En vanlig scam vid fordonsförsäljning

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej, men jag tycker att man skyller för mycket på bankerna och att bank id är osäkert.
Men man rannsakar inte hur den som blivit utsatt har agerat.
Men….det ger ju inga klick på rubriken…
Jag har fått ett varningsbrev från Nordea "Håll huvudet kallt i sommar"
Handlar om att att var sunt misstänksam, lägg på luren. #

MEN det står inte ett knäpp om att lånar du ut din mobil så kan "buset" kopiera ditt Bank-Id till "busets" mobil .... Ett gäng i Borås satte det i system och tömde ett antal taxichaufförer på allt vad de hade på banken PLUS tog lån i taxichaufförernas namn. Härligt VA ?

Åkte visst fast för en tjej i gänget som också jobbade i Hemtjänsten gjorde samma sak med en brukares mobil. Förde över brukarens Bank-Id till sin mobil.

# Varför svara när okänt nummer ringer ????
Svarar själv aldrig när okänt nummer ringer. Kollar senare upp vem numret tillhör och det har hittils varit "Telefonförsäljning" typ
med ett undantag
+35621250980 (ett Maltanummer)
Jag svarade och det var en trevlig engelsk indisk röst from Windows technical department
så jag lade bara på. Hade inte tid lyssna på henne om mina Windowsvirus på Linuxdatorerna ....

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det händer tyvärr att vårdinrättningar ringer med dolt nummer när man är närmast anhörig till någon de just fått levererad.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag har fått ett varningsbrev från Nordea "Håll huvudet kallt i sommar"
Handlar om att att var sunt misstänksam, lägg på luren. #

MEN det står inte ett knäpp om att lånar du ut din mobil så kan "buset" kopiera ditt Bank-Id till "busets" mobil .... Ett gäng i Borås satte det i system och tömde ett antal taxichaufförer på allt vad de hade på banken PLUS tog lån i taxichaufförernas namn. Härligt VA ?

Åkte visst fast för en tjej i gänget som också jobbade i Hemtjänsten gjorde samma sak med en brukares mobil. Förde över brukarens Bank-Id till sin mobil.

# Varför svara när okänt nummer ringer ????
Svarar själv aldrig när okänt nummer ringer. Kollar senare upp vem numret tillhör och det har hittils varit "Telefonförsäljning" typ
med ett undantag
+35621250980 (ett Maltanummer)
Jag svarade och det var en trevlig engelsk indisk röst from Windows technical department
så jag lade bara på. Hade inte tid lyssna på henne om mina Windowsvirus på Linuxdatorerna ....
Ja, det var många fel där.
Dom som blev drabbade har gett bort koden till bank id, samt lånat ut telefonen.
Det är hyfsat svårt att anklaga systemet för att vara osäkert i alla fall.
Man kan ju lika gärna ge bedragarna husnyckeln, och säga var släpet står, så kan man förenkla tömningen av huset.
Herregud!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det händer tyvärr att vårdinrättningar ringer med dolt nummer när man är närmast anhörig till någon de just fått levererad.
Och då svarar troligen inte jag. Det blir att skicka brev om dom vill nått.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Ja, det var många fel där.
Dom som blev drabbade har gett bort koden till bank id, samt lånat ut telefonen.
Det är hyfsat svårt att anklaga systemet för att vara osäkert i alla fall.
Man kan ju lika gärna ge bedragarna husnyckeln, och säga var släpet står, så kan man förenkla tömningen av huset.
Herregud!
Nej dom hade inte gett bort koden till bankid. Taxichaffisarna hade fått för mycket betalt med swish och när de swishade tillbaka mellanskillnaden så spanade en skarpögd med bra minne in koden.
Så vi använder väl inte swish när det finns andra i samma lokal ? Eller ?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Nej dom hade inte gett bort koden till bankid. Taxichaffisarna hade fått för mycket betalt med swish och när de swishade tillbaka mellanskillnaden så spanade en skarpögd med bra minne in koden.
Självklart gör jag det, men är jäkligt noga med att aldrig någonsin utsätta mig för att blotta min kod, helt säker på att någon kan snappa upp den är jag naturligvis inte.
Men.....hur gick det sedan till när taxichaffisarna lånade ut sina telefoner?
Man verkar ju inte ha speciellt högt säkerhetstänk när man lånar ut sin digitala plånbok till en helt främmande människa, eller?
Det är mer som att säga till en främling:
- Här har du min plånbok, den innehåller exakt alla pengar jag äger, men var snäll och ta bara det jag är skyldig dig"

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Trist läge som är lätt hänt att falla för.
Man måste lära sej nya förhållningssätt..
Just det här sättet är inte så svårt, har väl ganska länge funnits skyltar vid t,ex tankstationer att man ska dölja knappsatsen när man knappar in pinkod...
Hade folk anammat det borde det kännas lika när man gör det på mobilen?

Problemet är att man vill lita på andra människor och inte verka paranoid.
Ska man hårddra det kan man inte alltid lita ena på sina närstående..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Trist läge som är lätt hänt att falla för.
Man måste lära sej nya förhållningssätt..
Just det här sättet är inte så svårt, har väl ganska länge funnits skyltar vid t,ex tankstationer att man ska dölja knappsatsen när man knappar in pinkod...
Hade folk anammat det borde det kännas lika när man gör det på mobilen?

Problemet är att man vill lita på andra människor och inte verka paranoid.
Ska man hårddra det kan man inte alltid lita ena på sina närstående..
Nordea varnar för det i sitt varningsbrev jag fått ! Eller vad varnar dom för ? :
"För aldrig över pengar på uppmaning av någon annan."
Men varför inte skriva rent ut "Använd aldrig Swish"
för när man använder Swish så gör man ju just det "För över pengar på uppmaning ...."

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Märkligt att bedragarna alltid är skickligare än de som skapar de här säkerhetssystemen. Varför ska BankID gå att "överföra" till en annan mobil, det borde bara kunna installeras en gång på en enhet.
Ö h t ska det inte vara så enkelt att ta kontrollen över en annan persons tillgångar. Med stulet BankID kan en bedragare stjäla allt man äger och har, ta lån, få kontroll över hela ens identitet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Märkligt att bedragarna alltid är skickligare än de som skapar de här säkerhetssystemen. Varför ska BankID gå att "överföra" till en annan mobil, det borde bara kunna installeras en gång på en enhet.
Ö h t ska det inte vara så enkelt att ta kontrollen över en annan persons tillgångar. Med stulet BankID kan en bedragare stjäla allt man äger och har, ta lån, få kontroll över hela ens identitet.
Användarvänlighet.
Det står alltid i mer eller mindre direkt motstatsförhållande till säkerhet.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det är som allt annat, det är en avvägning mellan säkerhet och användbarhet.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Ja, låter helgalet, jag har trott att man bara kunde ha ett bankid per enhet (?)

När jag la upp mitt bankid var jag tvungen att göra det via webben och inloggning med koddosa...
Bankid ska inte vara enkelt att skapa och verkligen inte att någon obehörig kan överföra det till sin enhet.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Herregud vad folk är godtrogna.
Fattar inte att man inte är mer restriktiv till att ge bort sitt bank id till främmande människor?
Känner du inga gamla människor, med sin hyfs, sin jakande telefonkultur och tillmötesgående mot "auktoriteter"?

Jag är konstant livrädd för vad Mor min kan tänkas gå på. Den generationen verkar i stort sakna förståelse för vad en förlupen pinkod eller ett litet knapptryck kan få för konsekvenser.

Jag har ställt mig ivägen när någon försöker kolla vad Mor, (149 cm, knappt), knappar in på den för högt sittande kortterminalen. Har följt en bit för att säkerställa att ingen följer efter den skröplige mannen som läste upp fruns pinkod för hela butiken för "jag har ju hennes kort". Har installerat digitalt tittöga och larm hos Mor. Vid test visar det sig att hon öppnar, av nyfikenhet, rätt om man har tummen mot tittögat. Larmar aldrig på. 6 "ja" inom 45 sek till telefonsäljare. "Nä, inte säger jag ja i ett sånt samtal".

De är illa ute, av hyfs och av uppfostran. Det har aldrig varit enklare att skinna våra gamla. Stat, bank etc; "Ja, men då får vi väl helt enkelt normalisera det. Förbättra produkterna? Jobbitt."

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej. Du kan inte flytta Bank ID. Däremot kan du skapa upp ett nytt Bank ID och när du gör det så kan du välja att lägga det på en annan enhet.
Funktionen finns för att Bank ID går ut efter ett tag och du behöver kunna skapa ett nytt då för att fortsätta använda Bank ID. Och ibland byter folk telefoner och då är det bra om man kan skapa det nya ID:t på den nya enheten.
Den funktionen utnyttjar bedragarna.
Visst kan man ta bort dom funktionerna men då blir det en kraftig försämring av användarvänlighet.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati