En vanlig scam vid fordonsförsäljning

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej. Det tar inte några dagar att genomföra transaktionen. Överföring mellan konton i samma bank går omedelbart. Överföringar mellan banker genomförs vid nästkommande synk vilket sker några gånger per dag. Gör man överföringen sent på eftermiddagen så finns pengarna på mottagarens konto på förmiddagen dagen efter. Gör man överföringen före ett viss klockslag (brukar vara vid 14 eller något sådant) så syns pengarna hos mottagaren samma dag.

Det dom istället gör är att dom lägger in en överföring och sätter att den skall göras om någon dag vilket ger dom gott om tid att gå in på sin bank och bara ta bort den planerade överföringen. Det går att göra fram tills det datum den är satt till.
Här är en lista på när synk görs på olika banker, det är inte samma mellan banker, en del gör det flera gånger per dag, en del lite då och då. På helger kan det ta flera dagar.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Här är en lista på när synk görs på olika banker, det är inte samma mellan banker, en del gör det flera gånger per dag, en del lite då och då. På helger kan det ta flera dagar.
Ja. Det skiljer ju lite. Min förra bank (SEB har ju 13.45 som sista tidpunkt för att det ska vara framme samma dag. Handelsbanken som jag har nu är det 14.00 som gäller.
Men generellt så blir det ju så att om du lagt in överföringen senast 13.00 så skall den vara framme samma dag oavsett vilken bank du har och om du har lagt den efter det så är den framme nästkommande bankdag.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ja. Det skiljer ju lite. Min förra bank (SEB har ju 13.45 som sista tidpunkt för att det ska vara framme samma dag. Handelsbanken som jag har nu är det 14.00 som gäller.
Men generellt så blir det ju så att om du lagt in överföringen senast 13.00 så skall den vara framme samma dag oavsett vilken bank du har och om du har lagt den efter det så är den framme nästkommande bankdag.
På bankdagar.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Men för belopp upp till 150kkr så finns det ju ingen anledning att inte använda Swish, eller?
Belopp över det blir antingen en flerdagsprocess med Swish, banköverföring, eller en direkt banköverföring om man har samma bank.
För det är fortfarande "pengarna på kontot" som gäller.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men för belopp upp till 150kkr så finns det ju ingen anledning att inte använda Swish, eller?
Belopp över det blir antingen en flerdagsprocess med Swish, banköverföring, eller en direkt banköverföring om man har samma bank.
För det är fortfarande "pengarna på kontot" som gäller.
Jag tror faktiskt att för överföringar på över 150 000 så måste jag blanda in en person på banken för att genomföra överföringen för det ligger en gräns på att jag inte kan göra egna överföringar på mer än 150 000/ dygn via internetbanken som jag fattar det.
Så det blir antingen att göra flera överföringar fördelat på flera dagar eller att ta hjälp av en person på banken för att göra det som jag fattat det. (Kollade upp det i och med att jag vill ha klart för mig hur det ska gå till med handpenning vid husköp eftersom det kommer långt över gränserna för vad man får överföra själv.)

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag tror faktiskt att för överföringar på över 150 000 så måste jag blanda in en person på banken för att genomföra överföringen för det ligger en gräns på att jag inte kan göra egna överföringar på mer än 150 000/ dygn via internetbanken som jag fattar det.
Så det blir antingen att göra flera överföringar fördelat på flera dagar eller att ta hjälp av en person på banken för att göra det som jag fattat det. (Kollade upp det i och med att jag vill ha klart för mig hur det ska gå till med handpenning vid husköp eftersom det kommer långt över gränserna för vad man får överföra själv.)
Då har lyxbilssäljare det enklare/bättre alltså? Menar de med miljonbelopp

För mig börjar lyxbilar vid 200000kr dock ?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Ja, det är olika vilka transaktionsgränser bankerna har.
Jag har en miljon som tak om jag loggar in med BankID, men en del har lägre, och det gäller även Swish.
Sålde en hoj till en som hade Handelsbanken, och han kunde bara Swisha 50kkr/dygn.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ni har väl id handling med chip och mobil med nfc...?
Inte det, tja slut med mobilt bank id för er snart då.

Det blir mer och mer att det lutar åt att jag kastar smartfånen och köper en "featurephone" och använder en kod-dosa till onlinebanken istället.
Men jag har tillgång till båda.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Ni har väl id handling med chip och mobil med nfc...?
Inte det, tja slut med mobilt bank id för er snart då.

Tror att det kommer att bli "mjukstart" med det där när det kommer till att inte acceptera andra lösningar.
Men grymt bra funktionalitet, och alla vi som reser inom EU/Schengen har väl ändå ett nationellt ID kort?
Fördelen är ju nu att man kan få in sina ID-uppgifter i BankID, så att du kan verifiera dig med det för dom flesta ärenden som kräver en identitetshandling, eftersom det är sällan man inte har mobilen med sig.
Och är man konservativ kan man alltid knalla in på banken, så hjälper dom dig att fixa ett BankID (kom dock ihåg att dom bara har öppet tisdagar mellan 14:30 och halv tre udda veckor).

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Då har lyxbilssäljare det enklare/bättre alltså? Menar de med miljonbelopp

För mig börjar lyxbilar vid 200000kr dock ?
Det är nya tider nu, för 200000kr får man knappt en Dacia Sandero - Sveriges billigaste bil. (Kostade hälften så mycket för ett par år sedan. Där ser man vad kriget i Ukraina ställt till med...).

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det är nya tider nu, för 200000kr får man knappt en Dacia Sandero - Sveriges billigaste bil. (Kostade hälften så mycket för ett par år sedan. Där ser man vad kriget i Ukraina ställt till med...).
Nya tider t om för lottovinnare. Köttstölderna förvånar inte. Går ju inte att gå utanför dörren längre.

Nybilspriserna är drömbelopp. Ska sänkas minst till hälften.
En normalstor villa ska kosta 200000kr, inte 4-5 miljoner. Allt är överprisat 20 gånger om.
Jo, jag fattar att inflation och överpris är två skilda saker.
Men det är alltid så här innan inbördeskriget kommer.

Favoritfimen

Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Nya tider t om för lottovinnare. . Köttstölderna förvånar inte. Går ju inte att gå utanför dörren längre.

Nybilspriserna är drömbelopp. Ska sänkas minst till hälften.
En normalstor villa ska kosta 200000kr, inte 4-5 miljoner. Allt är överprisat 20 gånger om.
Men det är alltid så här innan inbördeskriget kommer.
Favoritfimen
Ha ha, måste se den igen....och igen.. :lol

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ha ha, måste se den igen....och igen.. :lol
J-vla kul när han sätter ner väskan på disken och säger: - I stay!
Eller när han säger att hela hyllan är misstänkt ?

Filmens innehåll är aktuellare än någonsin fast den är 30 år. Likadant i Sverige nu, ganglands, inflation, och okuperade naturområden, arbetslöshet

Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
J-vla kul när han sätter ner väskan på disken och säger: - I stay!
Eller när han säger att hela hyllan är misstänkt ?

Filmens innehåll är aktuellare än någonsin fast den är 30 år. Likadant i Sverige nu, ganglands, inflation, och okuperade naturområden, arbetslöshet
Usch ja, Falling down är en sån där obehaglig film man ibland kan relatera till och samtidigt undra hur människor, överlag, är så pass stabila som de ändå är?

Får även ibland känslan att hamnat i en Truman show variant av filmen Idiocracy...

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Usch ja, Falling down är en sån där obehaglig film man ibland kan relatera till och samtidigt undra hur människor, överlag, är så pass stabila som de ändå är?

Får även ibland känslan att hamnat i en Truman show variant av filmen Idiocracy...
Han gör precis vad alla egentligen skulle vilja göra, eller drömmer om att göra, men inte kan av uppenbara skäl.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Han gör precis vad alla egentligen skulle vilja göra, eller drömmer om att göra, men inte kan av uppenbara skäl.
Precis, de flesta har uppenbarligen och turligen någon form av filter som förhindrar totalförödelse, ja förutom Fransoser i gemen som kan uppfattas ha lite närmare att ta till högafflarna när det bränner till...

Det borde kanske finnas lite mer sån mentalitet, en del styrande har en tendens att fortsätta "sin" linje när de ser att folket bara sväljer och det tycker jag är ett ganska osympatiskt förhållningssätt, just de kan behöva mer handgriplig "info" för att återinrätta balans i systemet..

Menar inte att man ska bomba saker och skada människor men 14m³ gödsel utanför ingången till jobbet verkar vara en ganska tydlig markering för missnöje...

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Precis, de flesta har uppenbarligen och turligen någon form av filter som förhindrar totalförödelse, ja förutom Fransoser i gemen som kan uppfattas ha lite närmare att ta till högafflarna när det bränner till...

Det borde kanske finnas lite mer sån mentalitet, en del styrande har en tendens att fortsätta "sin" linje när de ser att folket bara sväljer och det tycker jag är ett ganska osympatiskt förhållningssätt, just de kan behöva mer handgriplig "info" för att återinrätta balans i systemet..

Menar inte att man ska bomba saker och skada människor men 14m³ gödsel utanför ingången till jobbet verkar vara en ganska tydlig markering för missnöje...
Ja, det måste kosta att jävlas med folket, eller att bara strunta i allmänhetens missnöje. Den svenska mentaliteten att bara mutta lite och svälja förtreten gör det för lätt för myndigheterna att göra som de vill.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det blir mer och mer att det lutar åt att jag kastar smartfånen och köper en "featurephone" och använder en kod-dosa till onlinebanken istället.
Men jag har tillgång till båda.
Polisen har plockat av kriminella mobiler med 8 andra personers mobila Bank-Id ! :hihi

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Att göra det som är rätt är inte alltid att göra det som är lagligt.

Hittills har jag inte blivit föremål för förundersökning på jobbet. Men det är väl bara en tidsfråga med tanke på vissa elements flexibla inställning till begrepp som mitt och ditt.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati