Endurance i Februari

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det finns många ord för att beskriva mina känslor när jag ser Miss Piggy, fölåt.. Hello Kitty..

Avundsjuk är inte en av dem..

:D

//A
*hets!!*:yoparty

Jag ska lämna dig i däcksrök i starten. Jag är grym på att starta!

Förresten, är det stillastående start eller rullande?

/ Jens

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Stillastående tror jag..

Jo.. Kollade skrotbilssidan.
Det står; Startmetod: Stående start (För tjuvstart kommer varvavdrag att tillämpas).
http://www.skrotbilsrejset.nu/index.php?option=com_content&view=article&id=58&Itemid=94

Känns inte helt rätt för gamla skrotbilar.. rullande start skulle vara smartare.
Eller varför inte LeMans start! :D

Vid LeMans-start får man starta på långa rakan om alla 45 ekipage ska få plats.

45 bilar förresten, vissa (självklart inte vi) kommer ju få starta före sista kurvan eller?

Knuffas i starten, man ska knuffas i starten...

/ Jens

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag ska lämna dig i däcksrök i starten. Jag är grym på att starta!

/ Jens

Ja det hoppas jag.. För det är inte jag som startar :D:D

Seriöst.. LeMans start lär det aldrig bli på bilrejs eftersom man då skulle kunna fuska med bälten o schitts.

Lite synd ändå. Skulle vara klockrent!

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ja det hoppas jag.. För det är inte jag som startar :D:D

Seriöst.. LeMans start lär det aldrig bli på bilrejs eftersom man då skulle kunna fuska med bälten o schitts.

Lite synd ändå. Skulle vara klockrent!

Ja, det kanske är så...

Jag tycker det skall bli väldigt spännande att se hur hårt folk laddar på kvalet. Jag kan Mantorp utan och innan så jag kommer inte slita ut bilen. Linda kan Mantorp utan och innan. Så jag antar att micke och Lasse (svärfar) får åka några varv och känna på banan, men mer ska vi inte slita på bilen...

Hur gör ni?

/ Jens

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Stillastående tror jag..

Jo.. Kollade skrotbilssidan.
Det står; Startmetod: Stående start (För tjuvstart kommer varvavdrag att tillämpas).
http://www.skrotbilsrejset.nu/index.php?option=com_content&view=article&id=58&Itemid=94

Känns inte helt rätt för gamla skrotbilar.. rullande start skulle vara smartare.
Eller varför inte LeMans start! :D

Förra året så var det ju stående start och alla fick precis plats på rakan. Tror inte direkt att man behöver fundera så mycket på hur starten går när man ska köra 24h :) . Men visst kommer man nog försöka lägga ett hyggligt kvalvarv ändå.

I vårat lag skiter vi i att slänga ur inredningen + att vi kör med 5% dieselinblandning från start (fick en massa soppa från en verkstad då en kund av misstag råkat tanka full tank bensin i en dieselbil).
Vi tänkte att det kunde vara bra att ha mycket att skylla på om det går åt skogen. Det positiva är att vi har fått soppa för mer pengar en vad vi gav för bilen. :D
Fan vad sugen jag är på att gasa nu!

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Förra året så var det ju stående start och alla fick precis plats på rakan. Tror inte direkt att man behöver fundera så mycket på hur starten går när man ska köra 24h :) . Men visst kommer man nog försöka lägga ett hyggligt kvalvarv ändå.

I vårat lag skiter vi i att slänga ur inredningen + att vi kör med 5% dieselinblandning från start (fick en massa soppa från en verkstad då en kund av misstag råkat tanka full tank bensin i en dieselbil).
Vi tänkte att det kunde vara bra att ha mycket att skylla på om det går åt skogen. Det positiva är att vi har fått soppa för mer pengar en vad vi gav för bilen. :D
Fan vad sugen jag är på att gasa nu!

Ni satsar alltså på att komma iväg först och att aldrig bli omkörda eftersom bilen ryker så mycket.

Något positivt i det hela är ju att växellådan håller bättre pga. effektförlusten :p

Vi monterar kvaldäcken till kvalet, sen är det fullt ös :D

/ Jens

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Ni satsar alltså på att komma iväg först och att aldrig bli omkörda eftersom bilen ryker så mycket.

Något positivt i det hela är ju att växellådan håller bättre pga. effektförlusten :p

Vi monterar kvaldäcken till kvalet, sen är det fullt ös :D

/ Jens

Jo, vi får väl hoppas att växellådan skonas. 5an funkar ju inte som det redan är, så tappar vi en växel till så blir det inte kul :brinnerup . Hoppas att farbegränsaren blir tidigt på rakan eftersom våran bil går i varvstopp vi ca 145-150... Men vi borde väl knappt hinna upp i det tycker jag.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jo, vi får väl hoppas att växellådan skonas. 5an funkar ju inte som det redan är, så tappar vi en växel till så blir det inte kul :brinnerup . Hoppas att farbegränsaren blir tidigt på rakan eftersom våran bil går i varvstopp vi ca 145-150... Men vi borde väl knappt hinna upp i det tycker jag.

Det finns ju vissa risker för att bilarna kommer vara märkbart långsammare framåt kvällen än vid starten... :D

Jag tror stenhårt på våran Kia-motor. Inte stark, men livslängden borde vara super. Dessutom ryker den inget svart = ingen oljeförbrukning (förhoppningsvis, det kan ju självklart ändras...)

/ Jens

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jensa.. Ingen aning om hur vi gör faktiskt. I vårt team är det bara jag som inte raceat, så jag tar nog det korta strået och får köra sist av oss iallafall. På kvalet har vi sagt att vi skall ta det hyfsat lugnt. Om vi startar först eller sist spelar ju ingen roll på 24 timmar..

På kvalet kör med förmodligen våra R-däck om det inte regnar, då blir det våra regndäck. Blir det kallt och lite is så tar vi våra kontinentala v-däck. Blir det snö så blir det våra nordiska V-däck. :rolleyes::näsblod
I wish..:huvet

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jensa.. Ingen aning om hur vi gör faktiskt. I vårt team är det bara jag som inte raceat, så jag tar nog det korta strået och får köra sist av oss iallafall. På kvalet har vi sagt att vi skall ta det hyfsat lugnt. Om vi startar först eller sist spelar ju ingen roll på 24 timmar..

På kvalet kör med förmodligen våra R-däck om det inte regnar, då blir det våra regndäck. Blir det kallt och lite is så tar vi våra kontinentala v-däck. Blir det snö så blir det våra nordiska V-däck. :rolleyes::näsblod
I wish..:huvet

Vi ska dra dubbarna ur våra vinterdäck i helgen...

Gissa tillverkningsdatum. Kommer du nära ska jag bju på kaffe i en av våra husvagnar...

/ Jens

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Drog dubbar ur vinterdäcken förra helgen.. Använd en näbbtång är min rekommendation. Se bara till att de yttersta spåren är bra, för grepp behövs. Inte alls svårt, bara drygt.

Tillverkning? gissar på -95 :D

Våra som följde med bilen var det torrsprickor i.. :huvet Så vi var tvungna leta efter alternativ.. Vågar f*n köra med sprukna däck!:brinnerup

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Drog dubbar ur vinterdäcken förra helgen.. Använd en näbbtång är min rekommendation. Se bara till att de yttersta spåren är bra, för grepp behövs. Inte alls svårt, bara drygt.

Tillverkning? gissar på -95 :D

Våra som följde med bilen var det torrsprickor i.. :huvet Så vi var tvungna leta efter alternativ.. Vågar f*n köra med sprukna däck!:brinnerup

99 är året då sulorna vulkades. Men eftersom du var på rätt sida 2000-talet så vinner du en kopp java med kaka till :D

Hovtång brukar jag använda. Fungerar finfint!

Edit: Torrsprickor rockar!

/ Jens

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
-99 va? Då var dom nyare än våra iallafall.. De vinterdäcken vi kör på hittade vi i vårt garage 2001 och de har legat där sedan dess.

Sug på DEN! Jag gissar att våra är äldre än era iallafall..

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
-99 va? Då var dom nyare än våra iallafall.. De vinterdäcken vi kör på hittade vi i vårt garage 2001 och de har legat där sedan dess.

Sug på DEN! Jag gissar att våra är äldre än era iallafall..

Förmodligen utan tvekan.

Vi får leva under devisen: Hårda däck räcker längre. Det är ju så inom MC menar jag... :D

Snart bara en vecka kvar, tävlingsnervositeten kommer mer och mer...

/ Jens

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jo.. på endurancen så är ju däckslivslängd viktigt! Nu har vi iallafall lagt om våra däck på de fälgar vi ska använda, hoppas bara vi kan köra med sommardäcken hela racet.

Tävlingsnerver har jag inga.. Jag räknar kallt med att det går skitbra eller helt åt helvete och inriktar mig istället på att ha kul. :)

Att hitta till er husvagn antar jag blir enkelt..
Det är den med rosa gardiner och porrbelysning antar jag? :D

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jo.. på endurancen så är ju däckslivslängd viktigt! Nu har vi iallafall lagt om våra däck på de fälgar vi ska använda, hoppas bara vi kan köra med sommardäcken hela racet.

Tävlingsnerver har jag inga.. Jag räknar kallt med att det går skitbra eller helt åt helvete och inriktar mig istället på att ha kul. :)

Att hitta till er husvagn antar jag blir enkelt..
Det är den med rosa gardiner och porrbelysning antar jag? :D

Njae. Våran husvagn är den som har haft körförbud i flera år, har stått på en fallskärmsklubb och sunkat till sig och släpats till Mantorp med låsta bromsar. Tror jag... :D

Så du är killen med Ironmannerver alltså? Jag ska nog hetsa dig varm i kläderna innan start :p :näsblod

/ Jens

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Njae. Våran husvagn är den som har haft körförbud i flera år, har stått på en fallskärmsklubb och sunkat till sig och släpats till Mantorp med låsta bromsar. Tror jag... :D

Så du är killen med Ironmannerver alltså? Jag ska nog hetsa dig varm i kläderna innan start :p :näsblod

/ Jens

BRING IT ON!:D
[YOUTUBE-ID]18U_Y5wgobk[/YOUTUBE-ID]
:yoparty:D:banana:D:yoparty:banana

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA