Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

när jag vill köra i det inre spåret och framförallt när det inte finns en vall så har jag inte hittat en bra strategi för det ännu. Det här kanske är ett vanligt fenomen men jag får typ inte riktigt fast framhjulet och känner inte kontakt med marken.
Jag har samma problem där. Som dom erfarna pojkarna här säger så finns det också spår där, bara och försöka följa något av dom. Är det helt platt, som det gärna är på torr hårt packad bana / hårdbana, så får man vara extra försiktig så att inte framhjulet slinter (håll vikt över framhjulet) och sen vrida på gasen ut ur kurvan, som förhoppningsvis då skapa ett litet 'spår' till nästa vända.

Just Tuvängens krossbana verkar vara en "hårdbana" pga sitt hårdare underlag och torr dammig lera. Jämfört med t ex Botkyrka MKs uppluckrade bördiga potatisjord som närmast kan liknas med en fluffig skummgrop ;) Denna leriga och mjuka jord är toppen när du faller, den skyddar. Dock är den så lerig att om du inte spolar hojen samma kväll så får du hacka av skiten med spett nästa dag.

Nu glömde jag, frågade jag dig vad du vägde? Det verkar som om du är ganska lätt.

Hur som helst, jag väger 100 pannor och när jag 'hoppar' på krossbanan med min KTM så blir det fina pannkakor under både fram och bakskärm. Det var smått kul i början, typ "wow, jag flyger!" men snart förstod jag att jag inte var som dom andra elefanterna på banan. Jag är tyngre.

Samt blev jag informerad av mina skyddsänglar där på Tuvängen att "Du kan dämpa upphoppet med knäna .. " - på det viset 'dödar' jag själva uppskjutet och håller hjulen MER på marken. Man lyfter ju fortfarande, men det blir inget högt hopp av det som kräver styvare fjädring.

Det är SÅ jag vill köra motocross, jag gillar inte dom där flyghoppen egentligen. Tid i luften snor tiden på marken som du kan använda till att få mer fart t ex. Samt att jag inte uppskattar att vara 'den flygande köttbullen' ;)

Har du bytt till styvare fjädrar?

Oftast vill man ju hoppa så lågt och kort som möjligt vilket man gör med lite olika tekniker. Bla som du beskriver det.
Det finns även tillfällen när man vill hoppa långt för att komma förbi ett hinder.

Man försöker hela tiden utnyttja underlaget till sin fördel.

Jag tror dom gör så gott dom kan, jag tror inte dom ger komplimanger bara för att behålla elever.

Låt någon duktig förare prova din hoj för att känna hur fjädringen känns.

Även där det ser platt ut brukar det finnas antydningar på spår av att hojar kört.
En sådan antydning till spår är också bättre att följa än att ignorera.
Även ett aldrig så litet hjulspår har lite lutning som du kan nyttja till din fördel. Och betraktar man alternativet att du kör tvärs över dessa spår så blir dom istället ojämnheter som gör det svårare för dina däck att hitta fäste.
De flesta av dem är (aktiva eller varit) elitåkare som kört både SM och VM så de har nog tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att lära ut en del trix. Jag känner mig trygg iaf. och det är nog mycket upp till mig hur mycket jag hinner/orkar snappa upp.

Ja, jag tror faktiskt jag ska låta någon (som har koll på läget) testa min hoj för att känna efter så inget är helt off. Jag har inte servat den ännu och jag gissar att tidigare ägare inte har gjort det heller. Svårt att hitta någon som väger ungefär lika lite/mycket. Luft, skum, för hård eller för mjuk, vad skulle det kunna vara isf?

Jo, det finns spår och man kan se tydligt vart alla brukar köra. Jag skriver spår för det finns flera som går parallellt. När det är nydraget så är det såklart svårare att se, men brukar bli tydligare efter ett tag när de som kan har visat vägen. Jag tror dock inte att jag har korsat spåren nämnvärt men det kan ju vara så att jag gör det lite grand och du blir det säkert oroligt. När det är (som för mig) första gångerna på stora crossbanan kan bli lite överväldigat och det är mycket som händer där som man inte får uppleva i enduro-spåret. Svårt att sortera allt. Behöver nog köra många gånger där för att förstå vad som egentligen händer och hur jag kan göra för att känna mig säkrare och köra bättre.

Jag tycker mitt problem är svårt att beskriva på ett bra sätt. Jag känner typ inte framhjulet alls när jag kör och det blir ju ännu svårare när jag inte ska hänga på styret. Då blir det ju som att man ska känna framhjulet med balansen i fötterna och benen. Däremot känner jag tydligt balansen i hojen i sidled om jag står rätt och kniper bra med benen. Det var lite varför jag skrev om "håll balansen med gasen" tidigare i tråden. Det kanske är så att jag undermedvetet styr med kroppen om jag kör på det sättet. Typ att ha ett driv genom hela svängen och styr med kroppen. Jag fick höra vid ett tillfälle att jag skulle testa att trycka ner fötterna och styra med dem men jag fick aldrig riktigt till det. När det känns som att framhjulet kanar iväg blir det genast kalla kårar genom kroppen, om ni förstår hur jag menar.

Last edited:
Nej, det är precis det det inte gör med Motorex kedjeolja för offroad.

Använde Biltemas tidigare, och det var ju helt OK på road-hojarna då den blev tjock och klibbig, liksom bakade in kedjan i ett slags skyddande klet. Som i sin tur dessvärre drog åt sig allt möjligt. Kedjan blev som ett jäkla grillspett med värsta såsen på 😆

Så när jag provade Motorex offroad kedjeolja så blev skillnaden natt & dag, kedjan höll sig mer 'ren', ingen direkt smuts satt fast i kedjan annat än efter den blev dammig och matt liksom. Den tunnare oljan håller väl inte kedjan lika smord som tjockare olja, men kedjan blir smidigare och lättare att rengöra sen. Mitt intryck är att det faktiskt funkar att bara spruta på ny motorex-olja, så rengör den kedjan samtidigt som den smörjer. Men det är jag inte 100% säker på ännu, men jag har provat och det är lite som med CRC556, rengör OCH smörjer, så man behöver inte peta med borste och annan rengöring.

Och då måste jag också nämna lite om Motorex kedjeolja för väghojar som till skillnad från "offroad" bakar in kedjan i en slags vaxhinna som ska hålla kedjan skyddad och smidig / smord. Och jag tror det funkar. Kör denna på min Shotgun 650, och kedjan håller sig ren och fresh, även dammiga sommardagar. Kedjan blir som 'inplastad'. Så Motorex är faktiskt ganska bra på sitt smörj.
Aha tack, jag läste nog fel i ditt förra inlägg. Det är precis den som jag köpte senast och när jag smorde kedjan igår så såg jag genast fördelarna. Så här vid en första anblick så får den fullt godkänt. Blev en stor skillnad mot innan och nu roterar hjulet mycket lättare :oops:

Om vi ändå är lite inne på det, vad använder ni för tvättmedel till hojarna. Jag köpte en dunk från B-tema som jag kunde koppla till vattenslagen. Hahaha, vilket j-a skit, blev ju skum överallt.

Nej, jag kommer nog fortsättningsvis köpa ett bra "schampo" som jag kan hälla i en tryckspruta så jag har lite kontroll på förbrukningen. Som jag sedan spolar av med vatten. Är Muc Off bra skit?

Last edited:
Till kedjan funkar vanligt motorolja.
Har en avklippt gul svamp ca 5x5 cm som jag häller lite olja på o stryker på kedjan. Sen bevara jag svampen i 1 l påse samt en plast handske till nästa gång.

Har också en fördränk vid längre resor. Tar lite plats .

Oljan är till som rostskydd för kedjan.
Vid rostbildning nöts o-ringen och kedjan blir kass.

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk

Last edited:
vad använder ni för tvättmedel till hojarna.
Nåt ljusgrönt vääääldigt skummigt schampo. Det blir i alla fall rent tillsammans med några funktionsvarierade borstar och trasor ;)

Sen rekommenderar jag en vanlig trädgårdsslang med justerbar spridning, tryckvatten blir för hårt tycker jag, kan oönskat tränga in i lager osv.

Jag spolar av hojen hjälpligt med bara vatten och högtryck , sen smörjer jag kedjan med kedjespray från biltema 👍
Sen är den redo för nästa körning 😎

Nåt ljusgrönt vääääldigt skummigt schampo. Det blir i alla fall rent tillsammans med några funktionsvarierade borstar och trasor ;)

Sen rekommenderar jag en vanlig trädgårdsslang med justerbar spridning, tryckvatten blir för hårt tycker jag, kan oönskat tränga in i lager osv.
Låter som den jag har, är det Biltemas?

Den här kan jag verkligen rekommendera, använt den i flera år nu och kommer inte att köra med något annat, ever!
Späd ut 5-1 med vatten i sprayflaska. Spraya hela hojen och låt det verka i 5-10 minuter, spola av med högtryck. hojen ser ut som den stått i en butik! Även däcken ser nya ut.

Vill man ha lite extra sting:
När hojen fortfarande är blöt sprayar man på den här:

Ser jätteskumt ut innan det torkat men hojen blir väldigt snygg efter en stund.
Då blir det ännu lättare att tvätta av den nästa gång.

Folk i depån kallar mig putsb... men jag putsar ingenting, tvättar bara med ovanstående grejer... :)

Den här kan jag verkligen rekommendera, använt den i flera år nu och kommer inte att köra med något annat, ever!
Späd ut 5-1 med vatten i sprayflaska. Spraya hela hojen och låt det verka i 5-10 minuter, spola av med högtryck. hojen ser ut som den stått i en butik! Även däcken ser nya ut.

Vill man ha lite extra sting:
När hojen fortfarande är blöt sprayar man på den här:

Ser jätteskumt ut innan det torkat men hojen blir väldigt snygg efter en stund.
Då blir det ännu lättare att tvätta av den nästa gång.

Folk i depån kallar mig putsb... men jag putsar ingenting, tvättar bara med ovanstående grejer... :)
Verkar lovande, i beskrivningen står det: "Mycket bra tvättmedel"

Är det där typ samma som:
https://www.speedgear.se/kemikalier/sprayer-tvatt-div-oljor-mm/pro-green-mx-bike-wash.html
VS
https://www.speedequipment.se/tvattrent/motoverde-bike-wash-5l-koncentrerad-refill.html

😆 .. "fordonet blir oerhört blank och fin!"

Nästan så att hojen .. glider ur näven?
Man kan ju undvika att speja after wash på sadeln. Det räcker med att plasten blir fin :)
Viktigt är att spreja under skärmarna också, då fastnar det mindre skit.

Här uppe fanns det en trend för några år, kanske finns kvar än, där man sprejade hela hojen med WD40 före varje träning. Den blev fin efter tvätt men kläderna var inte lika fina plus att det kanske inte är riktigt PK i dagens miljötänk... :)

Känner att min 450 är stor nog för en duktig elitåkare och jag funderar på att hitta en annan i min storlek. Alltså, det känns skönt att ha drag ut ur kurvorna men jag behöver ju knappt vrida på den innan det är dags och släppa av inför nästa sväng. Blir väl iofs samma fenomen med en mindre motor men hojen kanske är lättare att hantera och träna teknik med?

När man tittar på kidsen och ungdomarna så har de flesta 2t. De äldre (och framförallt större) förarna kör ofta 4t. Varför skiljer det?

Hur bör man tänka storleksmässigt när det gäller motorer. Orkar en hundratjugofemma dra runt på etthundrakilo förare eller lämpar sig en tvåfemti bättre?
En 300 2t verkar väldigt snabb och är nog alldeles för mycket för mig?

2t (doftar gott och låter ettrigt)?
4t (låter maffig)?
2t - byta kolv ofta?
4t - ställa ventiler?

Känner att min 450 är stor nog för en duktig elitåkare och jag funderar på att hitta en annan i min storlek. Alltså, det känns skönt att ha drag ut ur kurvorna men jag behöver ju knappt vrida på den innan det är dags och släppa av inför nästa sväng. Blir väl iofs samma fenomen med en mindre motor men hojen kanske är lättare att hantera och träna teknik med?

När man tittar på kidsen och ungdomarna så har de flesta 2t. De äldre (och framförallt större) förarna kör ofta 4t. Varför skiljer det?

Hur bör man tänka storleksmässigt när det gäller motorer. Orkar en hundratjugofemma dra runt på etthundrakilo förare eller lämpar sig en tvåfemti bättre?
En 300 2t verkar väldigt snabb och är nog alldeles för mycket för mig?

2t (doftar gott och låter ettrigt)?
4t (låter maffig)?
2t - byta kolv ofta?
4t - ställa ventiler?
Nu kör jag bara enduro, inte cross, och jag bytte till 2-takt 2018 efter 20 år på 4-takt.
4-taktaren har ett längre register och accar bättre eftersom du slipper växla lika mycket. Den är några kilo tyngre men det märks knappt i sig. Däremot är viktskillnaden koncentrerad till framförallt topplocket vilket gör att den extra vikten hamnar på framhjulet.
I min värld så är det en nackdel eftersom jag ofta lyfter framhjulet över stock och stenar och kör i stökig terräng. Dessutom är motorbromsen ett hinder för mig. Mina tider på endurbanan sjönk väsentligt med 2-taktaren eftersom det inte finns någon motorbroms att tala om.
Farten in i kurvorna ökade väsentligt vilket gav bättre fäste fram och då fick jag en bättre styrning på köpet.

Det är öht lättare att köra 2-takt, den känns mycket smidigare och betydligt lättare även om pappret säger något annat. Det finns en anledning till att 90% av deltagarna i extrem enduro kör 2-takt, framförallt 300.

2018 kom 2-taktaren med insprutning och jag var helt såld. Alla nackdelar med en smoker försvann och det är som det är fördelarna med respektive motortyp i en och samma motor så att säga. Det blir inga tjuvstopp, den drar som en kamel från botten. lyfter framhjulet lekande lätt och följer mina kommandon. Effektmässigt är det ungefär samma som en 450 men effekten kommer mjukare från låga varv. Vridmomentet är väldigt högt och finns vid ett lägre varvtal än en 450. Hela registret är komprimerat med traktor från botten och hysteriskt drag på höga varv, bara att välja var du vill vara med gasen :)

Servicemässigt: Jag byter växellådsolja var 40 timme... kolv var 200 h... Sen är det det vanliga med rengöra luftfilter och serva fjädringen, som på alla hojar.
Kör du cross får du byta kolv oftare, annars är det lika.

Jag köpte en 500 4-takt 2023 för att framförallt köra motard men också lite enduro. Bytte bort den ganska snabbt mot en ny 300. 4-takt var astrist och det gick bara sakta... :)

Jag spolar av hojen hjälpligt med bara vatten och högtryck , sen smörjer jag kedjan med kedjespray från biltema
Sen är den redo för nästa körning

Jag testade ditt trix men det gäller att göra det direkt när man är klar eller precis när man kommit hem. Annars sitter nog skiten fast hårdare. Jag har högtryck men det fungerade bra med bara vattenslangen. Smorde sedan kedjan med Motorex.

:tummenupp Vill man sammafatta det hela kort så gör inga tvära/snabb spårbyten för det kan vara någon som precis är på väg att köra om dig och han behöver kunna läsa av dig.

Tänkte på det här du skrev sist jag var på banan och det blev lite bättre känsla i körningen. Det finns några tveksamma ställen som inte lämpar sig bra för omkörningar men ändå ska folk försöka. Tycker det är onödigt då man ser på mig (oss) att vi varken är van eller snabb. Kör istället om på ett bra ställe och sedan är det några varv tills nästa gång. Speciellt i motionsklassen. I den snabbaste klassen kan det få göra hur de vill för där är nog alla lite mer förberedda?

Kändes även bättre med framhjulet nu. Kanske är det en vana och det behövs fler varv och träningar så kommer jag nog in i det och känner mig tryggare?

Jag jobbar med körpositionen hela tiden och det kanske har hjälpt lite? Det krampar i ryggen så någon förändring jag jag iaf gjort. Om det blivit bättre får jag förhoppningsvis redan på nästa gång jag träffar instruktören. 🫣

Last edited:
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...