En vanlig scam vid fordonsförsäljning

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Man har nu stärkt upp kraven för att kunna förnya bankid på sin egna enhet. Det kan krävas att pass eller nationellt id-kort måste skannas med mobilen med NFC innan du kan förnya bankid.

Men det hjälper ju inte. Med mobil och ID kort i samma mobilfodralet så går det att fortsätta.
Det säkraste är givetvis bankdosan för den har man ju hemma.
Vilket innebär att ett nytt bankid kan bara skapas hemma. Inte i en taxi eller på en parkbänk.

Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Folk har inte riktigt insett att mobilen är en värdehandling i långt mycket större utsträckning än pass, kontrakt eller annat, med all mjukvara som är på dem, som BankID, bankapp, Asocial media, email och allt annat.te
Bankerna har varit dåliga på att informera om det. Fortfarande ser många mobilen som en telefon med en inbyggd kamera. Sen kan man visst göra lite bankärenden med den också...
Men att man kan bli av med att livs besparingar och allt annat på några sekunder är svårt att tänka sig. Att låna ut telefonen till nån stackare som har glömt sin hemma ska man nog inte göra.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Men om man nu verkligen inte vill anamma den nya tekniken så går det väl att leva utan den idag?
Du behöver inte Bank ID, Swish, epost eller mobiltelefon, du kan leva utan.
Det finns ju faktisk ett val att göra, det finns dom som lever utan dator/mobil/platta.
Så det är väl egentligen inte alls krångligt, det är bara som det alltid har varit.
Själv föredrar jag faktiskt den nya tekniken, men försöker att hålla mig uppdaterad på hur jag ska införa och nyttja den.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vi besiktar bilen varje år, mc varannat.
Nog kan man gå en extra runda för att förnya vad som omfattar vår hela ekonomi, tillgångar, kreditvärde, lånemöjligheter, boende, journaler och jag vet inte vad allt vart tredje år.
Kan säkerheten för individ höjas genom det så får det vara värt det.
3 rundor för ett pass, vart femte.

Bankerna ska skydda sina kunder, inte gillra fällor och därtill undkomma ansvar.

Inga lån utan personlig kontakt, papper o penna.
Kruxet är väl då att det ju faktiskt finns dom som inte har en dator hemma utan klarar sig med en mobil och en surfplatta. Och vissa banker använder sig av kortläsare som skall anslutas med USB till dator. Då blir följden att om man stänger av möjligheten att förnya Bank ID med hjälp av det befintliga att de kunderna måste ta sig in till ett öppet bankkontor för att kunna lösa frågan.
Och det är ju inte helt enkelt när många banker numera har öppet 11:30 till halv tolv helgfria söndagar om det inte är soligt eller regnigt ute.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
För att säkerheten var för dålig ?
Eller för banken ville minska användarvänligheten ?
Vad tror ni här på SH ?
Det är garanterat för att öka säkerheten eftersom det både försämrar användarvänligheten och ökar kostnaderna.
Det är förmodligen som man infört betydligt hårdare begränsningar för hur mycket pengar man får betala också. För några år sedan när jag senast köpte boende så låg gränsen för vad jag fick föra över på 1 miljon eller något sådant. Det var i vart fall inte något problem att betala en handpenning på närmare halvmiljonen i en enda överföring.
Numera har dom flesta banker dragit ner dom gränserna så att för att betala samma handpenning idag så måste jag sprida ut det över minst 3-4 dagar om jag inte får hjälp av någon på banken att hantera överföringen.

Det är en rejäl försämring av användarvänligheten samtidigt som det ökar bankens kostnader eftersom deras personal nu måste hantera en massa överföringar som kunden själv kunde sköta tidigare.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Men det hjälper ju inte. Med mobil och ID kort på samma plats så går det att fortsätta.
Det säkraste är givetvis bankdosan för den har man ju hemma.
Vilket innebär att ett nytt bankid kan bara skapas hemma. Inte i en taxi eller på en parkbänk.
Jag kanske tankevurpar nu, men en dedikerad device, som bankdosan, hade jag tyckt var bra. Inlåsningsbar, ej kopplad till mobilen. Nej, jag har inte swish.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jag kanske tankevurpar nu, men en dedikerad device, som bankdosan, hade jag tyckt var bra. Inlåsningsbar, ej kopplad till mobilen. Nej, jag har inte swish.
Ja, varför inte. Man måste ju inte sköta sina bankärenden på bussen eller restaurangen. Tidigare hade jag BankID på kort och skötte allting hemma på datorn, hur säkert som helst.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ja, varför inte. Man måste ju inte sköta sina bankärenden på bussen eller restaurangen. Tidigare hade jag BankID på kort och skötte allting hemma på datorn, hur säkert som helst.
Går ju redan nu, med en mobil till, ett abonnemang till.
De gamla tycker de är käcka och i tiden när de swishar, men saknar begrepp om fakeswish och diskretion.
Som sagt en dedikerad "dosa" som kommunicerar datorn/mobilen/plattan, valet är fritt. Det gäller ju inte bara bank.

Och så det här med telefon och dolt nr.
Vården borde åläggas att ringa från synliga nummer. Kan rörmokaren borde de kunna.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Går ju redan nu, med en mobil till, ett abonnemang till.
De gamla tycker de är käcka och i tiden när de swishar, men saknar begrepp om fakeswish och diskretion.
Som sagt en dedikerad "dosa" som kommunicerar datorn/mobilen/plattan, valet är fritt. Det gäller ju inte bara bank.
Om jag inte minns fel så har åtminstone Nordea tagit bort möjligheten att logga in med "vanligt" BankID med dosa och kort, det går bara med mobilt Bankid.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Och så det här med telefon och dolt nr.
Vården borde åläggas att ringa från synliga nummer. Kan rörmokaren borde de kunna.
Samma med bankhelvetet, man mailar och ber om att bli uppringd, dt ringer från bankens huvudnummer precis när man fyller på DSG-olja, man hinner inte svara och vet inte vem som ringde och inte fan ringer dom igen !!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Samma med bankhelvetet, man mailar och ber om att bli uppringd, dt ringer från bankens huvudnummer precis när man fyller på DSG-olja, man hinner inte svara och vet inte vem som ringde och inte fan ringer dom igen !!
Jag är med dig. Konspiration, ingen tvekan.

Allvarligt talat så är det för illa.

"Var försiktig med dolda/okända nummer men det är vad vi kommer använda."

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Om jag inte minns fel så har åtminstone Nordea tagit bort möjligheten att logga in med "vanligt" BankID med dosa och kort, det går bara med mobilt Bankid.
Ja och nej. Den gamla metoden med Visakortet i gamla Bankdosan går inte längre. Tar visst slut i sommar.
Det är en ny dosa till sådana som jag som vägrar Scamfån. Jag har inte använt den ännu.
En skillnad mot den gamla dosan är att den nya Nordea är personlig. Inte längre samma dosa till alla Nordeakunder. #
(Var förr bra kunna låna värdens Nordea dosa och köpa bussbiljett hem över värdens dator)

# Det vill säga liknande system som LFB dosa. Dosan är personlig.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det är garanterat för att öka säkerheten eftersom det både försämrar användarvänligheten och ökar kostnaderna.
Det är förmodligen som man infört betydligt hårdare begränsningar för hur mycket pengar man får betala också. För några år sedan när jag senast köpte boende så låg gränsen för vad jag fick föra över på 1 miljon eller något sådant. Det var i vart fall inte något problem att betala en handpenning på närmare halvmiljonen i en enda överföring.
Numera har dom flesta banker dragit ner dom gränserna så att för att betala samma handpenning idag så måste jag sprida ut det över minst 3-4 dagar om jag inte får hjälp av någon på banken att hantera överföringen.

Det är en rejäl försämring av användarvänligheten samtidigt som det ökar bankens kostnader eftersom deras personal nu måste hantera en massa överföringar som kunden själv kunde sköta tidigare.
Man kan jämföra med Det stora Tågrånet i England 1963.
Rånarna kom över 2,6 miljoner pund, 380 miljoner kr
enligt wiki i 2009 års penningvärde, .
Indentitetstölder och såna här scam med BankId / Mobilt BankID "omsatte" 2022 i Sverige 600 miljoner. Och dom allra flesta brotten klaras som vanligt inte upp i Sverige.#
# Jag menar med uppklarning att den skyldige åker fast och döms för brottet.
Polisen, Myndigheterna har andra regler för uppklarning .....

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Bankerna har varit dåliga på att informera om det. Fortfarande ser många mobilen som en telefon med en inbyggd kamera. Sen kan man visst göra lite bankärenden med den också...
Men att man kan bli av med att livs besparingar och allt annat på några sekunder är svårt att tänka sig. Att låna ut telefonen till nån stackare som har glömt sin hemma ska man nog inte göra.
Vilket är precis vad jag gjort. Kommer i Frölunda cyklande förbi 4 Poseidon (fastighetsbolag)
anställda. Tre stående, en liggande på gräsmattan som det inte längre går att få kontakt med (klagat över getingstick). De ber få låna telefon för ringa efter ambulans för deras egna telefoner är spärrade för samtal utanför Poseidon. Jag lånar ut min mobil.
Och det kan jag göra idag med eftersom den inte innehåller någon viktig info mer än alla spärrade kontakter (säljare, Windows technical department osv)

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Ulvhamne skrev
Folk har inte riktigt insett att mobilen är en värdehandling i långt mycket större utsträckning än pass, kontrakt eller annat, med all mjukvara som är på dem, som BankID, bankapp, Asocial media, email och allt annat.te

Bankerna ÄR dåliga på att informera om det.
Det står inte ett knäpp om att Mobilen är en värdehandling precis som ett Bankkort
i varningsbrevet från Nordea som jag fick i somras !

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ulvhamne skrev

Bankerna ÄR dåliga på att informera om det.
Det står inte ett knäpp om att Mobilen är en värdehandling precis som ett Bankkort
i varningsbrevet från Nordea som jag fick i somras !
Swedbank säger att bankid är en värdehandling iaf.
Men folk läser ju inte avtalen innan de skriver under.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Vilket är precis vad jag gjort. Kommer i Frölunda cyklande förbi 4 Poseidon (fastighetsbolag)
anställda. Tre stående, en liggande på gräsmattan som det inte längre går att få kontakt med (klagat över getingstick). De ber få låna telefon för ringa efter ambulans för deras egna telefoner är spärrade för samtal utanför Poseidon. Jag lånar ut min mobil.
Och det kan jag göra idag med eftersom den inte innehåller någon viktig info mer än alla spärrade kontakter (säljare, Windows technical department osv)
Ja, det är ju helt korrekt ur säkerhetssynpunkt, har man ingenting av vikt, så kan man ju låna ut den.
Hade det varit jag så hade jag ringt ambulansen åt dom, aldrig i livet lånat ut telefonen.
Jäkligt konstigt för övrigt att inte kunna ringa 112, går det ens att spärra mobilen på det viset?
Alla telefoner kan ju ringa 112 utan SIM-kort till och med, så då har dom gjort någon makaber och egen programvara till den?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Ja, det är ju helt korrekt ur säkerhetssynpunkt, har man ingenting av vikt, så kan man ju låna ut den.
Hade det varit jag så hade jag ringt ambulansen åt dom, aldrig i livet lånat ut telefonen.
Jäkligt konstigt för övrigt att inte kunna ringa 112, går det ens att spärra mobilen på det viset?
Alla telefoner kan ju ringa 112 utan SIM-kort till och med, så då har dom gjort någon makaber och egen programvara till den?
Just det är det smidiga med smartfån.
Allt är möjligt, tex 8 andra personers Bank-Id på sin Mobil ! Enligt polisbeslag !

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Swedbank säger att bankid är en värdehandling iaf.
Men folk läser ju inte avtalen innan de skriver under.
Och det är det som är själva iden !
Läste folk avtalen så skulle dom inte skriva under utan skulle försöka hitta en annan lösning.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Hur mycket kontroll har man egentligen över hur bra och snabbt mobilen uppdateras för att avvärja intrång?
På det kommer även vad tillverkarna själva väljer att kunna komma åt..
Kinesiska smartphones sägs vara ganska obra ur den synvinkeln men google gör säkert liknande saker...

Av en ren tillfällighet plockade jag i morse fram min gamla 6230, den är såå liten!
Blev sugen på att prova den en vecka ?

20230901_174436.jpg

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras