Skaffade en KLX250 för att börja köra lite utanför asfalten och det var ju himla kul så nu funderar jag på en riktig enduro också, KLXen är ju lite tung och slö. Ska läsa hela tråden men undrar om någon kan rekommendera en stövel som fungerar både till enduro och .. ja vad ska man kalla det, ADV-körning? Har hittills kört runt i sportstövlar, sporthjälm och mina vanliga skydd med en regnoverall över
Återstår att se om det går att få allt rent från gegga
För läänge sedan var jag inne i affären i nortull (kommer inte ihåg om det var McVaruhuset eller ava som låg där?) och kom då i kontakt med en kille från MC-budet i Sthlm. Han berättade alla möjliga historier och speciellt en av dem fastnade i huvudet på mig.
Det var halt på vägen, det gick inte så speciellt fort och han bromsade omkull. Gled in under en lastbil och klämde foten på något konstigt sätt.
"Hade det inte varit för crossskorna han hade på sig så hade det varit smulor kvar av foten", sa han. Han fortsatte och var väldigt tydlig med.
"Vad du en köper så kör med riktiga skor. De kanske är lite otympliga i början men du ska ju inte gå och shoppa i dem. Jag kommer aldrig köra med annat än riktiga crosskor", sa han.
Det absolut lägsta kriteriet är skor med riktiga skydd för fotknölarna men på den nivån är vi väl inte...
Med ovanstående som utgångsläge och med hjälp av er här på SH så kom jag fram till dessa två (I min lilla undersökning ovan). Den ena passar lite bredare fötter och den andra lite smalare. Alla mina crosskompisar från förr körde med stålkant fram och därför väljer jag det.
- Sidi crossfire (med stålkant fram)
- Gaerne SG (också med stålkant fram)