på en parkering vid stormarknaden när det var någon påflugen försäljare

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Håller med dig. Pratade med en kompis vi båda har äldre föräldrar som inte hängt med i teknikutvecklingen. Har sagt många gånger till min mor att bara lägg på luren när en försäljare ringer rätt att den pratar hela tiden.
Men nej vill ju inte vara otrevlig
"jag är inte lättlurad så det är ingen risk för mig"
Ändå så råkade hon byta elleverantör utan att fatta på en parkering vid stormarknaden när det var någon påflugen försäljare
Det är för jäkla svårt, har en äldre släkting som jobbat med sån teknik och förstår bättre än jag..
En annan var jag på vippen att inte villja fixa bankid åt..
Trots att jag varit superpedagogisk tror jag fortfarande inte hen vet vad det är bara att man måste använda det för att göra vissa saker...

Banker och så vidare säger att de inte ringer upp och blir man uppringd ska man lägga på...

För några år sen var det ett telnr jag inte kunde spåra och svarade därför inte..
Efter ett par dagar svarade jag ändå och uppringaren sa det var från Swedbanks säkerhetsavdelning...
Krävde att få motringa via växeln och jodå, det var minsann de...
Hade tur, en server hade hackats och konto/kreditkortsuppgifter läckt ut.
Hade redan upptäckt att pengar dragits men då mottagarna fortfarande var dolda hade jag väntat..(korkat, ja).

Killen rabblade upp köp i kanada, norrtälje osv, lustigt nog bara de köp jag inte gjort själv, åker ju ändå hoj och kan handla lite var som helst men banken verkade ha koll...

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det är för jäkla svårt, har en äldre släkting som jobbat med sån teknik och förstår bättre än jag..
En annan var jag på vippen att inte villja fixa bankid åt..
Trots att jag varit superpedagogisk tror jag fortfarande inte hen vet vad det är bara att man måste använda det för att göra vissa saker...

Banker och så vidare säger att de inte ringer upp och blir man uppringd ska man lägga på...

För några år sen var det ett telnr jag inte kunde spåra och svarade därför inte..
Efter ett par dagar svarade jag ändå och uppringaren sa det var från Swedbanks säkerhetsavdelning...
Krävde att få motringa via växeln och jodå, det var minsann de...
Hade tur, en server hade hackats och kreditkortsuppgiftet läckt ut.
Hade redan upptäckt att pengar dragits men då mottagarna fortfarande var dolda hade jag väntat..(korkat, ja).

Killen rabblade upp köp i kanada, norrtälje osv, lustigt nog bara de köp jag inte gjort själv, åker ju ändå hoj och kan handla lite var som helst men banken verkade ha koll...

Det hände mig förra sommaren. Fick sms att det var från banken och ville jag skulle kontakta dom. När jag sökte på numret så var det till banken så jag ringde dit. Behövde inte logga in med bankid bara hänvisa till ärende numret från meddelandet. Då hade dom blockerat några misstänkta nätköp. Så fick kortet spärrat och ett nytt hemskickat

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Nej. Du kan inte flytta Bank ID. Däremot kan du skapa upp ett nytt Bank ID och när du gör det så kan du välja att lägga det på en annan enhet.
Funktionen finns för att Bank ID går ut efter ett tag och du behöver kunna skapa ett nytt då för att fortsätta använda Bank ID. Och ibland byter folk telefoner och då är det bra om man kan skapa det nya ID:t på den nya enheten.
Den funktionen utnyttjar bedragarna.
Visst kan man ta bort dom funktionerna men då blir det en kraftig försämring av användarvänlighet.
Vi besiktar bilen varje år, mc varannat.
Nog kan man gå en extra runda för att förnya vad som omfattar vår hela ekonomi, tillgångar, kreditvärde, lånemöjligheter, boende, journaler och jag vet inte vad allt vart tredje år.
Kan säkerheten för individ höjas genom det så får det vara värt det.
3 rundor för ett pass, vart femte.

Bankerna ska skydda sina kunder, inte gillra fällor och därtill undkomma ansvar.

Inga lån utan personlig kontakt, papper o penna.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ja, låter helgalet, jag har trott att man bara kunde ha ett bankid per enhet (?)

När jag la upp mitt bankid var jag tvungen att göra det via webben och inloggning med koddosa...
Bankid ska inte vara enkelt att skapa och verkligen inte att någon obehörig kan överföra det till sin enhet.
När man hade bankid på fil hade vi varsitt på föräldrarnas dator.
Vet att äldre utan idiotphone har sitt bankid på någon av (de vuxna) barnens pga av både mjuk och hårdvarubrist. Där börjar det handla om förtroende för den som har det på sin lur får ju inte använda det. Hur det nu skulle kunna undvikas då de behöver ledas vid handen på långt enklare sysslor än dessa.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag kan tycka att det har ett värde att hinna till ett sjukhus innan någon har gått bort, men alla är olika.
Efter suttit som extravak med så många döende patienter på sjukhus så är min uppfattning att den döende inte har en susning om vilka som är där, de är redan på väg till nästa mål.
Så folk åker till dödsbäddar som en gest för sig själv och för andra.

Däremot har jag åkt till sjukhus där det finns hopp och då har jag inte fått veta det genom att någon ringt utan genom att jag själv ringt och sökt och fått veta läget av närstående.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Vi besiktar bilen varje år, mc varannat.
Nog kan man gå en extra runda för att förnya vad som omfattar vår hela ekonomi, tillgångar, kreditvärde, lånemöjligheter, boende, journaler och jag vet inte vad allt vart tredje år.
Kan säkerheten för individ höjas genom det så får det vara värt det.
3 rundor för ett pass, vart femte.

