hannuse
När resan är målet
Herregud vad folk är godtrogna.Polisen har plockat av kriminella mobiler med 8 andra personers mobila Bank-Id !
Fattar inte att man inte är mer restriktiv till att ge bort sitt bank id till främmande människor?
Herregud vad folk är godtrogna.Polisen har plockat av kriminella mobiler med 8 andra personers mobila Bank-Id !
Det är väl inte så att folk gör det medvetet iofs.Herregud vad folk är godtrogna.
Fattar inte att man inte är mer restriktiv till att ge bort sitt bank id till främmande människor?
Nej, men jag tycker att man skyller för mycket på bankerna och att bank id är osäkert.Det är väl inte så att folk gör det medvetet iofs.
Jag har fått ett varningsbrev från Nordea "Håll huvudet kallt i sommar"Nej, men jag tycker att man skyller för mycket på bankerna och att bank id är osäkert.
Men man rannsakar inte hur den som blivit utsatt har agerat.
Men….det ger ju inga klick på rubriken…
Ja, det var många fel där.Jag har fått ett varningsbrev från Nordea "Håll huvudet kallt i sommar"
Handlar om att att var sunt misstänksam, lägg på luren. #
MEN det står inte ett knäpp om att lånar du ut din mobil så kan "buset" kopiera ditt Bank-Id till "busets" mobil .... Ett gäng i Borås satte det i system och tömde ett antal taxichaufförer på allt vad de hade på banken PLUS tog lån i taxichaufförernas namn. Härligt VA ?
Åkte visst fast för en tjej i gänget som också jobbade i Hemtjänsten gjorde samma sak med en brukares mobil. Förde över brukarens Bank-Id till sin mobil.
Lurade taxichaufförer – flera åtalas i miljonbedrägeri - P4 Sjuhärad
Nu väcks åtal i den stora taxihärvan, rapporterar Borås Tidning. Tre personer misstänks ha lurat ett stort antal chaufförer i Borås och Västsverige. De ...sverigesradio.se
# Varför svara när okänt nummer ringer ????
Svarar själv aldrig när okänt nummer ringer. Kollar senare upp vem numret tillhör och det har hittils varit "Telefonförsäljning" typ
med ett undantag0755586667 | Troligen försäljning - 819 rapporter | hitta.se
Tel: 0755586667 - 819 rapporter och 1000 sökningar. Har det här telefonnumret ringt dig? Ta reda på mer här!www.hitta.se
+35621250980 (ett Maltanummer)
Jag svarade och det var en trevlig engelsk indisk röst from Windows technical department
så jag lade bara på. Hade inte tid lyssna på henne om mina Windowsvirus på Linuxdatorerna ....
Och då svarar troligen inte jag. Det blir att skicka brev om dom vill nått.Det händer tyvärr att vårdinrättningar ringer med dolt nummer när man är närmast anhörig till någon de just fått levererad.
Nej dom hade inte gett bort koden till bankid. Taxichaffisarna hade fått för mycket betalt med swish och när de swishade tillbaka mellanskillnaden så spanade en skarpögd med bra minne in koden.Ja, det var många fel där.
Dom som blev drabbade har gett bort koden till bank id, samt lånat ut telefonen.
Det är hyfsat svårt att anklaga systemet för att vara osäkert i alla fall.
Man kan ju lika gärna ge bedragarna husnyckeln, och säga var släpet står, så kan man förenkla tömningen av huset.
Herregud!
Självklart gör jag det, men är jäkligt noga med att aldrig någonsin utsätta mig för att blotta min kod, helt säker på att någon kan snappa upp den är jag naturligvis inte.Nej dom hade inte gett bort koden till bankid. Taxichaffisarna hade fått för mycket betalt med swish och när de swishade tillbaka mellanskillnaden så spanade en skarpögd med bra minne in koden.
Så vi använder väl inte swish när det finns andra i samma lokal ? Eller ?
Trist läge som är lätt hänt att falla för.Nej dom hade inte gett bort koden till bankid. Taxichaffisarna hade fått för mycket betalt med swish och när de swishade tillbaka mellanskillnaden så spanade en skarpögd med bra minne in koden.
Så vi använder väl inte swish när det finns andra i samma lokal ? Eller ?
Nordea varnar för det i sitt varningsbrev jag fått ! Eller vad varnar dom för ? :Trist läge som är lätt hänt att falla för.
Man måste lära sej nya förhållningssätt..
Just det här sättet är inte så svårt, har väl ganska länge funnits skyltar vid t,ex tankstationer att man ska dölja knappsatsen när man knappar in pinkod...
Hade folk anammat det borde det kännas lika när man gör det på mobilen?
Problemet är att man vill lita på andra människor och inte verka paranoid.
Ska man hårddra det kan man inte alltid lita ena på sina närstående..
Användarvänlighet.Märkligt att bedragarna alltid är skickligare än de som skapar de här säkerhetssystemen. Varför ska BankID gå att "överföra" till en annan mobil, det borde bara kunna installeras en gång på en enhet.
Ö h t ska det inte vara så enkelt att ta kontrollen över en annan persons tillgångar. Med stulet BankID kan en bedragare stjäla allt man äger och har, ta lån, få kontroll över hela ens identitet.
Det är som allt annat, det är en avvägning mellan säkerhet och användbarhet.Märkligt att bedragarna alltid är skickligare än de som skapar de här säkerhetssystemen. Varför ska BankID gå att "överföra" till en annan mobil, det borde bara kunna installeras en gång på en enhet.
Ö h t ska det inte vara så enkelt att ta kontrollen över en annan persons tillgångar. Med stulet BankID kan en bedragare stjäla allt man äger och har, ta lån, få kontroll över hela ens identitet.
Jag kan tycka att det har ett värde att hinna till ett sjukhus innan någon har gått bort, men alla är olika.Och då svarar troligen inte jag. Det blir att skicka brev om dom vill nått.
Ja, låter helgalet, jag har trott att man bara kunde ha ett bankid per enhet (?)Märkligt att bedragarna alltid är skickligare än de som skapar de här säkerhetssystemen. Varför ska BankID gå att "överföra" till en annan mobil, det borde bara kunna installeras en gång på en enhet.
Har inte varit i den situationen men fattat det som att de är medvetna om problemet och även kan skicka sms(?)Jag kan tycka att det har ett värde att hinna till ett sjukhus innan någon har gått bort, men alla är olika.
Eller tala in på telefonsvararen att man ska ringa upp och vad saken gäller.Har inte varit i den situationen men fattat det som att de är medvetna om problemet och även kan skicka sms(?)
Känner du inga gamla människor, med sin hyfs, sin jakande telefonkultur och tillmötesgående mot "auktoriteter"?Herregud vad folk är godtrogna.
Nej. Du kan inte flytta Bank ID. Däremot kan du skapa upp ett nytt Bank ID och när du gör det så kan du välja att lägga det på en annan enhet.Märkligt att bedragarna alltid är skickligare än de som skapar de här säkerhetssystemen. Varför ska BankID gå att "överföra" till en annan mobil, det borde bara kunna installeras en gång på en enhet.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|