Bankerna ska skydda sina kunder, inte gillra fällor och därtill undkomma ansvar.

Inga lån utan personlig kontakt, papper o penna.
App app app, nu kräver du ju att bankerna faktiskt ska ha kontor! Och till och med ha öppet någon gång ibland, är det rimligt?

Hemma på orten la den lokala banken ner sitt kontor, allt för att det skulle bli bättre för kunderna sa de... :arsele

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Trist läge som är lätt hänt att falla för.
Man måste lära sej nya förhållningssätt..
Just det här sättet är inte så svårt, har väl ganska länge funnits skyltar vid t,ex tankstationer att man ska dölja knappsatsen när man knappar in pinkod...
Hade folk anammat det borde det kännas lika när man gör det på mobilen?

Problemet är att man vill lita på andra människor och inte verka paranoid.
Ska man hårddra det kan man inte alltid lita ena på sina närstående..
Kommer motsvarande varning när man ska använda Swish ?
(Jag har av säkerhetskäl inte en smartfån som har Swish och alla andra scams som avlyssning installerat från början .....)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
App app app, nu kräver du ju att bankerna faktiskt ska ha kontor! Och till och med ha öppet någon gång ibland, är det rimligt?

Hemma på orten la den lokala banken ner sitt kontor, allt för att det skulle bli bättre för kunderna sa de... :arsele
Min hembygds bank, ovanpå vilken jag bott och alltså suttit på väldigt mycket pengar, hade öppet till 17 utom fredag, 15 och tis, tors till 19 eller 20.
Folk bara bor där och hinner annars inte dit sååå, vill de ha kunder får de allt ha öppet. Har nog blivit sämre. Ska se.

Edit;
Som jag trodde. Bara öppet för "spontanbesök" 2 dagar i veckan mellan 10 och 13. Däremot är flexibiliteten omfattande om man bokar möte, utom efter 15 på fredagar. Spökby numera.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
För att säkerheten var för dålig ?
Eller för banken ville minska användarvänligheten ?
Vad tror ni här på SH ?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
För att säkerheten var för dålig ?
Eller för banken ville minska användarvänligheten ?
Vad tror ni här på SH ?
Jag skulle tro att det är för säkerheten, eftersom att det kostar mer för bankerna, och är mer jobb, att tvinga kunderna ha dosa eller kortläsare.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Känner du inga gamla människor, med sin hyfs, sin jakande telefonkultur och tillmötesgående mot "auktoriteter"?

Jag är konstant livrädd för vad Mor min kan tänkas gå på. Den generationen verkar i stort sakna förståelse för vad en förlupen pinkod eller ett litet knapptryck kan få för konsekvenser.

Jag har ställt mig ivägen när någon försöker kolla vad Mor, (149 cm, knappt), knappar in på den för högt sittande kortterminalen. Har följt en bit för att säkerställa att ingen följer efter den skröplige mannen som läste upp fruns pinkod för hela butiken för "jag har ju hennes kort". Har installerat digitalt tittöga och larm hos Mor. Vid test visar det sig att hon öppnar, av nyfikenhet, rätt om man har tummen mot tittögat. Larmar aldrig på. 6 "ja" inom 45 sek till telefonsäljare. "Nä, inte säger jag ja i ett sånt samtal".

De är illa ute, av hyfs och av uppfostran. Det har aldrig varit enklare att skinna våra gamla. Stat, bank etc; "Ja, men då får vi väl helt enkelt normalisera det. Förbättra produkterna? Jobbitt."
Absolut gör jag det.
Förr rycktes väskor, sedan var det PIN-koder vid bankomater, och nu Bank ID.
Att gamla människor blir lurande är ju per definition förjävligt, men det samhället kommer vi inte undan, det är bara utbildning och möjligen förmyndarskap som kan stoppa det.
Men dom korkade taxichaffisarna som jag avsåg var väl varken dementa eller på något annat sätt under någon vårdnadshavare?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare

Man skulle ju kunna tänka sig en fördröjning på ett par dagar när man skapar ett nytt BankID, så att man har en chans att avbryta. Man skulle kunna få ett meddelande från banken om att det kommer skapas ett nytt BankID som gäller om x antal dagar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Absolut gör jag det.
Att gamla människor blir lurande är ju per definition förjävligt, men det samhället kommer vi inte undan, det är bara utbildning och möjligen förmyndarskap som kan stoppa det.
Men dom korkade taxichaffisarna som jag avsåg var väl varken dementa eller på något annat sätt under någon vårdnadshavare?
Folk har inte riktigt insett att mobilen är en värdehandling i långt mycket större utsträckning än pass, kontrakt eller annat, med all mjukvara som är på dem, som BankID, bankapp, Asocial media, email och allt annat.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Absolut gör jag det.
Jag såg nåt inslag. Var den föraren normalbegåvad var det i det lägre segmentet av skalan. Mycket kultur också.
Hur får man tanter att sluta ha handväskan i kundvagnen? "Jag har uppsikt", när de står med näsan i blomkålen. Lite tusen nålar så kommer nog koden. Man kan ju alltid byta...sen.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Absolut gör jag det.
Om man blev av med väskan så märkte man det i alla fall, men om nån stjäl ens BankID så ser man det först när man ska köpa nåt och kontot är tomt.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati